Cuprooxid - solcelle
Fra : Allan M. Christensen

Dato : 14-12-03 15:21

Jeg fandt den guide, som viser hvordan man simpelt kan lave sin egen
solcelle:
http://www.scitoys.com/scitoys/scitoys/echem/echem2.html

Jeg vil bare lige høre, om der er nogen der kan vise mig den kemiske
reaktion der forgår, når cuprooxid'en (Cuprous oxide) dannes ved
opvarmningen?

Og så vil jeg også lige høre, om der ikke er nogen der kan give en lidt
bedre forklaring på hvordan den solcelle virker? Jeg synes ikke helt "How
does it do that?" afsnittet, forklarer det godt nok...

På forhånd tak.

Mvh
Allan M. Christensen

Fra : Thomas Demant

Dato : 14-12-03 17:09

> Jeg vil bare lige høre, om der er nogen der kan vise mig den kemiske
> reaktion der forgår, når cuprooxid'en (Cuprous oxide) dannes ved
> opvarmningen?
Det er nu kobber(I)oxid på dansk.
Formlen er Cu2O.
Ved opvarmningen af kobberet reagere det med luftens ilt og danner
Kobber(II)oxid (det sorte på overfladen). Under det sorte lag er der så og
kobber(I)oxiden.
Reaktionerne kunne se sådan ud:
Dannelse af Kobber(II)oxid: Cu(s) + O(g) -> CuO(s)
Dannelse af Kobber(I)oxid: 2Cu(s) + O(g) -> Cu2O(s)

> Og så vil jeg også lige høre, om der ikke er nogen der kan give en lidt
> bedre forklaring på hvordan den solcelle virker? Jeg synes ikke helt "How
> does it do that?" afsnittet, forklarer det godt nok...
Det kan jeg ikke hjælpe med, beklager.

Thomas Demant

Fra : Allan M. Christensen

Dato : 14-12-03 17:26

Tak for svaret.

Jef fandt bare navnet på http://www.greeninfo.dk/kemi/cuprooxid.htm, og
denne oversættelse gik ordbogen.com også ind for :) Men det gør nu ikke
noget ;)

Mvh
Allan M. Christensen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 15-12-03 07:21

Thomas Demant wrote:

> Det er nu kobber(I)oxid på dansk.
> Formlen er Cu2O.

Ja. Metallet kobber findes jo med to (almindelige) oxidationstal,
nemlig +1 og +2. Tidligere var det almindeligt at kalde forbindelser
med OT=+1 for cupro-forbindelser, og forbindelser med OT=+2 for cupri-
forbindelser.

Men i dag er det mere normalt at skrive kobber(I)- hhv. kobber(II)-.

Man kan finde nogle forbindelser med kobber på siden
http://www.webelements.com/webelements/elements/text/Cu/comp.html

At nogle mennesker stadig er glade for de gamle navne med -o- eller -i-,
kan man se her:
http://www.nakskov-gym.dk/kemi/orla/uorgnome.htm
stannochlorid,stannichlorid,ferrooxid,ferrioxid,cuprooxid,cuprioxid,
plumbooxid,plumbioxid.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Allan M. Christensen

Dato : 14-12-03 23:09

Ingen der kan svar på mit andet spørgsmål? :(

[...]

Allan Mørk Christensen

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 14-12-03 23:14

Allan M. Christensen wrote:

> [...]
> bedre forklaring på hvordan den solcelle virker? Jeg synes ikke helt "How
> - does it do that?" afsnittet, forklarer det godt nok..."

Hej Allan

Det kan jeg heller ikke, da jeg ikke forstår hvorfor Cu2O er en halvleder?

Hvis du ved at det er en halvleder og hvorfor, så står der noget om
halvledere her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Halvleder

mvh/Glenn

Fra : Allan M. Christensen

Dato : 16-12-03 16:55

Tak for linksene!

Det må vel være en halvleder, når den fotoelektriske effekt virker ved den?

De suden, så linker http://da.wikipedia.org/wiki/Solcelle også til "Make a
solar cell in your kitchen", som er den artikel jeg referer til, og som
fortæller at kobber(I)oxid er en halvleder...

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 14-12-03 23:12

Allan M. Christensen wrote:
> [...]
> bedre forklaring på hvordan den solcelle virker? Jeg synes ikke helt "How
> does it do that?" afsnittet, forklarer det godt nok...

Hej Allan

På denne side er der også en anden type selvbyg solcelle - og nogle
flere adresser om kobberoxyd-solcellen, som sikkert også er mest holdbar
af de to: