Skærme
Fijala 3554
Medion TFT 19"
Fra : Nicolaj

Dato : 23-12-03 14:36

Jeg har en Medion 19" TFT skærm, hvor billedet hele tiden står og flimre en
smule, jeg har nu fået den byttet tre gange hos Medion. Og den flimre stadig
lige meget.
Mit grafikkort er onboard har det nogen betydning. Computeren er købt i
november. så jeg mener at den burde kunne trække skærmen. Jeg har prøvet med
en CRT skærm og den virker også fint på computeren.
Er der nogen der kan hjælpe mig med hvad der er galt? For Medion kan ikke!!

Nicolaj

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 23-12-03 16:22

"Nicolaj" <ndj@gooby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en CRT skærm og den virker også fint på computeren.
> Er der nogen der kan hjælpe mig med hvad der er galt? For Medion kan

Hej Nicolaj
Hvad opdatering freq. kører du med, jeg tror du kører noget der ligner 80 Hz
og ikke de anbefalede 60 Hz. Kunne også skyldes at du kører i noget andet
end 1280*1024
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : XL

Dato : 23-12-03 18:51

Hej jeg har osse sådan en kører 1280*1024 men 75hz vil det sige at det
ville være bedre med 60hz
det er jo lige det omvendte af en CRT skærm

Mvh Stone

Fra : Nicolaj

Dato : 23-12-03 22:29

Hej Paul

Jeg kan ikke kører mere end 60 Hz. for så flimrer billedet endnu mere.

Nicolaj

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 24-12-03 09:56

> Hej Paul
>
> Jeg kan ikke kører mere end 60 Hz. for så flimrer billedet endnu mere.

> [...]

Hej Nicolaj
Hvis du kører 1280*1024 ved 60Hz med en god farvedybde på 32 bit. Så tror
jeg desværre at det er dit grafikkort det er galt med ( har du installeret
de rigtige drivere?)
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Per Rønne

Dato : 23-12-03 19:20

Nicolaj <ndj@gooby.dk> wrote:

> Jeg har en Medion 19" TFT skærm, hvor billedet hele tiden står og flimre en
> smule, jeg har nu fået den byttet tre gange hos Medion. Og den flimre stadig
> lige meget.

Jeg har også en Medion TFT 19" skærm. Den kører 1280*1024 75MHz.
1600*1024 klarer den dog dårligt. Kører på en Mac.

Men der er vist mere end en type Medion TFT 19" skærm ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Thomas Antonsen

Dato : 23-12-03 22:52

Er du sikker på, skærmen er indstillet til den såkaldte "native resolution"?
Det er oftest 1280x1024/60Hz på en 19" skærm?

VH Thomas

Fra : Rasmus Ipsen

Dato : 24-12-03 05:11

TFT-skærme _skal_ køre med max. opløsning. På 19" er det vist 1280x1024.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-12-03 08:43

Rasmus Ipsen <rip_gekko@mail.tele.dk> wrote:

> TFT-skærme _skal_ køre med max. opløsning. På 19" er det vist 1280x1024.

Den maksimale skærmopløsning på min 19" Medion TFT-skærm er 1600*1024
[60Hz], mens den anbefalede er 1280*1023 [75Hz]. Jeg skriver dette under
den første opløsning, men skifter hurtigt tilbage til den anbefalede, da
jeg er ved at få ondt i øjnene af opløsningen!
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik W.

Dato : 24-12-03 09:56

"Per Rønne" skrev i

> Den maksimale skærmopløsning på min 19" Medion TFT-skærm er 1600*1024
> [60Hz], mens den anbefalede er 1280*1023 [75Hz].

Det lyder som en fejl i dokumentationen, har du evt en link til manual,
specifikationer eller lignende? Mit gæt er at den anbefalede og den maximale
(det er det samme på TFT-skærme) er 1280*1024@60hz Under alle
omstændigheder kører en TFT skærm bedst med 60 Hz.

Mvh Erik
--
Kritik er yderst sundhedskadeligt! (Jesper Juul 1998)

Fra : Per Rønne

Dato : 24-12-03 11:13

Erik W. <erik.w@mail.com> wrote:

> "Per Rønne" skrev i

> Det lyder som en fejl i dokumentationen, har du evt en link til manual,
> specifikationer eller lignende?

Det kan jeg ikke finde, men i manualen siges at de to højeste
opløsninger er:

horisontal vertikal frekvens
1280 * 1024 63,9 kHz 60,0 Hz
1280 * 1024 79,9 kHz 75,0 Hz

Men min Mac kan altså også sætte den til 1600 * 1024, og så med en
opdateringsfrekvens på 60 Hz. Jeg har ikke prøvet at sætte den til min
Windows XP Pro-maskine.

> Mit gæt er at den anbefalede og den maximale
> (det er det samme på TFT-skærme) er 1280*1024@60hz Under alle
> omstændigheder kører en TFT skærm bedst med 60 Hz.

Jeg synes nu ikke at der er større forskel mellem 60 og 75 Hz. Hvorfor
skulle 60 Hz være bedst?
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik W.

Dato : 27-12-03 18:15

"Per Rønne" skrev i

> [...]
>
> Men min Mac kan altså også sætte den til 1600 * 1024, og så med en
> opdateringsfrekvens på 60 Hz. Jeg har ikke prøvet at sætte den til min

TFT skærme og har en helt anderledes teknologi end billedrørs-skærme (CRT).
hvor billedrøret inderside kan sammenlignes med et biograf lærred hvor
elektronkanonen kan projicere en hvilkensomhelst opløsning som kanon og
elektronik kan klare, så kan TFT skærmens billede bedst sammenlignes med
kakler som man så det i tressernes smukke kakkelborde Antallet og
størrelsen af kaklerne ligger fast og kan ikke ændres. Hvis man vil lasve et
billede som bruger enten færre eller flere kakler end det som der er plads
til så vil det kunne gøre ved at springe en enkelt kakkel over i ny og næ
eller presse en ekstra ind hist og pist, men det vil kunne ses som forringet
billedkvalitet både på kakkelbordet og på TFT skærmen.

> Jeg synes nu ikke at der er større forskel mellem 60 og 75 Hz. Hvorfor
> skulle 60 Hz være bedst?

Det er bedst fordi det ikke er nødvendigt med mere end 60hz. På en TFT skærm
lyser en pixel konstant så længe den er aktiv og den behøver ikke at blive
opfrisket på samme måde som en fosfor klat på indersiden af en billedrørs
skærm gør. Mange TFT skærme vil begynde at flimre og ghoste ved 75hz fordi
der opstår Feedback og støj i kabel og elektronik ved den højerre frekvens.
Flimmer ses ekstremt tydeligt på TFT skærme fordi den ikke ligesom CRT
skærme har efterglød som kan udviske flimmer.

Mvh Erik

PS. Ghostning opleves som skygger, som opstår bag eksempelvis tekst og
figurer, og det skyldes som regel feedback i kablerne.

--
Kritik er yderst sundhedskadeligt! (Jesper Juul 1998)

Fra : (Per Røn

Dato : 07-01-04 00:11

Erik W. <erik.w@mail.com> wrote:

> PS. Ghostning opleves som skygger, som opstår bag eksempelvis tekst og
> figurer, og det skyldes som regel feedback i kablerne.

Men jeg oplever ingen af disse problemer.
--
Per Erik Rønne