Hot-Pack, dejlig varme i 30 min, men hvord~
Fra : Lisa \"tussen\" Jesp~

Dato : 16-12-03 16:04

Hej

Jeg har lige vundet sådan et sæt:
http://www.addject.com/products/min_hothearts.asp?menu=hotpacks

Først troede jeg det var noget pjat, men blev ganske overrasket over hvor
godt de virker. De er virkelig _dejlig_ varme i 30 min som lovet. Hvordan
virker det?

Der står at de kan genbruges efter at have været kogt i vand i 10-15 min,
mister de effekt af det? Eller kan de genbruges mange gange, uden at man kan
mærke forskel?

På forhånd tak!

Fra : Peter Jensen

Dato : 16-12-03 17:04

Lisa "tussen" Jespersen wrote:

> Jeg har lige vundet sådan et sæt:
> http://www.addject.com/products/min_hothearts.asp?menu=hotpacks

Tillykke

> Først troede jeg det var noget pjat, men blev ganske overrasket over
> hvor godt de virker. De er virkelig _dejlig_ varme i 30 min som lovet.
> Hvordan virker det?

Meget simpelt, egentligt. Posen indeholder en opløsning af natrium
acetat. Dette materiale fryser ved ca. 50 grader Celsius, men er
*meget* let at underafkøle. Når man så "aktiverer" posen vil nogle
molekyler gå i fast tilstand, og der sker det samme som når der er
isslag. Siden krystallerne fryser ved 50 grader vil temperaturen også
stige. Når hele indholdet er krystaliseret holder varmen op igen.

> Der står at de kan genbruges efter at have været kogt i vand i 10-15
> min, mister de effekt af det?

Nej. Så længe man husker at koge den længe nok, da underafkøling kræver
at der ikke er en eneste krystal tilbage.

> Eller kan de genbruges mange gange, uden at man kan mærke forskel?

Før eller siden vil slid give en permanent overflade til krystalisering,
så man ikke længere kan underafkøle blandingen. Posen burde dog kunne
holde til flere hundrede ganges brug, og den vil virke lige godt hver
gang.

--
PeKaJe

And miles to go before I sleep. -- Robert Frost

Fra : Søren 35 - Ølstykke

Dato : 16-12-03 18:17

"Peter Jensen" <usenet@pekajemaps.homeip.net> wrote in message

> [...]
> isslag. Siden krystallerne fryser ved 50 grader vil temperaturen også
> stige. Når hele indholdet er krystaliseret holder varmen op igen.

Hvor stærk skal sådan en opløsning være?
Kan man bruge andre salte?

Søren

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 16-12-03 23:09

Peter Jensen :
> Meget simpelt, egentligt. Posen indeholder en opløsning af natrium
> acetat. Dette materiale fryser ved ca. 50 grader Celsius, men er *meget*
let at underafkøle.

Man kan ikke bruge betegnelsen : "fryser"; dette er når et stof går fra
væskeform til fast form : X(l) -> X(s).
Her går stoffet fra opløst form til fast form : X(aq) -> X(s)

De angivne 50°C, hvor stoffet burde udkrystallisere, afhænger af
stofkoncentrationen.

Når stoffet krystalliserer, dannes der ionbindinger, hvilket frigiver energi
til omgivelserne.
Ved opvarmning brydes disse bindinger igen, hvilket gør opløsningen klar til
brug igen.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Lisa \"tussen\" Jesp~

Dato : 17-12-03 10:29

"Peter Jensen" <usenet@pekajemaps.homeip.net> wrote in message

> Tillykke

Tak :)

> [...]
> isslag. Siden krystallerne fryser ved 50 grader vil temperaturen også
> stige. Når hele indholdet er krystaliseret holder varmen op igen.

Ok, det har jeg svært ved at forstå. Kan du forklare det, så jeg som fik 6 i
fysik, også kan følge med? :)

Når den skal aktiveres, så skal man trykke på en lille metalplade inde i
posen, hvad gør den for at sætte processen i gang?

