MS Windows
briani 27239
PC kan ikke se HD under opstart
Fra : Lars Detlef

Dato : 25-12-03 14:47

En fortsættelse af mit tidligere indlæg "XP Home kører i ring" .... Jeg er
nu ret sikker på, at pc'en ikke kan se HD når der er installeret de første
windowsfiler og det er derfor installationen ikke kan / vil fortsætte men
blot starter forfra.

Under selve installationen kan den dog fint se harddisken og fortæller at
der er omkring 39,5 GB plads osv osv....

Hvis jeg vælger R i installationen og vælger DIR kan jeg fint se der er
installeret en række filer på C-drevet (der dog ikke har noget navn)

Men problemet er så nok, at når der efterfølgende igen skal bootes op for at
komme videre ser pc'en ikke harddisken og starter igen fra cd'en..

Hvordan kommer jeg videre??

/lars

Fra : Henk Rasmussen

Dato : 25-12-03 23:33

"Lars Detlef" <lars@detlef.dk> wrote in message
> [...]
>
> Under selve installationen kan den dog fint se harddisken og fortæller at
> der er omkring 39,5 GB plads osv osv....

Fint, så ved vi at bios har set din HD

> Hvis jeg vælger R i installationen og vælger DIR kan jeg fint se der er
> installeret en række filer på C-drevet (der dog ikke har noget navn)

Ok, så ved vi også at XP kan skrive til HD

> Men problemet er så nok, at når der efterfølgende igen skal bootes op for
at
> komme videre ser pc'en ikke harddisken og starter igen fra cd'en..

Efter udelukkelsesmetoden må problemet være at XP ikke anerkender
installationen som være foretaget på en bootbar HD. Det kan der være flere
grunde til.

> Hvordan kommer jeg videre??

Lad os se på det:
Der er 2 ting der generer mig i din tidligere tråd. For det første (og det
kan være at du bare har skrevet det unøjagtigt) har du ikke lavet
installationen korrekt. Efter min mening skal det ske sådan her:
Boot fra CD.
Vælg en ny installation.
Slet tidligere partitioner
Opret en (1!) ny.
Lad XP formattere den.
_Derefter_ (og først der) overfører XP filer og laver den nødvendige .sif
oplysningsfil.
Reboot (sker automatisk)
Lad XP boote op på HD-installationsfilerne med CD i drev.
Kør installationen færdig.

Ok, det skulle virke og det er det andet der generer mig. Normalt er det
ikke muligt at kludre særlig voldsomt i ovenstående og du virker rimelig
intelligent Derfor samler min mistanke sig om 2 andre ting. For det
første, har du speciel HW i maskinen? Her tænker jeg især på HD-controller.
Kører du seriel ATA eller SCSI? Hvis det er tilfældet skal du bruger en
driverdiskette (F5 under første filoverførsel)
Den anden ting er din oplysning om bootrækkefølgen, mere nøjagtigt IDE-0, og
det er her jeg egentlig tror dit problem er. Mit gæt er at den HD du
installerer på _ikke_ sidder som primær divice på controller 0. Du kan
efterprøve det ved at sætte IDE-1 til 3 efter tur og se om installatonen
ikke kører videre. Allerhelst skal du åbne maskinen, rive alle andre HD end
din primære ud og sikre korrekt kabling. Jeg tror helt ærligt at det vil
løse problemet.

På med vanten

Mvh.
Henk
--
Bassethound - mere end en hobby: En livsstil.
http://www.bassethound.dk/

Fra : Lars Detlef

Dato : 26-12-03 19:00

KLIP
> Lad XP boote op på HD-installationsfilerne med CD i drev.
> Kør installationen færdig.

Har jeg gjort .... virker ikke... Den anerkender simpelhen ikke at IDE-0
findes...

> Du kan efterprøve det ved at sætte IDE-1 til 3 efter tur og se om
installatonen ikke kører videre.

Jeg har prøvet både IDE1-3 - det sker der ikke noget ved - bortset fra at
maskinen forsøger at finde noget at boote på/fra - og det sker ikke... Og
der er kun 1 HD i maskinen...

Når maskinen starter op - kommer der et sort billede med en masse
oplysninger .... RAM - PCI - IRQ - CD drev- DVD drev osv ..... men under HD
står der intet - altså som om maskinen ikke ser der er nogen harddisk i ...
??

