Nyt stort primtal!
Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 16-12-03 20:15

GIMPS-projektet er ikke de eneste der kan finde nye store primtal.
(Som diskuteret her for et par uger siden har de netop fundet et nyt).

I dag har "Seventeen or bust"-projektet (www.seventeenorbust.com)
annonceret at 53592^5054502+1 er et primtal (med 1'521'561 cifre). Det
er det fjerdestørste primtal opdaget indtil nu.

..Henrik

--
"The ultimate goal of mathematics is to eliminate all need for
intelligent though" - Graffiti af ukendt i 'Concrete Mathematics'

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-12-03 20:30

"Henrik Christian Grove" <grove@sslug.dk> skrev i en meddelelse news:7gwu8w377z.fsf@serena.fsr.ku.dk...

> I dag har "Seventeen or bust"-projektet (www.seventeenorbust.com)
> annonceret at 53592^5054502+1 er et primtal (med 1'521'561 cifre). Det
> er det fjerdestørste primtal opdaget indtil nu.

Beklageligvis mangler du et gangetegn.
5359.2^5054502+1

Mvh
Martin

Fra : Klaus G.

Dato : 16-12-03 21:10

> I dag har "Seventeen or bust"-projektet (www.seventeenorbust.com)
> annonceret at 53592^5054502+1 er et primtal (med 1'521'561 cifre). Det
> er det fjerdestørste primtal opdaget indtil nu.

kan godt være at det er mig som er snæversynet, men hvad dælen skal vi med
den viden? Jeg mener, hvorfor bruge så mange penge, og tid på at finde sådan
et tal?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

The only thing necessary for the triumph of Evil, is for good men to do
nothing - Edmund Burke(1729-97)

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-12-03 21:36

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:VEJDb.61086$jf4.3497412@news000.worldonline.dk...

> kan godt være at det er mig som er snæversynet, men hvad dælen skal vi med
> den viden? Jeg mener, hvorfor bruge så mange penge, og tid på at finde sådan
> et tal?

I en vis forstand bruges der hverken penge eller tid,
idet man udnytter ubenyttede cycles i PC'er.

Mvh
Martin

Fra : Sune Storgaard

Dato : 16-12-03 23:23

Martin Larsen mumbled his insignificant opinion in:
brnq3i$kfh$1@sunsite.dk

> "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> I en vis forstand bruges der hverken penge eller tid,
> idet man udnytter ubenyttede cycles i PC'er.

Slet ikke nogen dum ide, men der findes bedre ting at sætte pc'en til at
kværne når den ikke bruges. At bruge så mange resourcer på at finde primtal
er lidt et spild imho. For 5 år siden da de første dnet clienter begyndte at
dukke op med rc5 decryptering, troede jeg det var forløberen for noget
større og mere meningsfyldt, men man står stadigvæk vist lidt fast...?

Jeg betragter ikke seti@home og lign. som værende særlig gavnende, hvorimod
jeg der gerne lægger nogle cpu cycles til decideret forskning, som kræft o.
lign. Der findes et netværk som arbejder mod sars,ebola, anthrax og andre
lignende ting via distribueret netværk, se det kan jeg se mening i , men
det er tilsydenladende ikke så populært som at lytte efter ET. og finde
store tal..

http://www.dnaresearch.com.au/dist_comp.shtml

D2OL (Sengent) Findes jeg mere relevant end et stort tal.. men tillykke med
fangsten da, kan man købe en streamer til bilen med primtallet på ?

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 17-12-03 11:02

"Sune Storgaard" <speg-fjern@mail.dk> writes:

> fangsten da, kan man købe en streamer til bilen med primtallet på ?

Jeg tvivler på din bil er stor nok. Hvis hver ciffer fylder 1 mm^2 (og
det er altså svært at læse noget der er så småt) vil streameren være
lidt over 1,5m^2 stor.

..Henrik

--
Portland cement, see Concrete (in another book).
    -- fra indexet i "Concrete Mathematics"

Fra : LR

Dato : 16-12-03 22:44

> I dag har "Seventeen or bust"-projektet (www.seventeenorbust.com)
> annonceret at 53592^5054502+1 er et primtal (med 1'521'561 cifre). Det

Sidste måned blev det største kendte primtal (af alle typer) fundet:
2^20,996,011-1 med 6,320,430 decimaler: http://mersenne.org/

Mvh,

Lasse

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 16-12-03 23:24

"LR" <lar@tdcadsl.dk> writes:

> Sidste måned blev det største kendte primtal (af alle typer) fundet:
> 2^20,996,011-1 med 6,320,430 decimaler: http://mersenne.org/

Hvilket jeg skrev havde været nævnt for et par uger siden.

..Henrik

--
"Og jeg troede UENDELIG var et stort tal!"
-sagt efter en matematikforelæsning om transfinitte kardinaltal

Fra : Axelgaard

Dato : 17-12-03 10:52

> Hvilket jeg skrev havde været nævnt for et par uger siden.

Du krev jo kun "nye store primtal", altså ikke noget om at det var det
største
Bruger man overhovedet disse tal nogen steder, eller er det mere "lir" at
kunne finde det største primtal?

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 17-12-03 11:56

Henrik Christian Grove wrote:

> I dag har "Seventeen or bust"-projektet (www.seventeenorbust.com)
> annonceret at 53592^5054502+1 er et primtal (med 1'521'561 cifre). Det
> er det fjerdestørste primtal opdaget indtil nu.

Fremragende, så mangler vi bare elleve primtal mere (der er elleve
multiplikatorer tilbage).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)