Valhalla kvalitet?
Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 22-12-03 10:44

Hej hej

Nu har jeg lige set Valhalla DVD'en.

Jeg var jo spændt efter al det arbejde der var lagt i det fra fans'enes side
for at få den udgivet.

Men for fanden da, hvor står den ringe. Kunne de ikke bare havde pudset
billedet lidt op? Fra mit synspunkt kan jeg da ligesågodt beholde den gamle
VHS version jeg har, for den står da ligeså grumset og uskarp i billedet.

Er det bare mig, eller er det ikke en ringe udgivelse, rent teknisk?

Anders Hyltoft

Fjern (REMOVE) ved svar på e-mail...
Eller lad være, men så får jeg den ikke.

Fra : Martin Møller

Dato : 22-12-03 11:54

"Anders B. Hyltoft" <anders1@(REMOVE)hyltoft.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> VHS version jeg har, for den står da ligeså grumset og uskarp i billedet.
>
> Er det bare mig, eller er det ikke en ringe udgivelse, rent teknisk?

Du er ikke den eneste der synes det, men jeg tror ikke vi skal regne med at
det kan blive bedre. Hvis råmaterialet har været i en ringe stand er det
svært at få det til at ligne noget der er lavet digitalt. Ligesom med
Matador og Olsen Banden.

Martin

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 22-12-03 12:15

"Martin Møller" <martinboy@hotmail.com> escribió

> [...]
> det kan blive bedre. Hvis råmaterialet har været i en ringe stand er det
> svært at få det til at ligne noget der er lavet digitalt. Ligesom med

Se engang på de gamle "night of he living dead" fra 1968 der er blevet
restuareret i glimrende kvalitet. Det burde være muligt at restaurere den i
god kvalitet.

Fra : cybamerc

Dato : 22-12-03 17:40

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in message news:<bs6jkf$peu$1@newsreader.mailgate.org>...

> Det burde være muligt at restaurere den i god kvalitet.

Det er et spørgsmål om penge. Man har næppe haft de store
forventninger til den, og har derfor ikke gidet ofre det store. Det er
vel fair nok. Vi skal vist bare være glade for, at den overhovedet
blev genudgivet.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 22-12-03 18:17

cybamerc skrev :
> [...]
> forventninger til den, og har derfor ikke gidet ofre det store. Det er
> vel fair nok. Vi skal vist bare være glade for, at den overhovedet

Du er nok inde på noget der. Man har lagt meget ekstra materiale på disken -
i hvert fald dobeltdisken og det betyder at man har encodet videoen i en
lidt lav kvalitet. Hvis man kikker efter kan man se pixeleringer flere
steder og det skyldes at den er encodet i 6 Mb/sek mod normalt 8-9,8 Mb/sek.
Det må være et valg: Ingen restaurering, og mindre god kvalitet, men masser
af ekstra guf.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : sniper_Nolight

Dato : 22-12-03 18:25

> [...]
Mb/sek.
> Det må være et valg: Ingen restaurering, og mindre god kvalitet, men

den er lidt grumset, men alligevel pæn - men at den ikke er præsenteret i
mindst 1,85:1 det undrer mig lidt.
--
VH sniper_Nolight
www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Jørgen Carlsen

Dato : 22-12-03 22:59

- men at den ikke er præsenteret i mindst 1,85:1 det undrer mig lidt.
> VH sniper_Nolight
--------

Vi har lige kørt filmen i biografen, og her er formatet ikke
1.85:1 nærmere 1.66:1.

JC

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 12:41

Filmen er originalt 4:3 og det er det der er udgivet :)

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 23-12-03 09:21

"Michael Lund Sørensen" <laeses_ikke@gromit.dk> escribió

> [...]
Mb/sek.
> Det må være et valg: Ingen restaurering, og mindre god kvalitet, men

Je vil antage at en tegnefilm hvor der er væsentligt færre farver i hvert
billede naturligt fylder mindre når det er mpeg komprimeret. Derfor kan man
ikke nødvendigvis tale om en hårdere komprimering.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 11:35

Der var desværre ikke mulighed for os for at få et bedre billede ved at lave
en større encoding. Forsøget blev lavet, men da det original transfer som
Nordisk Film opbevarede havde lagt i et uopvarmet lager hvor sprækken i
'carporten' ligefrem var så stor at der ligefrem kunne fyge sne ind, hjalp
det ikke. Den encoding der er på disken er det bedste billede vi kan
frembringe overhovedet, og så er det desværre ligegyldigt hvor lille en
komprimering vi taler om. Og filmen ér restaureret, hvis i så den originale
ville i korse jer... Så valget blev at komprimere den hvor billedet ingen
forværring havde i forhold til en endnu mindre komprimering, og da pladsen
så var der på disken, kunne vi lige så godt lægge ekstra-ekstramateriale på,
f.eks brugte vi muligheden for også at kunne se workreel'en med
kommentatorsporet, som ellers ville have lagt på den anden disk uden.
Kvaliteten af filmen er så god som den kunne laves ud fra det råmateriale vi
havde...
--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 23-12-03 16:23

Jesper Winding skrev :
> [...]
> kommentatorsporet, som ellers ville have lagt på den anden disk uden.
> Kvaliteten af filmen er så god som den kunne laves ud fra det råmateriale

Det synes jeg er godt at få slået fast for det er jo en god forklaring, men
pixeleringerne burde være undgået!

