Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
"Canon Digital IXUS v2 vs. IXUS i" og slør~
Fra : Christian Poulsen

Dato : 22-12-03 16:53

Jeg havde:
http://www.canon.co.jp/Imaging/IXUSv2/index-e.html
og har netop istedet købt:
http://web.canon.jp/Imaging/ixusi/index-e.html

Jeg er meget glad for det nye kamera. Hvilken dejlig fysisk størrelse, og
i det store hele bedre finish end det gamle.

Men jeg har et stort problem :(

Når kameraet skal billeder i 'fest-stemning'. Altså billeder i et mørkt
lokale eller på et diskotek, så har billederne det med at blive sløret.
Dette problem havde jeg slet ikke med mit gamle v2 kamera. De var skarpe
HVER gang.

Problemet er så vidt jeg kan forstå 'låsmålingstilstanden' i kamera. Der
kan man vælge 'evaluerende', 'centervægtet gennemsnit' og 'spot'. Som
standard så den til den evaluerende. Men umiddelbart får man det bedste
resultat med 'spot'. Problemer er blot, man kan _ikke_ gemme at den skal
stå til 'spot'. Den vil _altid_ vende tilbage til 'centervægtet
gennemsnit'. Jeg har prøvet mange gange nu. Samme resultat.

Men det korte af det lange; jeg får flere slørede billeder med det nye
IXUS i end med det gamle IXUS v2-kamera. Hvad kan jeg gøre?

Jeg overvejer ligefrem at sælge mit 'i' og så købe et brugt v2 igen.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-12-03 17:14

On 2003-12-22, Christian Poulsen <deep@get2net.dk> wrote:
> [...]
> IXUS i end med det gamle IXUS v2-kamera. Hvad kan jeg gøre?
>
> Jeg overvejer ligefrem at sælge mit 'i' og så købe et brugt v2 igen.

Du kan også bare medbirnge noget lys :) Det er manglende lys der
er problemet. Skru op for ISO hvis du kan.

Fra : Christian Poulsen

Dato : 22-12-03 17:20

> Du kan også bare medbirnge noget lys :) Det er manglende lys der
> er problemet. Skru op for ISO hvis du kan.

Jeg har godt læst et par steder, at den mindre blitz ikke giver lige så
gode billeder. Men kan det virkelig være hele problemet? Hvis ja, så har
jeg et 'IXUS i' til salg med ekstra memory-kort på 128mb.

Fra : Pico

Dato : 22-12-03 18:13

Christian Poulsen wrote:

> Jeg har godt læst et par steder, at den mindre blitz ikke giver lige
> så gode billeder. Men kan det virkelig være hele problemet? Hvis ja,
> så har jeg et 'IXUS i' til salg med ekstra memory-kort på 128mb.

Hvis du tager en del "festbilleder" vil jeg råde dig til at anskaffe et
apperat der kan bruge extern bliz.
Canon G5 og G3, men de er noget større og til selskaber skal du så
have den ekstra bliz med. Selv købte jeg et Sony DSC-1V fordi det
er det mindste der umidelbart tager extern bliz og det behåver ikke være
Sony's udgave, jeg kan bruge en af de 4 bliz jeg har, selvfølgelig ikke
med dedikeret bliz men apperatet sættes i manuel mode og så styre
blizen lyset.
Pico

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-12-03 18:59

Pico wrote:

> Hvis du tager en del "festbilleder" vil jeg råde dig til at anskaffe et
> apperat der kan bruge extern bliz.

Lækkert at have med i sine jeanslommer... *GG*

--
Martin Johansen
Ny på usenet? Se http://www.usenet.dk for en god start!

Fra : Pico

Dato : 22-12-03 20:40

Martin Johansen [6000] wrote:

> Lækkert at have med i sine jeanslommer... *GG*

Ja det er rigtigt, men det er som regel svært at have mel i munden
og puste samtidig Man må gøre op med sig selv hvad der er
vigtigst.
Pico

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-12-03 21:23

Pico wrote:

> Ja det er rigtigt, men det er som regel svært at have mel i munden
> og puste samtidig Man må gøre op med sig selv hvad der er
> vigtigst.

