i/e/power?
Fra : Jesper F Christensen

Dato : 22-12-03 12:33

Hvad skal man vælge i denne jungle, skal spare nogle penge og så købe en
e-mac. Eller er den langsommere/dårligere end en i-mac.
Der er mange flere udvigelses muligheder på en power-mac men den er også
meget dyre.
Det jeg vil bruge den til er musik produktion, og der kan man jo få ,efter
signe, ganske gode USB/Firewire lydkort til e/i-macen.
Men er der en hastigheds foreskel på disse maskiner, og vil det måske også
være en ide at overveje ibook....

Hilsen den forvirede.

P.s. er nuværende pc bruger, så det må godt skæres ud i pap : )

Fra : Terje Rydland

Dato : 22-12-03 12:56

Jesper F Christensen <jegliggeri@sprit.dk> wrote:

> [...]
> signe, ganske gode USB/Firewire lydkort til e/i-macen.
> Men er der en hastigheds foreskel på disse maskiner, og vil det måske også

Det er ingen ytelsesforskjeller å snakke om (mellom en eMac og en iMac),
men eMacens vifte støyer en del mens iMacen er så godt som helt stille.

Terje

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-12-03 01:31

Hej Jesper

Jesper F Christensen wrote:
> [...]
> e-mac. Eller er den langsommere/dårligere end en i-mac.
> Der er mange flere udvigelses muligheder på en power-mac men den er også

Uanset hvilken iMac du vælger - med alm. CRT skærm eller 'lampen' altså
den med TFT skærm, får du meget få udvidelsesmuligheder. Ydelsesmæssigt
er de store modeller nogenlunde identisk, så det skal ikke være det, der
afgør hvilken model, du vælger. - Vælger du en eMac, får du en 17"
skærm, og vælger du en alm. iMac får du kun en 15" skærm.

> [...]
> signe, ganske gode USB/Firewire lydkort til e/i-macen.
> Men er der en hastigheds foreskel på disse maskiner, og vil det måske også

Netop når du vil bruge den til musik, bør du vælge en alm. PowerMac -
fx. en brugt G4/733, 867 eller 1000mhz model. G4/867 er en MP, dvs., en
model med 2 processorer, og det _kan_ giv robler med en hel del lydkort.
Hvis du vælger en dual, så _skal_ du have et dual-kompatibelt lydkort.
Og her er det ikke nok med hverken en FW eller USB version. - Det skal
være et PCI baseret kort.

De fleste 'eksterne' lydkort til USB og/eller Firewire er ikke Mac
kompatible - heller ikke til Mac OS X, hvilket jeg går ud fra, du vil
bruge. Ligeledes er næsten alle USB lydkort USB 2.0, hvilket faktisk
kræver mindst OS X ver. 10.2.5 eller højere. Og skulle du mod
forventning få fat i et FW kort, så kræver det ligeledes min. X.2.5. Har
du valget mellem et USB2 og et FW (qalm 400mhz) kort, bør du vælge FW
kortet, da USB2 i reaitete ikke er så hurtig, som det skal lyde til. For
et paqr månedersen var e hegrupn ar samining, vor FW helt klart overgik
USB2.

Du kan ikke sammenligne de lydkort til hhv. USB og FW, der kan bruges på
en PC med de kort, der kan bruges på Mac. Kortets I/O hastighed på en
Mac er op til 10x hurtigere end på en PC. Det vil du fx. kunne mærke med
et AudioWerks 8 kort, hvis du kender det. Det fandtes i både en PC og
Mac version. Mac versionen er så hurtig, at den fx. kan kobles sammen
med og trække en Yamaha M-01 digitalmixer, hvilket PC kortet ikke kan. -
Flow, delay og acceleration hastighederne er især af betydning, hvis du
vil arbejde i MIDI, - knap så meget, hvis du vil arbejde med am.2-kanals
eller fler-spors teknik.

Et forslag i grove træk....
1 stk. G4/1000mhz med 1gb RAM og 2x 120gb Seagate Barracuda VII
7200rpm/8mb cache HD (UltraATA-100)
1 stk. 17"-19" skærm - fx en Dell P991 19" opl. op til 2000x1600@75hz
med mere end 8mb video RAM.
1 stk. brugt Logic Audio Steinberg eller Extreme lydkort (PCI)
1 stk. brugt LogicAudio Platinum 5.x softwarepakke.