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 17:19

"Michael Lund Sørensen" <laeses_ikke@gromit.dk> skrev i en meddelelse

<snip>
> men pixeleringerne burde være undgået!
</snip>

Angel i København, der har stået for at rense masteren, har ikke haft
mulighed for at rense hver enkelt cell, godt nok er der sat penge af til
restaurering, men vi har ikke et Criterion eller et Disney budget at gøre
godt med her :) Men i forhold til den master der var til rådighed, har de
gjort det ret flot.
--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 24-12-03 01:15

Jesper Winding skrev :
> [...]
> godt med her :) Men i forhold til den master der var til rådighed, har de

Generelt er den fin nok, jo!

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 12:39

"cybamerc" <cybamerc@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> "Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in message

> Det er et spørgsmål om penge. Man har næppe haft de store
> forventninger til den, og har derfor ikke gidet ofre det store.

Det er ikke rigtigt, faktisk er det en af dem der forventes mest af, af
børnetitlerne - råmaterialet har simpelthen ikke været godt nok til at vi
har kunnet restaurere den bedre, for den ér restaureret :)

> Vi skal vist bare være glade for, at den overhovedet blev genudgivet.

Det håber jeg da

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 23-12-03 14:53

> Det håber jeg da

Tjah...? jeg ville ihvertfald føle mig godt og grundigt røvrendt, hvis jeg
havde betalt fuld pris for den udgivelse. Uanset ekstramateriale så er det
en meeeget ringe udgivelse som ikke er DVD mediet værdigt. Den burde max
have kostet en 50'er fra ny af.
Sæføli, er det cool nok at der kom lidt ekstra guf med, men det bærende
element i en udgivelse må være billede- og lyd-kvalitet og også det der er
med til at holde prisen over VHS niveau.

Hvorfor kunne man ikke bare overføre fra et VHS bånd? Jeg har da set et par
stykker som stod væsentligt pænere end slutresultatet på DVD'en. Desuden
"hakkede" versionen her også i billedet, og det skyldes ihvertfald ikke
dårligt råmateriale, eller?

Men ok, forventninger der ikke bliver indfriet er altid irriterende. Jeg
nøjes med min VHS kopi og lægger den selv over på DVD senere måske

Mvh Anders

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 15:21

> [...]
> en meeeget ringe udgivelse som ikke er DVD mediet værdigt. Den burde max

Det er jeg selvfølgelig ked af at høre. Vi mener jo selv vi arbejdede hårdt
på at få den bedst mulige udgivelse ud som muligt.

<snip>
> [...]
> stykker som stod væsentligt pænere end slutresultatet på DVD'en. Desuden
> "hakkede" versionen her også i billedet, og det skyldes ihvertfald ikke
</snip>

Hvis din Valhalla DVD hakker skal den byttes. Billedet på DVD'en hakker
ikke. Og i forhold til den master der bruges til at fremstille VHS udgaven
med, er DVD masterne betydeligt bedre, så jeg kan ikke følge din følelse af,
at VHS'en er bedre end DVD'en...

> Men ok, forventninger der ikke bliver indfriet er altid irriterende. Jeg
> nøjes med min VHS kopi og lægger den selv over på DVD senere måske

Ja det er lidt kedeligt, især for os - men jeg håber i tror mig når jeg
skriver, at vi har gjort alt hvad der var muligt for os at gøre, for at DVD
udgaven skulle blive så god som overhovedet muligt.

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : HKJ

Dato : 23-12-03 15:41

"Jesper Winding" <jesperw[SNABEL-A]tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
DVD
> udgaven skulle blive så god som overhovedet muligt.

Jeg er glad for min Valhalla DVD, men selvfølgelig kunne jeg godt have
ønsket bedre billedkvalitet og mere ekstra materiale.
Men jeg ville ikke have betalt mere for skiven end jeg gjorde (300kr).

Kan du sige noget om hvordan salget er gået, er der solgt nok til at
projektet har været en success?

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 17:13

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du sige noget om hvordan salget er gået, er der solgt nok til at
> projektet har været en success?

Det har bestemt været en succes :)

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : HKJ

Dato : 23-12-03 17:31

> Det har bestemt været en succes :)

Det glæder mig.

Jeg håber selvfølgelig at en succes historie, får de forskellige
filmselskaber til at kigge på deres hylder, efter andre spændende film, der
kan laves special udgaver af.

Jeg kan ikke lige komme på nogle værdige titler nu, men jeg er overbevist om
at der er adskillige.

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 23-12-03 17:54

> [...]
hårdt
> på at få den bedst mulige udgivelse ud som muligt.

Jeg betvivler skam heller ikke jeres arbejdsindsats. Jeg lufter blot min
frustration

> [...]
> med, er DVD masterne betydeligt bedre, så jeg kan ikke følge din følelse

Nu var det ikke min jeg så, men en kammerats. Men jeg skal give beskeden
videre...
Jeg synes dog stadig at med min video og et anstændigt videobånd, så står
filmen bedre på VHS. Men jeg vil da prøve at låne en anden kopi. Det kan jo
være at den jeg har set har været helt "fucked up" af underlige årsager.

Glædelig jul allesammen.
Og ingen bløde gaver under træerne... Kun film!

Mvh Anders

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 23-12-03 16:32

Anders B. Hyltoft skrev :

> [...]
> en meeeget ringe udgivelse som ikke er DVD mediet værdigt. Den burde max

Så skulle du jo ikke have købt den!

Efter min mening er den pengene værd (200 Kr for dobbelt disc udgaven købt
hos DVD skiven OBS D den er steget nu)

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 23-12-03 17:51

"Michael Lund Sørensen" <laeses_ikke@gromit.dk> wrote in message

> Så skulle du jo ikke have købt den!

Det har jeg heller ikke gjort, vel smarte

Heldigvis kan man da låne venners film og se dem an inden man spilder penge.

Fra : cybamerc

Dato : 22-12-03 17:40

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 22-12-03 14:08