Fedtbrand/fritureulykke/madsjov
Fra : Bo Warming

Dato : 16-12-03 17:13

Fedtbrand/fritureulykke/madsjov

At lynstegning i fedt nær 200 grader giver uovertruffen sprødhed er een ting

Noget andet er, at det er sjovt at leve livet farligt og at overstå perfekt
madlavning på sekunder. Lækkert, usundt, dristigt.

Elektriske friture-gryder har sikkerhedsautomatik og kun temperaturen 190
grader kan nås.

Gasblus, fx kosanbrænder i haven, gør det sjovt og hurtigt at lave friture,
fondue, vok mad.

Brand i stegefedt oplever man på lejrbål, hvor flammer slår ind over det
sydende margarine, og har man ikke et låg af passende størrelse, sætter man
panden på kold jord og hurtigt stopper ilden, fordi varmen går opad og kun,
når der er varme under gryden, opretholdes flammepunkt.

Friture-ildebrande er næsten lige så uproblematiske. Og sjældne. Og umulige
med el.

Sandsynligste farlige friturebrand er nok sket før de elektriske apparaters
tid, og man man har sat frituregryden på gassen med otte ½kg-palminpakker og
så var Otto Leisner pludselig i fjernsynet og man kom tilbage til en gryde
med ½meter flammer lodret op.

Lærebogs-eksemplet på dumhed - som næppe har optrådt i virkelighedens
verden - er så, at man har hældt vand på bålet og oliesprøjt ud i køkkenet
har givet irriterende små brandsår, evt 2.grads. Hvis man i stedet har
slukket for gassen under gryden, var det hurtigt døet ud, for bålflammerne
går jo opad , og olie brænder dårligt uden væge, så grydens temperatur
falder hurtigt til under flammepunktet.

Hvis der bruges olie og ikke kokos- eller svine-fedt(mættet, dvs stabilt) er
der risiko for dannelse af øje-irriterende nedbrydningsprodukter af de
ustabile umættede planteolier.

Ved temperaturer nær 500 grader kan også palmin så småt nedbrydes - kun
konsistensfedt tåler temperatur nær rødglødhede(1000 grader, fx i
tryklejer).

Det siges, at alle brande brænder ud, hvis man lukker døren og vinduet ikke
står åbent.

I et dansk hus med pusloft, vil der ingen friturebrand nå ind til overboen.

Men hvis nogle liter friture bliver ved at brænde og køkkenet har
ventilationsanordning, så kan der nok blive meget varmt.

Jeg tror dog kun, at åbenstående skabslåge i retning af komfuret, kan komme
i brand. Viskestykker

hænges sjældent nær ildsted.

"At leve midt i faren er sandt liv. Louis Pasteur

" To live is ever to be in danger. Nietzsche

"Believe me! The secret of reaping the greatest fruitfulness and the
greatest enjoyment from life, is to live dangerously!
Friedrich Nietzsche

" Courage is like love; it must have hope for nourishment.
Napoleon

" Det eneste jeg beklager ved mit liv er, at det har varet for længe.
Hvis jeg skulle leve mit liv om, ville jeg begå de samme fejl - bare lidt
tidligere. Tallulah Bankhead

" To ting vil den ægte mand: fare og leg. Derfor attrår han kvinder som det
farligste legetøj. Nietzsche

Nietzsche er berusende.Nietzsche er farlig, når han så medrivende afviser
solidaritet med de svage, siger Rüdiger Safransky, der selv finder at
solidaritet og medlidenhed i en socialt meget uretfærdig verden er en
grundsætning i livet.

Believe me! The secret of reaping the greatest fruitfulness and
the greatest enjoyment from life, is to live dangerously!
Friedrich Nietzsche

You have made danger your calling? There is nothing contemptible in that.
Nietzsche

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N