The mother of invention
Fra : Bent Jensen

Dato : 20-12-03 13:06

I disse dage er det 100 år siden, at brødrene Orwille og Wilbur Wright
foretog verdenshistoriens første motoriserede flyvning med en maskine
tungere end luften.

På den tid var der mange, der arbejdede på at lave en maskine, der
kunne flyve. Hvorfor blev det netop de to cykelsmedebrødre?

Min teori er, at brødrenes succes skyldtes, at de fulgte en
arbejdsmetode, som deres mor havde indprentet dem.

Moderen, Susan Wright (født Koerner), var datter af en karetmager. Som
pige hjalp hun faderen i hans karetmagerværksted og lærte at betjene
værktøj og lave ting og sager. En website fortæller, at hun senere
studerede litteratur på Hartsville College in Indiana. Men i en
BBC-udsendelse hørte jeg for en halv snes år siden, at det i
virkeligheden var naturvidenskab, hun studerede. Det var meget
usædvanligt for en kvinde på den tid.

Da de to cykelsmedesønner begyndte at tale om, at de ville forsøge at
lave en maskine, der kunne flyve, indprentede hun dem, at de måtte
følge den naturvidenskabeligt rigtige metode. De måtte starte med at
lave en tegning, og den måtte være baseret på videnskabelige
beregninger. Det gjorde brødrene. De opdagede imidlertid, at noget af
den eksisterende aerodynamiske teori, bl.a. Smeaton's koefficient
vedrørende vingers "løft", var vildledende og foretog systematiske
forsøg med vindtunnel for at finde den rigtige sammenhæng.

Den 17. december 1903 foretog Wilbur verdenshistoriens første flyvning
med en motoriseret maskine tungere end luften. Han fløj en 852 fod
lang strækning ved Kitty Hawk i North Carolina. Men Susan Wright
oplevede ikke sønnernes succes. Hun var 14 år tidligere død af
tuberkulose.

Bent

Fra : Bo Warming

Dato : 21-12-03 06:33

"Bent Jensen" <kongaead@my-deja.com> wrote in message
> [...]
>
> Min teori er, at brødrenes succes skyldtes, at de fulgte en
> arbejdsmetode, som deres mor havde indprentet dem.

Og de havde gode, kloge sponsorer med masser af penge

> [...]
> lang strækning ved Kitty Hawk i North Carolina. Men Susan Wright
> oplevede ikke sønnernes succes. Hun var 14 år tidligere død af

AT to meget forskellige teknik-geni-sønner ikke spilder resourcer på
søskende-jalousi er også moderens store fortjeneste. Jeg kender næsten ingen
søskende med harmoni, og kongebrødre har igen og igen myrdet hinanden i
historiens løb, selvom man siger at "blod er tykkere end vand."

Ellehammer og en række tyskere var vist så tæt ved at udføre samme
genialitet - surt at være nr 2. På Boile -Mariottes tid delte man æren,
fordi publicering ikke skete så hurtigt. I Tjekkiet så jeg museum for
bøhmisk lynafleder-opfinder som var tidligere ude end Benjamin Franklin
Men som ikke havde så god presse - og der var fyrstedømme, ikke
markedsfrihed i Brno , hvor bedriften skete
Benjamin Franklin var god selviscenesætter og blev rig på værdiløse
opreklamerede lynafledere, og Wright skorede også på medie-fordel, PR,
marketing.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-12-03 22:35

Bent Jensen skrev:
> [...]

> Min teori er, at brødrenes succes skyldtes, at de fulgte en
> arbejdsmetode, som deres mor havde indprentet dem.

Den teori vil jeg ikke gøre mig klog på, men jeg undres faktisk
også over at alle disse pionerer - også vores egen Ellehammer,
tre år senere - selv konstruerede stjernemotoren. Det ville jeg
antage at være mindst lige så stor en udfordring for nogle
cykelsmede, som at samle et stativ med noget sejldug på, og
sætte nogle cykelhjul under.

Hvem havde mon designet disse motorer?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Bent Jensen

Dato : 25-12-03 13:41

"Herluf Holdt" wrote ...

