SNMP fra en D-Link DI-604 router fra anden~
Fra : BlackChart

Dato : 22-12-03 20:42

Mine forældre har en sådan router, og vi er belvet enige om at det kunne
være rart (ikke mindst for min mor og min søster) at de kunne se hvor meget
båndbredde der blev brugt, i tilfælde af at det virkede langsomt eller
andet...

Jeg har så imidlertid en MRTG kørende på min server, som jo godt kunne
bruges til dette formål, da de ikke selv har en server, og ikke vil have
en...

MEN...Hvordan får jeg lige SNMP pr. remote til at virke fra den...
Jeg har i web-administrationen aktiveret local og remote, men når jeg laver
en cfgmaker public@IP, så får den bare fejl, som når man forsøger at fange
en maskine eller enhed der ikke understøtter SNMP...

Det er ikke i min ende det er galt, da jeg i forvejen henter remote SNMP fra
en anden linux maskine...

Nogen der lige kan fortælle mig hvad jeg har glemt/hvad der skal til for at
det virker??

--
Mvh. Morten Trab
Web: http://www.blackchart.dk

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 22-12-03 21:56

"BlackChart" <blackchart@clara.co.uk> wrote:

> [...]
> en cfgmaker public@IP, så får den bare fejl, som når man forsøger at fange
> en maskine eller enhed der ikke understøtter SNMP...

Kan kan du vistnok ikke.

Men jeg har et script liggende på http://statistik.wangerin.dk som
henter oplysningerne ud via en http-forbindelse.
- sæt routeren op til remote-admin
- lad scriptet hente user:pw@ip så burde det virke.

Ikke SNMP nem det virker

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : BlackChart

Dato : 22-12-03 22:23

"Henning Petersen Wangerin" <henning.petersen+leafnode.031220@hpc.dk> skrev
i en meddelelse news:admeuv0jl9nt5rc5bj5mmratoeiihlt3tl@4ax.com...

> Men jeg har et script liggende på http://statistik.wangerin.dk som
> henter oplysningerne ud via en http-forbindelse.
> - sæt routeren op til remote-admin
> - lad scriptet hente user:pw@ip så burde det virke.

Det ligner noget der kan bruges, men:

[root@svr-1 root]# /etc/mrtg/dlink DI-604 wan admin@xxx.xxx.xxx.xxx:88
/etc/mrtg/dlink: TG: command not found
rm: cannot remove `stats.htm': Ingen sådan fil eller filkatalog
/bin/sed: can't read stats.htm: No such file or directory
/bin/sed: can't read stats.htm: No such file or directory
[root@svr-1 root]#

:(

--
Mvh. Morten Trab
Web: http://www.blackchart.dk

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 22-12-03 23:30

"BlackChart" <blackchart@clara.co.uk> wrote:

> [...]

Du skal ha passwordet med:

> [root@svr-1 root]# /etc/mrtg/dlink DI-604 wan admin:password@xxx.xxx.xxx.xxx:88

ellers virker det slet ikke

> /etc/mrtg/dlink: TG: command not found

Det har jeg ikke lige set før

> rm: cannot remove `stats.htm': Ingen sådan fil eller filkatalog
> /bin/sed: can't read stats.htm: No such file or directory
> /bin/sed: can't read stats.htm: No such file or directory

De kommer fordi wget'en ikke kan få lov til at hente filen fra
routeren. Hvis du får oasswordet med, som beskrevet øverst burde det
virke.

Fra : BlackChart

Dato : 23-12-03 00:05

"Henning Petersen Wangerin" <henning.petersen+leafnode.031220@hpc.dk> skrev
i en meddelelse news:dureuvsqbk1dqr23c58oa23vmbgk5bve8s@4ax.com...

> Du skal ha passwordet med:

Der er pt ikke noget password på den endnu...

--
Mvh. Morten Trab
Web: http://www.blackchart.dk

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 23-12-03 00:57

> [...]

> i en meddelelse news:dureuvsqbk1dqr23c58oa23vmbgk5bve8s@4ax.com...

> Der er pt ikke noget password på den endnu...

Ahh ok, men kan du gå ind på den via din browser? Det er første trin.

Iøvrigt har den to accounts:
   admin   som kan ændre på opsætninger
   user   som kun kan læse den

Ta og skift over til user, hvis en eller anden skulle få fingrene i
adgangskoden sker der ikke så meget ved det

Fra : BlackChart

Dato : 23-12-03 11:04

"Henning Petersen Wangerin" <henning.petersen+leafnode.031220@hpc.dk> skrev
i en meddelelse news:s21fuvsm9ci4onautk49f4alqqj7um5r1v@4ax.com...

> Ahh ok, men kan du gå ind på den via din browser? Det er første trin.

Ja, ingen problemer...

> [...]
>
> Ta og skift over til user, hvis en eller anden skulle få fingrene i
> adgangskoden sker der ikke så meget ved det

Det var jeg ikke klar over...Kendte kun til admin...Skifter den da lige til
user med det samme...

Fra : BlackChart

Dato : 23-12-03 14:14

"Henning Petersen Wangerin" <henning.petersen+leafnode.031220@hpc.dk> skrev
i en meddelelse news:dureuvsqbk1dqr23c58oa23vmbgk5bve8s@4ax.com...

> Det har jeg ikke lige set før

Jeg har kigget lidt nærmere på det idag, og kom til at se at jeg havde været
for hurtig til at kopiere scriptet og havde glemt et par linier, den fejl er
nu rettet...

> De kommer fordi wget'en ikke kan få lov til at hente filen fra
> routeren. Hvis du får oasswordet med, som beskrevet øverst burde det
> virke.

Jeg har nu logget ind manuelt på routeren, og kan se at stats.htm ikke
findes, den giver i hvert fald en 404 fejl...

Jeg har kigget lidt på de status sider jeg har fundet på den, men synes ikke
at jeg har fundet noget, som man kan bruge til at trække data ud med...

Hvilken version firmware er scriptet lavet til?? Den router jeg leger med
har "kun" 1.62b2...
Og desuden findes der ingen user bruger i den, kun admin...

--
Mvh. Morten Trab
Web: http://www.blackchart.dk

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 23-12-03 21:13

> [...]

> for hurtig til at kopiere scriptet og havde glemt et par linier, den fejl er

Det kan jo ske

> Jeg har nu logget ind manuelt på routeren, og kan se at stats.htm ikke
> findes, den giver i hvert fald en 404 fejl...

Jeg fik ideen til det i news:comp.dcom.net-management , og har bare
rettet det til så det passer til min løsning

> Jeg har kigget lidt på de status sider jeg har fundet på den, men synes ikke
> at jeg har fundet noget, som man kan bruge til at trække data ud med...

Har du en statistik-side hvor tallene står?

> Hvilken version firmware er scriptet lavet til?? Den router jeg leger med
> har "kun" 1.62b2...

Lige nu er 604'eren nede - familien vor den sidder er taget på
juleferie, så jeg kan ikke engang checke.

Jeg var lige ved at sige at du kan opgradere udefra, men det virker
vist ikke. Jeg lavede en opgradering af en 704P på et tidspunkt, og
det slettede configurationerne. Så er det ret svært at få fat i den
igen

> Og desuden findes der ingen user bruger i den, kun admin...

Nok pga den gamle firmware. Prøv at opdatere den. Firmwaren kan
downloades fra www.dlink.com

Fra : Morten Trab

Dato : 23-12-03 23:03

"Henning Petersen Wangerin" <henning.petersen+leafnode.031220@hpc.dk> skrev
i en meddelelse news:u28huvg0itei8s9jetf3ij8akghotfjoo4@4ax.com...

> Har du en statistik-side hvor tallene står?

Nopes...Ikke hvad det pt. går ind og ud af skidtet...Kun den samlede mængde
data der har passeret den...

> [...]
> vist ikke. Jeg lavede en opgradering af en 704P på et tidspunkt, og
> det slettede configurationerne. Så er det ret svært at få fat i den

Den er blevet opgraderet pr. remote idag, og det gik fint...Bruger nu
seneste nye firmware...

> Nok pga den gamle firmware. Prøv at opdatere den. Firmwaren kan
> downloades fra www.dlink.com

Stadig hverken stats.htm eller user som brugernavn...