Mvh
Lisa

Fra : Gert Krabsen

Dato : 17-12-03 13:31

Jeg kan prøve på absolut uvidenskabeligt plan:

Hvis vand skal fra fast form (is) til flydende form (vand), så kræver det
opvarmning; d.v.s tilførsel af energi. Det vil sige, at den flydende form
'indeholder' mere energi end den faste.

Det samme med varmepuden: Den skal koge ca. 10 minutter, før det faste
indhold er helt flydende. Dermed er der tilført en masse varmeenergi til
vædsken.
Når du nu bagefter afkøler puden _langsomt_ (derfor skal den stå i vandet
og afkøle), så sker der en 'underafkøling', så væsken stadig er flydende,
selvom dens temperatur egentlig er under 'frysepunktet' for vædsken, der jo
er ca. 50 grader.

Det samme forsøg lavede min fysiklærer for mange år siden: Ved at holde
reagensglasset _helt_ i ro gjorde han destilleret vand koldere end 0
grader, uden at det frøs. En pludselig bevægelse - et slag på
reagensglasset - fik væsken til at fryse i løbet af nul-komma-fem.

Det samme sker, når du klemmer den lille metalplade sammen - så går vædsken
fra underafkølet til frosset. Og den energi, der blev tilført, da du
smeltede indholdet - frigøres nu igen som varme.

hjalp det? Ellers prøver vi igen

mvh
Krabsen

p.s. og tekniske, bedrevidende korrektioner fra fysikeksperter er
uinteressante

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Lisa \"tussen\" Jesp~

Dato : 18-12-03 09:01

"Gert Krabsen" <krabsen@krabsenfjernes.dk> wrote in message
newsr0brp6u476ggyl@news.sunsite.auc.dk...
> [...]
> opvarmning; d.v.s tilførsel af energi. Det vil sige, at den flydende form

Den er jeg helt med på :)

> Det samme med varmepuden: Den skal koge ca. 10 minutter, før det faste
> indhold er helt flydende. Dermed er der tilført en masse varmeenergi til
> vædsken.

Stadigvæk med.

> [...]
> selvom dens temperatur egentlig er under 'frysepunktet' for vædsken, der

Det er her jeg falder af..

> [...]
> fra underafkølet til frosset. Og den energi, der blev tilført, da du
> smeltede indholdet - frigøres nu igen som varme.

Den er jeg næsten med på. Jeg forstår at der ligger en masse energi i
væsken, men jeg fatter ikke at du skriver: "fra underafkølet til frosset"
den bliver jo varm?

Mvh
Lisa

Fra : Gert Krabsen

Dato : 18-12-03 09:40

Thu, 18 Dec 2003 09:01:25 +0100, Lisa "tussen" Jespersen
<lisa_tussen_fjern@hotmail.com> skrev:

> [...]

Normalt burde 'væsken' stivne igen, når det tages af gryden. Jeg vil tro
(har ikke prøvet), at hvis du efter kogningen holder gryden under den kolde
hane - som når man har kogt æg - så vil det stivne igen.
Men hvis den får lov til at stå i ro og afkøle langsomt, ja så falder
temperaturen ned under 'frysepunktet' på 50, uden at der dannes 'is'. Og
dermed forbliver den energi, der er tilført for at smelte det, i vædsken.

> Den er jeg næsten med på. Jeg forstår at der ligger en masse energi i
> væsken, men jeg fatter ikke at du skriver: "fra underafkølet til frosset"
> den bliver jo varm?

'Frosset' skal forståes som stivnet. Og da den stivnede/frosne væske kan
indeholde mindre energi end den flydende, så er energien nødt til at
'forsvinde'. Og det kan kun ske som varmeudstråling.

Groft sagt kan energi omsættes til tre ting:

lys
bevægelse
varme
...og kun varmen virker her.

Man kan også opstille det skematisk:

- fra fast til flydende kræver tilførsel af energi (opvarmning) - som når
is skal smeltes
- fra flydende til fast frigør den tilsvarende mængde energi

Der sker det samme ved vand, der fryser - der opdager du det bare ikke. Det
specielle ved varmehjertet er, at vædsken indeholder så meget energi og kan
frigive det så hurtigt og koncentreret, at det kan mærkes.