Og der er vi helt enige.. Men forstår bare ikke at hans IXUS giver
slørede billeder.

Mit V3 giver knivskarpe billeder både hjemme i privaten og på det lokale
diskotek når man filmer søde piger.. øhm host.. jeg mener... filmer den
gode stemning!!

Fra : Christian Poulsen

Dato : 22-12-03 23:37

> Og der er vi helt enige.. Men forstår bare ikke at hans IXUS giver
> slørede billeder.

Nej, det er jeg også ret ked af. Der ligger tre eksempler her:
http://www.agroservice.dk/img_0696.jpg
http://www.agroservice.dk/img_0697.jpg
http://www.agroservice.dk/img_0698.jpg

> Mit V3 giver knivskarpe billeder både hjemme i privaten og på det lokale
> diskotek når man filmer søde piger.. øhm host.. jeg mener... filmer den

Mit v2 var også perfekt til det. Jeg tror desværre jeg sælger det nye, og
går tilbage til det gamle igen. Der var du altid sikker på gode billeder :/

Sådan her skulle de helst se ud:
http://www.agroservice.dk/img_0695.jpg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-12-03 23:51

Christian Poulsen wrote:

> Nej, det er jeg også ret ked af. Der ligger tre eksempler her:

Kan jeg godt forstå.

> http://www.agroservice.dk/img_0696.jpg
> http://www.agroservice.dk/img_0697.jpg
> http://www.agroservice.dk/img_0698.jpg

Hmm, slørede eller ej, jeg synes jeg kan spotte et par søde piger??

Hvorom alting er, det var dog en kraftig sløring? Tyder på en defekt, eller
også overføres din fuldskab til kameraets AI...

> Mit v2 var også perfekt til det. Jeg tror desværre jeg sælger det nye, og
> går tilbage til det gamle igen. Der var du altid sikker på gode billeder

Kan jeg godt forstå. meen... jeg vil nu mene den form for sløring er en
defekt, for det er jo totalt ubrugeligt.. det er jo ikke engang bare
uskarpt!

> Sådan her skulle de helst se ud:
> http://www.agroservice.dk/img_0695.jpg

Uhm

Fra : Christian Poulsen

Dato : 23-12-03 00:35

> Hmm, slørede eller ej, jeg synes jeg kan spotte et par søde piger??

Lad os kalde dem dejlige ;)

> Hvorom alting er, det var dog en kraftig sløring? Tyder på en defekt,
> eller også overføres din fuldskab til kameraets AI...

Ingen hemmelig at jeg ikke måtte køre bil da billederne blev taget. Meeen
det er altså ikke derfor. Jeg har oplevet fejlen i ædru tilstand også :(

> Kan jeg godt forstå. meen... jeg vil nu mene den form for sløring er en
> defekt, for det er jo totalt ubrugeligt.. det er jo ikke engang bare

Jeg tør ikke sige det. Jeg kender ikke andre med det kamera endnu, så jeg
kan ikke finde ud af om det er et problem med mit kamera, eller det bare
ikke er bedre :(

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-12-03 08:31

Christian Poulsen wrote:

> Lad os kalde dem dejlige ;)

Indeed

> Ingen hemmelig at jeg ikke måtte køre bil da billederne blev taget. Meeen
> det er altså ikke derfor. Jeg har oplevet fejlen i ædru tilstand også :(

Øv.

> Jeg tør ikke sige det. Jeg kender ikke andre med det kamera endnu, så jeg
> kan ikke finde ud af om det er et problem med mit kamera, eller det bare
> ikke er bedre :(

Det burde sq være bedre..