Priserne kan variere meget på disse ting. For ca. 6 uger siden så jeg en
bundle med LA kort + software til 3500kr.! - Skærm kan variere fra ca.
800-1600kr. afhængig af, om der stadig er garanti på. Selve computeren
skal du nok regne med 12-15000kr. i ovennævnte konfig.

Alternativt kunne du købe fx. en brugt G4/500mhz og opgradere den til en
1,4ghz. En G4/500/512mb RAM kan vel fås for ca. 5500kr., hertil kommer
så opgraderingskort til $379USd + 2x 638kr. for Seagate diskene....

Et M-Audio lydkort med MIDI + 6/4 I/O tilslutninger kan fås for ca. $350
USd.

Og som lydprogram kunne du som 'begynderprogram vælge Spark ME, - den er
gratis og kan downloades fra deres hjemmeside. - Svjv. kan ME versionen
kun arbejde med alm. 2-kanals lyd, mens den fulde version kan arbejde
med op til 16 spor.

PlayerPro X 8.x er velegnet til MIDI - op til 96 MIDI kanaler i den reg.
ver., men kun svjh. 16 i 'free' versionen. PlayerPro er et godt program,
men ualmindelig bøvlet at sætte op, men når først det er gjort, fungerer
det upåklageligt.

ProTools kan arbejde sammen med flere forskellige lydkort, men du må
ikke væltge den gratis version - ProTools Free, - den er der så mange
problemer med, så det halve kunne være nok. PT kan arbejde både med MIDI
og alm. kanaler.

Alle de nævnte _købe_ programmer har også funktionen 'add-a-track' med
fuld sync., hvilket jo er væsentlig, hvis det er et 'enmandsorkester',
du vil lave...

Hvis du vil lave det så billigt som muligt, men alligevel have et
nogenlunde høj-kvalitets resultat, så kan du 'nøjes' med at købe en
ældre Beige G3/300AV. Den har indb. et ret godt lydkort med 2-kanals
ind-/udgang + S-VHS tilslutning. Den kan så fx. opg., til en G3/900mhz
for $229USd, men kan kun have 768mb RAM. Den har desuden en 64mbits PCI
plads, der vil være særdeles velegnet til fx. et M-Audio kort. - En
sådan Beige G3 kan fås for ca. 22-2800kr..

Jeg bruger selv en Beige G3/300AV som grundstamme i mit eget
'musikstudie'. Hertil har jeg så købt en Behringer MX-802 mixer. - Mit
behov dækker kun 2-kanals lyd, da jeg primært laver CD mastering og
overspilning af LP til CD. Til lydarbejde er den 'gamle' ca. 10x
hurtigere end den her G3/400, som jeg kun bruger til netbrug.

> Hilsen den forvirede.
> P.s. er nuværende pc bruger, så det må godt skæres ud i pap : )

Håber, det er skåret tilstrækkelig ud, - ellers må du jo komme igen..

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Jesper F Christensen

Dato : 27-12-03 17:59

Jeg må sige mange tak for de to FINE svar, hvis det er den måde det køre i
MAC verden, ja, så er der jo ikke så meget at være i tvivl om : )

På nuværnde tidpunkt har jeg et Audiowerk 8 liggende, som nok skal bruges i
pc'en, og mit Pulsar kommer så over i den kommende Mac.

Men generalt set, kan jeg forstå, at jeg skal købe en powermac, af nyere
dato, til mit behov, da jeg har svært ved at give 12-13000 kr. for maskinen
og derefter 3-4000 kr for prg.

Men endnu engang må jeg takke for servicen : )

God jul og godt nytår.

Hilsen Jesper

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.DK> skrev i en meddelelse
Hej Jesper

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-12-03 21:40

Hej Jesper

Jesper F Christensen wrote:
> [...]
>
> På nuværnde tidpunkt har jeg et Audiowerk 8 liggende, som nok skal bruges i
> pc'en, og mit Pulsar kommer så over i den kommende Mac.

Audiowerks 8 kortet kan flashes til Mac, men det skal gøres på en PC
(underligt nok), men om du vil kunne bruge Pulsar på Mac'en tvivler jeg
faktisk på. Så det var nok bedre at gøre det omvendt AW 8 på Mac'en og
Pulsar på PC'en. Den firmware, du flasher AW kortet med skulle være OS X
kompatibel, men det står nærmere beskrevet på AW's hjemmeside, - også
hvordan du skal gøre det.

> Men generalt set, kan jeg forstå, at jeg skal købe en powermac, af nyere
> dato, til mit behov, da jeg har svært ved at give 12-13000 kr. for maskinen
> og derefter 3-4000 kr for prg.

Det, jeg vil foreslå dig, er, at du i første omgang 'nøjes' med fx. at
købe en brugt PowerMac G4/533mhz. Den vil du nok kunne få ret billig
måske til omkring 5000-6000kr.. Den bruger std. PC-133 RAM, så her kan
du sagtens bruge fx. Kingstons KVR RAM - fx. 3x 256mb for omkring 950kr.
og så hente Spark ME som jo er gratis bruge den samtidig med, at du
sætter dig ind i systemet og lærer principperne i Spark. Gode brugte 17"
CRT skærme kan fås fra ca. 500kr. og op afhængig af mærke og alder.

Senere kan du fx. købe en opgradering til den, til en G4/1000mhz for
$279USd - med moms og fragt i alt ca. $365USd, og hvis det var til den
sidst noterede kurs, så vile den koste dig alt i alt 2190Dkr.! - Netop
G4/5633 er den eneste af de små G4, der er velegnede til lyd med de mere
alm. lydkort - som fx. dit AW 8 kort.

> Men endnu engang må jeg takke for servicen : )

Vend endelig tilbage, når du får 'studiet' til at virke. - Der er nok
her i gruppen, der vil give deres besyv med..

mvh. Erik Richard

Fra : Morten

Dato : 13-01-04 00:21

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> model med 2 processorer, og det _kan_ giv robler med en hel del lydkort.
> Hvis du vælger en dual, så _skal_ du have et dual-kompatibelt lydkort.

Det er vist kun et "issue" når det drejer sig om OS9, et OS som de
sidste inkarnationer af dual G4 slet ikke kan boote. Mon ikke de
fleste mac konvertiter fortrækker at bruge OSX?

> [...]
> for $229USd, men kan kun have 768mb RAM. Den har desuden en 64mbits PCI
> plads, der vil være særdeles velegnet til fx. et M-Audio kort.

Ikke ifølge Apple, eller er det en af dine "særlige" NDA maskiner?

<http://developer.apple.com/documentation/Hardware/Developer_Notes/Macintosh_CPUs-G3/PowerMac_G3/pmacG3.3f.html#pgfId=9838>

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-01-04 05:17

Hej Morten

Morten wrote:

> Det er vist kun et "issue" når det drejer sig om OS9, et OS som de
> sidste inkarnationer af dual G4 slet ikke kan boote. Mon ikke de
> fleste mac konvertiter fortrækker at bruge OSX?

Det er da muligt, de foretrækker X, men problemet er, at der endnu ikke
findes ret meget musiksoftware til X udover Spark ME, som ikke kan så
meget endda. Næsten alle andre musikprogrammer er stadig på betastadiet
til OS X. - Men de skal nok komme...

Det er faktisk de færreste lydkort, der er kompatible med G4MP maskiner.
De eneste, jeg er 100% sikker på er de hammerdyre M-Audio kort.

> Ikke ifølge Apple, eller er det en af dine "særlige" NDA maskiner?
>
> <http://developer.apple.com/documentation/Hardware/Developer_Notes/Macintosh_CPUs-G3/PowerMac_G3/pmacG3.3f.html#pgfId=9838>

Iflg. Apple Systemprofiler på både min PM 9600/350, beige G3/300AV og
den her G3/400 så er der én 64bits PCI slot + 3 32bits (G3/400, den ene
bruges jo til GF kort) + 2 32bits (Beige G3) + 5 32bits (PM 9600).

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten

Dato : 13-01-04 17:51

> [...]

> findes ret meget musiksoftware til X udover Spark ME, som ikke kan så
> meget endda. Næsten alle andre musikprogrammer er stadig på betastadiet

Logic, hele pakken fra Propellerheads, det er muligt at ikke alt sw
endnu er på OSX men der altså ret meget efterhånden. Om cuebase findes
til OS X ved jeg ikke.

