/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
220 volt
Fra : Søren Skogstad Niels~


Dato : 12-12-03 23:38

Hvorfor nu det ?

Er der tilfældigvis nogen der ved hvorfra dette valg på spænding i
distributionsnettet stammer ?

Hvorfor ikke 330 eller 110 eller 245 eller 280.

Hænger det sammen med at amerikanerne - eller englænderne ? - engang
valgte 110 volt. - Og hvorfor gjorde de det?

Der er jo nogle trade offs- høj spænding er farligt kræver bedre
isolation, men kræver mindre kobber dimension i ledningen og kobber koster.
Der må vel engang have været nogle politiske/økonomiske/tekniske
'armlægninger' før vi landede på 220 V.
Og så er der frekvensen, amerikanerne kunne bedst lide 60 hz. Vi valgte
50 hz. Men transformatorers pris hænger jo også sammen med frekvensen.
Noget jernbanestrøm kører på 16 2/3 herts man kan se signalerne blinke
ganske svagt.

Er der en i gruppen der kender til lidt af elnettetes tidligste historie
som ved noget om hvor disse størrelser kom fra? (Har prøvet google men
tabte tålmodigheden)

God forjul
Søren Skogstad Nielsen.


 
 
Martin Moller Peders~ (12-12-2003)
Kommentar
Fra : Martin Moller Peders~


Dato : 12-12-03 23:25

In <3fda3e5d$0$164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> =?ISO-8859-1?Q?S=F8ren_Skogstad_Nielsen?= <soren.s.nielsen@ddf.dk> writes:

>Hvorfor nu det ?

>Er der tilfældigvis nogen der ved hvorfra dette valg på spænding i
>distributionsnettet stammer ?

>Hvorfor ikke 330 eller 110 eller 245 eller 280.

Det er nu 240 volt og ikke 220 Volt mere.

/Martin

Ove Kjeldgaard (13-12-2003)
Kommentar
Fra : Ove Kjeldgaard


Dato : 13-12-03 00:30

Martin Moller Pedersen <tusk@daimi.au.dk> wrote:

>Det er nu 240 volt og ikke 220 Volt mere.

Det var i England, nu hedder det 230 VAC +6%/-10%


--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Preben Andersen (13-12-2003)
Kommentar
Fra : Preben Andersen


Dato : 13-12-03 10:41


"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> wrote in message
news:brdf7p$nrv$1@news.net.uni-c.dk...
>
> Det er nu 240 volt og ikke 220 Volt mere.

Du mener vel 230 og ikke 240.

mvh
Preben



Martin Moller Peders~ (13-12-2003)
Kommentar
Fra : Martin Moller Peders~


Dato : 13-12-03 16:15

In <3fdadeb5$0$27411$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> "Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> writes:


>"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> wrote in message
>news:brdf7p$nrv$1@news.net.uni-c.dk...
>>
>> Det er nu 240 volt og ikke 220 Volt mere.

>Du mener vel 230 og ikke 240.

Hmmm. ok. Jeg maalte det nemlig til 245 Volt hos mine foraeldre, men
de bor ogsaa taet paa el-selskabet og skal tit skifte paerere.

/Martin




Bertel Lund Hansen (13-12-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 13-12-03 16:45

Martin Moller Pedersen skrev:

>Hmmm. ok. Jeg maalte det nemlig til 245 Volt hos mine foraeldre, men
>de bor ogsaa taet paa el-selskabet og skal tit skifte paerere.

