mapper
Fra : oz7aik JB.

Dato : 23-12-03 16:36

hej, jeg ved ikke om dette er den rigtige gruppe for dette spørgsmål ?

Når man upload mapper til ens hjemmeside er der ord der ikke kan bruges
som navn for mappe.

Jørgen

--
http://home20.inet.tele.dk/bodholdt
www.sitecenter.dk/bodholdt

Fra : oz7aik JB.

Dato : 23-12-03 17:50

hej igen

kan man ikke henviste til flere mapper f.eks
http:// xxxxxxxx.xxxxxxxx.dk/xxxxxxxx/hjemmeside/clipark1/fugl1.jpg
hvor hjemmeside er en mappe og clipark1 er en anden mappe.

Jørgen

oz7aik JB. <tilmig@mail.dkx> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3fe8601d$0$27431$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-12-03 18:05

"oz7aik JB." <tilmig@mail.dkx> skrev

> kan man ikke henviste til flere mapper f.eks
> http:// xxxxxxxx.xxxxxxxx.dk/xxxxxxxx/hjemmeside/clipark1/fugl1.jpg
> hvor hjemmeside er en mappe og clipark1 er en anden mappe.

Hvis du bruger frames (kan ikke anbefales), kan man med javascript åbne
forskellige sider i forskellige frames ved klik på kun ét link.

Det kan også med javascript (uden frames) lade sig gøre at åbne flere
dokumenter i hver sit vindue, men det bør benyttes med forsigtighed. Mange
brugere bryder sig ikke om, at der bliver åbnet en masse ekstra vinduer.

Spørg i news:dk.edb.internet.webdesign.clientside hvordan det laves.

Ha' en god jul

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-12-03 17:54

"oz7aik JB." <tilmig@mail.dkx> skrev

> hej, jeg ved ikke om dette er den rigtige gruppe for dette spørgsmål ?
>
> Når man upload mapper til ens hjemmeside er der ord der ikke kan bruges
> som navn for mappe.

Ved navngivning af mapper er der principielt kun den begrænsning, at man
bruger bogstaverne a-z og tallene 0-9 samt bindestreg '-' og underscore '_'.

Ordmellemrum bør undgås lige som de forskellige tegnsætningstegn undtagen -
og _ bør undgås.

Danske bogstaver æ, ø og å er også et problem (endnu, men der arbejdes på at
gøre dem til lovlige tegn indenfor en overskuelig fremtid).

Endelig er det god skik kun at benytte små bogstaver.

Ha' en god jul

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : oz7aik JB.

Dato : 23-12-03 18:02

Tak for hjælpen

god jul

Jørgen

--
Erik Ginnerskov <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bs9rvf$mls$1@sunsite.dk...

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-12-03 22:11

Erik Ginnerskov skrev:

> Ved navngivning af mapper er der principielt kun den
> begrænsning, at man bruger bogstaverne a-z og tallene 0-9 samt
> bindestreg '-' og underscore '_'.

Det er bestemt en god ide at holde sig til ovennævnte tegn - men
det er ikke et teknisk krav. Man kan godt have mellemrum, danske
tegn og andet "snavs" i såvel fil- som mappenavne.

> Ordmellemrum bør undgås lige som de forskellige
> tegnsætningstegn undtagen - og _ bør undgås.

Enig.

> Danske bogstaver æ, ø og å er også et problem (endnu, men der
> arbejdes på at gøre dem til lovlige tegn indenfor en
> overskuelig fremtid).

Det er "lovlige" tegn allerede i dag - man kan godt bruge dem i sin
navngivning. Men det kan - som du selv er inde på - give problemer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Claus Marcussen

Dato : 25-12-03 00:53

> Danske bogstaver æ, ø og å er også et problem (endnu, men der arbejdes på at
> gøre dem til lovlige tegn indenfor en overskuelig fremtid).

Hej.

Måske lidt uden for emnet, men hvad er holdning til æ, ø og å domænenavne -
skulle blive lovligt (at køregistrere) fra 1.1.2004 ???

Har hørt at det virker - måske. Nogen der kender noget til det ??

God jul
Claus Marcussen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-12-03 02:43

Claus Marcussen <claus.marcussen.NOSPAM@mail.dk> skrev:

> Måske lidt uden for emnet, men hvad er holdning til æ, ø og å-
> domænenavne - skulle blive lovligt (at køregistrere) fra 1.1.2004?
>
> Har hørt at det virker - måske. Nogen der kender noget til det?

Til rent danske sider kunne navne som http://blåbærgrød.dk være en
god løsning, men jeg tror at der vil gå mange år før det vil slå igennem,
hvis det overhovedet vil slå igennem.

Det er jo kun det danske sprogområde der vil have glæde af det, da
de danske karakterer sjældent optræder på andre tastaturer end de
danske.