Hvad mener du om det Henk

/lars

Fra : Henk Rasmussen

Dato : 27-12-03 00:44

> Har jeg gjort .... virker ikke... Den anerkender simpelhen ikke at IDE-0
> findes...

Fair nok, så ved vi hvor problemet findes....

> [...]
> maskinen forsøger at finde noget at boote på/fra - og det sker ikke... Og

Ok, der var en reel mulighed for at du havde kablet forkert, det ser vi bort
fra i øjeblikket...

> [...]
HD
> står der intet - altså som om maskinen ikke ser der er nogen harddisk i

Ok, vi har altså ikke at gøre med et XP problem, hvilket også ville have
undret mig (det skrev jeg vist også tidligere). Vi må ind og se på bios.
Er du bekendt med hvordan du kommer ind i bios? Formodentlig via "Delete"
tasten under boot (den skriver det kort på skærmen ved opstart)
Nu skriver du ikke hvilken maskine du har men hvis det er en AMI-bios eller
tilsvarende er der et punkt der hedder "autodetect HD" eller lignende. Vælg
dette hvis det er der og se hvad der sker.
Første punkt i bios (øverst til venstre) plejer at være Standard Settings
(eller lign.). Gå derind og se om der nu er anført spor/hoved/cylinder
oplysninger for HD på IDE-0. Hvis dette er tilfældet er alt nu i orden og du
kan gemme settings og så vil alt fungere normalt. Installer derefter XP.
HVIS dette ikke er tilfældet må du have HD ud. _Normalt_ accepterer bios en
jumpersetting på HD som master. Tjek at jumperen sidder rigtigt. Hvis
jumperen allerede fra starten sad som master må du forsøge at sætte den til
CS (cable select) som nogle bios vil have (Dell bl.a.). Hvis du gør det skal
du huske at sætte HD som yderste enhed på kablet og CD-rom må ikke sidde på
samme kabel. Det gør det ikke i forvejen, vel?
Gentag derefter operationen med bios.
HUSK at trykke alle kabler ordentlig fast.
Det var mine umiddelbare råd, men nu har du vist også noget at pusle med.
Skriv endelig igen.

Mvh.
Henk

Fra : Lars Detlef

Dato : 27-12-03 21:57

KLIP

> Første punkt i bios (øverst til venstre) plejer at være Standard Settings
> (eller lign.). Gå derind og se om der nu er anført spor/hoved/cylinder
> oplysninger for HD på IDE-0.>

Ak ja .... det var så lige til og hvorfor tænkte jeg mig ikke om første gang

Af en eller årsag var HD sat til none - og derfor kune den selvfølgelig ikke
boote.... PC'en gjorde jo blot hvad den fik besked om... boot fra Floppy,
CD, osv osv men ikke noget med HD...

Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke længe var faldet over det punkt - jeg havde
kigget der flere gange - og var ved at blive lidt fortvivlet over at under
installationen kunne den fint finde HD CHKDSK fandt ej heller fejl osv osv -
men boote fand.... nej

Men nu installerer den igen programmer på livet løs...

Men et sidste spørgsmål - hvordan kan denne mulighed pludelig forsvinde -
altså hvordan får man slået muligheden fra når man ikke aner der findes en
opsætning hvori det kan gøres - her taler vi om sin søn der med 100 pct
garanti ikke har væet derinde og pille... han sad og spillede Heros da
maskinen gik ned ... Blot et Win XP fænomen eller ???

Men tak for hjælpen Henk.. og et godt nytår

/lars

Fra : Henk Rasmussen

Dato : 27-12-03 23:07

Hej igen

Det var da godt. Jeg nævnte det ikke men var i forløbet bange for at
HD/controller var stået af. Det ville have været ærgerligt.

Jeg har ikke nogen forklaring på hændelsen, har aldrig selv oplevet noget
lignende medmindre bios er blevet resat eller ny HD sat i maskinen, men det
er jo udelukket efter hvad du fortæller. XP kan imo ikke forårsage det. At
du ikke ledte dér selv er jo meget naturligt, det var jo ikke ligefrem
oplagt jf. ovenstående.

Hovedsagen er at alting virker igen, så godt nytår til dig også (og til din
søn)

Mvh.
Henk