Kan man få pærer til f.eks. 250 Volt? Det kunne jo løse
problemet.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Bjarke Hansen (02-07-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 02-07-04 23:05

On Sat, 13 Dec 2003 16:44:40 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Martin Moller Pedersen skrev:
>
>>Hmmm. ok. Jeg maalte det nemlig til 245 Volt hos mine foraeldre, men
>>de bor ogsaa taet paa el-selskabet og skal tit skifte paerere.
>
>Kan man få pærer til f.eks. 250 Volt? Det kunne jo løse
>problemet.

man kan få pærer til 240V i danmark i hvertfald. som netop er til
steder med noget forhøjet spænding

Sebastjan in Malta (03-07-2004)
Kommentar
Fra : Sebastjan in Malta


Dato : 03-07-04 08:11

>Hvorfor nu det ?
>
>Er der tilfældigvis nogen der ved hvorfra dette valg på spænding i
>distributionsnettet stammer?
>Hvorfor ikke 330 eller 110 eller 245 eller 280.
>
>Hænger det sammen med at amerikanerne - eller englænderne ? -
>engang valgte 110 volt. - Og hvorfor gjorde de det? [.....]
>
>Er der en i gruppen der kender til lidt af elnettetes tidligste
>historie som ved noget om hvor disse størrelser kom fra?
>(Har prøvet google men tabte tålmodigheden)
>
Uden på stående fod at kunne finde referencer mener jeg at huske at
udviklingen stort set har været følgende.

El-distribution er af ældre dato end glødelampen. Dennes forgænger var
(kul)buelampen, hvis funktion forudsætter en spænding på en 40 til 45
volt. Men da kulbuen har "negativ karakteristik", må man serieforbinde
den med en "forlagsmodstand", hvorved den fornødne fødespænding bliver
ca. 55 volt. Distribution af en så lav spænding er naturligvis
uøkonomisk over andet end ekstremt korte afstande, og man kom derfor
hurtigt ind på at distribuere 110 volt og på forbrugsstedet at
serieforbinde to buelamper plus forlagsmodstand.

Så længe el-distributionen udelukkende var til belysning, brugte man
jævnstrøm; denne havde den fordel at man på elværket kunne have et
stort akkumulatorbatteri til kompensering af forbrugets ujævne
fordeling over døgnet.

For at spare kobber i kablerne kom man ind på treledersystemet, som
faktisk indebar at man distribuerede 220 volt (plus hhv. minus 110
volt), samtidig med at den enkelte forbruger aftog 110 volt. Dette
åbnede muligheden for tilslutning af apparater som fungerede ved 220
volt. (Næste trin i udviklingen blev treledersystem med plus hhv.
minus 220 volt.)

Det var vist USA som lå i spidsen i udviklingen, men forholdene i
København udviklede sig på lignende måde, om end med en vis
forsinkelse. Endnu i 1950erne havde mange forbrugere jævnstrøm. (Nogle
kan måske huske at radioen ikke ville virke når stikproppen var vendt
forkert!)

Sebastjan

Lasse R (03-07-2004)
Kommentar
Fra : Lasse R


Dato : 03-07-04 17:31

> >>Hmmm. ok. Jeg maalte det nemlig til 245 Volt hos mine foraeldre, men
> >>de bor ogsaa taet paa el-selskabet og skal tit skifte paerere.

Jeg bor i avedøre, et par km fra E2, men alligevel er spændingen 228 V
(standarden er vist 230 V).

Mvh,

Lasse



Kurt Guldbæk (05-07-2004)
Kommentar
Fra : Kurt Guldbæk


Dato : 05-07-04 21:30


"Lasse R" <ukgjhg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:40e6df4b$0$206$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > >>Hmmm. ok. Jeg maalte det nemlig til 245 Volt hos mine foraeldre, men
> > >>de bor ogsaa taet paa el-selskabet og skal tit skifte paerere.
>
> Jeg bor i avedøre, et par km fra E2, men alligevel er spændingen 228 V
> (standarden er vist 230 V).
>
> Mvh,
>
> Lasse
Jeg har målt op til 258V over længere tid. Jeg klagede over det og
elselskabet indrømmede, at jeg fik overspånding. Det var fordi en
storforbruger længere ude på ledningen skulle have de reglementerede 220V
(nogle år siden).

