Forbrænding vs. eksplosion
Fra : Asger Ellekrog

Dato : 22-12-03 20:56

Hvordan definerer man forskellen mellem en (hurtig) forbrænding og en
eksplosion..? Man kalder jo f.eks. bilmotorer for forbrændings-motorer og
ikke eksplosions-motorer, selvom forbrændingen af brændstoffet sker meget
hurtigt. Men kan man ligefrem definere en 'hastighedsgrænse' for, hvornår en
forbrænding 'bliver til' en eksplosion..?

/Asger Ellekrog

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 22-12-03 22:09

Asger Ellekrog <asger.ellekrog@FJERNDETTEget2net.dk> wrote:

> [...]
> hurtigt. Men kan man ligefrem definere en 'hastighedsgrænse' for, hvornår en
> forbrænding 'bliver til' en eksplosion..?

Ja, man kunne fx. definere 'eksplosion', hvis 'flammefrontens' hastighed

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Torben Frandsen

Dato : 22-12-03 23:47

"Asger Ellekrog" <asger.ellekrog@FJERNDETTEget2net.dk> skrev

> Hvordan definerer man forskellen mellem en (hurtig) forbrænding og en
> eksplosion..?

Eksplosion er ikke et særlig veldefineret begreb. I bred forstand er det
bare en forbrænding som forløber hurtigt og voldsomt.

I en mere (sprængstof-)teknisk forstand skal reaktionen udbredes langs en
chokfront. (Modsætningen er at udbredelsen sker ved varmeledning - så hedder
det en forpufning.) En eksplosion kræver af materialet at det indeholder de
nødvendige komponenter til reaktionen, så de ikke skal optages fra
omgivelserne.

> Man kalder jo f.eks. bilmotorer for forbrændings-motorer og
> ikke eksplosions-motorer

Nej, ikke længere, men det gjorde man i gamle dage. (Og det var mange penge
den gang!)

> Men kan man ligefrem definere en 'hastighedsgrænse' for, hvornår en
> forbrænding 'bliver til' en eksplosion..?

Næh, men hvis en reaktionsfronten bevæger sig gennem materialet med
underlydshastighed, kaldes eksplosionen for en deflagration. Sker det med
overlydshastighed er det en detonation.

Jeg kan givetvis modsiges i dette, for det er tilsyneladende svært at finde
en kanoniseret (ha!) definition. Fx siger DSDE om "eksplosion" at
"Frigivelse af gas og energi fører til en trykstigning og dannelse af en
chokbølge, der med overlydshastighed forplanter sig gennem sprængstoffet og
bevirker eb hurtig videreudbredelse af reaktionen (...)" og om "detonation":
"eksplosion, der forplanter sig med en hastighed, der er større end lydens."

Torben

Fra : Bo Warming

Dato : 23-12-03 00:04

"Torben Frandsen" <frandsen@ret.så.privat.tele.dk> wrote in message
> [...]
de
> nødvendige komponenter til reaktionen, så de ikke skal optages fra

Ja det er en nødvendig, men ikke en tilstrækkelig betingelse.

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 23-12-03 09:30

'Forpufning'... 'delflagration'... så har jeg også lært dét..! Utroligt,
hvad et nysgerrigt spørgsmål kan afføde af ny viden... Takker for
svarene!

/Asger

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-12-03 09:44

Torben Frandsen skrev:

>Nej, ikke længere, men det gjorde man i gamle dage. (Og det var mange penge
>den gang!)

Næ, det var nu ikke så mange penge. Jeg (fra 1948) tænker stadig
på den som en eksplosionsmotor.

--
Bertel

Fra : N. Foldager

Dato : 23-12-03 10:30

Torben Frandsen:

>Nej, ikke længere, men det gjorde man i gamle dage. (Og det var mange penge
>den gang!)

Hvad kalder man dem så i vore dage?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Anders Lund

Dato : 23-12-03 00:01

"Asger Ellekrog" <asger.ellekrog@FJERNDETTEget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan definerer man forskellen mellem en (hurtig) forbrænding og en
> eksplosion..?

Er "eksplosion" ikke en delmængde af "forbrænding"?
En anden delmængde kunne jo så være "oxidation"

Anders Lund
Anders@GEDzaim.dk
Fjern geden fra min email adresse

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 23-12-03 09:50

Anders Lund <anders@GEDzaim.dk> wrote:
> Er "eksplosion" ikke en delmængde af "forbrænding"?

Jo - i det store oge hele, i hvert fald. ("Forbrænding" forudsætter vel
i 'daglig tale', at ilt indgår i processen(?))

> En anden delmængde kunne jo så være "oxidation"

Nej - jf. ovenstående (men der tænkes måske på en 'langsom' proces -
uden mærkbar varme-/trykudvikling?)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-12-03 10:32

Hans Henrik Hansen skrev:

>Jo - i det store oge hele, i hvert fald. ("Forbrænding" forudsætter vel
>i 'daglig tale', at ilt indgår i processen(?))

Jeg tror at de fleste vil kalde det en forbrænding hvis de ser en
brintflamme i ren klor.

--
Bertel

Fra : Thomas Demant

Dato : 23-12-03 11:04

> Jeg tror at de fleste vil kalde det en forbrænding hvis de ser en
> brintflamme i ren klor.
Hmm... jaa... Eller jern i klor :)
Kunne det tænkes at folk i "daglig tale" anvcender forbrænding om alt der
udvikler så meget varme at det kan "ses" (f.eks. som gløder, gnister eller
flammer)?

Thomas Demant

Fra : Axelgaard

Dato : 23-12-03 13:49

"Hans Henrik Hansen" <sleth2vh@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Jo - i det store oge hele, i hvert fald. ("Forbrænding" forudsætter vel
> i 'daglig tale', at ilt indgår i processen(?))

I daglig tale siger nogen at en ganske normal "børnefødselsdagsballon"
eksploderer, andre at den sprænger... Jeg tror at når man bruger ordet
"eksplosion" i daglig tale, så er det om noget der giver et brag!

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 29-12-03 11:27

Anders Lund wrote:

> Er "eksplosion" ikke en delmængde af "forbrænding"?
> En anden delmængde kunne jo så være "oxidation"

Der er jo også »eksplosioner« som skyldes at en beholder brister pga.
en rent mekanisk trykforskel (fx når et bildæk eksploderer). Jævnfør
også ordet implosion.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : brian

Dato : 26-12-03 00:39

> [...]
> Hvordan definerer man forskellen mellem en (hurtig) forbrænding og en

Det jeg kan huske fra mili er at en forbrænding sjældent når over et par
hundred meter i sek
det omtales som ikke brisante sprængstoffer.
Mens brisantesprængstoffer kan opnå flere tusinde meter i sek

--
Med Venlig Hilsen
Brian "NITROX" Larsen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 26-12-03 11:23

brian wrote:
> "Asger Ellekrog" <asger.ellekrog@FJERNDETTEget2net.dk> skrev i en
> meddelelse news:bs7i7v$28s$1@news.cybercity.dk...

Jeg tror at forskellen mellem en forbrænding og en eksplotion/detonation
er betinget af, hvor ilten kommer fra.
Ved forbrænding, hurtig eller langsom, tilføres den nødvendige ilt fra
omgivelserne.
Ved eksplosion/detonation produceres en større eller mindre del af
ilten under processen. Derfor den høje forbrændingshastighed.

> Det jeg kan huske fra mili er at en forbrænding sjældent når over
> et par hundred meter i sek
> det omtales som ikke brisante sprængstoffer.

Jeg tror at skillelinien er lydens hastighed. Under = ikke brisant.
Man taler om, at ikke brisante sprængstoffer eksploderer og brisante
detonerer.

> Mens brisantesprængstoffer kan opnå flere tusinde meter i sek

mødes med en gunstig lejlighed....