Hvordan fyrfad-misinformation kan være ops~
Fra : Bo Warming

Dato : 20-12-03 13:55

Det er indlysende, at 15 cm stikflamme ved øl i tændt fyrfadlys er umuligt -
og ophavsmanden til rapporten har da også indrømmet beruselse.

Ved diskussion med min overtændings-erfarne søn er følgende tankespind
opstået.

Hvis mange fyrfadslys står samlet og varmer hinanden op, og en påhældning af
vand eller spirituøse drikkevarer sker, så kan delvis slukning ske.

Man kan slukke et steareinlys, så det kan antændes med tændstik der holdes
mange centimeter over vægen, idet der fra vægen stiger brandbare gasser op
lige efter lyset er slukket ved anden metode end pusten.

Hvis gasserne stiger op fra en delvis slukket mange-lys-dekoration, og så
antændes af andre lys, der ikke var blevet slukket, så kan der nok opnås et
pludselig antændelse af de slukkede lys, som kan kaldes en stikflamme.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Søren Olsen

Dato : 20-12-03 15:42

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message
> Det er indlysende, at 15 cm stikflamme ved øl i tændt fyrfadlys er
umuligt -
> og ophavsmanden til rapporten har da også indrømmet beruselse.

Ikke desto mindre har jeg oplevet fænomenet to gange.

Fra : Tim Christensen

Dato : 20-12-03 22:56

Søren Olsen wrote:

> Ikke desto mindre har jeg oplevet fænomenet to gange.

Det eneste jeg ikke tror på er at flammen kun var 15cm, jeg har set
forsøget lavet med langt bedre resultat.

Mvh

Tim

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-12-03 23:22

Tim Christensen (nospam@eson.dk) skrev følgende:

> Det eneste jeg ikke tror på er at flammen kun var 15cm, jeg har set
> forsøget lavet med langt bedre resultat.

Jeg ved heller ikke hvor det kommer fra. Jeg skrev:
news:brtdjd$ftc$1@news.cybercity.dk ...

- Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 20-12-03 23:40

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote in message

> Jeg ved heller ikke hvor det kommer fra. Jeg skrev:
> news:brtdjd$ftc$1@news.cybercity.dk ...

Sænkes en lyseslukker over en stearinlysflamme, så den netop går ud, så kan
en tændstikflamme genantænde mange centimeter over vægen, pga. de opstigende
gasser.

Lever dette overtændings-fænomen op til den maleriske beskrivelse
"stikflamme"?

Sådant kan opnås, hvis der er *mange* tæt-stillede fyrfadslys og kun nogle
slukkes af hin sjat øl.(dvs dampe fra de slukkede, antændes af de
ikke-slukkede)

Det har været foreslået, at opstigende stearingasser kan "selvantænde."

Hvordan det skulle ske, er en gåde for både min kemikerfornuft og for en
brandmand.

Ved nogen hvordan linolieklude selvantænder?

Passer det, at en trykflaske med acetylen HCCH er så ustabil, at den kan
selv-eksplodere, hvis den har været tabt på cementgulv - og at det ikke sker
øjeblikkeligt, men den stødte metalflaske skal være under observation efter
at være blevet stresset(det lærer brandmænd, men baggrunden for deres
farverige lærdom er ofte uden kemi og forståelse)?

Fra : Martin Petersen

Dato : 21-12-03 02:17

Bo Warming (ELTZNXFXSMII@spammotel.com) skrev følgende:

> Ved nogen hvordan linolieklude selvantænder?

Der sker en kemisk proces ved hærdningen af linolie, der udvikler varme.
Hvis olien så hærder i en sammenkrøllet klud, kan temp. komme højt nok op
til at olien antænder ( ~350 gr. C ).

- Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 21-12-03 06:26

> Der sker en kemisk proces ved hærdningen af linolie, der udvikler varme.
> Hvis olien så hærder i en sammenkrøllet klud, kan temp. komme højt nok op
> til at olien antænder ( ~350 gr. C ).

Tak for den oplysning. Min brandsmands-uddannede søn spurgte jeg, og han
svarede at det bør jeg "vide som kemiker. "
Så py ha - med din hjælp har jeg nu ikke _det_ hul i min almendannelse!

Det er alligevel fantastisk - også at kompost-gæring kan skabe
selvantændelse, selvom den sker vådt.

Linolien optager vel ilt i sine mange dobbeltbindinger, så kludene skal ikke
være så hårdt krøllet sammen, at der ikke kommer ilt ind i midten - og de
skal ikke være så løst krøllet sammen, at den dannede varme diffunderer ud -
afgives ved konvektion.