Mvh Kurt



Martin Moller Peders~ (12-12-2003)
Kommentar
Fra : Martin Moller Peders~


Dato : 12-12-03 23:28

In <3fda3e5d$0$164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> =?ISO-8859-1?Q?S=F8ren_Skogstad_Nielsen?= <soren.s.nielsen@ddf.dk> writes:

>Hvorfor nu det ?

>Er der tilfældigvis nogen der ved hvorfra dette valg på spænding i
>distributionsnettet stammer ?

>Hvorfor ikke 330 eller 110 eller 245 eller 280.

>Hænger det sammen med at amerikanerne - eller englænderne ? - engang
>valgte 110 volt. - Og hvorfor gjorde de det?

http://en2.wikipedia.org/wiki/Alessandro_Volta
http://en2.wikipedia.org/wiki/Electric_power

Mvh
Martin

mendoza (13-12-2003)
Kommentar
Fra : mendoza


Dato : 13-12-03 03:28


"Søren Skogstad Nielsen" <soren.s.nielsen@ddf.dk> skrev i en meddelelse
news:3fda3e5d$0$164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
..
> Noget jernbanestrøm kører på 16 2/3 herts man kan se signalerne blinke
> ganske svagt.


Det er kørestrømmen til el-lokomotiverne der er 16 2/3 Hz. Spændingen til
signalerne er jævnspænding, for det meste 17 V eller 32 V. De svagt
blinkende signaler må derfor have en anden årsag.


--
Mendoza



Henning Makholm (13-12-2003)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 13-12-03 05:02

Scripsit "mendoza" <mendoza@nospam.dk>

> Det er kørestrømmen til el-lokomotiverne der er 16 2/3 Hz. Spændingen til
> signalerne er jævnspænding, for det meste 17 V eller 32 V.

De strømplaner for sikringsanlæg jeg er i besiddelse af, angiver at
selve lampestrømmen ud til signalerne er vekselspænding.

Resten af sikringslogikken virker derimod ved jævnspænding på 30-40 V.

--
Henning Makholm "It was intended to compile from some approximation to
the M-notation, but the M-notation was never fully defined,
because representing LISP functions by LISP lists became the
dominant programming language when the interpreter later became available."

mendoza (13-12-2003)
Kommentar
Fra : mendoza


Dato : 13-12-03 09:49


"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse
news:87k751tlfq.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net...
> Scripsit "mendoza" <mendoza@nospam.dk>
>
> > Det er kørestrømmen til el-lokomotiverne der er 16 2/3 Hz. Spændingen
til
> > signalerne er jævnspænding, for det meste 17 V eller 32 V.
>
> De strømplaner for sikringsanlæg jeg er i besiddelse af, angiver at
> selve lampestrømmen ud til signalerne er vekselspænding.
>
> Resten af sikringslogikken virker derimod ved jævnspænding på 30-40 V.

Er det til gruppeanlæg?

AM signaler bruger 36V =, det samme gør farvet lys i VI og VU på 1954
stationssikringsanlæg, mener også at I og U på samme anlæg er jævnspænding.
Hvidt lys i dværge og PU signaler er derimod 17V veksel, så (h)vidt jeg
husker. 1990 anlæg er vekselspænding, dog ikke sinusformet p. gr. af den
selvindregulerende teknik.



mendoza (13-12-2003)
Kommentar
Fra : mendoza


Dato : 13-12-03 09:57


"mendoza" <mendoza@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:GnACb.9$yG5.8@news.get2net.dk...
>
> "Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse
> news:87k751tlfq.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net...
> > Scripsit "mendoza" <mendoza@nospam.dk>
> >
> > > Det er kørestrømmen til el-lokomotiverne der er 16 2/3 Hz. Spændingen
> til
> > > signalerne er jævnspænding, for det meste 17 V eller 32 V.
> >
> > De strømplaner for sikringsanlæg jeg er i besiddelse af, angiver at
> > selve lampestrømmen ud til signalerne er vekselspænding.

Men ingen vekselspænding til signaler er 16 2/3 V.



