2 netkort i en pc???
Fra : Mikael

Dato : 25-12-03 14:51

Hej gruppe. lad mig starte med at sige jeg er ret grøn her, men her kommer
min situation.

Jeg har først for nylig fået adsl (1024/256) og da jeg skulle sætte det op
havde jeg en del problemer først og fremmest med noget netkorthalløjs. Så
vidt jeg kan se har mit bundkort on board-netkort (SIS 900-based PCI Fast
Ethernet Adapter) men når jeg går ind i "netværksforbindelser" står der
desuden ovennævnte også "1394-forbindelse 2". (og i egenskaber herfor:
1394-netværkskort).

Har jeg virkeligt rodet så meget rundt i det da jeg satte adsl forbindelsen
op at jeg har 2 netværkskort i min pc, og kan det i så fald have nogen
betydning for min udownloadhastighed?

Jeg må også hellere sige at jeg kun har én pc og altså ikke ønsker noget
netværk, router eller hvad det nu altsammen hedder.

Jeg håber nogen kan komme med lidt respons.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-12-03 15:02

"Mikael" <boeniz@ofir.dk> wrote:

> [...]
>Ethernet Adapter) men når jeg går ind i "netværksforbindelser" står der
>desuden ovennævnte også "1394-forbindelse 2". (og i egenskaber herfor:

Dit bundkort har både almindeligt netkort og en firewire (1384) port.

Det er det netstikket du skal anvende til ADSL - Firewire er mere til
digital video, men kan også anvendes til hurtigt lokalnetværk.

>Jeg må også hellere sige at jeg kun har én pc og altså ikke ønsker noget
>netværk, router eller hvad det nu altsammen hedder.

Af sikkerhedsmæssige årsager vil jeg under alle omstændigheder vil jeg
anbefale dig en bredbåndsrouter - En billig DLink 604 til 350,- kroner
kan gøre det.

Routeren er ikke absolut nødvendig, men den gi'r en effektiv
beskyttelse af dit lokalnet / lokale computer så du undgå
ubehageligheder som Blaster.

<mlr>

Fra : Jørn Andersen

Dato : 26-12-03 01:14

On Thu, 25 Dec 2003 15:02:17 +0100, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>"Mikael" <boeniz@ofir.dk> wrote:
<snip>

> [...]
>
>Routeren er ikke absolut nødvendig, men den gi'r en effektiv
>beskyttelse af dit lokalnet / lokale computer så du undgå

Undskyld jeg blander mig, men er det ikke noget - eh - vrøvl?

Hvis man kun har én PC (med Internetadgang) er man så ikke lige så
godt beslyttet med en software-firewall (a la ZoneAlarm, som kan
hentes gratis - eller den der er indbygget i Win XP) som med en
router?
For det er vel egentlig ikke en router man har brug for, men blot dens
evt. filter-funktion?
Skal man endelig have hardware til at fungere som firewall, får man så
ikke mere ud af at købe en egentlig firewall frem for en router med
filter?

Forhåbentlig kan nogen afklare forvirringen ...

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-12-03 11:34

Jørn Andersen <jorn@jorna.dk> wrote:

>Undskyld jeg blander mig, men er det ikke noget - eh - vrøvl?

Næh, jeg vrøvler aldrig..

> [...]
>router?

>For det er vel egentlig ikke en router man har brug for, men blot dens

Det er NAT funktionen i routeren der effektivt beskytter maskinerne på
lokalnettet. Så længe man ikke åbner porte i routeren kan lokalnettets
computere ikke 'ses' udefra.

Men du har da ret - Man kommer langt med ZoneAlarm / XP's firewall
samt løbende opdatering via WindowsUpdate. Problemet er bare at et
stort antal brugere ikke gør det.

<mlr>

Fra : Jørn Andersen

Dato : 26-12-03 12:17

On Fri, 26 Dec 2003 11:33:52 +0100, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

Tak for svar.

>Men du har da ret - Man kommer langt med ZoneAlarm / XP's firewall
>samt løbende opdatering via WindowsUpdate. Problemet er bare at et
>stort antal brugere ikke gør det.

Det tror jeg du har *meget* ret i. Og det var også lidt min pointe, at
det er lettere at overbevise folk om at installere et gratis program
end at købe en router til flere hundrede kroner ...

Mvh.
--
Jørn Andersen,
Brønshøj