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-12-03 23:59

Christian Poulsen <deep@get2net.dk> wrote:

> Nej, det er jeg også ret ked af. Der ligger tre eksempler her:
> http://www.agroservice.dk/img_0696.jpg
> http://www.agroservice.dk/img_0697.jpg
> http://www.agroservice.dk/img_0698.jpg

Det kunne du bare have sagt straks. De er ikke "slørede", som du
skriver. De er uskarpe. Kameraet har ikke stillet skarpt på motivet.
Måske var der for mørkt, til at det kunne lade sig gøre. Kameraet har
dog en hjælpelampe til autofokus, når det er mørkt. Jeg kan ikke ud af
anmeldelserne læse, at der skulle være problemer med fokusering i
dårligt lys for dit kamera. Prøv at se, om lampen virker. Den kan jo
være defekt. Er det et generelt problem? Hvis det er, kan kameraet jo
være defekt. Havde dit gamle aldrig problemer i mørke?
Det er altid et problem at få autofokus til at virke i dårlig
belysning. Nogle kameraer er bedre til det end andre. Det kan
naturligvis tænkes, at dit nye kamera kræver lidt mere lys end det
gamle, for at kunne stille skarpt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-12-03 00:05

> [...]
> være defekt. Er det et generelt problem? Hvis det er, kan kameraet jo
> være defekt. Havde dit gamle aldrig problemer i mørke?

For forklaringen er vel ikke, at du holder fingeren foran lampen med
hjælpelyset til autofokus? Det er jo et meget lille kamera, så man skal
passe lidt på med, hvor man sætter fingrene.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Poulsen

Dato : 23-12-03 00:33

> Det kunne du bare have sagt straks. De er ikke "slørede", som du
> skriver. De er uskarpe. Kameraet har ikke stillet skarpt på motivet.
> Måske var der for mørkt, til at det kunne lade sig gøre. Kameraet har

Jeg er kommet frem til den konklusion, at kameraets blitz er for lille
til 'festbrug' på billeder fra diskoteker osv. Det mener jeg også at jeg
har læst i en anmeldelse af kameraet engang.

> dog en hjælpelampe til autofokus, når det er mørkt. Jeg kan ikke ud af
> anmeldelserne læse, at der skulle være problemer med fokusering i

Altså der er jo det der AIAF mener jeg det er. Det er aktiveret, og jeg
plejer at bruge det lys det udsender til at centrere med. Så jeg tror nu
det virker som det skal. Så kan problemet være hvordan den skal fokusere.
Om det skal være 'centervægtet gennemsnit' eller 'spot'. Generelt syntes
jeg dog at jeg får det bedste resultat med 'spot'. Men den indstilling
kan kameraet _ikke_ gemme. Den vil altid /hoppe/ tilbage til 'centervægtet gennemsnit'. Mystisk. Det er jo uden tvivl en fejl i
kameraet.

> Havde dit gamle aldrig problemer i mørke?

Nej. Stortset aldrig. Der kunne du altid regne med perfekte billeder.

> For forklaringen er vel ikke, at du holder fingeren foran lampen med
> hjælpelyset til autofokus? Det er jo et meget lille kamera, så man

Nej. Jeg holder kameraet med højre hånd. Og på den måde skygger jeg hverken
for blitz eller hjælpelyset til autofokus.

Nu giver jeg kameraet en ekstra chance her til festerne i mellem jul og
nytår, plus selvfølgelig nytårsaften.

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-12-03 01:06

> [...]

> til 'festbrug' på billeder fra diskoteker osv. Det mener jeg også at jeg
> har læst i en anmeldelse af kameraet engang.

Jeg kan bare ikke rigtig se, at det har noget med de uskarpe billeder at
gøre. Men det er rigtigt, at blitzen ikke rækker så langt.

> [...]
> kameraet _ikke_ gemme. Den vil altid /hoppe/ tilbage til 'centervægtet
> gennemsnit'. Mystisk. Det er jo uden tvivl en fejl i kameraet.

Fejl og fejl. Kameraet behøver ikke så sådan at være i stykker. Men alle
kameraer har en grænse for, hvor meget lys der skal til, for at det kan
fokusere. Måske skal der være lidt mere lys til dit. Det kan man vel
ikke kalde en fejl, men en egenskab. Ellers er det jo også en fejl, at
et Canon G3 er så stort og tungt.
Alt det der med spot og centervægtet, det har da ikke noget med
afstandsindstillingen (autofokus) at gøre. Det er da lysmålingen. AiAF
har fem punkter, det kan stille skarpt på. Kameraet søget så at vælge de
punkter, der er bedst ved det pågældende motiv.
I Manual mode kan du slå AiAF fra. Det tvinger kameraet til at
stille skarpt på centrum af motivet. Det er netop her, fokuslampen
lyser. Prøv det. Prøv også først at trykke udløseren halvt ned, så
kameraet kan stille skarpt, og tag derefter billedet. Det er bedst ved
næsten alle autofokuskameraer. Dit har dog også en Quick Shot
indstilling, hvor det ikke er nødvendigt. Men den skulle virke bedst
over 1,5 meter.

> Nej. Jeg holder kameraet med højre hånd. Og på den måde skygger jeg hverken
> for blitz eller hjælpelyset til autofokus.

Og du er ikke kommet til at slå hjælpelampen fra? Du kan se, at den
lyser? Nu har jeg set i et par anmeldelser på nettet. De skriver begge,
at dit kamera er godt til at stille skarpt i dårligt lys, takket være
hjælpelampen. Det er derfor underligt, at du har problemer.
Prøv mine forslag: Tryk knappen halvt ned og lad kameraet
fokusere, før du tager billedet. Prøv at slå AiAF fra, så kameraet
stiller skarpt på centrum. Se efter, at lampen rent faktisk lyser. Den
kan være slået fra eller defekt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Poulsen

Dato : 23-12-03 01:15

> Prøv mine forslag: Tryk knappen halvt ned og lad kameraet fokusere, før
> du tager billedet. Prøv at slå AiAF fra, så kameraet stiller skarpt på
> centrum. Se efter, at lampen rent faktisk lyser. Den kan være slået fra

Jeg vil prøve dine forslag så snart det er muligt. Siger hvert i fald mange
tak for alle dine forslag.

Jeg skriver resultatet herinde, og poster evt. et par links til et par
skarpe billeder af nogle dejlige damer ;)

Fra : nyrup

Dato : 23-12-03 10:09

Du har vel ikke stillet fokuseringen på makro eller uendelig? Det ser ud som
om den fokuserer aldeles ved siden af; nærmest makro! - Baggrunden er f.eks.
heller ikke skarp.
mvh,
Lars-Peder

Fra : Christian Poulsen

Dato : 23-12-03 14:52

> Du har vel ikke stillet fokuseringen på makro eller uendelig? Det ser ud
> som om den fokuserer aldeles ved siden af; nærmest makro! - Baggrunden er
> f.eks. heller ikke skarp.

Hvad skal fokuseringen da stå på?

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 22-12-03 21:24

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja det er rigtigt, men det er som regel svært at have mel i munden
> og puste samtidig Man må gøre op med sig selv hvad der er
> [...]
Sving ind forbi en af byens snart mange butikker med det hippeste, nye tøj
og køb dig et par ægte Skater-bukser.
Så kan du have alle dine 5 blitz med - og fylde hænger... op med batterier

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-12-03 21:31

Jesper Hedegaard wrote:

> Sving ind forbi en af byens snart mange butikker med det hippeste, nye tøj
> og køb dig et par ægte Skater-bukser.
> Så kan du have alle dine 5 blitz med - og fylde hænger... op med batterier

Og med indbygget fare for, at få et par på kassen for at se dum ud

Fra : Pico

Dato : 22-12-03 22:13

Jesper Hedegaard wrote:
> [...]
> nye tøj og køb dig et par ægte Skater-bukser.
> Så kan du have alle dine 5 blitz med - og fylde hænger... op med

Ikke lige min stil, jeg er immervæk 64 år, så jeg klare mig med en
taske og gode billeder
Pico

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 22-12-03 22:37

> Ikke lige min stil, jeg er immervæk 64 år, så jeg klare mig med en
> taske og gode billeder
> --
> Med venlig hilsen
> Pico

- ville sgu osse selv være bange for at skvatte i den hænger.. !

--
Mvh