Voldsomt uheld.
Fra : Ukendt

Dato : 22-12-03 15:41

Hørte lige en kort meddelelse i radioen omkring et voldsomt uheld
omkring Ålborg.

Nogen som ved yderligere..?

Hr. Bjørn

Fra : bme

Dato : 22-12-03 15:49

> Hørte lige en kort meddelelse i radioen omkring et voldsomt uheld
> omkring Ålborg.
>
> Nogen som ved yderligere..?

antallet af dræbte er endnu ukendt, de er ved at løfte en lastbil væk som
ligger over en udbrændt personbil.

se evt. nordjyske.dk eller tv2nord.dk

http://www.nordjyske.dk/index.aspx?page=2&action=SektionId%3D1&sender=239&target=240&data=Id%3D1107585%26TelegramType%3D3

/bo

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-03 15:51

"bme" <bms@post10.tele.hej> skrev i en meddelelse

KLIP

> se evt. nordjyske.dk eller tv2nord.dk

Fy fassan ... det lyder ikke rart.

Hr. Bjørn

Fra : bme

Dato : 22-12-03 16:05

> Fy fassan ... det lyder ikke rart.

tja, jeg kørte den vej forbi lige før middag, sætter lidt tanker igang.

Vejene var/er heller ikke helt optimale endnu, der er stadig fastkørt is
nogle steder på vejbanen, dog slet ikke så galt som oppe ved hjørring. Det
var 2-3 cm ren is på motorvejen næsten hele vejen til brønderslev. Kørte
selv omkring 50 km/t men blev overhalet af flere fjolser som kørte
antageligt næsten dobbelt så hurtigt. Et af fjolserne kom dog ikke længere
end til lige nord for brønderslev, der holdt han 15 meter ved siden af vejen
med røven den forkerte vej. så kan han sgu lære det!

/bo

Fra : Lykke

Dato : 22-12-03 17:57

Sjovt nok du skriver det. Jeg kørte fra Hjørring kl 1400 og jeg kører i en
bil med 4x4 og gode dæk. 4 hjulstræk er forøvrigt skide godt på is. Jeg
kørte ca 60 til 80 km de værste steder, men blev alligevel overhalet af
flere biler samt store lastbiler som tror at de står bedre fast. Problemet
er ikke når det går fremad, men når der skal bremses.
Man får sådan en lyst til at snakke et par borgerlig ord med de båtnakker
der kører med hovedet under armen. (Nakkeskud) og udsætter andre liv og
førlighed.
Det var forøvrig en lastvogn der lavede revage ved Svenstrup.

Poul

Fra : John Sahl

Dato : 22-12-03 18:13

Lykke wrote:
> [...]
> overhalet af flere biler samt store lastbiler som tror at de står
> bedre fast. Problemet er ikke når det går fremad, men når der skal

Hvordan er det lige at 4x4 er bedre end 2x4 når der skal bremses?

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-03 18:28

> Hvordan er det lige at 4x4 er bedre end 2x4 når der skal bremses?

Jep, flere af 4 hjulstrækkerne frakobler træk til baghjul når der bremses.
Men manden kørte jo heller ikke stærkt, så ingen kritik der.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : John Sahl

Dato : 22-12-03 18:32

Claus Petersen wrote:
> "John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Jep, flere af 4 hjulstrækkerne frakobler træk til baghjul når der
> bremses. Men manden kørte jo heller ikke stærkt, så ingen kritik der.

Du mener: "Manden kørte jo heller ikke lige så stærkt
som de andre"

Ingen af os kan kende de faktiske forhold, derfor er det
jo kun ham selv der ved om han kørte stærkt. Dette har
han jo så fortalt at han ikke gjorde.

Jeg vil dog stadig gerne høre hvorfor 4x4 er bedre når
man skal bremse end 2x4?

--
John Sahl,
Og ja, jeg ved godt at 4x4 ikke er en fordel når der

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-12-03 19:08

> Jeg vil dog stadig gerne høre hvorfor 4x4 er bedre når
> man skal bremse end 2x4?

1. Det er det ikke.
2. Jeg tror heller ikke at han mener det, da han skrev "Problemet
er ikke når det går fremad, men når der skal bremses."

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Leonard

Dato : 22-12-03 18:48

"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> wrote:

>Hvordan er det lige at 4x4 er bedre end 2x4 når der skal bremses?

Det er det heller ikke og det har Lykke heller ikke skrevet noget om.

Og det er det, når der skal køres fremad (og hvis føreren ved hvordan,
når der skal drejes).

4x4 har den fare at det er meget nemmere at komme op i fart og at
holde kursen sålænge det går fremad, men når der skal bremses så er
der 4 hjul på de fleste biler.

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Lykke

Dato : 22-12-03 18:57

Det skrev jeg heller ikke, men det der sker i den bil jeg har, som er en
hiace med 4x4
Den står fast som bambi på isen og bagenden slår ud ved baghjultræk.
Når jeg kører med 4 hjulstræket slået til, har jeg ikke det problem for så
er der ikke noget der skubber, men den kører perfekt på isen.
Ved opbremsning er det sku lige meget om det er 2 eller 4 hjultræk.
er det skåret tydelig nok ud eller kræver du en større forklaring.
Poul

Fra : Emil Jensen

Dato : 22-12-03 20:49

> flere biler samt store lastbiler som tror at de står bedre fast.

En tung lastbil står da netop bedre fast på vejene end de lettere biler gør.
Min køreskole (ca 2-3 år siden) forklarede mit teoriholde det på følgende
måde, du kan selv prøve det: Prøv at lad pegefingeren køre henover
bordpladen, tryk pegefingeren lidt længere ned mod bordet (= mere vægt) mens
du "kører", der sker det at din pegefinger stopper.

Men selvfølgelig kræver lastbiler længere bremselængder bl.a. pga deres
enorme vægt.

Så konklusionen må være, at en lastbil godt kan køre hurtigere end
personbiler i specielle situationer hvor biler kommer ned i sneglefart.

Mvh

Emil

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 22-12-03 20:51

On Mon, 22 Dec 2003 20:48:35 +0100, "Emil Jensen" <lime@jensen73.dk>
wrote:

>Så konklusionen må være, at en lastbil godt kan køre hurtigere end
>personbiler i specielle situationer hvor biler kommer ned i sneglefart.

Nej.
En lastbils bremsesystem er desuden længere tid om at reagere end en
personbil. Dét glemmer du!

/Mogens

Fra : Brian Fogh

Dato : 22-12-03 22:28

Hejsa

1. En lastbil kan køre hurtigere når personbilerne sidder og fedter afsted.
Ud i ydersporet og afsted det går. Især hvis der ligger løs sne.

