Konstruktioner, beregning af styrke
Fra : kola

Dato : 22-12-03 16:27

Hej jeg står og skal skrive 10 kl. projekt efter jul, så jeg leder efter
nogle oplysninger.

Det drejer sig om konstruktioner, forholdet mellem vægt/ styrke. Hvordan man
regner den slags ud, evt. computer programer/ ligninger eller et godt link.
Jeg har forsøgt at google lidt efter noget men det er ikke blevet til det
helt store, nogen forslag til engelske søgeord?
Håber i kan hjælpe.
Christian

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-12-03 19:19

kola wrote:
> [...]
> eller et godt link. Jeg har forsøgt at google lidt efter noget men
> det er ikke blevet til det helt store, nogen forslag til engelske

I programmet "engineering power tools" (kan findes på google og downloades)
kan man gå ind under "mechanical". Her kan du f.eks. vælge stress and
deflection. Så kan du se at de parametre du f.eks. kan give programmet er:
kraften, inertimomentet, E-modulet... Vha. programmet kan du beregne en
bjælkes udbøjning, hvilket du også kan gøre i hånden med papir og
lommeregner...

Men:

Du bliver nødt til at lære noget om e-modulet (young´s modulus) hvis du vil
nogen steder. Prøv søg på nettet efter noget af det, så burde der komme
noget. Dernæst skal du vide hvordan man beregner inertimomentet. Det kan du
også søge efter på google, tror jeg ("moment of inertia", hedder det ikke
det på engelsk?)
Det mener jeg...

mvh.
Martin Jørgensen