Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad med vores Kamera og frost ...
Fra : Bangsbo Design

Dato : 22-12-03 10:22

Jeg kunne tænke mig mit spørgsmål er stillet før :-/

Sidste år med min Canon PowerShot A40 blev
jeg af en ven frarådet at tage det ud i frostvejr ...

Og nu hvor jeg har købt en noget dyrere kamera vil jeg
da utrolig gerne ha' de forholdregler man bør rette
sig efter ... .... ?

Digitalt Kamera og frost ..... ?

Rigtig God Jul og Godt Nyt Foto År 2004

Med venlig hilsen
Keld Gydum
9900 Frederikshavn
--
Foto og Hjemmeside: http://www.sitecenter.dk/bangsbo

Fra : Deaster

Dato : 22-12-03 10:37

Bangsbo Design wrote:
> [...]
>
> Og nu hvor jeg har købt en noget dyrere kamera vil jeg
> da utrolig gerne ha' de forholdregler man bør rette

Det burde ikke give nogen problemer, til gengæld er batteriets performance
ikke så høj i frostvejr. Pas dog muligvis på kondensvand hvis du render
mellem frostvejr og plusgrader.

Deaster
Nåja,
og god jul.

Fra : Bangsbo Design

Dato : 22-12-03 11:14

Hej Deaster ...

TAK for dit svar det med batterierne var jeg godt klar
over jeg har ekstra batterier på mig - tæt ved kroppen
men hvad så når man kommer hjem med et kanon koldt
kamera til 21-23 graders varme i ens lejlighed ... ?

Og det jeg i øvrigt blev advaret imod fra frost og
skærmen ... ?

Undskyld hvis jeg spørger dumt ... ;-/

Ellers TAK for dit svar .... !

Med ønsket om go' JUL ....

Keld Gydum

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-12-03 11:27

Bangsbo Design wrote:

> Og det jeg i øvrigt blev advaret imod fra frost og
> skærmen ... ?

Du skal bare gi' den en sjat frostvæske, så er du sikker...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : H.Kragelund

Dato : 22-12-03 12:53

> men hvad så når man kommer hjem med et kanon koldt
> kamera til 21-23 graders varme i ens lejlighed ... ?

Jeg plejer at lade kameraet blive i tasken, i et par timer efter at det er
kommet ind i varmen. Så for det lov at afklimatisere og jeg undgår på den
måde at der dannes kondens vand på kameraet! Nu skal det siges at min taske
er en lowepro taske, som er rimelig tæt og godt isoleret! Iøvrigt skal man
altid være opmærksom på dette fænomen da der allerede ved en temperatur
forskel på 8 grader mellem et objekt og den omgivende luft vil dannes
kondens.
F.eks. kamera huset er inde i varmen og objektiver ude i en kold bil også
går man ud og tager et objektiv. Smækker det på huset og vupti så har du
kondens inde i kammeraet.:-/

mvh
henrik

Fra : Soren Kuula

Dato : 22-12-03 20:11

Hej Henrik
> F.eks. kamera huset er inde i varmen og objektiver ude i en kold bil også
> går man ud og tager et objektiv. Smækker det på huset og vupti så har du
> kondens inde i kammeraet.:-/

på baglinsen mener du vel ?

MVH
Søren

--
Fjern de 4 bogstaver i min mailadresse som er indsat for at hindre s...
Remove the 4 letter word meaning "junk mail" in my mail address.

Fra : emj

Dato : 22-12-03 22:29

On Mon, 22 Dec 2003 20:10:49 +0100, Soren Kuula
<dongfangspam@bitplanet.net> wrote:

>på baglinsen mener du vel ?

Nej, han mener på indersiden af objektivet.
Hilsen emj
--
http://home19.inet.tele.dk/elje/index.html

Fra : David List

Dato : 22-12-03 11:08

On Mon, 22 Dec 2003 10:22:29 +0100,
Bangsbo Design <kg@mail.dk>
wrote in <3fe6b7e6$0$27375$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:
> [...]
>
> Og nu hvor jeg har købt en noget dyrere kamera vil jeg
> da utrolig gerne ha' de forholdregler man bør rette

Nu har jeg indtil videre ikke haft behov for at anvende et kamera
udendoers i frostvejr, men jeg ved da hvad jeg *ville* goere:

Bruge kameraet (uanset om det var et film- eller digital-kamera) som
ellers, men anbringe det i "karantaene" ved hjemkomsten:

Hvis man er noedt til straks at bringe det ind i stue-temperatur, saa
adskil hus og objektiv og lad dem ligge til naeste dag uden at bruge
dem, og uden at saette ende-haetter paa.

Hvis man har en garage med en temperatur over 0 grader Celsius, saa
lad udstyret ligge der nogle timer og tag det saa indenfor og lad det
ligge som ovenfor beskrevet.

Nu lyder jeg maaske som en rigtig forsigtig-Per, men jeg ville da
vaere ked af at faa oedelagt et kamera eller objektiv. Andre har
maaske et andet oekonomisk eller affektions-maessigt forhold til deres
udstyr.

