Magnesium i kobber(II)sulfat
Fra : Henry Vest

Dato : 18-12-03 12:03

Når magnesium opløses i kobber(II)sulfat, udvikles der en gas. Hvad er det
for en reaktion der sker?

--
Henry Vest

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 18-12-03 13:11

Henry Vest wrote:

> Når magnesium opløses i kobber(II)sulfat, udvikles der en gas. Hvad er det
> for en reaktion der sker?

Det véd jeg ikke, men når det opløses i vand, sker følgende måske:

Mg + H2O -> MgO + H2

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 18-12-03 20:48

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote in message news:<3FE1994E.36DC726E@jeppesn.dk>...

> Det véd jeg ikke, men når det opløses i vand, sker følgende måske:
>
> Mg + H2O -> MgO + H2

Er kobbersulfatet blåt, så indeholder det krystalvand.

Er det en vandig opløsning, så fjerner du jo det beskyttende oxid lag.
Herefter kan vandet reagere med Mg.

Så enten vanddamp pga. varme eller H2.

Venligst

Carsten Nielsen

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 19-12-03 22:24

Jeppe Stig Nielsen
> Det véd jeg ikke, men når det opløses i vand, sker følgende måske:
> Mg + H2O -> MgO + H2

Dette var en mulighed - men ikke den mest sandsynlige. I stedet dannes
magnesiumhydroxid :

Mg + 2 H2O -> Mg2+ + 2 OH- + H2

Denne proces vil dog normalt ikke forløbe med magnesium og vand. Den kan dog
ske med Mg og varm vanddamp.

Magnesium vil i stedet oxideres af kobberionerne :

Mg + Cu2+ -> Mg2+ + Cu

Men denne proces frigør ingen gasser.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-12-03 09:35

Regnar Simonsen skrev:

>Mg + 2 H2O -> Mg2+ + 2 OH- + H2

>Denne proces vil dog normalt ikke forløbe med magnesium og vand. Den kan dog
>ske med Mg og varm vanddamp.

Den kan også ske med kold vand uden store armbevægelser. Det går
bare så langsomt at man skal vente måske 10 minutter før man kan
se små bobler der har sat sig på magnesiummet, og det må heller
ikke være alt for beskidt.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 20-12-03 12:08

Regnar Simonsen wrote:

> Dette var en mulighed - men ikke den mest sandsynlige. I stedet dannes
> magnesiumhydroxid :
>
> Mg + 2 H2O -> Mg2+ + 2 OH- + H2

Nå ja, det anede mig nok at min reaktion ikke var helt »rigtig«.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 21-12-03 01:05

Hej
Begge processer er mulige - f.eks. ses på

http://www.webelements.com/webelements/elements/text/Mg/chem.html

"Magnesium does not react with water to any significant extent. This is in
contrast with calcium, immediately below magnesium in the periodic table,
which does react slowly with cold water. Magnesium metal does however react
with steam to give magnesium oxide (MgO) (or magnesium hydroxide, Mg(OH)2,
with excess steam) and hydrogen gas (H2).

Mg(s) + 2H2O(g) Mg(OH)2(aq) + H2(g) "

--
Hilsen
Regnar Simonsen

begin 666 arrow.gif
M1TE&.#EA( `%`/ ``/___P```"'^8E=E8D5L96UE;G1S(*DQ.3DS+3$Y.3D@
M36%R:R!7:6YT97(-:'1T<#HO+W=W=RYW96)E;&5M96YT<RYC;VTO#64M;6%I
M;#H@=V5B96QE;65N='- <VAE9F9I96QD+F%C+G5K`"'Y! @`````+ `````@
;``4`0 (3A(^9$>H/&02LVHOQW*KRCWA.`0`[
`
end

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-12-03 08:14

Regnar Simonsen skrev:

>"Magnesium does not react with water to any significant extent. This is in
>contrast with [..]

.... en masse forsøg som jeg har lavet. Tag en strimmel
magnesiumbånd og put i koldt vand. Efter noget tid sejler den op
til overfladen fordi brintboblerne løfter den.

--
Bertel

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 21-12-03 17:09

Bertel Lund Hansen
> ... en masse forsøg som jeg har lavet. Tag en strimmel
> magnesiumbånd og put i koldt vand. Efter noget tid sejler den op
> til overfladen fordi brintboblerne løfter den.

Det vil jeg prøve ved først givne lejlighed (dvs. den 4/1 2004).
Hvis der dannes hydrogen efter nogle minutter, er det heller ikke
overraskende, da andre metaller i 2. hovedgruppe reagerer med vand - laver
jævnligt selv forsøget med calcium + vand, der ikke er så "kriminelt" som
natrium + vand.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 23-12-03 10:08

Umiddelbart ser det ikke ud til at der vil ske andet end en
kation-udveksling, - så jeg overvejer om det magnesium der tilføres kan have
en indflydelse på den opløste CO2 i kobber(II)sulfat-opløsningen: En
stigning i temperatur vil frigøre CO2, ultralyd ligeså .. og måske også
magnesium ?

> Når magnesium opløses i kobber(II)sulfat, udvikles der en gas. Hvad er det
> for en reaktion der sker?

Carsten