> [...]
> antage at være mindst lige så stor en udfordring for nogle
> cykelsmede, som at samle et stativ med noget sejldug på, og

Ellehammer betragtes som stjernemotorens opfinder. Man havde til den
endnu ikke udviklede flyvemaskine brug for en motor, som ikke vejede
ret meget, samtidig med at den kunne afgive en stor effekt. Det kunne
stjernemotoren, fodi den var luftkølet og derfor ikke havde nogen
kølekappe. Det opfinderiske element - at arrangere clindrene, så de
strittede radialt ud i flere retninger - var smart nok, men det var af
en anden art end det opfinderiske element i selve flyvemaskinen.

Skridtet fra at have fået idéen til stjernemotoren og så til motorens
fremstilling var ikke så stort, om end det på den tid var noget
vanskeligere, fordi værkstedsteknikken i jernindustrien ikke var så
veludviklet. En metalfagligt uddannet person kunne sætte sig ned ved
et tegnebord og udarbejde tegningerne, hvorefter værkstedet uden megen
eksperimenteren kunne lave en fungerende motor på grundlag af
tegningerne.

Anderledes var det med selve flyvemaskinen. Man kunne sætte sig ned og
lave tegninger på grundlag af beregninger på grundlag af eksisterende
aerodynamisk teori, men maskinen ville ikke flyve, for teorien var
utilstrækkelig eller fejlagtig. Det var her, brødrene Wright var
overlegne. De lavede ikke en flyvemaskine på må og få, men de foretog
systematiske, detaljerede undersøgelser i vindtunnel for at finde ud
af aerodynamikken. Det var moderens formaning om nødvendigheden af en
naturvidenskabelig arbejdsmetode, der fik dem til det. (Jeg er ikke
klar over, om vindtunnellen også var deres opfindelse.)

Hvad brødrene Wright også opfandt, det var, hvordan man skulle gøre
flyvemaskinen styrbar. En flyvemaskine, man ikke kunne styre, ville jo
ikke være meget værd.

Både Ellehammer og brødrene Wright havde nok det problem til fælles,
at de havde begrænset med kapital til rådighed for deres forsøg.

Bent

Fra : ASKF

Dato : 24-12-03 01:14

Bent Jensen ytrede sig i
<9a3bbfb0.0312200406.6b6c9d94@posting.google.com> med dette:

> [...]
>
>På den tid var der mange, der arbejdede på at lave en maskine, der
>kunne flyve. Hvorfor blev det netop de to cykelsmedebrødre?

Nu hersker der altså en del tvivl om at de var de første.
Angiveligt var en anden amerikaner kommet dem nogle år i forkøbet, men
da han forsøg ikke blev filmet, var der ikke noget bevis.

For nogle år siden kørte der en serie på DR om filmens historie, her var
der en udsendelse om et filmfund i New Zealand, hvor en filminstruktør
(vist Charles Pathé, men jeg er ikke helt sikker) havde lavet optagelser
af en flyvning foretaget endnu tidligere (mener det var ca. 5 år
tidligere end Wright).

NB. Jeg beklager at jeg ikke har kunnet finde noget dokumentation om
flyvningen på New Zealand.
--
Mvh. Allan Stig Kiilerich Frederiksen
"Det med `samfundstjenstligt incitament' er noget sejlivet sludder"

Fra : Peter Lind

Dato : 26-12-03 22:33

ASKF wrote:
> [...]
> (mener det var ca. 5 år tidligere end Wright).
>
> NB. Jeg beklager at jeg ikke har kunnet finde noget dokumentation om

Det er med i Peter Jacksons dokumentarfilm: "Forgotten Silver", der handler
om alle de fantastiske fund af Colin McKenzies film fra første del af
1900-tallet.
Nogle mener dog at det hele er fup og svindel ...
http://us.imdb.com/title/tt0116344/ ... men alligevel en ganske fornøjelig
film.

Peter Lind

Fra : ASKF

Dato : 29-12-03 12:27

Peter Lind ytrede sig i <bsi9lh$2e15$1@news.cybercity.dk> med dette:

> [...]
>1900-tallet.
>Nogle mener dog at det hele er fup og svindel ...

Tak for korrektionen, det var selvfølgelig den jeg havde set lidt af.
Jeg så kun et klip af den, for nogle år siden, og da jeg sidste nat så
den i fuld længde på TV DK2, var jeg heller ikke i tvivl om at det ikke
er en film der kan bruges som kilde til andet end lidt morskab.

Lidt pineligt, men så kan jeg bare lære det...