Win XP: Kan ikke se computernavn, men Net ~
Fra : Jørn Andersen

Dato : 23-12-03 05:20

Hej,

Jeg har 3 PC'ere, alle med Win XP (2 engelsk + 1 dansk), som gerne
skulle køre i LAN + have Internet-adgang.

Det går også "næsten fint": Alle kan gå på Internet, og to af dem kan
se delte ressourcer på alle 3 PC'ere.

Men den sidste kan ikke se hverken sig selv eller de andre i "My
Network Places". Derimod kan den godt se såvel maskinnavne som delte
ressourcer v.hj.a. Net View.

Man kan heller ikke finde computernavne med "Søg"-funktionen eller i
"Workgroup".

Et eller andet siger mig at jeg sikkert en gang har pillet ved en
eller anden indstilling, som jeg ikke burde have pillet ved - men som
først har vist sig at blive et problem nu ...
- Men er der nogen der har en idé om, hvad problemet evt. kan være?

Setup'et er 3 maskiner i peer-to-peer forbundet med en switch, som
samtidig har forbindelse til en ADSL-router.
Protokol: TCP/IP - alle 3 kan pinge hinanden.
Som det vel fremgår er der delt ressourcer på alle maskiner.
XP's firewall (og ZoneAlarm) er slået fra på alle.

Hvis jeg forsøger at køre fejlfindingsværktøjet i XP på den maskine,
som har fejlen, siger den, at der er ens computer-navne på netværket,
men det mener jeg nu ikke der er.
Dog finder en af de andre maskiner 2 eksemplarer af maskinen ved "Søg"
- hvor det ene navn er med stort begyndelsesbogstav og det andet med
lille. Jeg ved ikke hvorfra den "specialitet" kommer - ??

NB: Den fejlramte maskine har tidligere kørt i LAN sammen med en Win98
uden problemer.

Any ideas? - Inden de sidste grå hår ryger sig en tur

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 24-12-03 01:12

On Tue, 23 Dec 2003 05:20:07 +0100, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk>
wrote:

Jeg prøver lige at omformulere:
Burde man ikke kunne se de samme computere i "My Network Places" som
man kan se med C:/>net view?

Og hvis det ikke er tilfældet, hvad kan årsagen så være?

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens

Dato : 26-12-03 12:19

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvis det ikke er tilfældet, hvad kan årsagen så være?

Netview og "netværkstedder" fungerer ved hjælp af 2 forskellige
"metoder"/protkoller

Ofte ses det at winbrugere slår "netbios over ip" fra, men glemmer at lukke
telnetserveren, eller modsat.

W2k og Xp har yderligere den finte at man kan tilgå en pc som gæst, eller
internetbruger, alt efter hvad der er af servicer kørende på den.
Man kan have en lukket gæstekonto, og alligevel tillade internet
gæster........

Mvh Jens

Fra : Jørn Andersen

Dato : 29-12-03 16:17

wrote:

> [...]
>ressourcer v.hj.a. Net View.
>
>Man kan heller ikke finde computernavne med "Søg"-funktionen eller i

Bare lige for en ordens skyld, så har jeg fået det til at køre.

Hvad der præcist var problemet er jeg dog ikke klar over, da jeg kom
til at rette et par ting samtidig - men jeg tror det var da jeg
fjernede og geninstallerede "Client for Microsoft Networks" og
samtidig lavede en 'net start', at den faldt næsten i hak. Herefter
skulle fil- og udskriftsdeling så igen aktiveres, før det hele var på
plads.

Ud over lidt flere grå hår, fik jeg så i det mindste det ud af det, at
jeg fik genopfrisket noget af min (sparsomme) netværksviden.

Sidst jeg rodede med den slags var med Win98 og min konklusion var
dengang, at når man var kørt fast, så var det mest effektive at slette
alt netværksrelateret på maskinen og starte forfra - det ser ud til i
et vist omfang stadigvæk at gælde for Win XP
(For os der ikke har det helt store overblik over de mere finurlige
detaljer.)

Godt nytår!

--
Jørn Andersen,