Ny nummerplader ??
Fra : ERLO

Dato : 22-12-03 11:14

Hej Gruppe, God Jul og Godt Nytår.

Er der nogen som ved, hvordan det går med de nye nummerplader ?
Når man færdes på gader og stræder kan man se at bogstavkombinationerne er
ved at slippe op.
Det ser ud til at være ved at være et hasteproblem og når man følger
dagspressen, så er dette emne slet ikke oppe til diskussion?.

Var det ikke på tide at der kom et udspil fra politikerne?

A. Systemet som kører idag, udleverer en ny nummerplade efter en afmelding
d.v.s. et en bil ( WIN- nummer ), kommer til at referere til mange
forskellige nummerpladekombinationer i sin levetid.
B. Nummerkombinationerne er ved at slippe op.
C. Det bliver svært at lægge sig fast på en ny nummerplade lay-out ( 2
bogstaver og 5 tal ), fordi den skal godkendes internationalt.

Derfor er mit forslag til politikerne, fastfrys de nuværende nummerplader
til bilens stelnummer ( WIN-nummer ). Det vil også give ro så vi ikke får en
ubrugelig hasteløsning på nummerpladeproblemet.
Som sidegevinst kan man forestille sig at bilens nummerplader under en
afmeldingsperiode kunne fungere som prøveplader.

Med venlig hilsen
ERLO

Fra : alexbo

Dato : 22-12-03 18:10

"ERLO" skrev

> Når man færdes på gader og stræder kan man se at bogstavkombinationerne er
> ved at slippe op.
Næh, der er masser af ledige nr., det er længe siden jeg har set nogle A?
plader

> Som sidegevinst kan man forestille sig at bilens nummerplader under en
> afmeldingsperiode kunne fungere som prøveplader.
Det vil gøre det en smule vanskeligt at se forskel på alm. plader og
prøveplader.

Uanset hvordan man gør, vil man før eller siden være nødt til at enten
begynde forfra, eller ændre system.
Selv om man lod pladerne følge bilen hele livet, varer det jo ikke evigt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 23-12-03 00:40

ERLO wrote:
> Er der nogen som ved, hvordan det går med de nye nummerplader ?
> Når man færdes på gader og stræder kan man se at
> bogstavkombinationerne er ved at slippe op.

Mener at der er til ca 7 år endnu. Så mon ikke EU har fundet på noget
inden da? Ellers læs på http://nrpl.dk

mvh
Henning

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 30-12-03 00:28

ERLO skrev:

> A. Systemet som kører idag, udleverer en ny nummerplade efter en
> afmelding d.v.s. et en bil ( WIN- nummer ), kommer til at referere
> til mange forskellige nummerpladekombinationer i sin levetid.

Ja, det medfører et betragteligt nummerspild. Men der er flere løsninger
på nummerspildet end at knytte et bestemt nummer til en bestemt bil, og
der vil også være ulemper ved den foreslåede løsning.

> B. Nummerkombinationerne er ved at slippe op.

Der er cirka en fjerdedel af V og hele X, Y og Z tilbage. Hvert bogstav
varer cirka 2 år, så vi har over 6 år tilbage af det nuværende system.
Der er altså rigelig tid til at se på

> C. Det bliver svært at lægge sig fast på en ny nummerplade lay-out ( 2
> bogstaver og 5 tal ), fordi den skal godkendes internationalt.

Layoutet skal ikke godkendes nogen steder i udlandet, men det skal dog
leve op til visse internationale læsbarhedskrav hvilket dog næppe bliver
noget problem.

> Det vil også give ro så vi ikke får en
> ubrugelig hasteløsning på nummerpladeproblemet.

Der er ikke noget der haster.

> Som sidegevinst kan man forestille sig at bilens nummerplader
> under en afmeldingsperiode kunne fungere som prøveplader.

Dårlig ide. Så kan man jo ikke se om bilen er til- eller afmeldt.

--
Thomas Thorsen

http://nrpl.dk

Fra : Morten Milling Jense~

Dato : 01-01-04 16:26

Thomas Thorsen wrote:

> Dårlig ide. Så kan man jo ikke se om bilen er til- eller afmeldt.