Da der ca 1995 skete stor brand i Rigsarkivet ved Folketinget, om natten
mens bygningshåndværkere reparerede, mente man at selvantændelse i en
affaldssæk var årsagen. Sådant har jeg hørt før. Mærkeligt at arbejdsledere
ikke sætter affaldspapirsække hvor de kan brænde ud, uden katastrofe. Ved
nogen hvor ofte og hvordan selvantændelse skaber ildebrande - eller om det
bare er en søgt forklaring, når man ikke aner noget og vil sige noget -
lissom at det må være mus der har bidt i elektriske ledninger?

Brandårsager er mysterie, og da der var brand i mit hus , gad brandvæsenet
slet ikke søge årsagen. Mit paranoide sind aner sammensværgelse. At de har
det fint med mange påsatte brande og store vandskader de laver, så der
skabes job til håndværkere. Og forsikringssvig gider man ikke forske dybt i.
Nordsømuseet (Akvarium med klumpfisk mm) i Hjørring er lige brændt og min
søn havde engang sommerferiejob der, og siger at kun gulvbelægning, papirer
og møbler kan brænde i det moderne betonbyggeri.
Man foretrækker ofte trægavle for jerngavle, for de gir sig langsommere ved
brand. Men hvorfor undgår man ikke helt at der er noget der kan brænde i
betonbyggeri? Så skønt er træ da ikke at røre ved.

Fra : Søren Olsen

Dato : 21-12-03 10:43

> [...]
papirer
> og møbler kan brænde i det moderne betonbyggeri.

I Hirtshals - ikke Hjørring.

Fra : Søren Olsen

Dato : 21-12-03 00:15

"Tim Christensen" <nospam@eson.dk> wrote in message

> Det eneste jeg ikke tror på er at flammen kun var 15cm, jeg har set
> forsøget lavet med langt bedre resultat.

ditto

Fra : Bo Warming

Dato : 21-12-03 00:04

"Tim Christensen" <nospam@eson.dk> wrote in message

> Det eneste jeg ikke tror på er at flammen kun var 15cm, jeg har set
> forsøget lavet med langt bedre resultat.
'
For at vi ikke "taler forbi hinanden" vil det være dejligt om nogen
fortæller præcis, hvordan man med en sjat øl og eet fyrfadslys, opnår en
flamme der altid over 15 cm - og hvor al forbrænding har været stoppet en
kort tid.

Selvantændelse og overtænding har været nævnt, men hvilke mængder,
bevægelser og tidsrum er der tale om ved dette forsøg?

Jeg prøvede idag med terpentin bål i metalskål, at slukke med store og små
mængder vand, og selvom skålen havde høje kanter, der varmedes af flammen,
så al terpentinen har været opvarmet til omkring flammepunktet, så var det
umuligt at få det til at sprøjte ud medbringende ild. Slukning og lidt
svineri, var det eneste jeg kunne frembringe.

Vedr påstanden om, at jeg er uden empati og normalitet, siden jeg ikke
mistænker mange af mine ædru medborgere for den dumhed at ville slukke
brande i kulbrintevæsker med vand, så er det nok rigtigt, at jeg ikke har
erfaring til at indleve mig i fuldemands-festers absurditeter.
Min far lærte mig glæden ved let hvidvinsberuselse, da jeg var 13 år, så jeg
har altid tilstræbt kun det og kun een gang haft tømmermænd.

Når det påstås, at en svigermor for 30 år siden hældte vand i friturebrand
og stadig har brandsår-ar, så benægter jeg ikke dette.
Jeg er blot nysgerrig om hvordan det kunne føre til, at huset brændte.
Og jeg tror ikke, at statistik peger imod, at ædru danskere prøver at
slukke friturebrande med vand mere end ca en gang hver tiende år - ved nogen
noget?
Fordrukne ulykkesfugles sindsyge adfærd er måske OT i dk.videnskab, men hvis
nogen ved noget, er jeg nysgerrig, (og fundats, udbydere og praksis ser
mildt på OT idag)..

Fra : Benche

Dato : 20-12-03 15:43

Bo Warming skrev i meddelelsen <0FXEb.29904$US3.8269@fe07.private.usenetserver.com>...

>Det er indlysende, at 15 cm stikflamme ved øl i tændt fyrfadlys er umuligt -
>og ophavsmanden til rapporten har da også indrømmet beruselse.

det er indlysende at du kværner i et væk om noget du står alene med. get a life.

-Benche