Får i ondt i ryggen af at sidde i jeres bi~
Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 22-12-03 10:20

Jeg ville såmend bare høre, hvor vidt det er normalt at få ondt i ryggen
(lænden) af at sidde i sin bil i f.eks. 1,5 time? Jeg har ikke kørt så mange
forskellige biler i længere stræk, så jeg har ikke så meget
sammenligningsgrundlag. Jeg synes at det lykkedes mig at justere det væk på
min Colt, men der har jeg heller aldrig siddet meget mere end 1,5-2 timer,
så jeg ved ikke om det bare var lige på grænsen. I min Xantia er jeg aldrig
sluppet af med den. Den har ellers højdejusterbare sæder + rat, så der
skulle da være muligheder? Jeg synes jeg har prøvet et hav af forskellige
indstillinger, men fælles for dem allesammen er, at jeg får ondt i ryggen
inden for 1,5 time ca. (alt lige fra 20 min til 90 min).
Det sker for det meste kun når jeg sidder i førersædet, så jeg formoder at
det har noget med pedalerne at gøre...

Er det bare noget man må leve med?

/Kasper Hansen

Fra : Michael Nielsen

Dato : 22-12-03 10:47

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@h-hansenREMOVE.dk> wrote in message
> Jeg ville såmend bare høre, hvor vidt det er normalt at få ondt i ryggen
> (lænden) af at sidde i sin bil i f.eks. 1,5 time? Jeg har ikke kørt så
mange

Jeg har endnu til gode, at sidde i en bil uden at i det mindste blive lidt
øm i røven
Men nogle bile er værre end andre - vores gamle Sierra var min ryg ikke ret
glad for. Det samme med min nabos Xantia; vi kørte tur-retur
Oslo-Kristiansand en dag, jeg havde sgu´ ondt i ryggen i flere dage efter
den tur.

Har osse kørt den tur flere gange i en temmelig ny Scania med
multikontursæder, selv da kunne jeg godt mærke det da jeg kom hjem (men så
var det osse 12 timer nonstop uden at forlade lastbilen, med undtag af et
par tissepauser

Jeg vil tro, hemmeligheden er at ændre stilling undervejs. Man bli´r ganske
enkelt træt af at sidde på samme måde time efter time. Omtrent som når du
sover, de fleste ændrer jo liggestilling mange gange i løbet af natten.

--
Michael Nielsen

´87 Mercedes-Benz W124 260 E
www.mercefreaken.com

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 22-12-03 16:47

> Det sker for det meste kun når jeg sidder i førersædet, så jeg
> formoder at det har noget med pedalerne at gøre...

Jeg tror at jeg har det sådan at jeg ikke skal ligge ned i bilen. I min
Range Rover sidder jeg højt og opret. Det er faktisk ret behageligt.
Sierraen er lidt hård at sidde længe i.

Fra : Elbarto Simsoniac

Dato : 22-12-03 17:07

"Freddy O. Christensen" <focfjerndette@fjerndette_tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3fe711d6$0$27444$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Jeg tror at jeg har det sådan at jeg ikke skal ligge ned i bilen. I min
> Range Rover sidder jeg højt og opret. Det er faktisk ret behageligt.
> Sierraen er lidt hård at sidde længe i.

Sidder dagligt mindst 6 timer bag et rat
Har kun ondt i ryggen når det er skodaen jeg har kørt i eller haft sædet
lagt for langt tilbage .

Sædet skal være næsten lodret kobling trædes i bund og da skal benen vær
næsten helt strakt og man skal sidde med lettere bøjede arme så skulle der
ikke være noget der.
Så oss lige huske at bevæge sig lidt i sædet engang imellem

Erik Elbarto
"Alt under 150HK er for kvinder"

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-03 18:01

> Er det bare noget man må leve med?

Tja så er du vel nød til at holde nogle pauser ind imellem.
Jeg selv klarer let en 10 timer uden en eneste pause men kan godt mærke
forskel på komforten på en sierra og mondeo. Hvis sædet er lidt for blød så
synes jeg det er mere belastende for ryggen.
Min rekord har været en 18 timer bag rattet i en Hannomag kassevogn men så
gjorde det også ondt i ryggen.
Men køber man Recaro sportssæder så sidder man bedre end hvad de fleste
standard biler har monteret.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Bernhard Ege

Dato : 22-12-03 19:19

> [...]
> inden for 1,5 time ca. (alt lige fra 20 min til 90 min).
> Det sker for det meste kun når jeg sidder i førersædet, så jeg

Jeg får ingen problemer i min Xantia eller i en Peugeot 406 efter nogle
timers kørsel.

> Er det bare noget man må leve med?

Det kunne tyde på at du sidder forkert i stolen. Selv sørger jeg for at
sidde så højt som muligt (uden at støde ind i taget, hehe). Sørg også
for at du ikke sidder for tæt på/langt fra rattet (albuer skal være let
bøjet). Når du kører, har du så begge hænder på hver sin side af rattet
eller har du den ene hånd på armlænet og den anden i Brian-position
(håndled midt på rattet øverst)? Men ellers gælder det ligesom for
kontorfolk at variere siddestillingen jævnligt.

mvh Bernhard

Fra : Jeppe Ladefoged

Dato : 22-12-03 22:13

> [...]

> inden for 1,5 time ca. (alt lige fra 20 min til 90 min).
> Det sker for det meste kun når jeg sidder i førersædet, så jeg formoder at

I min bil, Opel Kadett E, var der før standard sædder, som var pænt dårlige
at sidde i (de var siddet ihjel). Jeg fik ondt i ryggen når jeg kørte mere
end 1 time i den.
Jeg har lige købt mig en reservedelsbil hvor der var nogle bedre sædder i.
Ikke Recaro, men bedre-end-standard sædder i. Jeg har ikke prøvet at køre
mere end en ½ time med dem, men imorgen har jeg en tur på 2-3 timer. Jeg har
en idé om at de gør turen noget mere behagelig.

> Er det bare noget man må leve med?

Hvis man i forvejen har rygproblemmer syntes jeg ikke man skal leve med det.
Hvis man bruger meget tid i bilen kan det godt betale sig at skifte dem ud.
Hvis man køber Recaro eller et andet mærkevaresæde er det, så vidt jeg har
hørt, muligt at købe en konsol (eller adaptor eller hvad man nu vil kalde
det) til næsten alle biler. Så der kan det godt betale sig at ofre det som
det nu engang koster at få fat et ordentligt sæde.

Jeppe Ladefoged
http://www.underflow.dk
degofedal_spamfilter01@ÆØÅunderflow.dk (Spamfilter: Fjern ÆØÅ)

Fra : Hans Paulin

Dato : 24-12-03 10:40

Jeppe Ladefoged skrev:

> [...]
> prøvet at køre mere end en ½ time med dem, men imorgen har jeg en tur
> på 2-3 timer. Jeg har en idé om at de gør turen noget mere behagelig.

....jeg har kørt forskellige Kadett E'er de sidste 4 år - i min nuværende
er der Recaro...

....fælles for alle Kadett-sæderne er at der for mit vedkommende mangler
lændestøtte - osse i Recaroerne - så det første jeg gør ved en "ny" bil
er at stoppe en lille pude op under sædebetrækket - dét fungerer
perfekt...

....men jeg tror, at det er individuelt hvad hver enkelt har brug for til
sin ryg; samtidig vil jeg mene, at ryggen grundlæggende skal være i
orden, før man kan sidde i timevis i en bil...

....min kiropraktor anbefalede i øvrigt i sin tid pauser undervejs, da
bækkenet reagerer uheldigt på lang tids stillesidden...
Hans

Fra : Olesen

Dato : 24-12-03 23:49

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en meddelelse

> ...jeg har kørt forskellige Kadett E'er de sidste 4 år - i min nuværende
> er der Recaro...

...sådan noget Recaro-noget er jo standard i Sierra Laser 1.6 fra 1986..

(jo jo..Recaro all right, men i civil udgave...)

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-03 11:39

> ..sådan noget Recaro-noget er jo standard i Sierra Laser 1.6 fra 1986..

Du mener at sæderne ændrer sig med tiden til "formstøbte" recaro-sæder når
fjedrene bliver slappe?