Nåh, det fungerer da udmærket i f.eks. Sverige, hvor man skal sætte et
lille klistermærke på den bagerste nummerplade. Mærket som gælder 1 år
får man, når man har fået synet sin bil og betalt vægtafgift. Hvis man
vil afmelde bilen, skraber man klistermærket med en mønt og taster det
fremkomne nummer ind på Vägverkets hjemmeside eller telefonservice,
hvorefter man får evt. overskydende afgift refunderet. Nummerpladerne
bliver hele tiden siddende på bilen. Det er således nemt for politiet og
andre at se om en bil er afmeldt eller ikke har været til syn. Man
slipper også for at rende på motorkontoret og stå i kø i timevis som
herhjemme. Man får et midlertidigt mærke, når man køber en brugt bil og
derefter kommer det rigtige med posten.

Måske noget man kunne overveje herhjemme også - bortset fra at staten så
går glip af 1100 kroner (eller hvor meget det nu er) for de 2 blikplader
man skal anskaffe, når bilen har være afregistreret.

Mvh.
Morten

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 01-01-04 17:19

Morten Milling Jensen skrev:

> Nåh, det fungerer da udmærket i f.eks. Sverige, hvor man
> skal sætte et lille klistermærke på den bagerste nummerplade.

De nuværende nummerplader ville ikke egne sig særlig godt til
klistermærker da der ikke i designet er tiltænkt den fornødne plads. Vil
man indføre klistermærker og stadig have letlæselige nummerplader, skal
alle nuværende nummerplader udskiftes med nye (som eksempelvis i Sverige
i 1973).

I Norge var der ikke plads til klistermærkerne på den daværende
nummerpladetype, men man indførte alligevel smalle klistermærker der
lige kunne klemmes ind imellem bogstaverne og tallene. Dette gjorde
nummerpladerne væsentlig vanskeligere at læse.

--
Thomas Thorsen

http://nrpl.dk

Fra : claus b. p.

Dato : 02-01-04 03:22

> Der er cirka en fjerdedel af V og hele X, Y og Z tilbage. Hvert bogstav
> varer cirka 2 år, så vi har over 6 år tilbage af det nuværende system.
> Der er altså rigelig tid til at se på

Det er ikke rigtigt. Det nuværende system blev indført i 1966 med "AB", så
det er 37 år om 23 forbogstaver. Men idag bliver der registreret en del
flere biler end i 1966, og med de kombinationer der springes over er der kun
max. ca. 3 år tilbage. Og visse X- og Y- kombinationer har været brugt
før....

/Claus

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 02-01-04 08:08

claus b. p. skrev:

> [...]
> en del flere biler end i 1966, og med de kombinationer der springes
> over er der kun max. ca. 3 år tilbage. Og visse X- og Y- kombinationer

Din prognose er helt hen i vejret. Der bruges kun 21 forbogstaver
(ABCDEHJKLMNOPRSTUVXYZ). Heraf var bogstavet K meget "smalt" med kun 8
kombinationer. Også andre forbogstaver har haft et begrænset antal
kombinationer, fx P. De resterende bogstaver ligger derimod på eller
over gennemsnittet mht. bogstavkombinationer (X 14, Y 16 og Z 14 -
gennemsnit 14). Derudover var centralregistreringen fra 1.4.1966 til
31.12.1968 ikke landsdækkende, så forbruget af bogstaver var lavere i
den periode. Der bliver måske nok registreret lidt flere biler nu end
omkring 1970, men det betyder ikke at hastigheden i nummerforbruget er
tilsvarende meget større. Det er jo ikke kun nye biler der får nye
nummerplader, men også biler der har været afmeldt og gentilmeldes
centralregisteret. Sidstnævnte udgør ca. halvdelen af
nummerpladeforbruget, muligvis mere.

Hvad angår ibrugtagningen af de seneste bogstaver, så er her en liste:

P (11 komb.): 1993
R (16 - ): 1994
S (16 - ): 1996
T (17 - ): 1998
U (14 - ): 2000
V (13 - ): 2002

Mere nøjagtigt er der 293 bogstavkombinationer à 40.000 numre til
rådighed, i alt 11.720.000 nummerplader. I 2003, som var et "magert" år,
bevægede vi os fra VD til VT, i alt ca. 250.000 numre. Der er hidtil
anvendt 9.800.000 numre, så der resterer ca. 2.000.000 numre. Hvis ikke
forbruget af nummerplader øges over niveauet i 2003, vil der altså være
ca. 8 år tilbage. Og selv hvis bilsalget øges, vil der være mindst 6 år
tilbage i systemet.

Jeg vil gerne se dig komme med et regnestykke der underbygger din meget
alternative prognose.

--
Thomas Thorsen

http://nrpl.dk