Osterwald - Kolding - 1842
Fra : Kim

Dato : 11-12-03 10:12

Er der nogen som er stødt på en Hendrik Osterwald (eller ØSterwald) sm var
guldsmed på Torvet i Kolding i 1842?
Jeg ville godt vide hvor han kom fra, men kan ikke finde ham - han er nævnt
i Politikens bog om sølvstempler for nogle sølvting, der liggre på
Koldinghus - men intet om, hvordan han pludselig dukkede op i Kolding -
eller hvor han blev af.

Han var farfar til min oldemor, og han må være født omkring 1800-1810.

Kim

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 11-12-03 15:56

On Thu, 11 Dec 2003 10:11:49 +0100, "Kim" <k.wilken@ofir.dk> wrote:

> [...]
>eller hvor han blev af.
>
>Han var farfar til min oldemor, og han må være født omkring 1800-1810.

Vejle, Brusk, Kolding Købstad, 1834
Husstands/familienr. 84, Kolding Kiøbstad, Laasbyegade No. 44
408, Christopher Henrik Østervaldt, 32, Gift, Guld- og Sølvarbejder,
M,
409, Ane Elisabeth Rosendahl, 40, Gift, Hans Kone, K,
410, Mathia Christian Østervald, 2, Ugift, Deres Børn, M,
411, Ane Marie Østervald, 7, Ugift, Deres Børn, K,
412, Caroline Wilhelmine Østervaldt, 3, Ugift, Deres Børn, K,
413, Andreas Ferdinand Thun, 21, Ugift, Lærling, M,
414, Ane Marie Schulen, 23, Ugift, Tienestepige, K,

Vejle, Brusk, Kolding Købstad, 1840
Kolding Kiøbstad, Torvet No. 221
1990, Hendrik Østerwald, 38, Gift, Guldsmed, M,
1991, Ane Elisabeth Rosendahl, 48, Gift, Hans Kone, K,
1992, Ane Maria Wittcher, 12, Ugift, Deres Steddatter, K,
1993, Caroline Østerwald, 10, Ugift, Deres Børn, K,
1994, Mathias Østerwald, 8, Ugift, Deres Børn, M,
1995, Christian Østerwald, 6, Ugift, Deres Børn, M,
1996, Poul Meilwang, 22, Ugift, Guldsmedesvend, M,
1997, Peter Th. Petersen, 20, Ugift, Læredrenge, M,
1998, Anders Michelsen, 20, Ugift, Læredrenge, M,
1999, Maria Pedersdatter, 18, Ugift, Tjenestepige, K,
2000, Melchov ?? Bergenhammer, 29, Ugift, Barber, Logerende, M,

Vejle, Brusk, Kolding Købstad, 1850
Husstands/familienr. 392 Kolding Kiøbstad Matr.nr./Adresse Vestergade,
Østre Side No. 253
2010, Ane Elisabeth Østervald født Rosendahl, 59, Fraskilt, ernærer
sig ved Haandarbejde, K, Slesvig

De er ikke i FT-1845 for kongeriget. Det mest sandsynlige er nok, at
de på det tidspunkt har opholdt sig i Haderslev amt. Det er jo tæt på,
men desværre er en stor del af FT-1845 for Haderslev amt gået tabt.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 11-12-03 16:02

On Thu, 11 Dec 2003 15:56:07 +0100, Lars J. Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

> [...]
>Østre Side No. 253
>2010, Ane Elisabeth Østervald født Rosendahl, 59, Fraskilt, ernærer

Mon ikke, det er hende (ældste søn opkaldt efter morfar):

Haderslev, Haderslev, Haderslev Købstad, 1803
Husstands/familienr. 81, Neu Hadersleben 4te Rotte, Schmiedestrasse
No. 177
1245, Mathias Rosendahl, 43, Gift, Bürger und Mahler, 1, Hausvater,
1246, Anna Magdalena Wildschütz, 35, Gift, 1, dessen Frau,
1247, Ingeburg Margaretha Rosendahl, 14, Ugift, Ihre Kinder,
1248, Anna Elisabeth Rosendahl, 12, Ugift, Ihre Kinder,
1249, Magdalena Rosendahl, 8, Ugift, Ihre Kinder,
1250, Andr. Rosendahl, 5, Ugift, Ihre Kinder,
1251, Hans Schindzel??, 22, Ugift, Mahlergesell, Gesell,
1252, Niels Schmidt, 20, Ugift, Mahlergesell, Gesell,
1253, Ove Hadberg, 15, Ugift, Lernt die Mahler Profession,
Lehrbursche,
1254, Adelheit Lindemanns, 26, Ugift, Dienstmagd,

Så kunne det jo tænkes, at de er gift i Haderslev, og at der ved
brylluppet står, hvor han kommer fra.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Anders B. Christophe~

Dato : 11-12-03 18:39

"Kim" <k.wilken@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i Politikens bog om sølvstempler for nogle sølvting, der liggre på
> Koldinghus - men intet om, hvordan han pludselig dukkede op i Kolding -

Der findes flere udgaver af Politikens bog. Min er revideret og udvidet
udgave fra 1982
Under Kolding står
Christoffer Heinrich Osterwaldt født 1803 i København får borgerskab
10.21830, flytter som guldsmed 1842 til Assens. Omtales her 1845 ved sin
skilsmisse. Se Assens. Bordsølv: Spiseske i KMK (Museet på Koldinghus Slot).
To flødeskeer i KMK. Øvrige Arbejder se Assens.

Under Assens står:
Christoffer Heinrich Osterwaldt i København 1803, guldsmed i 1830 i Kolding,
får borgerskab i Assens 8.11.1842, omtales 1845 ved sin skilsmisse. Se
Kolding.
Bordsølv: Spiseskeer og tesi
Dragtsølv: Urkæde i Sorø Museum

Familien findes her i 1845
odense, Baag, Assens Købstad, Østergade, , Østergade, nr.32 Gaard, 16 F3, FT
1845

Christof Ostervald, 42, gift, , gulsmedemester, Kjøbenhavn
Ane Rosendal, 54, gift, , hans kone, Hadersleb
Caruline Ostervald, 14, ugift, , deres datter, Kolding
Mathis Ostervald, 12, ugift, , deres søn, Kolding
Christian Ostervald, 10, ugift, , deres søn, Kolding

Med venlig hilsen
Anders B. Christophersen