--
Mvh. Morten Trab
--

Web: http://www.blackchart.dk

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 24-12-03 08:15

"Morten Trab" <mortenREMOVE@trab.dk> wrote:

> [...]
> i en meddelelse news:u28huvg0itei8s9jetf3ij8akghotfjoo4@4ax.com...

> Nopes...Ikke hvad det pt. går ind og ud af skidtet...Kun den samlede mængde

Nemlig, og mtrg konverterer det til antal frames/tid.

> Den er blevet opgraderet pr. remote idag, og det gik fint...Bruger nu
> seneste nye firmware...

Ok. Jeg havde bare problemer med gonfigurationen efter opgradering af
704P'eren

> Stadig hverken stats.htm eller user som brugernavn...

"Min" kører med den firmware der var på den da den blev købt for en
lille måned siden!

Mystiskt.

Fra : Morten Trab

Dato : 24-12-03 12:21

"Henning Petersen Wangerin" <henning.petersen+leafnode.031220@hpc.dk> skrev
i en meddelelse news:noeiuv8jpctq00r4a3dpkq3rbq1smfdj1s@4ax.com...

> Nemlig, og mtrg konverterer det til antal frames/tid.

Når man kører scriptet i en shell, burde den så ikke skrive noget til
skærmen??

Får bare et par blanke linier...

--
Mvh. Morten Trab

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 24-12-03 13:22

> [...]

> i en meddelelse news:noeiuv8jpctq00r4a3dpkq3rbq1smfdj1s@4ax.com...

> Når man kører scriptet i en shell, burde den så ikke skrive noget til

Den skulle returnere de to tal, men da formatet er blevet ændret
virker det ikke mere.

Fra : Morten Trab

Dato : 24-12-03 12:35

"Henning Petersen Wangerin" <henning.petersen+leafnode.031220@hpc.dk> skrev
i en meddelelse news:noeiuv8jpctq00r4a3dpkq3rbq1smfdj1s@4ax.com...

> Nemlig, og mtrg konverterer det til antal frames/tid.

Linie 85-100 indeholder flg.:

<TR BGCOLOR=#CCCCCC>
<TD COLSPAN=2><B>Statistics of WAN</B></TD></TR>
<TR>
<TD ALIGN=RIGHT WIDTH=30%><B>Octects In/Outbound</B></TD>
<TD>3983754 / 187802</TD>
</TR>
<TR>
<TD ALIGN=RIGHT><B>Unicast Packets In/Outbound</B></TD>
<TD>1293 / 1330</TD>
</TR>
<TR>
<TD ALIGN=RIGHT><B>Non-unicast Packets In/Outbound</B></TD>
<TD>61922 / 4</TD>
</TR>
<TR>

Hvad for noget af det skal man bruge, og hvad skal der så stå i scriptet??

--
Mvh. Morten Trab

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 24-12-03 13:25

> [...]

> <TR>
>
> Hvad for noget af det skal man bruge, og hvad skal der så stå i scriptet??

Det er linie 89 du skal ha fat i.

Mit script kan pt ikke lide det nye format.

Jeg toro nok det "originale" script vil kunne klare det, men er ikke
sikker. Brøv at kigge i news:comp.dcom.net-management der er en tråd
vedr DI604 og MRTG som jeg selv bruge som udgangspunkt. Jeg tror
faktiskt at det kan klare grejerne

Fra : Morten Trab

Dato : 24-12-03 15:40

"Henning Petersen Wangerin" <henning.petersen+leafnode.031220@hpc.dk> skrev
i en meddelelse news:041juvgkfcs8o7cqlkbj5td5a9gkrakagj@4ax.com...

> Det er linie 89 du skal ha fat i.

En lettere omskrivning af det originale script giver mig flg. streng, men
derfra, og så til at få dem delt ud til noget brugbart, der er jeg helt
blank:

32674844/39811388/

Kommandoen jeg bruger er flg.:

sed -n -e '89,89p' /tmp/status.htm | sed -e '/[a-z]/d' | tr -d ' <TD>'

--
Mvh. Morten Trab

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 25-12-03 09:03

> [...]