En side som http://maersk.dk ville ikke have nogen fordel af at hedde
http://mærsk.dk - og der kan nævnes mange andre eksempler.

Min mening er at det er noget salgsgas - der er nogen der vil tjene penge
på noget der ikke vil fungere i mange år fremover - og så står man med
sådan et fint domænenavn med danske karakterer og kan ikke bruge
det til noget, fordi verden endnu ikke er opdateret til at kunne bruge det.

Jamen, jeg kan da godt forstå at http://blåbærgrød.dk venter på en løsning,
men er verden klar til den?

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-12-03 00:10

Allan Vebel skrev:

> Til rent danske sider kunne navne som http://blåbærgrød.dk
> være en god løsning, men jeg tror at der vil gå mange år før
> det vil slå igennem, hvis det overhovedet vil slå igennem.

Hvad forstår du ved "slå igennem"?

> Det er jo kun det danske sprogområde der vil have glæde af
> det, da de danske karakterer sjældent optræder på andre
> tastaturer end de danske.

Ja. Men hvor mange dansksprogede hjemmesider er relevante uden for
Danmark?

> En side som http://maersk.dk ville ikke have nogen fordel af
> at hedde http://mærsk.dk - og der kan nævnes mange andre
> eksempler.

Der kan nævnes langt flere eksempler hvor danske bogstaver i et
domænenavn ikke vil være noget problem. Et firma som Mærsk vil nok
i øvrigt gardere sig og registrere såvel mærsk.dk som det nuværende
maersk.dk.

> [...]
> karakterer og kan ikke bruge det til noget, fordi verden endnu
> ikke er opdateret til at kunne bruge det.

Jeg er helt uenig. En stor del af de hjemmesider der produceres i
Danmark er kun relevante for folk der forstår (kan læse) dansk.
Langt hovedparten af disse har direkte adgang til at skrive æ, ø og
å på deres tastatur. Og det er noget lettere at have et domænenavn
der tegn for tegn svarer til firma- eller varenavnet bag -
sammenlignet med at skulle forklare at æ bliver til ae etc.

Det er naturligvis ligegyldigt for alle de navne der kan skrives
med det engelske tegnsæt (a-z) - men det kan gøre en stor forskel
for den ikke ubetydelige del af danske potentielle domænenavne der
indeholder æ, ø eller å.

> Jamen, jeg kan da godt forstå at http://blåbærgrød.dk venter
> på en løsning, men er verden klar til den?

Øh - ja. Jeg kan ikke forestille mig at der er slutbrugere der af
princip vil boykotte domænenavne med danske tegn. Når teknikken
kommer på plads, så er "verden" klar. Det er meget muligt at der er
domænekøbmænd der forsøger at oversælge de nye muligheder, men det
ændrer ikke ved at muligheden for danske tegn i domænenavne _er_ en
nyhed - og den vil være brugbar for en hel del kunder.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-12-03 02:25

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev:

> Hvad forstår du ved "slå igennem"?

At der vil være adskillige webhoteller der ikke kan tilbyde løsningen
mange år fremover - de skal jo lige opgradere deres teknik - og det
er alle ikke lige hurtige til.

> Ja. Men hvor mange dansksprogede hjemmesider er relevante
> uden for Danmark?

Ikke ret mange. Derfor har jeg også svært ved at forestille mig at
danske karakterer i et domænenavn skulle kunne vinde indpas.

> Et firma som Mærsk vil nok i øvrigt gardere sig og registrere
> såvel mærsk.dk som det nuværende maersk.dk.

Det ville jeg også selv gøre hvis jeg havde danske karakterer i mit
navn.

> Jeg er helt uenig. En stor del af de hjemmesider der produceres i
> Danmark er kun relevante for folk der forstår (kan læse) dansk.

Jeg mener fortsat at det er noget salgsgas. Nu har man i en årrække
kunnet få nu-domæner med danske karakterer - og de har endnu ikke
vundet indpas - hvorfor skulle dk-domæner med danske karakterer
så gøre det?

> Når teknikken kommer på plads, så er "verden" klar.

Ha-ha! Vi ser da stadig adskillige printere og skærme rundt omkring i
danske virksomheder der har problemer med de danske karakterer -
og vi ser det også på hjemmesider.

Det skyldes naturligvis at det er sat forkert op, men problemet eksisterer
fortsat.

> Det er meget muligt at der er domænekøbmænd der forsøger at
> oversælge de nye muligheder

Det har vi jo set med nu-domæner.

> men det ændrer ikke ved at muligheden for danske tegn i domænenavne
> _er_ en nyhed - og den vil være brugbar for en hel del kunder.

Det er nok for de få!

