Nordisk Slægtsdatabase / Claus Harkjær
Fra : Michael Hedeman

Dato : 11-12-03 19:23

Ja der har jo været stille fra min side i en tid, fordi jeg har nok at gøre
med Nordisk Slægtsdatabase og dens pt 81 medlemmer.

Men når Claus Harkjær efter personlig henvendeslse tillader sig at citerer
dele af min mail privat til han uden at tage det hele med, så vil jeg bringe
det her for god ordens skyld.
Jeg ikke har lyst til at blive omtalt utroværdig, derfor finder jeg dette
indlæg på sin plads.
Det skal siges at Claus endnu ikke har kontaktet mig for svar på mit sidste
brev sendt 29/11.
Ang. seriøsitet af databasen, ja alene det at den har eksisteret i 3 år nu,
siger vist alt om at den ikke er en døgnflue, men ellers vil jeg lade det
være om til den enkelte at bedømme, men læs venligst "historien bag
databasen" link er i nederst i min sinatura.

Første brev fra Claus:
Jeg kan se, at mit og min families efternavn (Harkjær, Harkjær-(Simonsen og
Harkjær-Simonsen) figurerer i databasen. Vil du venligst oplyse, hvilke data
der er medtaget og hvor du har disse data fra.

Venlig hilsen
CLAUS HARKJÆR

Svar:
Hej Claus

Jeg har disse efternavne med fordi de er efterkommer af gammel dansk
adel som jeg og mine medlemmer arbejder med at kortlægge.

De oplysninger så som født,dåb,gift,stilling,død er fundet via
offentlig tilgængelige kirkebøger og andet relevant udgivet
personhistorisk matriale.

Venligst
Michael Hedeman

Andet Brev fra Claus
Der er ingen gammel dansk adel i mine aner.

Jeg vil gerne have et udskrift - gerne på mail - over de data, du har på
navnene Harkjær, Harkjær-(Simonsen) og Harkjær-Simonsen, samt hvor du har
dataene fra.
Og det vil jeg med henvisning til persondatalovens §31.

Jeg er helt klar over, hvor du har navnene fra, så du kan lige så godt
spille med åbne kort.

Venlig hilsen

Claus Harkjær

Svar:
Hej Claus

Ja dobbeltmorale er altid godt *smiler*

Du vil have at jeg spiller med åbne kort selv om du selv godt ved
hvor jeg har oplysningerne fra og ikke selv vil sige det !!!

Jeg kan oplyse at grundelen af databasen ( den store gedcomfil )
er blevet samlet af en som også er medlem af Nordisk Slægtsdatabase.

Den fil var der store fejl i, som jeg og mine medlemmer til stadighed retter
op på.

Jeg vil ikke udelukke at der skulle være en fejl kobling i din slægt til
adel,
men den kan jo rettes med din hjælp.

Jeg kan selvfølgelig ikke tilbyde at tage udskrift fra databasen, men du er
velkommen til
til at blive medlem og så dermed selv være med til at rette op på evt. fejl.
Men det formemmer jeg at du nok ikke har den store lyst til.

Det jeg kan tilbyde er at slette nulevende personer med dette navn, da disse
jo aligevel
i slægtsmæssig sammenhæng ikke er særlig interesante.
Faktisk er det dig der skal give mig en tungtvejende grund til det, så
forklar mig venligst
hvorfor at du ikke ønsker at disse skal være i Nordisk Slægtsdatabase.

Jeg kan næsten forstå at du har tydligvis
ikke læst datatilsynets særlig udtalelse angående slægtsforskning og
registrering af
ikke følsom oplysninger.

Her er det § 6 du skal læse.
http://www.datatilsynet.dk

Søg her på slægt og læs venligst
"Hvornår skal slægtsforskere være opmærksomme på persondataloven"

Venligst
Michael Hedeman
Slut

Michael Hedeman
Nordisk Slægtsdatabase: http://www.alternativ-forum.dk/genealogi

Fra : birgit

Dato : 11-12-03 20:56

Nu har jeg ikke læst Claus's brev, men jeg undre sig lidt når jeg finder
nogle af de navne jeg engang har indleveret til som gedcomfil, og ved at de
i hvert fald ikke har noget med adelslægt og gøre, men nok kun er med fordi
navnet er sjovt.
Jeg er også lidt skuffet, fordi så vidt jeg husker var det vist ikke
meningen at den fil skulle ligge flere steder på nettet.
Birgit

Fra : Michael Hedeman

Dato : 12-12-03 10:51

"birgit" <b.boserup@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg er også lidt skuffet, fordi så vidt jeg husker var det vist ikke
> meningen at den fil skulle ligge flere steder på nettet.

