... men på engelsk?
Fra : Johs Jensen

Dato : 17-12-03 19:46

Hej.

Kan nogen hjælpe med en gangbar ("korrekt") formulering på engelsk;
'Et hvilende legeme ophængt gnidningsfrit i massemidtpunktet, vil
forblive i hvile uanset legemets stilling'.

Så 1000 tak.

Mvh Johs.

Fra : J. Nielsen

Dato : 17-12-03 21:25

On Wed, 17 Dec 2003 20:46:09 +0200, Johs Jensen <schlangen@paradis.dk> wrote:

>Hej.
>
>Kan nogen hjælpe med en gangbar ("korrekt") formulering på engelsk;
>'Et hvilende legeme ophængt gnidningsfrit i massemidtpunktet, vil
>forblive i hvile uanset legemets stilling'.

Nu fik jeg kun 8 til realeksamen, så jeg garanterer ikke for det følgende:

"A body at rest suspended frictionless at its center of mass, will remain at
rest regardless of the bodys position"

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-12-03 05:14

Scripsit J. Nielsen <morgan@post8.tele.dk>

> "A body at rest suspended frictionless at its center of mass, will remain at
> rest regardless of the bodys position"

"Orientation" er nok mere præcist end "position".

--
Henning Makholm "The bread says TOAAAAAST."

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 18-12-03 09:40

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:

> Scripsit J. Nielsen <morgan@post8.tele.dk> > > On Wed, 17 Dec 2003

> "Orientation" er nok mere præcist end "position".

"... of the body's position/orientation" er vel mere korrekt - evt.

"... irrespective(ly) of the position/orientation of the body"

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 18-12-03 11:51

> "... irrespective(ly) of the position/orientation of the body"

Der står på dansk "stilling". Stilling, som jeg ser det, er orientering og
ikke position... position er position
Pointen i hele sætningen er da også, at er objektet på en eller anden måde
ophængt i tyngdepunktet, så _er_ det i hvilestilling. Det vil ikke pludselig
tilte runt og vende en anden vej.

Fra : Jan Nielsen

Dato : 18-12-03 12:29

On Thu, 18 Dec 2003 11:50:52 +0100, "Jakob Nielsen" <jni@no.mail.no> wrote:

> [...]
>ophængt i tyngdepunktet, så _er_ det i hvilestilling. Det vil ikke pludselig

Ordet "position" har flere betydninger på Engelsk. Når Detective Colombo
omtaler "the position of the body..." så er det ikke ligets geografiske
placering han hentyder til.

--
- JN -

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 18-12-03 13:46

> Ordet "position" har flere betydninger på Engelsk. Når Detective Colombo
> omtaler "the position of the body..." så er det ikke ligets geografiske
> placering han hentyder til.

True. det har netop flere betydninger, og er derfor mindre sigende end
orientation.
The victim's (ham colombo fandt før) sexual orientation might have been a
leading factor in the murder.
Hm.. måske også flertydigt?

plrrr... få bablefish til at oversætte. det skal nok give en underholdende
oversættelse.. særligt da den ikke kan dansk.