> En lettere omskrivning af det originale script giver mig flg. streng, men
> derfra, og så til at få dem delt ud til noget brugbart, der er jeg helt

Du skal ende med et output på to tal:

> 32674844/39811388/

Skal blive til:
   32674844
   39811388

hvor det første er input o g det andet output.

> Kommandoen jeg bruger er flg.:
>
> sed -n -e '89,89p' /tmp/status.htm | sed -e '/[a-z]/d' | tr -d ' <TD>'
^viser linie 89^ ^fjerner bogstaver^ ^fjerner '
<TD>'^

Så det virker ikke efter hensigten

sed -n -e '89,89p' /tmp/status.htm | sed -e '/[<>a-z]/d' | tr '/' ' '

isolerer tallende, men på en enkelt linie. Nu skal de bare fordeles på
to liner.

Er der in sed-guru eller lignede der har en komando til det?

Jeg xposter til dk.system.unix, da sed-guruerne formodentlig kan
findes der

Fra : Morten Trab

Dato : 25-12-03 12:11

"Henning Petersen Wangerin" <henning.petersen+leafnode.031220@hpc.dk> skrev
i en meddelelse news:jq4luvkqi36jjeoakh14n3djhgqde9bmfm@4ax.com...

> [...]
>
> Er der in sed-guru eller lignede der har en komando til det?
>
> Jeg xposter til dk.system.unix, da sed-guruerne formodentlig kan

Du mener vel dk.edb.system.unix ?? Den anden kender jeg ikke... :)

--
Mvh. Morten Trab

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 25-12-03 13:12

> [...]

> i en meddelelse news:jq4luvkqi36jjeoakh14n3djhgqde9bmfm@4ax.com...

> Du mener vel dk.edb.system.unix ?? Den anden kender jeg ikke... :)

Ja selvfølgelig!

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 25-12-03 13:33

Fra : Morten Trab

Dato : 25-12-03 16:35

"Henning Petersen Wangerin" <henning.petersen+leafnode.031220@hpc.dk> skrev
i en meddelelse news:v6mluvssqddvfoiel1um3hb55kgsh9apn0@4ax.com...

> sed -n -e '89,89p' /tmp/status.htm | sed -e '/[<>a-z]/d' | tr '/' ' '

Virker ikke...

Den returnere slet ikke noget...

--
Mvh. Morten Trab

Fra : Morten Trab

Dato : 25-12-03 22:39

"Henning Petersen Wangerin" <henning.petersen+leafnode.031220@hpc.dk> skrev
i en meddelelse news:v6mluvssqddvfoiel1um3hb55kgsh9apn0@4ax.com...

> Du skal ende med et output på to tal:

Den har nu opdateret et par gange, men selvom jeg har fået scriptet til at
returnere værdierne på hver sin linie, så kommer der ikke noget ind til MRTG
:(

Den bliver ved med at stå på 0.0 B/s (0.0%)

(Den har nok opdateret 5 - 6 gange i skrivende stund)...

Har jeg overset et eller andet??

Target[bla.trab.dk]: `/etc/mrtg/dlink admin@bla.trab.dk:88`

--
Mvh. Morten Trab

Fra : Morten Trab

Dato : 25-12-03 22:53

"Morten Trab" <mortenREMOVE@trab.dk> skrev i en meddelelse

> Den bliver ved med at stå på 0.0 B/s (0.0%)

Nu har den flyttet sig, skal så bare lige tjekke om tallene passer... :)

--
Mvh. Morten Trab

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 25-12-03 22:58

"Morten Trab" <mortenREMOVE@trab.dk> wrote:

> "Henning Petersen Wangerin" <henning.petersen+leafnode.031220@hpc.dk> skrev
> i en meddelelse news:v6mluvssqddvfoiel1um3hb55kgsh9apn0@4ax.com...

Jeg så du havde været i *.unix og fået løst streng-problemet

> [...]
> :(
>
> Den bliver ved med at stå på 0.0 B/s (0.0%)
>
> (Den har nok opdateret 5 - 6 gange i skrivende stund)...

Det ser rigtight nok ud.

Hvad sker der mår du kører scriptet direkte i hånden?

/etc/mrtg/dlink admin@bla.trab.dk:88

Så skal du få din op/download værdier. Gør du det?