registreringsprogram
Fra : Bent Skaarup Pederse~

Dato : 16-12-03 10:08

Ud over personer så samler man jo også nogle "genstande" (!) op i
tidens løb - finder der et billigt registreringsprogram lignende
lokalarkivernes Arkibas ?
Mit slægtsforskningsprogram kan godt håndtere nogle ting, men ikke alt
er relateret til bestemte personer.
mvh - Bent Skaarup Pedersen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 16-12-03 14:48

On 16 Dec 2003 01:08:17 -0800, beskpe@hotmail.com (Bent Skaarup
Pedersen) wrote:

> [...]
>lokalarkivernes Arkibas ?
>Mit slægtsforskningsprogram kan godt håndtere nogle ting, men ikke alt

Jeg bruger (og kan kraftigt anbefale) programmet PaperPort fra
ScanSoft. Deri kan du indscanne billeder og dokumenter. Det scannede
billede ligger så i programmet. Man kan til hvert billede indtaste en
beskrivelse og søgeord (f.eks. anenumre), og derpå kan man søge i
databasen og på den måde hurtigt finde de dokumenter, der relaterer
til en person eller et sted.

Hvis der er tale om egentlige genstande, så fotograferer jeg dem
simpelthen og lægger billedet ind i PaperPort databasen. I
beskrivelsen skriver jeg så også, hvor tingen befinder sig.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-12-03 15:11

16 Dec 2003 01:08:17 -0800, skrev Bent Skaarup Pedersen:

> [...]
>lokalarkivernes Arkibas ?
>Mit slægtsforskningsprogram kan godt håndtere nogle ting, men ikke alt

Du bliver nok nødt til at forklare lidt nærmere. Har du en genstand,
f.eks. en sølvske, som du vil registrere med de oplysninger du har om
den, f.eks. størrelse, indgraveringer, hvor den stammer fra o.s.v. og
så vil du gerne knytte genstanden til en eller flere personer?

Jeg kender ikke andre programmers muligheder, men i TMG (The Master
Genealogist) kan man sagtens oprette andet end personer. Jeg har
f.eks. gårde, sogne, lægepraksis o.s.v. som "objekter" og disse
knytter jeg så til individer. Eksempel:

"Pladderballegård" oprettet som person/objekt.
Niles Jensen ejede gården fra 1835 til 1870 og Jens Nielsen fra 1870
til 1903.

Jeg har så lavet et "tag" der hedder "Ejer", som forsynes med de
relevante årstal. Når man herefter ser på Niels Jensen, er der alle de
almindelige begivenheder som fødsel, konfirmation, vielse, børn o.s.v.
og på den rette plads står der så:

"Ejer", "Pladderballegård", 1835-1870.

Og når man slår op på "Pladderballegård" vil der optræde to
oplysninger:
"Ejer" 1835-1870 "Niels Jensen"
"Ejer" 1870-1903 "Jens Nielsen"

Kun fantasien sætter grænser og jeg vil tro at det er noget i den
retning du ønsker?

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : Kurt Stegger

Dato : 16-12-03 23:51

Billigt er jo et elastisk begreb, men i forhold til Arkibas' pris ligger
prisen på programmet GV-Arkiv på 1/5. Det er dog nok stadig (for)dyrt for en
privat slægtsforsker.
Programmet håndterer papirarkivalier, billeder, kort o.l., sekvenser og (til
forskel fra Arkibas også) genstande, men derudover følger det de samme
retningslinjer.
Det er lavet i Microsoft Access af undertegnede som non-profit-projekt på
vegne af Lokalhistorisk Forening for Gislum og Vognsild Sogne og henvender
sig primært til mindre lokalhistoriske arkiver.

Et indtryk af programmet kan fås på arkivets hjemmeside
www.detlillerigsarkiv.dk .

Nu er jeg spændt på reaktionen, men det kan vel ikke gå helt galt, når både
Helbo og Hansen har været der i forvejen!

Vh

Kurt Stegger

Fra : Bent Skaarup Pederse~

Dato : 18-12-03 12:42

Tak for jeres ulejlighed - jeg er nu i gang med at prøve nogle
muligheder af. Jeg fandt bl. a. et program til registrering af bøger,
som måske kan bruges !
Det bedste ville sikkert være et program som GV-Arkiv, men jeg er ikke
helt indstillet på at ofre så meget på det !
mvh Bent Skaarup Pedersen