2. En lastbils bremser reagerer nogle få milisekunder langsomere end en
personbils bremser. Det er på de "gamle" lastbiler der er en reaktionstid på
en formiddag ved bremsning.

3. De fleste lastbiler har ABS monteret. Derfor er bremsningen ganske
virksom MEN stadig lidt længere end en personbil. Men igen. Farten
bestemmer. Så tit er det Bilerne der er skyld i ulykker men medierne har set
sig sur på lastbilerne så de får skylden med det samme.

Men jeg vil lige sige til slut at det ved Ålborg ikke er skide smart. Virker
det ikke lidt som en træt chauffør?

Hygge og god jul

Brian

Fra : Chr. L.

Dato : 22-12-03 22:40

"Brian Fogh" <brian@sprit.dk> wrote in message
> [...]

set
> sig sur på lastbilerne så de får skylden med det samme.

Bortset fra at lastbiler er impliceret i FEMTE dødsulykke...og Lastbiler er
hyppigere involveret i trafikuheld end personbiler, når man tæller antal
kørte kilometer på landevejen. Cirka hver femte trafikdrab involverer en
lastbil, og risikoenfor en dødsulykke er seks gange større, hvis en lastbil
er medvirkende i et trafikuheld

hvis man er hyppigere indvolderet i trafikuheld end personbiler så er der et
'kvalitets problem' bag rattet...

Fra : Leonard

Dato : 22-12-03 23:10

"Brian Fogh" <brian@sprit.dk> wrote:

>1. En lastbil kan køre hurtigere når personbilerne sidder og fedter afsted.
>Ud i ydersporet og afsted det går. Især hvis der ligger løs sne.

Nøjagtig det samme som at køre 4x4, huj hej hvor det går ... så længe
det går fremad, men når der skal bremses så vil jeg godt se den
lastbil der kan standses hurtigere end en standard personbil.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-12-03 09:07

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Nøjagtig det samme som at køre 4x4, huj hej hvor det går ... så længe
> det går fremad, men når der skal bremses så vil jeg godt se den
> lastbil der kan standses hurtigere end en standard personbil.

Nemlig. Som skrevet før, så er det ikke noget problem at kører lige ud -
problemet opstår først, når der skal bremses..

Mange lastbiler kører desværre som om at de ikke pludselig skal bremse....

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-12-03 09:12

> [...]
afsted.
> Ud i ydersporet og afsted det går. Især hvis der ligger løs sne.

Lige indtil der skal bremses, så går det rigtigt galt.

> [...]

set
> sig sur på lastbilerne så de får skylden med det samme.

Der er lastbiler indblandet i ca. hver 6. ulykke, og da man tit hører at det
er lastbilernes skyld er det vist ikke en mediehetz, men et faktum. Ulykken
i går var forårsaget af en lastbilcuaffør der overså holdende biler. Men det
er vel også svært at lave kaffe og køre bil samtidigt.

> Men jeg vil lige sige til slut at det ved Ålborg ikke er skide smart.
Virker
> det ikke lidt som en træt chauffør?

Eller læse avis eller lave kaffe eller andre ting.

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-12-03 21:28

"Emil Jensen" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse
> En tung lastbil står da netop bedre fast på vejene end de lettere biler
gør.

Men hvor meget vejer en lastbil i forhold til en bil?

> [...]
mens
> du "kører", der sker det at din pegefinger stopper.

F = us * M

> Men selvfølgelig kræver lastbiler længere bremselængder bl.a. pga deres
> enorme vægt.

Og netop derfor kan de da ikke kører hurtigere...

> Så konklusionen må være, at en lastbil godt kan køre hurtigere end
> personbiler i specielle situationer hvor biler kommer ned i sneglefart.

Nej, for de kan jo ikke bremse igen.

Det er aldrig et problem at kører ligeud. Det er når man skal bremse det kan
give problemer.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Jonas R.

Dato : 23-12-03 09:36

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote SNIP
> F = us * M

Hvad faen er "us" ?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-12-03 11:04

"Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad faen er "us" ?

Mit tastatur har ikke underlige tegn. us = friktionskoef.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-12-03 11:23

Hej!

Morten Fruergaard wrote:

> Mit tastatur har ikke underlige tegn. us = friktionskoef.

ALT Gr + M = µ :)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-12-03 11:41

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> ALT Gr + M = µ :)

Ok. Tak.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-12-03 11:42

Hej!

Morten Fruergaard wrote:

> Ok. Tak.

No problemo. Det var en tastekombination jeg opdagede engang jeg skulle poste i
dk.teknik.elektronik og den har været nyttig lige siden :)

Fra : alexbo

Dato : 22-12-03 22:56

"Emil Jensen" skrev

> En tung lastbil står da netop bedre fast på vejene end de lettere biler
gør.
> Men selvfølgelig kræver lastbiler længere bremselængder bl.a. pga deres
> enorme vægt.

Begge dele kan jo ikke være rigtigt.
Det er nøjagtigt de samme naturlove, der er afgørende for evnen til at stå
fast på vejen, som på bremseegenskaberne.

Din kørelærers demonstration viser bare, at han ikke har forstået noget som
helst.
Hvis han ville demonstrere noget, skulle han have hevet i et viskelæder med
en hånd og trykket det mod bordet med den anden.
Så ville han opdage at hvis man både hæver trykket og trækket går det lige
op.
Trykket er vægten og trækket er den inerti der er i en bil i bevægelse.

Det er det der gør, at en lille Fiat og en stor Mercedes i princippet har
den samme bremselængde.

mvh
Alex Christensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-12-03 09:14

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> Trykket er vægten og trækket er den inerti der er i en bil i bevægelse.
>
> Det er det der gør, at en lille Fiat og en stor Mercedes i princippet har

Friktionen mod underlaget må da betyde noget ?

Fra : Jonas R.

Dato : 23-12-03 09:43

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in SNIP

> Friktionen mod underlaget må da betyde noget ?

Det gør det helt sikkert også idet F=frikkoefficint*N hvor N er
normalkraften, som i en lastbilstilfælde vil være m*g

Fra : alexbo

Dato : 23-12-03 12:21

"Christian B. Andresen" skrev

> Friktionen mod underlaget må da betyde noget ?

Jeg går selvfølgelig ud fra at de kører på samme underlag, og så har det
ingen betydning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-12-03 12:43

> "Christian B. Andresen" skrev

> Jeg går selvfølgelig ud fra at de kører på samme underlag, og så har det
> ingen betydning.

Det betyder vel noget med bredden på dækkene, mønsteret etc. ?

