registrering af FT og skifter
Fra : Erik Pilgaard Vinthe~

Dato : 21-12-03 16:48

hej,

Jeg har det mål at mit PC program (pt. PAF5.2) skal være "stedet" hvor jeg
registerer alle oplysninger om mine aner, og i de tilfælde hvor det ikke kan
lade sig gøre, så registrere en refernce til eksternt lagrede oplysninger.

Jeg antager at alle PC programmer's centrale data er de kirkelige hændelser,
og det ligger da lige for at registere dem under den pågældende person (evt.
to personer ved vielser).

Anderledes forholder det sig med folketællinger. De lister naturligvis
oplysninger om enkeltpersoner, men er der tale om en stor familie virker det
ikke rigtigt at registere folketællingen under hver person. Jeg har tænkt på
at lave fx. en Word fil med hver folketælling (for hvert sogn), oprette den
som en kilde, og så i noterne til hver person som er listet i folketællingen
referer til den.

Lidt af samme problemstilling er der med skifter.

Hvad gør du?

vh
Erik

DK: fjern "NOSPAM_" fra min emailadr. ved direkte svar
EN: remove "NOSPAM_" from my emailadr. on direct reply

Fra : Ole Munk

Dato : 21-12-03 17:21

> [...]

folketællingen
> referer til den.
>
> Lidt af samme problemstilling er der med skifter.

Jeg har valgt at vælge et program, der tilllader at registrere mere end to
personer pr. hændelse. Når jeg f.eks. registrerer et skifte, så opretter jeg
skiftet og tilknytter afdøde som primære person. Alle øvrige personer, der
er nævnt i skiftet opretter jeg som "vidner" til skiftet. Derefter optræder
skiftet i mit progam (og i visse rapporter) både under afdøde og under alle
vidnerne - men det er kun indtastet en gang. Samme fremgangsmåde med
folketællinger, hvor jeg dog indtaster både husfader og husmoder som primære
personer og alle børn, aftægtsfolk o.s.v. som vidner.

Mit program er TMG (The Master Genealogist), men der er sikkert andre
programmer, der kan det samme.

mvh Ole

Fra : twinie

Dato : 21-12-03 19:37

Hej,

Jeg bruger også PAF, og prøvet at gøre forskellige måder for folketællinger.
Nu ved jeg ikke om du bruger engelsk eller svensk version, men er er
beskrivelsen for den engelske.

1. forslag:
For hver fundet familie har jeg lavet en kilde med navnet "År - sogn -
familienr", selve dataene lægges under denne kilde. Evt. indscanning samme
sted.

For hver person der er i tællingen, vælges "options/new event/census".
Udfylder folketællingsdato, sogn, og under "description" skriver jeg
'personens' linie af fra folketællingen. Derefter på hæfter jeg kilden.

2. forslag:
For hvert sogn laver man en kilde, evt. med beskrivelse af sognet, billede
af kirke osv. Ingen folketællingsdata.

For hver person / vielse der er i tællingen, indsættes census som
ovenstående. Når sognet er valgt som kilde, kan man indsætte familiens data
under "actuel data and picture".

Forslag 1 giver en frygtelig masse kilder....forslag 2 giver meget indtastet
data, men man kan jo bruge copy/paste.

Grundet det program jeg bruger til web-side-visning, har jeg valgt 2.
forslag. Du kan se hvordan det tager sig ud, ved at følge linket:

http://carlludvig.dk/individual.php?pid=I992

Hvis du derefter klikker på fanebladet "Nære slægtninge", og derefter på
"Familie med partner", kan du se det vist på 'familie' niveau. Ved at klikke
på "Kilde: ......." kan du se hvad der er registreret under selve kilden, og
hvem der referere til den. Sidstnævnte kan også findes ved at klikke på
kilder i øverste menu.

mvh Jette.

Fra : Erik Pilgaard Vinthe~

Dato : 22-12-03 08:47