Barn av Niels Friis og Vibeke Gyldenstjern~
Fra : KEA

Dato : 15-12-03 22:32

Anne Nielsdatter Friis jeg er på utkikk etter, ble gift med Anders Rasmussen
Bredal f. 1578

Er Anna Friis. Født ca 1575. Død 1623-07-06 i Rudkøbing. datter av Niels
Friis. Født ca 1550. og Vibeke
Gyldenstierne.

I en oversikt i "stamtavler med Vaabenafbildinger og Portrætter" hvor blant
annet slekten Friis er godt dokumentert, på side 58 - 59 står barna:

Henrik, f. 1576
Christoffer, f. 1578
Margrete, f. 1579
Johan, f. 1580
Christoffer, f. 1581
Berte f. 1583
Tønne, f. 1584
Johan, f. 1585
Elisabeth, f. 1587
Anne, f. 1588
Frederik, f. 1590
Frederik, f. 1591
Jesper, f. 1593.

Den Anne som er oppført her, døde i følge boken 14. juni 1595, altså syv år
gammel, så det kan ikke være henne. Og kan ikke se ifølge denne listen, at
Niels og Vibeke hadde barn før 1576.

Takknemlig for hjelp.

--
Kjell-Erik Andal
Jordbærstien 27

Fra : Per Nermo

Dato : 16-12-03 15:33

On Mon, 15 Dec 2003 22:31:52 +0100, "KEA" <kandal@broadpark.no> wrote:

> [...]
>gammel, så det kan ikke være henne. Og kan ikke se ifølge denne listen, at

Det er visstnok høyst tvilsomt (feil?) at den Anna som
var g. Bredal var d. av Niels Friis og Vibeke Gyldenstierne
(selv om jeg riktignok har sett hennes f.år som 1578).

Hun fikk 5 sønner (alle ble prester) og en datter, og barna
het Mette, Mads, Peder, Ole, Erik, Albert, altså ingen oppkalt
fra Friis/Gyldenstierne-familien. Barna er vel født i perioden
ca.1595 - ca.1610. (Jeg ser heller ingen oppkalling etter
Bredal-siden).

Men hvem er da foreldre til Anne Nielsdatter Friis (ca.1578-1623) ?

Per Nermo

Fra : Kjell-Erik Andal

Dato : 17-12-03 09:06

..

> [...]
> Bredal-siden).
>
> Men hvem er da foreldre til Anne Nielsdatter Friis (ca.1578-1623) ?

HAr noen et godt forslag på hvordan vi kan bekrefte/avkrefte farskapet? Jeg
har bladd i det jeg har her, og kan ikke finne noen slektsskap. I alle
databaser så opptrer Anne som datter av Niels og Vibeke, men som det står
flere steder, mulig datter av...

Kjell-Erik