Fra : alexbo

Dato : 23-12-03 13:32

"Christian B. Andresen" skrev

> Det betyder vel noget med bredden på dækkene, mønsteret etc. ?

Sådan kan vi jo blive ved.
Det jeg prøver at forklare er, at selv om en bil er tung betyder det ikke at
den nødvendigvis har større bremselængde.
Vægten i sig selv betyder ingenting.
En 30 tons lastbil, kan have en lige så kort bremselængde som en cykel.

Men alt andet betyder noget, om dækkene er slidte eller nye, om bremserne er
defekte eller gode, om chaufføren sover eller er opmærksom, o.s.v, o.s.v.

Hastigheden betyder til gengæld meget mere end de fleste tror.
Hvis lastbilen kørte de lovlige 80, og kunne bremse med 7ms kunne den bremse
på ca 35 m.
Hvis han kørte 85, fordi han gerne ville hjem og sove, så ville han køre 27
kmt når den første stod stille.
Når man så kan læse, at der er firmaer hvis politik er at køre for stækt, så
kan ulykker som den omtalte ikke undre.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 23-12-03 14:35

alexbo wrote:

> [...]
> Vægten i sig selv betyder ingenting.
> En 30 tons lastbil, kan have en lige så kort bremselængde som en cykel.

Jeg ved at du ved nedenstående allerede Alex, men måske er der
andre der ikke ved det, så here goes..

Det er korrekt, friktionskoeeficienten mellem gummi og asfalt
ændrer sig ikke som funktion af vægten, så så en tung bil og en
let bil bremser _i princippet_ lige godt. Bredden af dækkene er _i
princippet_ også ligegyldig.

I praksis er historien dog en lidt anden.

Hvis man fx. trækker et stykke papir hen over en bordplade, så
bliver papiret sværere at trække hvis man stiller noget tungt på
papiret. Selv om der tale om en fast friktion mellem materialerne
"papir" og "bordplade", så har vægten altså en betydning for hvor
godt tingene står fast. Overført til biler er den tunge bil altså
sværere at få til at kurre hen over asfalten. Den tunge bils
ulempe er dog at når den kommer kørende med samme fart som den
lette bil, så medbringer den mere kinetisk energi end den lille,
så det den vinder på at stå bedre fast, sætter den til ved at have
mere energi der skal bortledes. Regner man på det, går fordelen
ved det bedre greb lige op med ulempen ved den ekstra energi og
derfor bremser den tunge og den lette bil nøjagtigt lige godt
(eller som Alex siger det: vægten i sig selv har ingen betydning).

I praksis er det sådan, at når en bil bremser, så varmes dækkene
op. Jo tungere en bil der skal bremses, des mere energi skal
bortledes. Brede dæk har en fordel fremfor smalle dæk idet at de
kan fordele energien over et større areal og derfor har nemmere
ved at holde temperaturen nede. Derfor foretrækker racerkørere at
have meget brede dæk, der kan bortlede en hulens masse energi uden
at smelte, et smalt dæk på en racer vil have tendens til at gå op
i røg langt tidligere end det brede. Monteres ens dæk på hhv. en
let og en tung bil, vil dækkene på den tunge blive varmet
hurtigere op end dækkene på den lette, selv om de bremser
nøjagtigt lige meget. Den tunge bils dæk opnår altså
smeltetemperaturen hurtigere end den lette bils dæk og derfor
taber den tunge bil bremseduellen. For at kompensere for dette
monterer man så ofte bredere dæk på den tunge bil. I princippet
kan man altså montere så brede dæk på en 30 tons lastbil at den
bremser lige så godt som en cykel, men i praksis er det svært at
få plads til sådan en dækmontering.

Jo lettere en bil og jo bredere dæk, des lettere er det at holde
dæktemperaturen nede og des lettere er det at bevare grebet i
asfalten. Af samme grund har næsten alle racerbilklasser et krav
til bilens minimumsvægt og dækkenes maksimumbredde. Uden disse
krav ville vi se nogle meget lette biler med nogle meget brede
dæk.. Nogen der sagde Formel 1 biler??

På landevejene kan man dog godt se tunge biler udbremse lette
biler, sidder der noget bredt supergummi med masser af mønster på
den tunge bil, så napper den den lette bil med det slidte
"Korea-gummi"..

> Men alt andet betyder noget, om dækkene er slidte eller nye, om bremserne er
> defekte eller gode, om chaufføren sover eller er opmærksom, o.s.v, o.s.v.

Absolut.

> Hastigheden betyder til gengæld meget mere end de fleste tror.

Jep, dobbelt hastighed = firdobbelt energi der varmer dækkene op..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jonas R.

Dato : 23-12-03 09:34

"Emil Jensen" <lime@jensen73.dk> wrote in message
SNIP

> [...]
> du "kører", der sker det at din pegefinger stopper.

> Men selvfølgelig kræver lastbiler længere bremselængder bl.a. pga deres

Jep meget længere bremselængde og netop derfor bør de jo så også køre det
tilsvarende langsommere!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-12-03 09:43

"Jonas R." <hihi@hihi.dk> wrote in message news:bs8um0$3pc$1@sunsite.dk...

> [...]
> mens

> Jep meget længere bremselængde og netop derfor bør de jo så også køre det

Og holde bedre afstand, og være mere opmærksomme.

Fra : Chr. L.

Dato : 22-12-03 18:51

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hørte lige en kort meddelelse i radioen omkring et voldsomt uheld
> omkring Ålborg.
>
> Nogen som ved yderligere..?
>

> --
> Med venlig hilsen
> Hr. Bjørn

Ja godt klaret af en lastbil....alle bilerne kunne godt stoppe..men endnu en
halvbevidstløs chauffør med cruise control kunne åbenbart ikke finde ud af
de simpleste forholdsregler når det er glat og solen står lavt...

Chr.

Fra : anders majland

Dato : 22-12-03 19:30

> Nogen som ved yderligere..?

Ifølge TV2 en lastbil der overså at trafikken var gået istå og kørte
henover de første 2 personbiler.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Carsten

Dato : 22-12-03 22:26

Må den chauffør dog få inddraget sit kørekort for evigt.

Tænk sig at overse en hel kø af biler.

2 dræbte og 10 sårede.. uha

Carsten

Fra : Emil Jensen

Dato : 23-12-03 01:55

Har netop læst mediernes net-aviser hvor der er billede og videoklip (Ekstra
Bladet) fra ulykkesstedet. Jeg må sige at sådan en lastbil kan sgu gøre
meget skade, og jeg kan ikke forstå hvorfor der ikke gøres noget for at
forhindre netop denne type ulykker hvor uopmærksomme chauffører drøner ind i
en kø.

"Fratag kørekortet", "han kørte for hurtigt og vejen var glat", "solen stod
lavt" - alle de ytringer omkring ulykken hjælper desværre bare ikke rigtigt
noget, 2 mennesker er døde og mange kvæstede, flere måske med livsvarige
mén.

Det må da med nutidens teknologi være muligt at lave et eller andet smart,
f.eks. en afstandsmåler monteret på lastbilen som måler afstanden til
køretøjer foran, så vil den f.eks. advare (den uopmærksomme) chaufføreren
med et højt lyd hvis man f.eks. kommer kørende med 80 km/t og trafikken 150
meter foran en er blevet målt til 0 km/t. Avanceret og dyrt teknik sikkert,
men åbenbart nødvendigt for lignende ulykke skete jo for ca ½-1 år siden.

Lige et spørgsmål:
Hvor mange meter skal en lastbil bruge på at komme ned fra 80 til 0 km/t?
Selvfølgelig er det afhængeligt af vægt, vejret (regn/tørvejr/frost), men
lad os nu bare tage tørvejr og en fuldt lastet 3 akslet lastbil uden
påhængsvogn.

Stakkels mennesker som var inden i de biler som blev ramt, og stakkels
mennesker som så og oplevede ulykken på nærmeste hånd...

Mvh

Emil

Fra : Brian Fogh

Dato : 23-12-03 05:54

> [...]
> Selvfølgelig er det afhængeligt af vægt, vejret (regn/tørvejr/frost), men
> lad os nu bare tage tørvejr og en fuldt lastet 3 akslet lastbil uden

Hejsa

Kommer an på hvad for slagt dæk der er på. Nogle kører på banedæk og andre
på opskåret. Der er et utal af dæktyper men nu er det ikke så længe siden
jeg tog kørekort til stor bil og jeg må sgu sige at på glat vej er
bremselængden meeget lang MEN vi testede med en Audi TDi og den havde dælme
en meeget lang bremselængde også. Så dem der i bil drøner afsted med 80 på
glat vej er ligeså uansvarlig som denne lastbilchauffør. Sådan er det bare.
Jeg mener bare ikke at den med at lastbilerne er farligere end personbiler
holder. Jeg har set lidt for mange ulykker med personbiler og lastbiler hvor
det var personbilens skyld men lastbilen der blev hængt ud af medierne. Men
self. Bare politiet kender sandheden så kan vi andre jo rende rundt og tro
på aviserne.

Hygge og god jul

Brian

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-12-03 09:11

"Brian Fogh" <brian@sprit.dk> skrev i en meddelelse
> Så dem der i bil drøner afsted med 80 på
> glat vej er ligeså uansvarlig som denne lastbilchauffør. Sådan er det
bare.

Ikke enig. De er uansvarlige, men der sker ikke så stor skade, hvis det går
galt.

> Jeg mener bare ikke at den med at lastbilerne er farligere end personbiler
> holder.

Lastbilerne er tungere og dermed mere farlige...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-12-03 09:21

"Brian Fogh" <brian@sprit.dk> wrote in message

> Hejsa
>
> Kommer an på hvad for slagt dæk der er på. Nogle kører på banedæk og andre
> på opskåret.

Så må man lave regler og skærpet kontrol.

> [...]
> jeg tog kørekort til stor bil og jeg må sgu sige at på glat vej er
> bremselængden meeget lang MEN vi testede med en Audi TDi og den havde

Men den har helt sikkert være meget mindre en lastbilens. Ellers har I haft
meget dårlige dæk på.
> Så dem der i bil drøner afsted med 80 på
> glat vej er ligeså uansvarlig som denne lastbilchauffør. Sådan er det
bare.

En lastbil ødelægger nu engang en del mere end en personbil.

> [...]
Men
> self. Bare politiet kender sandheden så kan vi andre jo rende rundt og tro

Der er lastbiler involveret i hver 6. dødsulykke, men hver sjette bil er
ikke en lastbil. Lastbiler er overrepræsenteret.

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 18:46

> Der er lastbiler involveret i hver 6. dødsulykke, men hver sjette bil er
> ikke en lastbil. Lastbiler er overrepræsenteret.

Hmmm nu er det det med tal at man kan argumentere for det resultat man
ønsker.
En lastbil kører vel i princippet også mange flere Km end en personbil og
vil af samme grund også være mere representeret i statestikken.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-01-04 11:25

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> Hmmm nu er det det med tal at man kan argumentere for det resultat man
> ønsker.

Jo, men det er et faktum.

> En lastbil kører vel i princippet også mange flere Km end en personbil og
> vil af samme grund også være mere representeret i statestikken.

Stadig en overrepræsentation.

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 12:57

> [...]

Men
> self. Bare politiet kender sandheden så kan vi andre jo rende rundt og tro

Vi blev en gang " kørt ned " i et 90 graders sving, hvor der kom en
modkørende drønnende, i vores side af vejen. Han havde selvfølgelig haft for
meget fart på i svinget, hvorefter han landede i vores vejbane. Vores bil
blev totalskadet og jeg er den dag i dag glad for, at det "kun" var en
personbil, der ramte os og ikke en lastbil.
Skal ikke kunne sige om lastbiler bliver hængt ud, af medierne uretfærdigt,
men de er sgu farligere, når de er involveret i en ulykke. Jeg synes tit man
høre den med, at de overser en kø, med holdende biler. Jeg ved så ikke om
det er pga. manglende søvn hos chafføren eller om det er fordi, at de har
travlt med så meget andet...

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 23-12-03 07:49

> [...]
sikkert,
> men åbenbart nødvendigt for lignende ulykke skete jo for ca ½-1 år siden.

Ja, måske, men tror også man skal passe på ikke at gøre lastbilchaufføren
doven. Hvis der er for meget der gør tingene for ham tror jeg godt han selv
kan blive mindre opmærksom... Sådan er det med alle i trafikken. Idéen er
ellers go', men stadig...

> Stakkels mennesker som var inden i de biler som blev ramt, og stakkels
> mennesker som så og oplevede ulykken på nærmeste hånd...

Ja og stakkels de efterladte!

Rinnie

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-12-03 09:23

"Rinnie Ilsøe" <reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> wrote in message

Hejsa Rinnie

Har du nu fundet vej herind ?
Er dk.fritid.hund ikke nok ?

> [...]
selv
> kan blive mindre opmærksom... Sådan er det med alle i trafikken. Idéen er

Enig, det er bedre hvis han kunne koncentrere sig om at holde øje med
trafikken.

> Ja og stakkels de efterladte!

