Download et sogn på arkivalieronline.dk
Fra : Alex

Dato : 18-12-03 23:20

Hejsa

Er der nogen der har fundet ud af at downloade et sogn på
arkivalieronline.dk?
Det er et langsomt stykke arbejde at skulle vente på hver side bliver
downloadet. Det er nemmere, hvis man kunne downloade hele sognet og se det
offline...

Hilsen Alex

Fra : Arne Feldborg

Dato : 18-12-03 23:49

"Alex" <alex@erritsoe.dk> skrev Thu, 18 Dec 2003 23:19:31 +0100

>Er der nogen der har fundet ud af at downloade et sogn på
>arkivalieronline.dk?

I det gamle dessign kunne man ret nemt downloade billederne een ad
gangen uden at se dem i browseren først.

I det nye dessign med rullegardinet er dette ikke umiddelbart muligt.
Men udfra oplysningerne i kildeteksten vil det være ret simpelt at lave
et script i feks. PHP der automatisk henter alle billeder fra et sogn.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Brian Jensen

Dato : 20-12-03 01:06

In article <7eb4uvs5uofg21iusv6otv16j68b8q70jd@news2.tele.dk>,
feldborg@haunstrup.dk says...
> I det nye dessign med rullegardinet er dette ikke umiddelbart muligt.
> Men udfra oplysningerne i kildeteksten vil det være ret simpelt at lave
> et script i feks. PHP der automatisk henter alle billeder fra et sogn.

Eller med lidt gætteri/beregning og f.eks. wget kan det også lade sig
gøre

Mvh
Brian

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-03 08:01

Arne Feldborg wrote:

>Men udfra oplysningerne i kildeteksten vil det være ret simpelt at lave
>et script i feks. PHP der automatisk henter alle billeder fra et sogn.

Hmm... nu sidder jeg selv og koder lidt PHP af og til men jeg kan
desværre ikke lige finde en simpel måde at hente dem :(

Jeg tog det som et projekt da du først sagde det, men jeg har ikke
rigtig fundet en løsning.

Hvis du har fundet ud af noget, så skriv lige hvad, så skal jeg nok
lave scriptet, downloade alle sammen og lægge hver sogn klar til
download.

Håber ikke vi kommer ud i noget OT, da det er et forsøg på at hjælpe..

MVH
Brian R

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-12-03 22:47

Brian R <> skrev Sat, 20 Dec 2003 08:01:19 +0100

>Hmm... nu sidder jeg selv og koder lidt PHP af og til men jeg kan
>desværre ikke lige finde en simpel måde at hente dem :(

Nae, en 6 - 8 linier må vel siges at være ret simpelt. )

>Hvis du har fundet ud af noget, så skriv lige hvad, så skal jeg nok
>lave scriptet, downloade alle sammen og lægge hver sogn klar til
>download.

Men sagen er jo, at hele indscanningsprojektet kører som et forsøg på en
særbevilling. Derfor har SA er helt klar interesse i at kunne
dokumnentere antallet af visninger, og af hensyn til fremtidige
bevillinger har de (og vi?) også en klar interesse i at dette tal bliver
så højt som muligt - altså at folk ser billederne on-line hos SA istedet
for at downloade dem og evt. sprede dem.

Så derfor vil jeg ikke poste et fiks og færdigt script, men overlade det
til den enkeltes opfindsomhed (og samvitighed). Som nævnt står alle de
oplysninger man skal bruge i kildeteksten til websiden.

>Hvis du har fundet ud af noget, så skriv lige hvad, så skal jeg nok
>lave scriptet, downloade alle sammen og lægge hver sogn klar til
>download.

Bare folketællingerne fylder ca. 200Mb pr. amt pr. tælling.

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-03 23:55

Arne Feldborg wrote:

>Nae, en 6 - 8 linier må vel siges at være ret simpelt. )

Ja... jeg fandt lige ud af at der var rimelig stor forskel på om det
var kirkebøgerne man ville have, eller om det var folkefortællingerne.
Forlkefortællingerne var rimelig simple at få fat på :)
Kirkebøgerne var ikke så simple igen... hver bog var jo i enkelte
tilfælde spredt ud i mellem 5 - 30 forskellige mapper... uden jeg lige
kunne finde en logisk grund.

> [...]
>så højt som muligt - altså at folk ser billederne on-line hos SA istedet
>for at downloade dem og evt. sprede dem.

Ok... den havde jeg ikke lige tænkt over... jeg tror jeg glemmer idéen
igen... eller blot holder mit script for mig selv!

MVH
Brian R

Fra : Hugh Watkins

Dato : 21-12-03 06:35

I have more than a 1000 images of census on this HD
I use IrfanView to look at them

I am just finishing off a surname index of Randers FT-1860

about 1000 lines of html going into the street index in the third version
I am on line 324 of 716
not without errors and i will be asking for checking help soon

Anyway the first few I downloaded at 56k
all done manually
you have to read the stuff

I usually have two windows open at once

eg Randers 1860 3 Rode Vestergade Matr Nr 73a

http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1860/00014/00392.tif

I then change 392 to 394 -6 -8
the other 393 -5 -7 -9 etc etc just working directly with the image server

no point in squirrelling a mass of stuff you never look at
but with dsl and the new server I check my href links directly

I am doing this because I spent more than 2 weeks this year reading 3 complete Randers FT in RA loooking for Shjønning

but when I got to the local archive in Randes I found they had indexes ready made

I think in the long term http://www.arkivalieronline.dk/Data
will replace mikrort and film readers in the RA and landsarkiver
the new serve seems to be quicker too

so much easier to maintain just anther computer work station than a wall of film and readers

Home use will save the need for store læssesalle også

When DAISY goes on line DK is ahead on images, and retsinformation, but behind in online catlagues of national archives and mss

a work station will be the norm
In Kew, PRO http://www.pro.gov.uk/
now renamed The National Archives http://www.nationalarchives.gov.uk/

after amalgamation with http://www.hmc.gov.uk/

there are no more forms to fill in for document pakke orders
http://catalogue.pro.gov.uk

you log on to procat with your readers crad's magnetic strip
you can also do that from home
advance orders to see documents when you visit Kew. <<

http://www.pro.gov.uk/online/docsonline.htm more

school use http://learningcurve.pro.gov.uk/

obviously the gade register will be useful for lokal histori også
I need some helpers too
eventually the site below needs to be in Danish as well

I have 6 ongoing projects in Danish genealogy
and am admin for several boards and lists

we have qute a lot of Danish strays in England, just had an email offering me some from Bristol 1861 which I will post here when
available

Good YULE

Hugh W

--

Danish genealogy - dansk genealogi
(ubegransed gratis plads hvis du har brug for det)

Fra : Hugh Watkins

Dato : 21-12-03 07:03

right click open i new window to gt an url from the image server
http://www.arkivalieronline.dk/data/kirkeb%F8ger/C308/B/018/K01-04-A.Tif

first page
http://www.arkivalieronline.dk/data/kirkeb%F8ger/C308/B/018/K01-01-A.Tif

-01-

folio / ark 10 to the right

folio 9 verso is to the left

http://www.arkivalieronline.dk/data/kirkeb%F8ger/C308/B/018/K01-10-A.Tif

they are slow because they ar 10 time bigger than the census images

last image AlternaTIFF TIFF Image Viewer ---

Local file: C:\DOCUME~1\ADMINI~1\LOCALS~1\Temp\alt5BF.tmp

there are 107 images in that file on line

http://www.arkivalieronline.dk/data/kirkeb%F8ger/C308/B/018/K04-01-A.Tif

http://www.arkivalieronline.dk/data/kirkeb%F8ger/C308/B/018/K04-00-A.Tif
does not exist

http://www.arkivalieronline.dk/data/kirkeb%F8ger/C308/B/018/K03-29-B.Tif

is image 99 folio 218

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=C308+auning

so C308 is the parish

I need it in 1918 on
oh dear

Hugh W

Fra : Jan Røhmer Christens~

Dato : 20-12-03 09:38

Hvis du f.eks. ved hvor filerne ligger.. kunne du så lave et php script??

- Jan

Fra : Andersen

Dato : 19-12-03 16:59

"Alex" <alex@erritsoe.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Er der nogen der har fundet ud af at downloade et sogn på
> arkivalieronline.dk?

kan man overhovedet det jeg har prøvet i flere dage men har ikke haft held
med det ?
så har nogen haft held vil jeg da gerne høre om det da jeg er ved at blive
vandvittig

Andersen

Fra : Mikkel Eide Eriksen

Dato : 21-12-03 17:20

"Andersen" <anita.andersen_slet@tdcadsl.dk> wrote in message news:<3fe32071$0$27418$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> "Alex" <alex@erritsoe.dk> skrev i en meddelelse
> så har nogen haft held vil jeg da gerne høre om det da jeg er ved at blive
> vandvittig

Nu bruger jeg selv cURL <URL:http://curl.haxx.se/> til at downloade,
da det har en meget snedig feature, når filnavne og adresser
indeholder tal i rækkefølge, så denne metode er skrevet til dette
program.

Jeg plejer at åbne et sogn og hente opslag 1. For eksempel er det for
Agris denne adresse:
<URL:http://www.arkivalieronline.dk/data/kirkeb%C3%B8ger/C335/A/003/K01-01-A.Tif>
Så kigger jeg på kilden (view source) for kirkeboeger.aspx og finder
der hvor der er en række "option"s. Der kan billedernes navne ses.

Jeg kan se at K01 går til K05 og det næste tal går til 31 (som det
største, i K05 går det kun til 23). Herefter benytter jeg cURL til at
hente billederne.

<cmd>
curl -f -O "http://www.arkivalieronline.dk/data/kirkeb%C3%B8ger/C335/A/003/K[01-05]-[01-31]-A.Tif"
</cmd>

Det vil gemme dem i det aktuelle bibliotek.

Fra : Jan Røhmer Christens~

Dato : 20-12-03 09:31

Jeg ved ikke men jeg kigger da lige på det og opdaget er alt er sorteret
under mappe og den slags. Og så kan man vel selv lave refference til dem
alle.

Eksempelvis kigget jeg på
1860
Købstad
Næstved købstad

Og disse filer ligge i følgende
http://www.arkivalieronline.dk/data/folketælling/FT1860/00012/

Og startet med fil
00412.tif
Til
00775.tif

Når man så ved det kan man vel lave en smart php script eller html der viser
dem alle. Eller hvad?

Fra : Bo

Dato : 20-12-03 10:16

> Er der nogen der har fundet ud af at downloade et sogn på
> arkivalieronline.dk?

I html delen ligger stien til det man lige har søgt på, feks et bestemt
sogn.
Billedernes sti extractes fra html'en i en liste og hentes en efter en.

MEN, da vi lavede en tilsvarende til DDA's FT'er blev der jo med det samme
sat begrænsninger på antal der kunne vises , så jeg tror ikke vi skal tale
mere om det i dette forum.

Bo

www.boekelund.dk