> Det er faktisk de færreste lydkort, der er kompatible med G4MP maskiner.
> De eneste, jeg er 100% sikker på er de hammerdyre M-Audio kort.

Det er et driver/OS problem, og jeg tvivler oprigtigt på at det osse
eksisterer under OSX.

> Iflg. Apple Systemprofiler på både min PM 9600/350, beige G3/300AV og
> den her G3/400 så er der én 64bits PCI slot + 3 32bits (G3/400, den ene
> bruges jo til GF kort) + 2 32bits (Beige G3) + 5 32bits (PM 9600).

Nu kan jeg ikke rigtigt gennemskue dit skribleri, men lad mig sige det
kort: hvis din systemprofil skriver at bare én PCI slot i enten din
beige G3 eller din 9600 er 64bit, så lyver den.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-01-04 03:25

Hej Morten

Morten wrote:

> Logic, hele pakken fra Propellerheads, det er muligt at ikke alt sw
> endnu er på OSX men der altså ret meget efterhånden. Om cuebase findes
> til OS X ved jeg ikke.

LogicAudio softwaren er stadig i beta godt nok i Final Candidate, så det
er kun et spørgsmål om få uger, før den kommer i Final Release, vil jeg
tro. - Propellerhead? - hm, det er der ikke mange, der bruger, og svjv.
er det også kun FC endnu. Deck II, PEAK og Cubase er også stadig i beta

> Det er et driver/OS problem, og jeg tvivler oprigtigt på at det osse
> eksisterer under OSX.

Det er _også_ et driver problem, men det er skam lige så meget hardware
betinget, i det mindste når det er PCI baserede lydkort. Med de store
eksterne FW kort er det kun spørgsmål om software. Her er der desværre
ikke mange, der kan bruges på Mac.

> Nu kan jeg ikke rigtigt gennemskue dit skribleri, men lad mig sige det
> kort: hvis din systemprofil skriver at bare én PCI slot i enten din
> beige G3 eller din 9600 er 64bit, så lyver den.

Vil det lette på dine mangelfulde evner at skrive det på den her måde
Beige G3/300: 2x32bits/66,67mhz + 1x 64bits/33,33mhz
B&W G3/400: 3x 32bits/66,67mhz + 1x 64bits/33,33mhz*)
PowerMac 9600/350: 5x 32bits/66,67mhz + 1x 64bits/33,33mhz/40mhz**)

*) Den ene 32bits slot bruges til grafikkort.
**) Den ene 32bits slot bruges til grafikkort. 300mhz og 350mhz udg. af
9600 har ikke onboard grafikkort. Og hvorfor 64bits slot'en har 2 forsk.
mhz frekv. har jeg ikke kunnet finde en logisk forklaring på. Med mindre
det er beregnet til det speciallydkort, som Steinberg introducerede til
den i sin tid.

Pt har jeg også et par Performas stående, og ihvertfald den ene af dem
har også en 64bits PCI slot.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten

Dato : 14-01-04 10:34

> [...]

> tro. - Propellerhead? - hm, det er der ikke mange, der bruger, og svjv.
> er det også kun FC endnu. Deck II, PEAK og Cubase er også stadig i beta

Så er det da besynderligt at man kan hente en opdatering til Logic
Audio Platinium 6.33, som ligefrem kræver 10.2 - samt købe selvsamme
version hos Apple.

> Det er _også_ et driver problem, men det er skam lige så meget hardware
> betinget, i det mindste når det er PCI baserede lydkort.

Hvorfor bliver det til et hardware problem? Problemet er driverene,
Apples OS8-9 dual CPU udvidelser og audio SW'en. Såvel PCI kort
som dual maskiner fejler ikke noget.

> Vil det lette på dine mangelfulde evner at skrive det på den her måde
> Beige G3/300: 2x32bits/66,67mhz + 1x 64bits/33,33mhz

Siden du ikke har fralagt dig evnen til at se bort fra enhver
dokumentation, må jeg hellere poste indholdet af developer spec siden
der omhandler den beige G3:

The Power Macintosh G3 logic board uses the industry-standard
peripheral component interconnect (PCI) bus for an I/O expansion bus.
The PCI bus is a 32-bit multiplexed address and data bus. The PCI
expansion slots have a 33.33 MHz clock frequency.