Ja, en forfærdelig jul de går i møde.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 24-12-03 00:08

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> Har du nu fundet vej herind ?

Ja, alle veje fører til dk.fritid.bil
Hang her faktisk rigtig meget for nogen år siden, men i takt med vi skilte
os af med den sidste af 3 kadetter forduftede jeg også her fra, for den
sierra vi købte interesserede mig ikke en disse!

> Er dk.fritid.hund ikke nok ?

Jo egenlig, følte bare lige trang til at komme med noget fornuftigt!

> Enig, det er bedre hvis han kunne koncentrere sig om at holde øje med
> trafikken.

Nemlig! Desværre ikke noget man kan gi' kurser i, da det er noget folk skal
gøre "af hjertet"!

Rinnie

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-12-03 09:18

> [...]
> forhindre netop denne type ulykker hvor uopmærksomme chauffører drøner ind

Og så vil lastbilchauffører og vognmænd have megalastbiler. Jeg håber ALDRIG
det kommer.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-12-03 11:24

> [...]
> (Ekstra
>
> Og så vil lastbilchauffører og vognmænd have megalastbiler. Jeg håber

Prøv at forestil jer ulykker hvor der er involveret lastbiler af samme
størrelse som den på side 7 og 8 heri:
http://www.dtl-dk.dk/docs/linksforside/vogntog/Trafiksakerhet.pdf

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-12-03 13:56

> [...]
> ind

> ALDRIG
>
> Prøv at forestil jer ulykker hvor der er involveret lastbiler af samme

Det tyder desværre på at de nærmer sig.
http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2187618/

FUT: dk.politik.trafik

Fra : Kim

Dato : 23-12-03 10:06

> [...]
> til 0 km/t. Avanceret og dyrt teknik sikkert, men åbenbart nødvendigt
> for lignende ulykke skete jo for ca ½-1 år siden.

Det findes allerede.

Fra Volvo's hjemmeside:
Adaptive Cruise Control (ACC)

Denne digitale co-pilot viser trafikken foran gennem radar og den justerer
gasgivning og aktiverer bremserne, for at holde en sikker afstand, under
vedligeholdelse af optimal hastighed. Hvis hastigheden overskrider systemets
bremsegrænser, advarer en alarm for at der kan foretages undvigende
manøvrer. ACC-systemet er perfekt til langturskørsel.

Fra Scania's hjemmeside:

Adaptive cruise control
A comfort system that maintains a safe distance to the vehicle in front.

Night vision system
Small infrared display in front of the driver displays objects that are
warmer than the surroundings. People and vehicles can be seen in the dark.
Useful supplementary aid to headlights.

Proximity sensors
Makes you aware of things you can’t see.

Mvh Kim

Fra : Morten Lund

Dato : 23-12-03 11:50

Emil Jensen wrote:

> [...]
> 150 meter foran en er blevet målt til 0 km/t. Avanceret og dyrt teknik
> sikkert, men åbenbart nødvendigt for lignende ulykke skete jo for ca ½-1

Jeg mener at Mercedes Actros kan leveres med et sådant system. Jeg læste for
et halvt år siden om en vognmand, der havde fået det installeret i alle
sine lastbiler. Men vi må nok vente rum tid på det bliver standard.

> Lige et spørgsmål:
> Hvor mange meter skal en lastbil bruge på at komme ned fra 80 til 0 km/t?
Principielt ikke længere tid end en to-akslet personbil. Den øgede vægt øger
også friktionen. Men der er nok andre faktorer der spiller ind.

Flere lastbilfabrikanter begynder nu også at se på passiv sikkerhed for
lastbiler - vel og mærke med tanke på, at lastbilerne ikke er de eneste i
trafikken. Se f.eks. dette klip på Volvos hjemmeside, der demostrerer et
"underrun prevention-system". Ganske vist bliver den 'lille' V70 smidt
utallige meter tilbage, men den ryger ikke ind under lastbilen.

Link:
http://apps.volvotrucks.com/safety/reducing/fups.asp

Venlig hilsen
Morten Lund

Fra : Allan Møller

Dato : 23-12-03 20:43

> [...]
sikkert,
> men åbenbart nødvendigt for lignende ulykke skete jo for ca ½-1 år siden.

Det findes ! Mercedes har biler med det udstyr - bliver vel standard engang.

Mvh. Allan

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 23-12-03 23:23

Emil Jensen wrote:

> [...]
> men åbenbart nødvendigt for lignende ulykke skete jo for ca ½-1 år siden.

Hvad så når vejen svinger og måleren måler at der 150 meter lige
fremme befinder sig et objekt med 0 km/t (fx. en bropille i
vejsiden), skal chaufføren så også "vækkes"?? Hvor mange af den
slags unødige vækninger tror du der skal til før lastbilchaufføren
lærer at ignorere dem??

--
Hygge..
Thomas

Fra : Leonard

Dato : 24-12-03 00:20

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> wrote:

>Hvad så når vejen svinger og måleren måler at der 150 meter lige
>fremme befinder sig et objekt med 0 km/t (fx. en bropille i
>vejsiden), skal chaufføren så også "vækkes"?

Ja, det ville da redde ham fra at køre af vejen ...

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 24-12-03 01:22

Leonard wrote:

> Ja, det ville da redde ham fra at køre af vejen ...

Naturligvis er en "vækning" ingen skade til hvis han sidder og
døser, men jeg snakker om de hyl alarmen giver mens han i forvejen
er lysvågen. At den hyler når trafikken hoder stille længere
fremme er nok noget chaufføren overlever de par gange om måneden
han oplever sådan en situation, men hvis den hyler hver gang vejen
svinger og alarmen får øje på et stillestående vejskilt lige
fremme, så har du jo historien om drengen der råbte ulv i en
nøddeskal. Kort sagt, hvordan kan afstandsmåleren se om vejen er
lige og den forhindring der er forude er en holdende bil eller om
vejen svinger og den forhindring der er forude er et eller andet
stationært i vejsiden?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Leonard

Dato : 24-12-03 11:20

> [...]

>lige og den forhindring der er forude er en holdende bil eller om
>vejen svinger og den forhindring der er forude er et eller andet

Aner det ikke, men mon ikke det er noget af det der er gået lang tid
med i udviklingen.
Det effektive system nøjes jo ikke med at hyle, det aktiverer også
bremserne, og så bliver det jo nødt til at kunne skelne mellem det der
skal være der og det der er til fare.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 24-12-03 13:50

Leonard wrote:

> Det effektive system nøjes jo ikke med at hyle, det aktiverer også
> bremserne, og så bliver det jo nødt til at kunne skelne mellem det der
> skal være der og det der er til fare.

Hvis det selv kan aktivere bremserne så må jeg erklære mig
modstander af det, en ting er irriterende hyletoner, noget helt
andet er hvis bilen får "en vilje af sig selv". Uanset hvor
utilregneligt folk ellers kører ude i trafikken, så kan jeg
stortset altid få øje på et mønster og bruge dette til at
forudsige hvad deres næste manøvre er. Det virkeligt farlige
opstår hvis de gør noget komplet uventet, det kunne fx. være
spontant at hugge bremserne i. Når jeg kører bag en eller anden
sørger jeg altid for at kigge langt frem og se efter ting der kan
få føreren af bilen foran til at reagere, men hvis elektronikken i
hans bil pludselig smider ankeret af en eller anden grund, så er
det svært at forudsige. Sålænge elektronikken blot hjælper føreren
med at udføre de opgaver føreren ønsker, har jeg ikke noget
problem med det, men jeg bryder mig ikke om tanken om at
elektronikken selv kan styre showet og træffe beslutninger på egen
hånd..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Fam. Olsen

Dato : 24-12-03 14:20

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> Hvis det selv kan aktivere bremserne så må jeg erklære mig
> modstander af det, en ting er irriterende hyletoner, noget helt
> andet er hvis bilen får "en vilje af sig selv".

Hvis et vogntog mister en af slangerne til hængeren bremser forvognen ned af
sig selv. Sådan har det været i mange år. Er du så også modstander af det?

> [...]
> problem med det, men jeg bryder mig ikke om tanken om at
> elektronikken selv kan styre showet og træffe beslutninger på egen

Næ, jeg kan egentlig godt følge dig lidt. Men jeg kan ikke forestille mig at
den bare vil hugge bremsen i. Den vil jo nok foretage en rolig ned
bremsning. Under alle omstændigheder ville den ikke være værre end den som
kusken ville foretage. Kusken kunne "panikbremse", det ville elektronikken
ikke gøre.

MVH Niels

Fra : Allan Møller

Dato : 24-12-03 23:46

> Hvis et vogntog mister en af slangerne til hængeren bremser forvognen ned
af
> sig selv. Sådan har det været i mange år. Er du så også modstander af det?

Hvad er det lige som gør det ? Altså bremser køretøjet ?

Mvh. Allan

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-12-03 00:00

"Allan Møller" <allan@anllanm.dk> skrev :

>Hvad er det lige som gør det ? Altså bremser køretøjet ?

Bremserne .....

ok - det lød næsten tåbeligt ;) - men bremsesystemet arbejder med
trykluft - ingen tryk, så er skidtet bremset

Fra : Allan Møller

Dato : 25-12-03 00:52

> Bremserne .....
>
> ok - det lød næsten tåbeligt ;) - men bremsesystemet arbejder med
> trykluft - ingen tryk, så er skidtet bremset

Ja det er jeg sådan set klar over men er ikke helt enig. Men det kan blive
pinligt for mig det her.
Har jo selv kørt en del lastbil gennem tiderne og har da også revet slanger
over mellem trækker og trailer.
Og det har sådan set aldrig givet problemer ud over at traileren ikke kunne
bremse og trækkeren mistede
luften på den ene luftkreds.
Bremserne på traileren er jo "spændt ud" af en fjeder og hvis du mister
trykket ja så er fjederen stadigvæk "spændt ud"
Selvom man kører på en kreds og uden bremser ja så bremser traileren bare
ikke lige af sig selv - det kunne da give
nogle "sjove" situationer. Hvis man derimod har aktiveret P-bremsen ja så
skal der tryk på igen for at løsne bremsen.
Selvom kompressoren står og knokler luft "ud i det fri"

Nu er jeg slet ikke sikker på en lastbils bremsesystemer mere - for det er
snart mange år siden jeg var igennem den lære.
Så jeg er ikke sikker på noget som helst - heller ikke om noget har ændret
sig siden - det er bare sådan jeg husker
det og har oplevet det.

Mvh. Allan

Fra : Fam. Olsen

Dato : 25-12-03 21:03

"Allan Møller" <allan@anllanm.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det er jeg sådan set klar over men er ikke helt enig. Men det kan blive
> pinligt for mig det her.

Nåe mon dog.

> [...]
slanger
> over mellem trækker og trailer.
> Og det har sådan set aldrig givet problemer ud over at traileren ikke

Det er ikke helt rigtigt. Traileren vil bremse vogntoget. Forvognen vil
miste luften på kun hængerkredsen takket være 4-kredsventilen.
Det der får hængeren til at bremse ned, er en ventil der mærker en
trykforskel i mellem rød og gul slange, og aktiverer hængerens bremse. Det
er derfor man har en rangerventil til at udløse bremsen hvis man, f.eks.
skal dreje træktrianglen lidt sideverts.

> Bremserne på traileren er jo "spændt ud" af en fjeder og hvis du mister
> trykket ja så er fjederen stadigvæk "spændt ud"

Nope. Det er kun på forvognen. Hængeren kan kun bremse så længe den har luft
i tanken. Derfor går man også ud og drejer på et håndsving for at spænde
standbremsen, så hængeren stadig er bremset når den har tabt al luften.

> Selvom man kører på en kreds og uden bremser ja så bremser traileren bare
> ikke lige af sig selv - det kunne da give
> nogle "sjove" situationer.

Tja, hvad kunne der så ikke ske hvis slangebruddet kom fordi hængeren røg af
forvognens krog? Det er jo ikke fordi nedbremsningen vil svare til en
blokering.

Hvis man derimod har aktiveret P-bremsen ja så
> skal der tryk på igen for at løsne bremsen.
> Selvom kompressoren står og knokler luft "ud i det fri"

Ja, på forvognen.

> [...]
> Så jeg er ikke sikker på noget som helst - heller ikke om noget har ændret
> sig siden - det er bare sådan jeg husker

Tja, som tiden går uden at man bruger en viden, så glemmer man sgu hurtigt
noget. Jeg arbejder med dette rimelig ofte. De ting du husker i dette
tilfælde er også rigtige. Det er bare i de forkerte sammenhænge.

MVH Niels

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-12-03 11:20

"Fam. Olsen" wrote:

> Hvis et vogntog mister en af slangerne til hængeren bremser forvognen ned af
> sig selv. Sådan har det været i mange år. Er du så også modstander af det?

Princippielt ja, måske er det ikke lige stedet at bremse, så jeg
foretrækker en fed alarm i kabinen der gør chaufføren opmærksom på
at det er på tide at stoppe, men lader ham/hende vælge det rette
sted.