Men principielt sker der det samme, hvis du en kold dag tager en dunk varmt
vand med ud: Efterhånden som væskens temperatur falder, frigives energien
som varme - og til sidst fryser det til is.

mvh

Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Lisa \"tussen\" Jesp~

Dato : 18-12-03 14:03

Nu er jeg med, tak for gennemgangen :)

God jul!
Lisa

Fra : Thomas

Dato : 18-12-03 15:34

Ja, nu er varmeprocessen forklaret så alle kan være med.

> Når den skal aktiveres, så skal man trykke på en lille metalplade
> inde i posen, hvad gør den for at sætte processen i gang?

MEN hvad sker der helt præcist inde i den metalplade, som sætter processen
igang??

Mvh Thomas

Fra : Gert Krabsen

Dato : 18-12-03 18:39

Formodentlig (meget præcist, ikke?) blot en sammenklemning af en lille
mængde væske, hvilket får den til at 'krystallisere' - og så er
underafkølingen brudt.

Bemærk at man kan klemme masser af gange på klemmen - det gjorde jeg første
gang - uden at det nødvendigvis virker. Kun hvis pladen klemmes helt sammen
og dermed decideret maser noget væske, starter toget...

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Lisa \"tussen\" Jesp~

Dato : 19-12-03 08:31

"Gert Krabsen" <krabsen@krabsenfjernes.dk> wrote in message
newsr0d0m9uo76ggyl@news.sunsite.auc.dk...
> [...]
sammen
> og dermed decideret maser noget væske, starter toget...

Ja, pladen (i mit varmehjerte) skal ligesom "knækkes" før processen går i
gang. Da jeg lige havde fået den sad jeg og trykkede på pladen i et par
minutter (jeg vidste ikke hvad det var). Stor var min overraskelse da den
"pludselig" blev aktiveret :)

Mvh
Lisa

Fra : Thomas

Dato : 18-12-03 16:13

> Meget simpelt, egentligt. Posen indeholder en opløsning af natrium
> acetat.

Er det så simpelt, at man hjemme på køkkenboret selv kan fremstille sådan en
varmepose??

Hvor er det muligt at skaffe Natriumacetat??
Kan man selv fremstille det??
og hvad er blandningsforholdet mellem vandet og Natriumacetat
(kontrationen)??

Mvh Thomas

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-12-03 15:45

> Jeg har lige vundet sådan et sæt:
> http://www.addject.com/products/min_hothearts.asp?menu=hotpacks

Er der egentligt nogle der ved hvor sådan nogle kan købes?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-12-03 15:46

> Er der egentligt nogle der ved hvor sådan nogle kan købes?

Altså her i Danmark, tænkte jeg på..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Gert Krabsen

Dato : 17-12-03 16:07

Dels har Hjerteforeningen uddelet de røde hjerteformede til medlemmer, der
har givet et ekstra bidrag. De har måske flere..

Dels vil jeg tro, at Spejdersport har dem til brug som 'nødvarme' for
fjeldvandrere.

mvh

Krabsen

Fra : Thomas

Dato : 18-12-03 15:44

Her kan de købes for 30kr
http://www.sonos.dk/den_geniale_varmepude.htm

Nogle der kan finde dem billigere??

Mvh Thomas

Fra : Anders Houmark

Dato : 17-12-03 18:56

Martin Sørensen wrote:

> Altså her i Danmark, tænkte jeg på..

OBH-Nordica laver dem, deres version af "varmepuden" er ca. 5x15cm og under
1cm høj.. Har fået et par stykker fra Service Ringen i Svendborg, de hedder
Punkt 1 nu.. Kan være de har dem i de andre butikker i Punkt 1 kæden..
Ellers ville jeg prøve Inspiration eller lign. butikker, synes at have set
dem i en af reklamekatalogerne der for nyligt dumpede ind i postkassen..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk