MS Windows
briani 27239
Adgang til filer?
Fra : Hisp

Dato : 24-12-03 12:27

Efter en reinstallation af min maskine kan jeg ikke få adgang til enkelte
filer på min ekstra harddisk(har ikke være omfattet af reinstallationen)

Det er XP Home, SP 1 og alle opdateringer på NTFS diske

Der var også mapper jeg ikke kunne få adgang til, men det klarede jeg ved at
overtage ejerskab.

Der er tale om forskellige filtyper, indtilvidere har jeg konstateret avi,
mpg, pps og xls filer.

Er der nogen der har en god ide? Jeg har ikke kunnet finde løsningen på MS
supportside.

vh/Henrik

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 24-12-03 16:04

"Hisp" <hsm123nospam@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mpg, pps og xls filer.
>
> Er der nogen der har en god ide? Jeg har ikke kunnet finde løsningen på

Øøhhh - "ikke få adgang til" - som i "adgang nægtet" eller "ugyldig fil"
eller sådn noget ?
Jeg har da aldrig oplevet at XP ikke kan læse alle gamle data-diske efter en
reinstallation (hvis jeg da ikke er kommet til at slette noget selv...). Men
da du kan se filerne må der være et andet problem - og da du har måttet
overtage ejerskabet på nogle filer tyder det på at du måske selv har
beskyttet filerne med password.....og det er ikke så sjovt, hvis du ikke kan
huske pw'et !
Og dog; en tanke slår mig: har du nået at installere programmer, der kan
læse de filtyper, du nævner ? Selv mpg-filer kan XP nægte at spille, hvis du
endnu ikke har fået installeret rette codecs. De andre filer, du nævner,
kræver jo Office-pakken (eller dele deraf) for at kunne åbnes.

Men lad os allerførst vide: hvilken besked får du, når du dobbeltklikker på
de forskellige filtyper ?

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Hisp

Dato : 24-12-03 16:13

"Jesper Hedegaard" <jo-tak-til.spam@fis-af.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kræver jo Office-pakken (eller dele deraf) for at kunne åbnes.
>
> Men lad os allerførst vide: hvilken besked får du, når du dobbeltklikker

Hejsa, intet er passwordbeskyttet, og ja, jeg har installeret relevante
programmer.

I Mediaplayeren får jeg at vide at Windows mediaplayer ikke kan få adgang
til filen, også ved en wmv fil(her kræves ikke andre codecs end Windows
egne) under flere oplysninger skrives der at filen kan være i brug eller
skrivebeskyttet, hvad den selvsagt ikke er, det har jeg styr på.

Samme fejlmeddelelse får jeg når jeg åbner de andre filtyper, det er
temmelig træls - jeg kan heller ikke slette filerne, kun hvis jeg går ud i
en kommandopromt.

Jeg er tæt på at give op, og det vil jeg være ked af, da jeg så har mistet
filer jeg skulle bruge, så hjælp, please..

vh/Henrik

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 24-12-03 16:38

> [...]
>
> Jeg er tæt på at give op, og det vil jeg være ked af, da jeg så har mistet
> filer jeg skulle bruge, så hjælp, please..

Ja - der er noget der lyder bekendt, men jeg ka ikke lige komme på
løsningen...irriterende !
Men vent nu liiiige lidt med at slette noget - hvis ikke jeg ka huske
løsningen må der være andre, der kan !
Men et par ting ville jeg forsøge først: har du haft genstartet maskine
siden problemet begyndte ? Det kan somme tider hjælpe - i det mindste på
filer, der ikke lader sig slette fordi der er "optaget" af ikke-eksisterende
burgere.
Kan du kopiere filerne til et andet bibliotek eller drev - og åbne kopien ?
Man ku da være lidt heldig.....måske kopiering i en kommandoprompt ?
Husk dog at det nok giver problemer med afkortning af lange fil-navne !

Nok en tanke: kører indekseringstjenesten ? Den ku måske nå at blokere nogle
filer her og der - og hva sku man egentlig bruge den tjeneste til ?
Almindelig søgning fungerer fint uden den !
Og nu vi er ved tjenester: har du noget anti-virus kørende, der evt scanner
diskene i baggrunden ?

Og jeg kan stadig ikke helt slippe tanken om "ejerskab" - har du oprettet +
logger du på med samme bruger-navn, som du plejer ?
Måske lidt langt ude men jeg ville selv prøve stort set alt !

Scandisk ku måske osse rydde lidt op i tingene - måske er der gået lidt rod
i Fat'en mht brug/ejerskab af filerne ?
Men der er altså et tegn i det der med at du kan slette disse filer via
dos - skal bare lige komme i tanke om løsningen......

Og forresten - jeg regnede egentligt osse med at du har styr på det - men du
sku vide hvad man kan glemme i farten

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Hisp

Dato : 24-12-03 17:13

> [...]
> siden problemet begyndte ? Det kan somme tider hjælpe - i det mindste på
> filer, der ikke lader sig slette fordi der er "optaget" af

Ja, mange gamge, hjælper ikke

> [...]
> Man ku da være lidt heldig.....måske kopiering i en kommandoprompt ?
> Husk dog at det nok giver problemer med afkortning af lange fil-navne !

Nej, kan ikke engang komme ned i mappen via kommandoprompten har jeg lige
fundet ud af???
Det er let nok i andre mapper, men ikke denne?

> Nok en tanke: kører indekseringstjenesten ? Den ku måske nå at blokere
nogle
> filer her og der - og hva sku man egentlig bruge den tjeneste til ?

Måske en mulighed, men virkede heller ikke, kørte ikke, stod til manuelt og
nu har jeg deaktiveret den.

> Almindelig søgning fungerer fint uden den !

ja, aner ikke hvad den skal bruges til

> Og nu vi er ved tjenester: har du noget anti-virus kørende, der evt
scanner
> diskene i baggrunden ?

Jeps, Norton 2004, virker heller ikke når den er slået fra.

> [...]
> logger du på med samme bruger-navn, som du plejer ?
> Måske lidt langt ude men jeg ville selv prøve stort set alt !

Nej, den kører også hos mig, men det er samme brugernavn, stavet på samme
måde osv., så det...

> Scandisk ku måske osse rydde lidt op i tingene - måske er der gået lidt
rod
> i Fat'en mht brug/ejerskab af filerne ?

Det er NTFS, ikke fat(bare det var, for så tror jeg ikke problemet var der)
> [...]
> dos - skal bare lige komme i tanke om løsningen......
>
> Og forresten - jeg regnede egentligt osse med at du har styr på det - men

Ved det, men det er ikke nemt at vide, hvilket niveau folk er på herinde,
derfor skrev jeg som jeg gjorde.

Håber på der blive jul i det lille hjem alligevel, også selvom pc´en driller

vh/Henrik

Fra : Leo.E

Dato : 24-12-03 23:06

"Hisp" <hsm123nospam@ofir.dk> wrote in message news:<3fe9bb1a$0$69966$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
> derfor skrev jeg som jeg gjorde.
>
> Håber på der blive jul i det lille hjem alligevel, også selvom pc´en driller

Skriv i cmd (kommandoprompt) attrib /?
Der er nogle muligheder for at ændre mappe attributter.
Leo

Fra : Edmund

Dato : 25-12-03 03:00

Hisp skrev:

> [...]

Hvilken metode bruger du til at overtage ejerskab af en mappe.
Normalt kan man jo ikke bare sådan lige gøre det i XP, home som man kan
i XP pro

Jeg bruger min egen hjemmestrikke metode med at flytte min Dokumenter
mappe
og så har jeg set en meget langhårdet medtode på en af Microsofts web
sider.
--
Mvh Edmund

Fra : Hisp

Dato : 25-12-03 10:02

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mappe
> og så har jeg set en meget langhårdet medtode på en af Microsofts web

Jeg bruger en indbyggede metode, booter op i fejlsikret tilstand, logger på
som administrator, vælger egenskaber for mapper, sikkerhed og så får man
mappens tilladelser frem og vælger overtag ejerskab, samme måde som i W2K,
lige bortset fra, at det kun kan lade sig gøre i fejlsikret tilstand.

Hvad er din hjemmestrikkede metode??

vh/Henrik

Fra : Edmund

Dato : 25-12-03 16:02

Hisp skrev:

> [...]
> og så får man mappens tilladelser frem og vælger overtag ejerskab,
> samme måde som i W2K, lige bortset fra, at det kun kan lade sig gøre

Shit! , Jeg beklager, det er mig der roder rundt i det.

Jeg tænkte vist på det med at gøre en mappe privat, og det kan man jo
ikke på et andet drev i Home

> Hvad er din hjemmestrikkede metode??

Jeg har førhen brugt nedenstående, men nu synes jeg ikke jeg kan få det
til at virke rigtigt hvergang, der er sgu nisser på spil ,-)

Hvis man højreklikker på en mappe på f.eks d drevet kan man ikke få lov
til at gøre mappen privat.
Men hvis man højreklikker på dokumenter iconet på skrive-bordet og
vælger flyt, og så skriver d:\ ( sig nej til at flytte det gamle
indhold )

Nu kan man få lov at gøre mappen på D-drevet privat

Højreklik igen på dokumenter iconet på skrive-bordet og vælg gendan
standard
( sig igen nej til at flytte det gamle indhold )

På denne måde slipper man for at gå i fejlsikker tilstand
--
Mvh Edmund

Fra : Jens

Dato : 26-12-03 12:11

"Hisp" <hsm123nospam@ofir.dk> skrev i en meddelelse

Nogle filer og mapper "arver" ikke rettighedder og ejerskab fra overliggende
mapper, overtag ejerskaet af de genstridige, og kontroller de ikke er
skrivebeskyttet nå du gør det.

Mvh Jens