> Næ, jeg kan egentlig godt følge dig lidt. Men jeg kan ikke forestille mig at
> den bare vil hugge bremsen i. Den vil jo nok foretage en rolig ned
> bremsning.

Men hvem sikrer at den ikke spotter et eller andet irrelevant og
insisterer på at holde stille lige midt på landevejen??

> Under alle omstændigheder ville den ikke være værre end den som
> kusken ville foretage. Kusken kunne "panikbremse", det ville elektronikken
> ikke gøre.

Det er lidt underligt for mig at sidde og argumentere for at et
menneske kører mere "logisk" end jeg stoler på elektronik vil
gøre, men når jeg tænker på hvilke scenarier menneskehjernen er
istand til at tænke sig ud af og hvor lidt der nogengange skal til
før elektronik får noget forkert ud af situationen, så foretrækker
jeg at befinde mig blandt menneskeligt kontrollerede køretøjer ude
på vejene..

Hvis nu vi snakker om fly, så er fly idag udstyret med så meget
elektronik at piloterne kan undværes. På trods af dette har jeg
ikke lyst til at flyve med et pilotløst fly, for den dag en eller
anden sensor er overiset, eller flyet møder en hidtil ukendt type
tåge eller hvad ved jeg, så foretrækker jeg altså der sidder et
menneske med overblik nok til at fortælle elektronikken at det er
en dårlig ide at flyve på hovedet.. Præcis på samme måde har jeg
det med biler, det er fint med elektronik der hjælpere føreren,
men tingene skal ske når føreren ønsker det, ikke når
elektronikken mener det er smart..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Fam. Olsen

Dato : 25-12-03 21:03

> [...]
> foretrækker en fed alarm i kabinen der gør chaufføren opmærksom på
> at det er på tide at stoppe, men lader ham/hende vælge det rette

Ja, nu har jeg også opdaget min fejl her. Det er ikke forvognen der bremser
ned, men hængeren der bremser vogntoget ned. Se mit svar til Allan Møller.
Denne sikring er vel nok også mest lavet for at hængeren ikke skulle køre ad
h..... til hvis den røg af forvognen.

> Men hvem sikrer at den ikke spotter et eller andet irrelevant og
> insisterer på at holde stille lige midt på landevejen??

Jeg ved ikke hvordan systemet virker, men jeg kan da ikke forestille mig
andet end at det er der taget højde for. Ellers virker det jo ikke.

> [...]
> før elektronik får noget forkert ud af situationen, så foretrækker
> jeg at befinde mig blandt menneskeligt kontrollerede køretøjer ude

Ja jeg forstår hvad du mener. Men hvad er mange bilisters reaktion hvis der
pludselig løber et dyr eller måske et barn ud foran bilen? Ja de fleste
ville træde bremsen ud gennem bunden af bilen. (Overdrivelse fremmer
forståeligheden).

> [...]
> det med biler, det er fint med elektronik der hjælpere føreren,
> men tingene skal ske når føreren ønsker det, ikke når

Jo jeg er sådan set enig med dig. Det er chaufføren der skal køre bilen og
ikke noget elektronik. Det mener jeg dog heller ikke er tilfældet her.

MVH Niels

Fra : alexbo

Dato : 25-12-03 12:23

"Fam. Olsen" skrev

> Hvis et vogntog mister en af slangerne til hængeren bremser forvognen ned
af
> sig selv.

Det er muligt men jeg har aldrig hørt om det.
Der går to slanger mellem forvogn og hænger.

Den gule, den overfører bremsetrykket mellem forvogn og hænger.
Hvis den bliver kappet sker der ingenting, først ved bremsning vil luften
fise ud af den, forvognen kan stadig bemse, men hængeren bremser ikke.

Den røde, til trykfaldsbremsen den er der konstant tryk på, hvis den kappes
bremser hængeren.

Trykfaldsbremsen er en bremsecylinder med en stor indbygget fjeder, denne
fjeder bremser konstant indtil der lukkes trykluft ind modsat, så trykkes
fjederen sammen og bremsen slippes.
Denne bremse fungerer som håndbremse, og sikrer samtidig at bilen ikke kan
køre før der er lufttryk.
Den findes på alle biler med trykluftbremser, på hængere kan det være lidt
anderledes bygget op.

Hvis håndbremsen var ren trykluft, ville den slippe når trykket faldt, og
man kan jo forestille sig hvad der kan ske, hvis en parkeret lastbil lige så
stille slap håndbremsen.
mvh
Alex Christensen

Fra : Fam. Olsen

Dato : 25-12-03 21:03

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> af
>
> Det er muligt men jeg har aldrig hørt om det.

Næ det har jeg heller ikke. Som jeg har skrevet i et andet svar, så har jeg
skrevet lidt forkert. Det er ikke forvognen der bremser, men hængeren.

> Der går to slanger mellem forvogn og hænger.

Ja.

> Den gule, den overfører bremsetrykket mellem forvogn og hænger.
> Hvis den bliver kappet sker der ingenting, først ved bremsning vil luften
> fise ud af den, forvognen kan stadig bemse, men hængeren bremser ikke.

Det er ikke bremsetrykket som sådan, men et styresignal fra forvognen til
hængerens relæventil som så sender luft ud tiul hængerens bremser.

> Den røde, til trykfaldsbremsen den er der konstant tryk på, hvis den
kappes
> bremser hængeren.

Nej. Den røde er forsyningsluft til hængerens lufttank(e). Jeg går ud fra at
det du kalder trykfaldsbremsen, er fjederbremsen. Den findes ikke på en
hænger. Se selv hvad du skrev længere nede. Se også mit svar til Allan
Møller.

> [...]
> køre før der er lufttryk.
> Den findes på alle biler med trykluftbremser, på hængere kan det være lidt

Rigtigt eller næsten. Lastbiler før en eller anden årgang i 70'erne har ikke
denne fjederbremse. Jeg tror sgu faktisk vi stadig har nogle eksemplarer i
hæren. Den findes ikke på en hænger. Der skal man ud og dreje på et
håndsving.

> Hvis håndbremsen var ren trykluft, ville den slippe når trykket faldt, og
> man kan jo forestille sig hvad der kan ske, hvis en parkeret lastbil lige

> stille slap håndbremsen.

Ja ja, det har jeg faktisk oplevet engang. Da skulle der sgu vaskes
underbukser.

MVH Niels

Fra : alexbo

Dato : 26-12-03 00:02

"Fam. Olsen" skrev i

> Det er ikke bremsetrykket som sådan, men et styresignal fra forvognen til
> hængerens relæventil som så sender luft ud tiul hængerens bremser.
Enig, men virkningen er den samme, slangen kan kappes uden at hængeren
bremser.

