Terpentin-forsøg i mangel af bedre
Fra : Bo Warming

Dato : 20-12-03 14:18

Uden gas-varmekilde kan friturebrand ikke opnås, men jeg havde lidt
terpentin i huset og antændte det og hældte det fra meters højde på avis,
og avisen antændtes ikke, selvom der var flammer i de faldende
terpentin-skvæt.

Det minder mig om skræk-propaganda i min gamle "Baden Powels spejderbog"
hvor en tosse hælder petroleum på dårligt brændende bål for at få gang i
den, og man ser den onde flamme løbe op af petroleumstrålen og ind i
metal-petroleumsduken(som især er luftflyldt) og få denne til at eksplodere.

Jeg vil tro at et træhus kan antændes af brændende friture, der hældes vand
i, hvis olien koger over så der en kort tid er væske-overflade, der
forbinder den flammende friture-overflade med trægulvet - så "den onde
flamme" løber langt en væskeoverflade, som på spejder-billedet.

Hvis en stor sø af brændstof lander på trægulvet og fører antændelsen med
sig ned fra bordhøjde til gulvhøjde, så er der nok mulighed for antændelse
af et meget sårbart træhus - alene at der er vinyl på gulvet (eller døre og
vinduer er lukkede) kan dog være nok til at friturebål på gulvet brænder ud,
inden solidt træ er antændt.

Hvis frituren kun er nået flammepunktet og så antændt, og vand hældes i og
skubber frituren ud, så vil flammerne let blæse væk før noget brandbart
rammes og/eller nedkøling fra en grad over til en grad under flammepunkt kan
ske, dvs brand kun opstår, hvis der rammes gulvtæppe eller papir, der kan
fungere som væge.

Hvis der er tale om en typisk madlavnings-situtation, hvor kød, løg eller
lignende ligger i frituren og afgiver bobler, vil der være så meget omrøring
i frituren, at temperaturen er den samme i overflade som i grydebund. I
såfald vil udsprøjtet olie, ved pludselig ½l nedhældning af vand, være cirka
flammepunkts-temperatur, når der lige er gået ild i frituren, og hvis vand
straks hældes på, vil det udsprøjtede olie typisk være under flammepunktet,
idet brændstoffet spredes over en stor overflade på solidt trægulv. Men
terpentin-forsøget gav mig fornemmelse af, at et letantændeligt porøst
ubehandlet gulv skal ikke have stor overophedning af olien, for at det kan
antændes

Jeg ser megen manddomsprøve i værnepligtiges brandkurser. De får seje
oplevelser og noget at prale af, og de lærer at kende egne grænser mht hvad
de tør gøre i en presset situation, og det er godt.
Men de fyldes også med megen skrækpropaganda og bliver let gjort til
misinformerende (evt sjuske-lyvende) pralhalse.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-12-03 17:03

Bo Warming (ELTZNXFXSMII@spammotel.com) skrev følgende:
Klip (noget om friturebrand)

Davs Bo.

Kunne man ikke lokke dig til at holde dine indlæg til en tråd, når de
omhandler det samme. Det er enormt så meget det fylder i denne gruppe.

- Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 21-12-03 00:31

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote in message
> Kunne man ikke lokke dig til at holde dine indlæg til en tråd, når de
> omhandler det samme. Det er enormt så meget det fylder i denne gruppe.

Det du anbefaler, er dårlig netikette. Det er i alles interesse at
overskrift og indhold matcher.
Desværre er mange dovne og fortsætter en tråd under falsk og vildledende
subject line.

Der er plads til os alle på internettet. Nogle er måske FOR
eksperimenterende med at gå nye veje, efter gængs smag. Men som Anders Fogh
Rasmussen klogt siger, bør ingen adlyde smagsdommeri. Kun når der voldes,
stjæles, bedrages, er der dårlig etik, og i dette tilfælde har du tilmed
ingen fundats - det være sig forældede ord eller fornuftig læsen mellem
linierne - til støtte for din kritik.

Hvis nogen fylder meget, og hvis der virkelig findes nogen, der oplever et
problem i, at debatten beriges med mange indlæg, så er det særlig værdifuldt
at "varedeklarationen" i subject line er dækkende for indhold, så de kan
nøjes med at åbne, hvad har deres interesse.

Når mange angriber mig, er jeg nødt til at svare og få bragt på plads, at
der er videnskabelig fornuft bag mine meninger om friture mm, at der ikke er
noget nazi eller antisemit ved mig, og hvad der nu ellers cirkulerer af
misforståelser.

Fra : Martin Petersen

Dato : 21-12-03 02:15

> [...]
> overskrift og indhold matcher.
> Desværre er mange dovne og fortsætter en tråd under falsk og

"klip"

Glem det.... Jeg fortryder jeg spurgte.

- Martin

Fra : Jacob Laugesen

Dato : 23-12-03 17:23

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message news:<nZ4Fb.522$v45.258@fe01-2.private.usenetserver.com>...

> [...]
> noget nazi eller antisemit ved mig, og hvad der nu ellers cirkulerer af

jeg tror nu mange vil kalde dig og dine holdninger nazi eller
antisemitistiske. Især hvis man læser på www.glistrup.com.

/Jacob Laugesen

Fra : Bo Warming

Dato : 23-12-03 18:47

"Jacob Laugesen" <j-l@rocketmail.com> wrote in message
> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message

> jeg tror nu mange vil kalde dig og dine holdninger nazi eller
> antisemitistiske. Især hvis man læser på www.glistrup.com.

Når ingen har citeret mig for noget jødekritisk, så er det langt ude at
angribe mig med disse skældsord.

Men man kan altså ikke angribe mig for noget vedr facts og logik - kun ved
at digte noget der ikke har relation til virkeligheden.

Hvilke artikler på www.glistrup.com mener du kan tolkes som antisemitiske.
Vær konkret. Alle kan have en vag mening om at når Glistrup er extremist så
passer det sgu nok at der også er nazisme. Specificer - det må være let,
hvis der er et gran af noget sandt i din kritik.

Fra : Carsten Holck

Dato : 21-12-03 22:31

Bo Warming wrote:
> [...]
> petroleumstrålen og ind i metal-petroleumsduken(som især er
> luftflyldt) og få denne til at eksplodere.
Vil du ikke være så venlig at prøve det med benzin, så vi slipper for dit
vrøvl

/carsten

Fra : Bo Warming

Dato : 22-12-03 00:40

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> wrote in message

> Vil du ikke være så venlig at prøve det med benzin, så vi slipper for dit
> vrøvl

Med benzin er det klart at damptrykket er så stort, at antænding vil ske.

Med terpentin har vi en analog til friture - kun hvis brændstoffet er
forvarmet fra flammepunkt til selvantændelsespunkt, vil det lave ildebrand,
når man hælder vand i.

Undervisningsforsøget med vand i friture, som alle kender, er skræmmende og
flot.

Men det viser ikke at husbrand opstår, så jeg forstår godt, at ingen tager
mod væddemålet.

Debattens start-tese - at man ikke brænder inde i hus med vinduer i en
meters højde - lader det heller ikke til at nogen har konkret viden om, og
Thomas Kroghs "redning af TV-journalistikken" med at typiske friturebrande
er så vilde, at folk ikke kan komme ud af huset, er ikke bekræftet.

At modsige vanetænkning er, hvad videnskab bør handle om. Og ingen tvinger
dig til at læse, hvad du oplever som vrøvl. Mon ikke mange gør som ved
avislæsning - starter på læsning af mangen artikel uden at gøre den færdig.