PCI I/O expansion cards are mounted vertically in PCI expansion slots
on the main logic board.

A total of 15 watts of power is provided for each of the PCI expansion
slots. Both 5 volts and 3.3 volts are supplied; the total power
consumed by both voltages must not exceed the 15-watt maximum.

The Power Macintosh G3 logic board requires that PCI cards use the
5-volts signaling standard described in the PCI Local Bus
Specification , Revision 2.1.

The logic board accepts standard 6.88-inch and 12.283-inch PCI cards
as defined by the PCI Local Bus Specification , Revision 2.1. The
cards are required to use the standard ISA fence described in the
specification.

The PCI slots support all the required PCI signals and certain
optional PCI signals. The PCI slots on the logic board do not support
the optional 64-bit bus extension signals or cache support signals.

> B&W G3/400: 3x 32bits/66,67mhz + 1x 64bits/33,33mhz*)

helt korrekt.

> PowerMac 9600/350: 5x 32bits/66,67mhz + 1x 64bits/33,33mhz/40mhz**)

lige så forkert som med den beige g3'er - iøvrigt er PCI bussen i
9600'eren yderligere forkrøblet, derved at det kun er en PCI 2.0 bus,
og en række kort (frem for alt moderne kort) ikke er bagudkompatible
med den.

> Pt har jeg også et par Performas stående, og ihvertfald den ene af dem
> har også en 64bits PCI slot.

næppe... eller er det også en NDA maskine?

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 15-01-04 09:42

Erik Richard Sørensen skrev:

> LogicAudio softwaren er stadig i beta godt nok i Final Candidate,

Hvor ser du det? Har du et link?

> [...] Cubase er også stadig i beta

Nejda. Version 2 til Mac OS X er endda kommet for nylig.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-01-04 20:37

Hej Jesper

Hm, er du _helt_ sikker på, at Cubase ikke er en FC? - Af gode grunde
har jeg jo ikke mulighed for selv at afprøve det endnu. Og mht. hvor jeg
har det fra, - så er det fra folk, der er betatestere på programmerne.

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 15-01-04 09:42

Erik Richard Sørensen skrev:

> Det er da muligt, de foretrækker X, men problemet er, at der endnu ikke
> findes ret meget musiksoftware til X udover Spark ME,

Logic - http://www.emagic.de/
Cubase - http://www.steinberg.net/
Sibelius - http://www.sibelius.com/

Og meget andet ...

Den største mangel er Finale, der snart burde komme til Mac OS X - men
det har de lovet et stykke tid, så ...

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Mikael Kern

Dato : 16-01-04 14:42

> [...]

> 1,4ghz. En G4/500/512mb RAM kan vel fås for ca. 5500kr., hertil kommer
> så opgraderingskort til $379USd + 2x 638kr. for Seagate diskene....

Er der nogen grund til at anskaffe noget hurtigere end 500MHz -
endsige opgradere til 1000/1,4GHz?

Hvis det ikke er til kommercielt brug, hvor kunder og deadlines
rykker, så kunne man måske starte med en brugt 500 MHz til 3.000,-

mvh Mikael Kern
--
Andel byttes: København til Århus. Jeg vil hjem til Århus, bor
centralt og roligt på 2000 Frederiksberg. Se også min annonce på dk.marked.privat.bolig

Arbejdskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...
(:-{d)

Fra : Tom

Dato : 16-01-04 15:04

On 16/01/04 14:41, in article 4007EA17.39317A04@kern.dk, "Mikael Kern"
<nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvis det ikke er til kommercielt brug, hvor kunder og deadlines
> rykker, så kunne man måske starte med en brugt 500 MHz til 3.000,-

Jeg er lige faldet over denne tråd.
Og I forhold til musikproduktion, er der to "attituder".
Den ene er når man lader sin mac gøre det hele, mens den anden er hvor man
lader andet hardware tage det tunge arbejde.

På softsiden, er både logic, Cubase Digidesign og en masse andre
soft/hardware producenter helt med.
Der er som eksempel kommet logic der "kræver" 10.3.
Ligesom ProTools længe har været på OSX

Det kan I denne sammenhæng sagtens lade sig gøre at "komme igang" på en G3
eller sågar en PM 7600 med et par hundrede MB ram.
Forudsætningen er dog at der investeres I et lydkort, der kører fint under
OS9. ( og som lyder bedre end den inbyggede chip til 10 øre)
Et sådan kunne være forskellige kort/breakout boxe fra emagic, motu eller
lignende.
Selv digidesign har nogle aldrende 20bit kort, der lyder utroligt godt, men
som lader computeren om det hårde arbejde. Og det er her problemet ligger.
Skal der arbejdes meget med effekter, kræver det en kraftig computer og
masser af ram, og helst også et "processor kort". Her har TC electronic UAD
og LYNX og andre udviklet PCI kort der kan sådan noget.

Uanset hvad, handler det altså om hvad der skal laves, og hvor meget det
skal videre forarbejdes.
Og selvfølgelig om hvor uålmodige kunderne/resten af bandet er..
Tom

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-01-04 01:46

Hej Mikael

Mikael Kern wrote:

>Er der nogen grund til at anskaffe noget hurtigere end 500MHz -
>endsige opgradere til 1000/1,4GHz?

Hvis du vil arbejde med sådan noget som lydredigering med fx. filtrering
af gamle lydfiler og/eller MDID med mange spor, så er en 500mhz ikke
nok ved div. renderinger / mixninger. - Det vil gå langsomt.

Fx. kan en dolbysering med Dolby A med kurve- og parameter korrektioner
godt tage op til 4-5 min. for et musikstykke på 3:30 min. på min Beige
G3AV, der jo er specielt velegnet i forhold til mange andre modeller. -
Og tænk så, hvis man arbejder med 32 og 64 MIDI kanaler, - så skal der
godt nok noget mere power til...

>Hvis det ikke er til kommercielt brug, hvor kunder og deadlines
>rykker, så kunne man måske starte med en brugt 500 MHz til 3.000,-

Hvor vil du få en G4/500 med mindst 60-80gb HD og 512mb RAM til 3000kr.?
- Til 3000kr. kan du måske få en G4/350-400PCI med 128-256mb RAM +
10-20gb HD, - hvis du er heldig...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten

Dato : 18-01-04 03:13

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Hvor vil du få en G4/500 med mindst 60-80gb HD og 512mb RAM til 3000kr.?

Det er altså ikke en ualmindelig lav pris.

Fra : Christian Bech

Dato : 26-12-03 16:37

> [...]

> e-mac. Eller er den langsommere/dårligere end en i-mac.
> Der er mange flere udvigelses muligheder på en power-mac men den er også

Du har allerede fået at vide, at eMac'en støjer, så jeg vil anbefale dig
at smutte ind i en butik og lytte til, om du kan holde den ud. Omvendt
får du meget for pengene i netop eMac'en.

iBook'en er en dejlig maskine og den er nu blevet opgraderet til de
samme processorer som eMac og iMac, så det skal ikke være hastigheden,
der holder dig tilbage. Til gengæld kan der vare andre begrænsninger ved
en iBook - fx lydkort og indgange, men der er nogen i gruppen der ved
langt mere om den slags end mig.

Du er også blevet anbefalet brugte maskiner og du kan også være heldig
med en brugt Powermac G4, men mht. støj så larmer visse af de gamle G4
også en hel del. Personligt villle jeg som ny Macbruger være lidt loren
ved at købe brugt. Forhandlergarantien er nu engang rar at have, når man
endnu ikke helt kender til Macverdenen. Desuden skulle du jo helst ikke
købe katten i sækken - så mister vi dig jo bare igen

Du bør ikke lade dig friste til den billige løsning i form af en gammel
beige G3. Den kommer aldrig til at køre det nye styresystem
tilfredsstillende og der er altså ikke meget ide for en ny bruger i at
lære det gamle OS 9 at kende. OS 9 fungerer stadig fint for mange, men
reelt set er det dødt. Der kommer ikke nye programmer til det og det
bliver ikke opdateret. Hvis du skulle skifte din pc ud med en pc ville
du jo heller ikke købe en brugt med Windows 98 eller ME.

--
Christian