> Nej. Den røde er forsyningsluft til hængerens lufttank(e).
Også her er vi enige, men også her er virkningen at hængeren bremser hvis
slangen kappes, enten har den trykfaldsbrems/fjederbremse eller en ventil
der sætter tryk på bremserne hvis forsyningstrykket falder.

> Jeg går ud fra at det du kalder trykfaldsbremsen, er fjederbremsen. Den
findes ikke på en
> hænger.
Der er vi ikke enige.

> Rigtigt eller næsten. Lastbiler før en eller anden årgang i 70'erne har
ikke
> denne fjederbremse.
Ja, jeg skulle ikke have skrevet "alle", men nyere.
Jeg ser selv en gang imellem en gammel millitærvogn med mekanisk håndbremse.

> Ja ja, det har jeg faktisk oplevet engang. Da skulle der sgu vaskes
> underbukser.

Uanset hvilke sikkerhedsting man sætter på biler, vil der være en måde at
komme galt afsted på.
Jeg har været ude for en buschauffør der kom galt afsted netop med
automatisk bremsning.

Lidt fakta
Døren kan åbnes og lukkes åbnes ude fra med et tryk på en knap, men ikke når
den kører.
Bussens håndbremse/stoppestedsbremse slår til, når døren åbnes.
Bussen har automatgear.

Chaufføren kører ind til pause på garagepladsen, åbner døren bussen bremser,
lader bussen stå i drive og motoren køre, glemmer at trække håndbremsen, går
ud og trykker på knappen, døren lukkes, bremsen slipper, bussen begynder at
køre, han trykker febrilsk på knappen, men døren åbner ikke, bussen triller
stille og roligt med chaufføren rendende ved siden af ind i
værkstedsbygningen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 26-12-03 11:13

alexbo wrote:

> [...]
> køre, han trykker febrilsk på knappen, men døren åbner ikke, bussen triller
> stille og roligt med chaufføren rendende ved siden af ind i

Du glemmer den værste: alle kollegerne så det..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Fam. Olsen

Dato : 26-12-03 14:19

> Enig, men virkningen er den samme, slangen kan kappes uden at hængeren
> bremser.

Nope. Hængeren vil bremse. Jeg har aldrig oplevet andet.

> Også her er vi enige, men også her er virkningen at hængeren bremser hvis
> slangen kappes, enten har den trykfaldsbrems/fjederbremse eller en ventil
> der sætter tryk på bremserne hvis forsyningstrykket falder.

Ja, hængeren vil bremse. Men det er fordi der sidder en ventil som
registrerer et trykfald og aktiverer bremsen.

> findes ikke på en
> Der er vi ikke enige.

Fair nok.
Fjederbremsen er parkeringsbremsen på en lastvogn. Den er bygget sammen med
selve bremsecylinderen på baghjulene. I denne cylinder er der en membran,
der har en kraftig fjeder på den ene side. Den presser på membranen, når den
anden side er trykløs og aktiverer bremsebakkerne. (Park. bremse trukket).
Når park. bremsen slippes, fyldes der luft i kammeret modsat fjederen, som
presses sammen og deaktiverer bremsebakkerne. Når fodbremsen aktiveres
fyldes der luft ind på samme side som fjederen og bremsebakkerne aktiveres.
Sådanne cylindre har jeg aldrig set på en hænger, kun på lastvogne. Om man
så er begyndt på det inden for de sidste par år skal jeg ikke kunne sige.
Men jeg tror det ikke.
Måske vi alligevel ikke talte om den samme mekanisme. Måske den du omtaler
er den anden ventil jeg taler om ovenover. Men den virker altså også på den
gule slange. Den virker også kun så længe hængeren har luft i sine tank(e).

> ikke
> Ja, jeg skulle ikke have skrevet "alle", men nyere.

Ok, så er vi enige her

> Jeg ser selv en gang imellem en gammel millitærvogn med mekanisk
håndbremse.

Bedford MJP2?

> og
> lige

Det vil faktisk ske på en hænger. For at undgå dette har den så en mekanisk
park. bremse. Håndsving der aktiverer bremsebakkerne via et kabel.

> Uanset hvilke sikkerhedsting man sætter på biler, vil der være en måde at
> komme galt afsted på.

Ja, uheld kommer man aldrig af med
På de nyeste lastvogne, vi har fået i hæren, kan parkbremsen ikke
umiddelbart løsnes bare fordi der er kommet luft på vognen igen. Der skal
man lige aktivere en lille knap også. Dette er dog kun når den har tabt
luften og ikke bare fordi man har trukket park. bremsen og løsner igen for
at køre.

> [...]
triller
> stille og roligt med chaufføren rendende ved siden af ind i

Uha, stakkels mand. Det er ofte så lidt der skal til før det går galt.

MVH Niels

Fra : Allan Møller

Dato : 24-12-03 00:08

> [...]
> vejsiden), skal chaufføren så også "vækkes"?? Hvor mange af den
> slags unødige vækninger tror du der skal til før lastbilchaufføren

Det som jeg kender en smule til er Mercedes system som "ser" mellem
striberne på vejene.
Altså bropiller, vejtræer m.m. har ingen betydning
Kan indstilles til at holde en given afstand til forankørende samt give
en alarm når man kommer for tæt på vejmarkeringer (striber).

Mvh. Allan

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 24-12-03 11:02

"Allan Møller" wrote:

> [...]
> Kan indstilles til at holde en given afstand til forankørende samt give
> en alarm når man kommer for tæt på vejmarkeringer (striber).

Nu har jeg ikke prøvet systemet, men jeg har svært ved at tro på
pålideligheden af det, for hvis nu striberne er for utydelige
(vintermøg, slid etc.) eller der ligger sne så de er helt skjulte,
så døjer systemet vel med det. Jeg tænker også på sådan noget med
at der skal advares i bedre tid hvis der er vand eller is på
vejbanen i stedet for tør asfalt.. Endelig er der det menneskelige
aspekt i det, at enten ignorerer chaufføren advarslerne hvis
systemet er for følsomt, eller også bruger chaufføren det som en
sovepude "den hyler jo nok hvis det sker noget"..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-12-03 09:17

"Carsten" <hamoghendefjernes@fjernessol.dk> wrote in message
> Må den chauffør dog få inddraget sit kørekort for evigt.

Det sker ikke, måske en betinget frakendelse, allerhøjest en sigtelse for
uagtsomt manddrab.

> Tænk sig at overse en hel kø af biler.

Det kræver jo en masse opmærksomhed at lave kaffe.