--
Med venlig hilsen / Best regards
David List

Fra : Ole Palmhøj

Dato : 22-12-03 12:22

"Bangsbo Design" <kg@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og nu hvor jeg har købt en noget dyrere kamera vil jeg
> da utrolig gerne ha' de forholdregler man bør rette

Medbring en plasticpose. Efter endt fotografering, og stadig udendørs,
anbringes kamera i posen, der lukkes grundigt. Når kameraet kommer ind i
varme og fugtige omgivelser, vil kondens danne sig uden på posen, men
kameraet er beskyttet. Når pose og kamera har opnået indendørstemperaturen,
kan der pakkes ud.

Mvh
Ole

Fra : Bangsbo Design

Dato : 22-12-03 15:27

TAK til jer *ALLE* for gode svar ....

Hvad man ikke ved må man jo spørge til ....

Rigtig Glædelig Jul
fra:
Keld Gydum
9900 Frederikshavn
--
Foto og Hjemmeside: http://www.sitecenter.dk/bangsbo

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-12-03 23:13

Bangsbo Design wrote:

> TAK til jer *ALLE* for gode svar ....
>
> Hvad man ikke ved må man jo spørge til ....

Tja Keld, du er jo så gammel i gårde på UseNet, at du burde vide,
at den slags spørgsmål er stillet før, sådan ca. et par gange hver
vinter de sidste 4 - 5 år, så det ville ha' klædt dig, hvis du
lige havde taget en søgning på Google...

Glædelig jul...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bangsbo Design

Dato : 23-12-03 07:47

Hej Niels ....

Du skriver bla.:

> Tja Keld, du er jo så gammel i gårde på UseNet, at du burde vide,
> at den slags spørgsmål er stillet før, sådan ca. et par gange hver
> vinter de sidste 4 - 5 år

Ja og det samme gør sig gældene om hvordan man steger And
og dog går jeg ind og giver folk et pænt og fornuftigt svar ... i
den rette gruppe og et ordenligt sprog ...!

Gode Niels Ebbesen du har deltaget mere ind jeg på Usenet og
burde være for go' til den slags indlæg du her fyre af ... også her
i gruppen kommer der stadig nye til ...

Du kan da godt opføre dig lidt pænt ... ;-/

Glædelig Julefred og Godt Nytår ....

Med venlig hilsen
Keld Gydum - Danmark

Fra : Edmund

Dato : 25-12-03 05:31

Ole Palmhøj skrev:

> [...]
> posen, men kameraet er beskyttet. Når pose og kamera har opnået
> indendørstemperaturen, kan der pakkes ud.

Øhh, den kolde fugtige luft inde i posen, vil vel fortætte sig på
indersiden af posen, når den bliver varmet om

--
Mvh Edmund

Fra : Ove Ilsoee

Dato : 25-12-03 09:17

On Thu, 25 Dec 2003 05:31:29 +0100, "Edmund" <nospam@surfpost.dk>
wrote:

>Øhh, den kolde fugtige luft inde i posen, vil vel fortætte sig på
>indersiden af posen, når den bliver varmet om

Nej, når kold luft bliver varmet op, bliver den netop tør.
Mvh
Ove

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-12-03 10:17

"Ove Ilsoee" <o_ils@opera-rmv-mail.com> skrev i en meddelelse

> Nej, når kold luft bliver varmet op, bliver den netop tør.

En lidt mere nøjagtig forklaring kunne være: Varm luft kan indeholde mere
vand end kold luft. Nedkøles luft med et givet vandindhold, vil dette vand
fortættes (udskilles), efterhånden som temperaturen falder. I en lukket
pose vil vandet fortættes på indersiden af posen. Ude i det fri fortættes
vandet som regn/tåge.

--
-Jens B.

www.fotolog.dk - Min personlige fotodagbog på nettet (inaktiv indtil det
nye år)

Fra : Allan Olesen

Dato : 25-12-03 14:16

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>I en lukket
>pose vil vandet fortættes på indersiden af posen.

I det aktuelle tilfaelde befinder den kolde luft sig inde i posen.
Vandet vil derfor fortaettes paa ydersiden.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Claus Smith - Pigefo~

Dato : 22-12-03 14:02

Jeg har aldrig oplevet problemer med at have kameraet med ude i
frost/snevejr.

Igennem tiden har jeg udsat mine Olympus/Nikon kameraer for lidt af hvert og
ikke oplevet nogle problemer med dem.

Claus Smith - Pigefotografen

www.pigefotografen.dk
www.claussmith.com

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-12-03 15:40

Bangsbo Design skrev i et indlæg på usenet:
> Jeg kunne tænke mig mit spørgsmål er stillet før :-/

Sikkert sidste vinter

> Sidste år med min Canon PowerShot A40 blev
> jeg af en ven frarådet at tage det ud i frostvejr ...

Jeg havde tidligere et A40 - og det var med ude i frostvejr flere
gange - jeg havde en stor lomme i jakken, hvor det kom ned, når jeg ikke
brugte det, og tog det kun frem, når det skulle bruges - og der gav det
absolut ingen problemer.

Så det samme vil jeg gøre med mit nuværende G3 uden at være nervøs.

Men jeg kan godt se, at det vil kræve nogle kolossal store lommer med
digiatlt SLR med et par ekstra objektiver

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk