SATA Raid på A7N8X-Deluxe
Fra : Zif

Dato : 23-12-03 14:14

Hej gruppe

Nogen der ved om det er muligt at slå den funktion fra som
søger om man har flere SATA harddiske og om de kører i Raid.

Det sker når jeg booter computeren, så kommer den op og siger
man skal trykke Ctrl S, hvis man vil konfigurer SATA raid.

Jeg har en SATA harddisk i, men ikke 2, så jeg har ikke brug for raid
funktionen, og den står i 4-5 sekunder og venter, så det er lidt belastende
at den ikke bare går videre med det samme.

Jeg har prøvet at slå det fra på bundkortet, men så kan den jo heller ikke
finde min ene SATA harddisk, så den metode virker ikke?

Zif

Fra : Glenn Hagedorn

Dato : 26-12-03 23:44

> [...]
>
> Jeg har prøvet at slå det fra på bundkortet, men så kan den jo heller ikke
> finde min ene SATA harddisk, så den metode virker ikke?

Desvære Zif det må være din HD som er langsom din silicon raid controleren
er hurtig
Jeg har to stk HD i raid på samme bundkort og tiden er 1 til 2 sek ialt.
Hvis du har plads på din P-IDE controler og har en omskifter fra S-ata til
P-ata kan du jo bruge den løsning.
Venligst Glenn

Fra : L.M.L

Dato : 27-12-03 02:07

> belastende

Jeg har lidt samme problem, nemlig at jeg kun har 1 HD tilsluttet (PATA)
Alligevel skal computeren søge efter om der er nogen SATA diske tilsluttet
som er lidt irriterende. Har kigget i bios og har ikke kunnet finde noget...

mvh
Lars

Fra : jan larsen

Dato : 27-12-03 10:02

"L.M.L" <lovegreenNOSPAM@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Alligevel skal computeren søge efter om der er nogen SATA diske tilsluttet
> som er lidt irriterende. Har kigget i bios og har ikke kunnet finde

Ja jeg har samme problem dog på et Asus P4g8x board, det virker tåbeligt at
den skal stå og søge efter no 2 disk når denne ikke er installeret.

Jan.

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 27-12-03 13:03

> [...]
> som er lidt irriterende. Har kigget i bios og har ikke kunnet finde noget...

RTFM (side 19)...

--
Regards
Simon Walther-Larsen

Fra : L.M.L

Dato : 27-12-03 16:28

> RTFM (side 19)...

Havde ikke manualen, så jeg har hentet den fra Asus' site.
Takker for hjælpen.

mvh
Lars

Fra : jan larsen

Dato : 27-12-03 17:11

> Havde ikke manualen, så jeg har hentet den fra Asus' site.
> Takker for hjælpen.

Hvis du får kastet lys over det må du gerne dele det med os andre her

I manualen over mit bundkorte står der intet som kan kaste lys over
problemet.

Jan

Fra : Zif

Dato : 28-12-03 09:15

Ja, har stadig ikke fundet løsning på problemet, men hvis man ingen sata
harddiske har,
kan man bare slå sata fra på bundkortet, der sidder en lille jumper
du kan flytte på. Så søger den ikke efter den.

Zif

Fra : jan larsen

Dato : 28-12-03 09:44

"Zif" <peter.hedegaard@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan man bare slå sata fra på bundkortet, der sidder en lille jumper
> du kan flytte på. Så søger den ikke efter den.

Jamen problemer er jo at man har en sata harddisk og derfor er onboard ata
device'n aktiveret og den tror der skal være 2 diske i raid derfor står den
og søger efter disk no 2
Jan.

Fra : Zif

Dato : 28-12-03 16:20

Ja, netop, det er også mit problem, det var bare hvis man bruger ide
harddiske
på det bundkort, så kan man ligeså godt slå sata fra.

Fra : jan larsen

Dato : 28-12-03 17:54

> Ja, netop, det er også mit problem, det var bare hvis man bruger ide
> harddiske
> på det bundkort, så kan man ligeså godt slå sata fra.

Jeg installerede auto update programmet fra asus og opdaterede bios 1004 og
derefter 1005 og det afhjalp problemet her.

Jan.

Fra : Zif

Dato : 29-12-03 08:49

Jeg har opdateret til bios version 1.07 og det har ikke afhjulpet problemet