Peder Engelbrecht Borgstrøm, Brenderup
Fra : Bodil Madsen

Dato : 13-12-03 22:15

Ved folketællingen 1801 i Brenderup sogn, Vends herred, Odense amt, finder
vi Brenderup by ovennævnte, der er 46 år, jordløs og skræder og hans kone
Anne Sophie Spe?, 36 år.
Er der nogen, der kender noget til disse 2 personer?
mvh
Bodil Madsen

ved direkte svar: slet "fjernmig" i min adresse.

Fra : K.Haaning Andersen

Dato : 13-12-03 22:28

Navnet Engelbrecht er ikke særlig almindelig i Danmark. Jeg har forsket en
del i Engelbrechtnavne. Jeg har en ane Henrik Engelbrechtsen, der dør 1701 i
Ringkøbing og er stamfar til Engelbrechter på Herning-egnen.
Jeg har fundet Engelbrecter:
på Ålborgegnen, i Thy, mellem Ribe og Kolding, i Århus og København. Din
Engelbrecht hører sandsynligvis til Engelbrechterne mellem Ribe og Kolding.
På Bramdrupdam kirkegård har jeg set navnet på en gravsten.

Venlig hilsen

K.Haaning Andersen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 13-12-03 23:39

"K.Haaning Andersen" <khaaning@image.dk> skrev Sat, 13 Dec 2003 22:28:06
+0100

>Navnet Engelbrecht er ikke særlig almindelig i Danmark. Jeg har forsket en
>del i Engelbrechtnavne.

Mener du K. Understurp har ret, når han hævder at navnet "helt sikkert"
er svensk, og at det "givetvis" er kommet hertil under krigene i
1600-tallet.?

>Jeg har en ane Henrik Engelbrechtsen, der dør 1701 i
>Ringkøbing og er stamfar til Engelbrechter på Herning-egnen.

Kunne du uddybe det lidt.?

Kan det tænkes at hans datter var gift med Henrik Olufsen i Herning
(nævnt 1671 som boende til leje hos Niels Jacobsen i Herning by).?

Og at det altså er derfra Engelbredt navnet kommer ind i Herning /
Ørskov / Helstrup slægten.?

Idet jeg formoder at Engelbredterne de nævnte steder (som er blandt mine
aner) netop nedstammer fra denne Henrik Olufsen er jeg meget
interesseret i at høre nærmere om en mulig forbindelse til Ringkøbing.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : K.Haaning Andersen

Dato : 14-12-03 22:50

Angåebde Engelbrechter på Herningegnen:

I skiftet efter Henrik Engelbrechtsen (Ringkøbing skifteprotokol)
omtales 3 sønner Engelbrecht, Niels og Christoffer. De 2 første kommer i
begyndelsen af 1700-tallet til Herning og får børn der. Den første får en
række børn i Herning bl.a. Henrik Engelbrechtsen, der er stamfar til
Engelbrechterne i Snejbjerg, der senere breder sig til Timring, Vinding og
Aulum. En anden søn Christen Engelbrechtsen bliver stamfar til
Engelbrechterne i selve Herning.

Angående Henrik Olufsen, så har jeg i en slægtsbog set ham angivet som
far til Engelbrech Henriksen. Jeg har antaget at det er et gæt, altså et
forkert gæt.

Om den svenske forbindelse så har den været omtalt i min familie,
ligesom Konrad Underrup omtaler den, men må også bero på et gæt. Da Henrik
Engelbrechtsen dør 1701 i Ringkøbing angives der i kirkebogen ikke nogen
alder, og så må man prøve at gætte sig frem. Hans ældste søn Engelbrecht
Henriksen angives i skiftet at være 18 år, altså født ca. 1683, og det giver
at Henrik Engelbrechtsen senest kan være født senest 1665, sandsynligvis
tidligere. Da der i 1660-erne ikke findes kirkebøger for Ringkøbing har jeg
undersøgt forskellige andre arkivalier, så som skattemandtaller fra
ca.1640-1670 og der har jeg ikke fundet nogen Engelbrecht.
Da Henrik Engelbrechtsen omtales som slagter, ligesom han omtales som
boende hos sin svigerfar skomageren Jens Jespersenser, gætter jeg på må være
indvandret til Ringkøbing eller kommet fra et andet sted i Danmark. Det er
muligt at en svensk soldat ved navn Engelbrecht under krigene 1657-60 kan
være blevet far til ham. Jeg er mere tilbøjelig til at tro at han er kommet
som sømand fra et andet land, Ringkøbing var en gang en forholdsvis stor
støfartsby på vestkysten. Engelbrecht er i Sverige et historisk meget kendt
navn, men bruger man Family Seach, så finder man mange flere Engelbrechter i
Norge. Dog har jeg hverken i Norge, Sverige eller Tyskland kunnet finde en
Henrik Engelbrechtsen, der passer til Henrik i Ringkøbing.

Venlig hilsen
K.Haaning Andersen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 15-12-03 01:51

"K.Haaning Andersen" <khaaning@image.dk> skrev Sun, 14 Dec 2003 22:50:07
+0100

> [...]
>omtales 3 sønner Engelbrecht, Niels og Christoffer. De 2 første kommer i
>begyndelsen af 1700-tallet til Herning og får børn der.

Tak for den oplysning. Nævner skiftet direkte at de to kommer til
Herning.?

Men Ok. Det er jo da påfaldende at der optræder både en Niels og en
Engelbredt (som tilsyneladende er brødre) i Herning.

>Den første får en
>række børn i Herning bl.a. Henrik Engelbrechtsen, der er stamfar til
>Engelbrechterne i Snejbjerg,

Ja fra Henrik (Ørskov) Engelbredtsen og frem kan man jo følge familien i
skifter og kirkebøger.

>der senere breder sig til Timring, Vinding og
>Aulum.

Her skal man dog lige være opmærksom på, at den mest kendte af
Engelbredterne i Snejbjerg, nemlig Engelbredt Christensen i Helstrup som
også har en stor efterslægt her på egnen, ikke er ud af Henriksen /
Engelbredt slægten, men 'bare' er opkaldt efter moderens afdøde mand af
første ægteskab.

>En anden søn Christen Engelbrechtsen bliver stamfar til
>Engelbrechterne i selve Herning.

Så langt er jeg også med.

> Angående Henrik Olufsen, så har jeg i en slægtsbog set ham angivet som
>far til Engelbrech Henriksen. Jeg har antaget at det er et gæt, altså et
>forkert gæt.

Det er jo et meget logisk gæt, alder og bopæl taget i betragtning. Jeg
er stødt på den ihvertfald to forskellige steder, men jeg mener ikke at
have set noget egentligt bevis. Og efter dit indlæg er jeg nok
tilbøjelig til helt at droppe ham.

Tak også for den uddybende forklaring - og for svaret i e-mail som
besvares særskildt.

Fra : Lotte Brændegaard Hv~

Dato : 14-12-03 08:21

Der findes en del Engelbrecht'er i Assens-området omkring den tid som Bodil nævner,
men om de hører til dem i Brenderup, det skal jeg ikke kunne sige.

Rasmus Engelbrecht (skomager, senere færgekarl i Assens)får følgende
børn i Assens, Anna Cathrine, Juliane, Kirstine, Peder og Perline.

Rasmus's fader er Peder Engelbredt.

Med venlig hilsen og glædelig jul
Lotte

- -

Wisdom begins in Wonder ...
Socrates

Kirkebøger og Folketællinger - specielt Fyn
http://www.virgo-fyn.dk/

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 14-12-03 16:09

[...]

Rasmus Engelbrecht er min 4*tipoldefar.
Jeg må med skam melde at jeg har ikke har en datter til ham ved navn
Perline. Hvornår skulle hun være født?

Børge

Fra : Virgo

Dato : 15-12-03 08:39

Hej Børge

Perline er født 18 October 1818, hjemmedøbt 3 October og publ. 23 Januar 1819
Faddere; skipper Bertel Antons hustru, skipper Jens Madsen Jensens?? datter Hanne,
kjøbmand H. Christ. Pedersen, skomager Jens Engelbret og gjørtler B. Roy alle af
Assens.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 14-12-03 12:52

> [...]
> Anne Sophie Spe?, 36 år.
> Er der nogen, der kender noget til disse 2 personer?

Fundet på www.familysearch.org/:

PEDER ENGELBRET BORGSTROM
Male Family

Event(s):
Birth:
Christening:
Death:
Burial:

Marriages:
Spouse: ANE JOHANSDR Family
Marriage: 11 JUN 1814 Braenderup, Odense, Denmark

Messages:
Extracted marriage record for locality listed in the record. The source
records are usually arranged chronologically by the marriage date.

___________
Dette er, som du måske kan se, taget direkte fra kirkebogen.
Kan man ud fra dette konkludere, at den første kone er død? Givetvis, men du
skal checke oplysningerne.

__________

Dette KUNNE muligvis være hans fødsel - følg ham gennem lægdsrullerne:

Peder ENGELBRECT
Sex: M

----

Event(s):
Birth: 03 Nov 1754 Place: <Odense, Odense, Denmark>
Christening: 08 Nov 1754 Place: Odense, Odense, Denmark

----

Parents:
Father: Lars ENGELBRECT
Mother: Inger PEDERSDR

----

Source Information:
Batch Number: C203261
Source Dates: 1722 - 1814
Film or Fiche Number: 50330
Collection Details: Sankt Hans Garnison; Den Danske Folkekirke

________

Men hvor kommer navnet Borgstrøm så ind?

Jeg har kigget lidt mere på www.familysearch.org, og fandt denne, som er
meget mere sandsynlig end ovenstående:
___________

PEHR BORGSTROM
Male

Event(s):
Birth:
Christening: 10 AUG 1753 Sankt Petri Fors, Malmo, Malmohus, Sweden

Death:
Burial:

Parents:
Father: ANGELBRECT BORGSTROM Family
Mother: KIERSTIN OLUFSDR

Messages:
Extracted birth or christening record for the locality listed in the
record. The source records are usually arranged chronologically by the birth
or christening date.

____________

Så nu må du igang - det er bare vilde skud i tågen - eller stormen, som
raser i dag.
God arbejdslyst.
Med venlig hilsen
Bodil.

begin 666 spacer.gif
M1TE&.#EA"@`*`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````*``H`0 ((A(^IR^T/
$8RL`.P``
`
end

begin 666 invisible.gif
M1TE&.#EA`0`!`)'_`/___P```/___P```"'_"T%$3T)%.DE2,2XP`M[M`"'Y
6! $```(`+ `````!``$```("5 $`.P``
`
end

Fra : Bodil Madsen

Dato : 15-12-03 20:18

Tak til jer alle. Der er små guldkorn imellem, som nok både kan hjælpe mig,
som ville vide noget om Peder Engelbrect Borgstrøms 1.? kone og min bekendt,
som gerne ville vide noget om Borgstrøm-familien.
mvh
Bodil Madsen
"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3fddf04e$0$9750$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...