Hvad meningen med at skabe den omtalte gedcomfil, og dens
personsammenkoblinger som intet har med virkeligheden at gøre, kan jeg ikke
svare på.
At Nordisk Slægtsdatabase og dens medlemmer nu retter op på disse fejl og er
ved at kortlægge alt den danske adel er vel ikke så slemt.
Udover at en del desværre ikke længere kan bevise at de har adelige aner.

Se envidere mit indlæg til Jan ang. adelige / borgelige

Venligst
Michael Hedeman
Nordisk Slægtsdatabase: http://www.alternativ-forum.dk/genealogi
kan spare dig for mange timers forgæves søgning på arkiverne.

Fra : Jan Røhmer Christens~

Dato : 12-12-03 09:24

Jeg ser også du har boesgaard i der.. Det kunne jeg da også godt tænke mig
at vide noget om.. Men efter som det koster at kunne se det har jeg heller
ikke lyst til det.

Så må jo så selv kigge i kirkebøgerne.

Men jeg har da også langt ud i min egen familie og der kan jeg da ikke
rigtig se nogle adelig. Så det kan måske være anden gen eller sådan noget
ligende!

Har også min slægt på internet.
http://www.fam-boesgaard.dk/phpGedView/

Fra : Michael Hedeman

Dato : 12-12-03 10:34

Jeg er glad for at du selv kikker i kirkebøgerne.
Nordisk Slægtsdatabase skal ses som en hjælp til dette arbejde, ligesom
ethvert andet opslagsværk.
Dvs. du kan finde div. datoer / sted angivelser ud for personen, som kan
lette dit arbejde på arkiverne.

Nu er det sådant at selv om dit efternavn optræder i oversigten, er det ikke
ensbetydende med at der er forbindelse til noget adel.

Og du kan være ganske forvisset om at så længe der ikke er kildemæssigbelæg
for kobling til adelsslægterne, bliver disse ikke koblet sammen med
de borgelige slægter som udgør en stor del af databasen.
På et tidpunkt havde jeg et medlem som blev temlig sur på mig, da hun altid
havde troet at hedes slægt kunne føres tilbage til Gorm den Gamle, det er
selvfølgelig heller ikke særlig sjovt at finde ud af at hvad man har troet
på i mange år, er forkert.
I dette tilfælde handelede det om en barnebarn som var født før sin mormor
!!
Derfor blev denne kobling slettet.

"Jan Røhmer Christensen" <janrcSLETMIG@fam-boesgaard.dk> skrev i en
meddelelse news:3fd97ab3$0$9718$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Elo Andersen

Dato : 12-12-03 13:53

> [...]
> forklar mig venligst
> hvorfor at du ikke ønsker at disse skal være i Nordisk Slægtsdatabase.

Jeg vil blot give mit besyv. Jeg kan konstatere at der også i
databasen tilsyneladende også optræder navne, som kun kan være kommet
fra min gedcom-fil, og det er almindelige borgelige nulevende
personer, som faktisk ikke på nogen måde er interesseret i at få deres
data ud i en større kreds.
Kære Michael, hvordan får jeg dem fjermet fra din database? (Og, nej,
jeg er ikke interesseret i at blive medlem!)
Vh Elo Andersen

Fra : Michael Hedeman

Dato : 12-12-03 15:18

"Elo Andersen" <eloandersen@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Kære Michael, hvordan får jeg dem fjermet fra din database? (Og, nej,
> jeg er ikke interesseret i at blive medlem!)

Det kan vi klare ganske enkelt, ved at du kontakter mig telefonisk på
86293898
så kan du fortælle hvilke personer det handler om, og jeg kan med det samme
lave et opslag og se om de pågældende personer findes i database.

Jeg er hjemme indtil kl. 17.00 eller efter 20.00 i dag.