Jeg kender faktisk en virksomhedsejer med problemet tæt inde på livet,
han bliver jævnligt ringet op af virksomheder der vil sælge keywords til
alle mulige formål - og virksomheden får ikke en disse mere ud af det,
selv om de betaler 4800 kroner mere om året for det - der er stadig
samme antal besøgende.

Derfor tror jeg ikke så meget på den effekt det vil give - altså salgsgas
og "ikke slå igennem", som jeg startede med.

Har du andre refenencer hører jeg dem gerne?

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-12-03 13:30

"Allan Vebel" <nospam@vebel.dk> skrev
> Det er nok for de få!

Med til diskussionen om danske karakterer i domænenavne hører vel egentlig
også muligheden for, at folk nu får mulighed for at benytte danske bogstaver
i en email-adresse.

Personligt har jeg da en søn, for hvem det ville være relevant.

Ha' et godt nytår

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 27-12-03 15:54

Hvis han ønsker at kunne bruge den på engelske sider vil det ikke være
relevant da langt de fleste valideringsscript ikke tager højde for
æøå. Det gør de forøvrigt heller ikke herhjemme. Så med mindre den kun
skal bruges til familie og venner, vil en adresse der indeholder æøå
være uanvendelig.

Fra : Claus Marcussen

Dato : 26-12-03 10:26

> [...]
> der tegn for tegn svarer til firma- eller varenavnet bag -
> sammenlignet med at skulle forklare at æ bliver til ae etc.

Takker for diverse indlæg. Jeg hælder selv mest til ovenstående - så
nu skal jeg blot have fundet et webhotel hvor teknikken er i orden.
Så er jeg klar til at lave "???byKøreskole.dk" (??? så domænehajer
ikke blander sig).

Med venlig hilsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-12-03 11:48

Allan Vebel skrev:

> Ikke ret mange. Derfor har jeg også svært ved at forestille
> mig at danske karakterer i et domænenavn skulle kunne vinde
> indpas.

Derfor? Min pointe er at det ikke er et problem at et domænenavn
indeholder danske tegn hvis de brugere den henvender sig til også
sidder ved et dansk tastatur. Langt de fleste danske hjemmesider
findes kun på dansk - og er derfor uforståelige for stort set alle
uden for Danmark.

> Jeg mener fortsat at det er noget salgsgas. Nu har man i en
> årrække kunnet få nu-domæner med danske karakterer - og de har
> endnu ikke vundet indpas - hvorfor skulle dk-domæner med
> danske karakterer så gøre det?

Der er en afgørende forskel på .nu og .dk - der er ikke mange der
vil genkende æøå.nu som en webadresse, mens .dk er "det man
kender".

..nu kan bruges til "smarte" adreser som fx http://fred.nu - men
"[firmanavn].nu" eller "[varenavn].nu" er ikke nær så
genkendeligt/effektivt som "[firmanavn].dk" eller "[varenavn].dk".

> Ha-ha! Vi ser da stadig adskillige printere og skærme rundt
> omkring i danske virksomheder der har problemer med de danske
> karakterer - og vi ser det også på hjemmesider.

Det skyldes fejlagtig kodning (for hjemmesidernes vedkommende). Jeg
kan ikke se at det påvirker hvad der kan stå i adresselinjen på en
browser. Forudsat at browserne kan håndtere det korrekt - og det
kan de så vidt jeg ved allerede - så er det vel "bare" at få et
webhotel til at understøtte de ekstra tegn.

Det er muligt at det vil tage tid at få alle med her, men hvis man
bare kan vælge ét hotel der understøtter det fint, så kan
kunderne/brugerne vel være ligeglade med at der ikke er
understøttelse for den samme teknik på en række andre hoteller.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-12-03 22:00

Jens Peter Karlsen skrev:

> [...]
> herhjemme. Så med mindre den kun skal bruges til familie og
> venner, vil en adresse der indeholder æøå være uanvendelig.

Mon ikke en del af disse valideringsscripts vil ændre sig når
adresser med æøå begynder at dukke op. Jeg er udmærket klar over at
der er mange valideringsscript der har problemer med den type
adresser - lige som der er scripts der fejlagtigt melder fejl på
adresser med mere end tre tegn i topdomænet (fx .info eller
..museum).

I forhold til udenlandske sider er det i øvrigt nok et større
problem at man ikke kan være sikker på at adressen gemmes korrekt
hvis den indeholder udvidede tegn, samt at udlændinge der skal
skrive adressen manuelt vil have svært ved at taste æøå.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 29-12-03 14:46

Herhjemme vil de måske nok, men det er ikke helt trivielt da
JavaScript som udgangspunkt kun kender det engelske alfabet så man kan
ikke bare lige tilføje de tre tegn til valideringen.
I udlandet vil det udelukkende være sider med mange danske kunder der
efterhånden ville tage det med.
Det at tage højde for at der kan være flere bogstaver end tre i et TLD
er trivielt at ændre i scriptet.