Termostat til Nissan Primera '95(temp/udlu~
Fra : Max[DK]

Dato : 23-12-03 10:24

Spøgs. 1:

Hvormeget betyder det om temp. ligger på 76° eller på 82°? For mig lyder som
en ganske stor forskel, men hvad ved jeg. Org. Nissan termostat ligger på
82°, men da prisforskellen på den og thansen's er 150kr. er man jo
intresseret i om det kan svare sig at købe den org.?

Spørgs. 2

Er her nogen som ved om sådan en bil skal udluftes efter skiftet? På sidste
bil bil(fiat) fandt jeg ud af det på den hårde måde og det vil jeg ikke igen

Og et bonus, kan det virkelig passe at sådan en skal sættes i med flydende
pakning, det virker mærkeligt hvis man ikke har lavet en pakning til sådan
en. Hvordan bruges sådan noget f.pakning, er der noget man skal passe på?

Jeg håber på hurtige svar

/Max
Nissan Primera 1,6 LX '95

Fra : Troels Pedersen

Dato : 23-12-03 10:58

Max[DK] wrote:
> [...]
> termostat ligger på 82°, men da prisforskellen på den og thansen's er
> 150kr. er man jo intresseret i om det kan svare sig at købe den org.?

En del kan jeg tilføje Du bliver gladest for den originale på 82 grader
om vinteren! Jeg fik en THansen til forden som ikke virkede en meter, den
var sat til 86 grader, nu kører jeg med original Ford på 92 grader... Man
kan tydeligt mærke forskel når man kører motorvej om vinteren. Jeg ved ikke
hvor stort sådan en Primeras køleanlæg er, men min egen har ingen problemer
med at holde motoren kold med den varme termostat om sommeren på stranden i
Løkken

> Er her nogen som ved om sådan en bil skal udluftes efter skiftet? På
> sidste bil bil(fiat) fandt jeg ud af det på den hårde måde og det vil
> jeg ikke igen

Jeg husker det svagt - Min far drog nytte af din viden på Puntoen. Jeg ved
ikke om det skal udludluftes...

> [...]
> flydende pakning, det virker mærkeligt hvis man ikke har lavet en
> pakning til sådan en. Hvordan bruges sådan noget f.pakning, er der

Jeg vil da bestemt tro Nissan har en pakning der passer, andet kan ikke
passe!

Hvis du vil bruge flyden pakning skal du være opmærksom på at det sviner, og
det løber let ind nogle steder hvor det ikke burde være. Men fremgangsmåden
er simpel:

Fjern gammel pakningsrester, rens af med benzin, lad tørre, smask pakningen
på, og sammel hele skidtet, tør efter for udtværet pakning bagefter, det ser
så sjusket ud med sådan en siliconestreg rundt om.

Jeg har altid kun brugt flydende pakning sammen med almindelige pakninger,
på knallerten i sin tid, men bruger det ikke på biler - Jeg foretrækker
originale pakninger.

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : Max[DK]

Dato : 23-12-03 11:24

> [...]
problemer
> med at holde motoren kold med den varme termostat om sommeren på stranden

Godt så, så er det afgjort at det skal være org. gider ikke skifte 2
gange....

> Jeg husker det svagt - Min far drog nytte af din viden på Puntoen. Jeg ved
> ikke om det skal udludluftes...

Godt, så var det ikke helt spildt

> Jeg vil da bestemt tro Nissan har en pakning der passer, andet kan ikke
> passe!

Det var dem der fortalte mig det...grødhoveder...

Lyder som noget jeg gerne vil undgå....

/Max

Fra : Troels Pedersen

Dato : 23-12-03 11:36

Max[DK] wrote:
> Godt så, så er det afgjort at det skal være org. gider ikke skifte 2
> gange....

Præcis, jeg måtte skifte tre gange. Første gang fik jeg en forkert, der var
en underlig krave på. Anden gang blev bilen ikke ordentlig varm fordi
temrostaten simpelthen var for dårlig, og tredje gang kom den originale på.
En af grundene til jeg køber original hver gang...!

> Det var dem der fortalte mig det...grødhoveder...

Hos Nissan eller T.Hansen?

> Lyder som noget jeg gerne vil undgå....

Det bør du også, men det var glimragende til den gamle knallert hvor man
ikke kunne få en pakning til gearkassen, som altid blev utæt!

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : Max[DK]

Dato : 23-12-03 12:33

> Det var dem der fortalte mig det...grødhoveder...
>
> Hos Nissan eller T.Hansen?

Hos Nissan... synes at det er mærkeligt...

> Det bør du også, men det var glimragende til den gamle knallert hvor man
> ikke kunne få en pakning til gearkassen, som altid blev utæt!

Jep, men det må jeg jo høre dem om

/Max

Fra : Troels Pedersen

Dato : 23-12-03 12:39

Max[DK] wrote:
> Hos Nissan... synes at det er mærkeligt...

