WOL over WAN
Fra : Harald

Dato : 23-12-03 22:01

Hej

Kan man benytte WOL over internet dvs. tænde for sin computer i Danmark mens
man sidder i Frankrig ved at sende en magic packet til sin IP som er en
router og derfor er tændt og har en fast IP?

Jeg bruger TDC ADSL.

Mvh
HK

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 25-12-03 14:22

"Harald" <news10@-REMOVE-THIS-kroning.dk> wrote in message
> [...]
> man sidder i Frankrig ved at sende en magic packet til sin IP som er en
> router og derfor er tændt og har en fast IP?

Ja, det kan man godt.

Man skal forwarde udp/9 til sin PC, samt tilføje ens MAC som static arp i
router/firewall.

Mvh
Martin Bilgrav

Fra : Harald

Dato : 25-12-03 16:34

"Martin Bilgrav" <bilgravCUTTHISOUT@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ja, det kan man godt.
>
> Man skal forwarde udp/9 til sin PC, samt tilføje ens MAC som static arp i

Der er desværre ikke noget opsætning i min router (Netgear RO318) der har
med MAC eller static arp at gøre.

Mvh
HK

Fra : Mads Bahrt

Dato : 27-12-03 02:25

Harald wrote:
> Der er desværre ikke noget opsætning i min router (Netgear RO318) der har
> med MAC eller static arp at gøre.

Hvis du har en anden computer på netværket stående tændt (f.eks. en
webserver) kan du bruge denne til at starte den ønskede computer.
Alternativt kan du bruge noget Wake on Ring og så lige ringe til din
comp når du skal bruge den...

MVH
Mads

Fra : Harald

Dato : 27-12-03 10:53

"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> webserver) kan du bruge denne til at starte den ønskede computer.
> Alternativt kan du bruge noget Wake on Ring og så lige ringe til din

Der er ikke andre computere tændt. Og jeg har ikke noget extra nummer der
kan bruges til Wake on Ring.

/HK

Fra : Lars

Dato : 28-12-03 11:20

On Tue, 23 Dec 2003 22:01:29 +0100, "Harald"
> [...]

>man sidder i Frankrig ved at sende en magic packet til sin IP som er en
>router og derfor er tændt og har en fast IP?

Ja, jeg har brugt <http://www.dslreports.com/wakeup> hvor du
indtaster din routers IP og maskinens MAC-adresse. Routeren skal
forinden være sat op til at forwarde UDP port 32767 (også selvom
der står UDP port 9 på siden) til din routers broadcast adresse
(som regel 192.168.1.255 e.l.) Det virker i hvert fald for mig.

--
Lars,
<http://www.gaarde.org/acronyms/>

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 30-12-03 01:14

"Lars" <go_ahead..._spam_this_address@tlaloc.invalid> wrote in message

> [...]
> der står UDP port 9 på siden) til din routers broadcast adresse
> (som regel 192.168.1.255 e.l.) Det virker i hvert fald for mig.

Det vil det også gære lige indtil din arpcache timer ud, hvorefter din
router ikke aner hvad MAC din IP har.
Derfor, hvis det skal virke i længden, skal man have en static ARP.

Mvh
Martin Bilgrav

Fra : Calle.

Dato : 30-12-03 11:35

Martin Bilgrav wrote:
> [...]
> router ikke aner hvad MAC din IP har.
> Derfor, hvis det skal virke i længden, skal man have en static ARP.

På min router kan jeg da leve en fast MAC, det må da kunne fungere så

--
Calle

Fra : Lars

Dato : 30-12-03 12:54

On Tue, 30 Dec 2003 01:13:39 +0100, "Martin Bilgrav"
<bilgravCUTTHISOUT@image.dk> wrote:

>Det vil det også gære lige indtil din arpcache timer ud, hvorefter din
>router ikke aner hvad MAC din IP har.

Det forstår jeg ikke. Det eneste min router skal gøre er jo at
sende pakken ud på alle porte, så den kan vel være ligeglad med
hvilken IP maskinen der skal vækkes havde/har/får?

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 30-12-03 13:30

> Det forstår jeg ikke. Det eneste min router skal gøre er jo at
> sende pakken ud på alle porte, så den kan vel være ligeglad med
> hvilken IP maskinen der skal vækkes havde/har/får?

nu er det ikke porte men til din broadcast addresse...
Normalt vil en router ikke forwarde broadcasts.
Men hvis det virker for dig er det jo godt nok, men det er ikke 100% korrekt
funktion ift standarder, RFC'er osv
Hvad er det for en router du har ?

Mvh
Martin Bilgrav

Fra : Lars

Dato : 30-12-03 14:59

On Tue, 30 Dec 2003 13:29:52 +0100, "Martin Bilgrav"

>nu er det ikke porte men til din broadcast addresse...

Med 'porte' mente jeg i dette tilfælde de fire
porte/huller/stik/whatever på min router/switch. Måske et
uheldigt ordvalg i dene sammenhæng, sorry.

>Normalt vil en router ikke forwarde broadcasts.
>Men hvis det virker for dig er det jo godt nok, men det er ikke 100% korrekt
>funktion ift standarder, RFC'er osv

Heller ikke når jeg specifikt beder den om det? Og det gør jeg
vel hvis jeg siger at indgående UDP 32767 skal sendes til
192.168.1.255 (som er mit LANs broadcast adresse)?

>Hvad er det for en router du har ?

En Linksys BEFSX41:
<http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=34&scid=29&prid=433>

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-12-03 17:33

On Tue, 30 Dec 2003 13:29:52 +0100, "Martin Bilgrav"
<bilgravCUTTHISOUT@image.dk> wrote:

> Normalt vil en router ikke forwarde broadcasts.

Der er jo tale om et 'directed broadcast', og om det forwardes
(eller rettere: reflekteres som et L2-broadcast) afhænger af
routerens konfiguration.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 01-01-04 10:59

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Der er jo tale om et 'directed broadcast', og om det forwardes
> (eller rettere: reflekteres som et L2-broadcast) afhænger af
> routerens konfiguration.

Ja, det er korrekt. Normalt er dette slået fra pr. default. mener jeg.
Det undre mig bare, at en router skulle gøre dette pr. default, som det
åbenbart er tilfældet her, med denne linksys router.
Nu kender jeg ikke synderligt meget til linksys routere, og det er da muligt
at man kan slå det fra ?

Mvh
Martin Bilgrav