Jeg skal lige være sikker Max, er det imellem blok og termostathus, eller er
det selve termostaten mod blokken. Formoder termostaten er nogenlunde magen
til den der sad i Mazdaen (Vores reference....)

> Jep, men det må jeg jo høre dem om

Ellers så få fat i noget pakning i ark, og så skære en til selv - Du er jo
kreativ med en saks

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : Max[DK]

Dato : 23-12-03 12:45

> [...]
magen
> til den der sad i Mazdaen (Vores reference....)

Ja ja...vi skal jo forstå hinanden ret, jeg tænker på mellem blok og
huset.... Jeg formoder at termostaten passer godt nok til at man ikke skal
til at tætne inde i selve huset, for mig ville det virke absurt.(forbeholdt
at det ser ud som på mazda'en)

> Ellers så få fat i noget pakning i ark, og så skære en til selv - Du er jo
> kreativ med en saks

Hehe....tja...det blev da ikke til så meget fra mig side
Nå men, så må jeg jo også lige forbi sb...

/Max

Fra : Troels Pedersen

Dato : 23-12-03 12:53

Max[DK] wrote:
> [...]
> ikke skal til at tætne inde i selve huset, for mig ville det virke
> absurt.(forbeholdt at det ser ud som på mazda'en)

Jeps, præcis. Så snakker vi om det samme, og findes der ingen pakning
imellem dem i følge Nissan, ja så laver du da bare selv...

> Hehe....tja...det blev da ikke til så meget fra mig side
> Nå men, så må jeg jo også lige forbi sb...

Det er nok nødvendigt.

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : Fam. Olsen

Dato : 23-12-03 12:24

"Troels Pedersen" <troels_p[fjern]@[fjern]12mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil da bestemt tro Nissan har en pakning der passer, andet kan ikke
> passe!

Det kan det sagtens. På nogle biler er der ikke anden pakning end
gummiringen på selve termostaten. Hvad der så gælder på Nissan skal jeg ikke
kunne sige.

> Hvis du vil bruge flyden pakning skal du være opmærksom på at det sviner,
og
> det løber let ind nogle steder hvor det ikke burde være.

Jeg har aldrig hørt eller set flydende pakning til et termostathus. Måske
pga. de årsager som du her nævner.

Men fremgangsmåden
> [...]
ser
> så sjusket ud med sådan en siliconestreg rundt om.

Enig.

> Jeg har altid kun brugt flydende pakning sammen med almindelige pakninger,
> på knallerten i sin tid, men bruger det ikke på biler - Jeg foretrækker
> originale pakninger.

Også mig. Og hvor der bruges nye pakninger burde der ikke være behov for
flydende pakning også. Ellers har man ikke renset ordentligt af for gammel
pakning, eller man har skæve pakflader.
Dog er der på nogle biler nogle steder hvor den originale pakning er
flydende pakning. F.eks mellem topstykke og knasthus på en Opel OHC motor
fra 80'erne.
Eller gearkassens bundkar på en Mowag Eagle/Hummer.

MVH Niels

Fra : Troels Pedersen

Dato : 23-12-03 12:37

Fam. Olsen wrote:

> Det kan det sagtens. På nogle biler er der ikke anden pakning end
> gummiringen på selve termostaten. Hvad der så gælder på Nissan skal
> jeg ikke kunne sige.

Ok, nu ved jeg ikke hvordan det er lavet på en Nissan. Men på min Sierra
sidder der et hus over termostaten, det hus er monteret med en almindelig
pakning mod blokken. Der sidder også en gummipakning rundt om termostaten.
Jeg tror det er pakningen mellem blok og termostathus vi snakker om. Her
ville jeg da godt kunne finde på at bruge flydende pakning, hvis en original
ikke findes, eller kan man jo skære en selv.

> Også mig. Og hvor der bruges nye pakninger burde der ikke være behov
> for flydende pakning også. Ellers har man ikke renset ordentligt af
> for gammel pakning, eller man har skæve pakflader.

Jeg bruger det kun når der er skæve pakflader.

> Dog er der på nogle biler nogle steder hvor den originale pakning er
> flydende pakning. F.eks mellem topstykke og knasthus på en Opel OHC
> motor fra 80'erne.

Eller en BMW E30 325 ventildækselpakning, kombineret pakning.

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : Fam. Olsen

Dato : 23-12-03 12:58

> [...]
original
> ikke findes, eller kan man jo skære en selv.

Det er også der jeg snakker om. Skal der bruges pakning, vil man
selvfølgelig også kunne få denne pakning. Nå ja, måske lige meget gamle
biler undtaget. I sådan et tilfælde ville jeg lave den selv. Med en hammer
og ikke en kniv .

MVH Niels