Martin Larsen (13-12-2003)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 13-12-03 11:37


"mendoza" <mendoza@nospam.dk> skrev i en meddelelse news:GnACb.9$yG5.8@news.get2net.dk...
>
> AM signaler bruger 36V =, det samme gør farvet lys i VI og VU på 1954
> stationssikringsanlæg, mener også at I og U på samme anlæg er jævnspænding.
> Hvidt lys i dværge og PU signaler er derimod 17V veksel, så (h)vidt jeg
> husker. 1990 anlæg er vekselspænding, dog ikke sinusformet p. gr. af den
> selvindregulerende teknik.
>
For en uindviet lyder det temmelig gak med alle de frekvenser og
spændinger (17,32,36, 40, 17~ etc) . Har du en forklaring?

Mvh
Martin



Henning Makholm (13-12-2003)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 13-12-03 16:31

Scripsit "mendoza" <mendoza@nospam.dk>
> "Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse
> > Scripsit "mendoza" <mendoza@nospam.dk>

> > > Det er kørestrømmen til el-lokomotiverne der er 16 2/3 Hz. Spændingen
> > > til signalerne er jævnspænding, for det meste 17 V eller 32 V.

> > De strømplaner for sikringsanlæg jeg er i besiddelse af, angiver at
> > selve lampestrømmen ud til signalerne er vekselspænding.

> Er det til gruppeanlæg?

Ja.

--
Henning Makholm "Ambiguous cases are defined as those for which the
compiler being used finds a legitimate interpretation
which is different from that which the user had in mind."

mendoza (13-12-2003)
Kommentar
Fra : mendoza


Dato : 13-12-03 17:49


"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse
news:87y8tgbupt.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net...
> Scripsit "mendoza" <mendoza@nospam.dk>
> > "Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse
> > > Scripsit "mendoza" <mendoza@nospam.dk>
>
> > > > Det er kørestrømmen til el-lokomotiverne der er 16 2/3 Hz.
Spændingen
> > > > til signalerne er jævnspænding, for det meste 17 V eller 32 V.
>
> > > De strømplaner for sikringsanlæg jeg er i besiddelse af, angiver at
> > > selve lampestrømmen ud til signalerne er vekselspænding.
>
> > Er det til gruppeanlæg?
>
> Ja.
>

ok.... 1953/1954 anlæg er anderledes....



mendoza (17-12-2003)
Kommentar
Fra : mendoza


Dato : 17-12-03 16:28


"mendoza" <mendoza@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:DpHCb.323$1G6.305@news.get2net.dk...
>
> "Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse
> news:87y8tgbupt.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net...
> > Scripsit "mendoza" <mendoza@nospam.dk>
> > > "Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse
> > > > Scripsit "mendoza" <mendoza@nospam.dk>
> >
> > > > > Det er kørestrømmen til el-lokomotiverne der er 16 2/3 Hz.
> Spændingen
> > > > > til signalerne er jævnspænding, for det meste 17 V eller 32 V.
> >
> > > > De strømplaner for sikringsanlæg jeg er i besiddelse af, angiver at
> > > > selve lampestrømmen ud til signalerne er vekselspænding.
> >
> > > Er det til gruppeanlæg?
> >
> > Ja.
> >
>
> ok.... 1953/1954 anlæg er anderledes....
>
>

*Rettelse*

Henning har ret... blev i tvivl og har tjekket planerne til 53/54 anlæg...
Lampestrømmen er vekselspænding. Det er således kun ved bloksignaler
lampestrømmen er jævnspænding. Sorry.


--
Mendoza



N. Foldager (13-12-2003)
Kommentar
Fra : N. Foldager


Dato : 13-12-03 05:37

mendoza:

> De svagt blinkende signaler må derfor have en anden årsag.

Det er der en ganske naturlig forklaring på: DSB er i tvivl om,
hvorvidt togene skal køre eller ej.

Venlig hilsen

Niels Foldager



Henning Makholm (13-12-2003)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 13-12-03 16:32

Scripsit N. Foldager <nfoldager-delete@yahoo.com>
> mendoza:

> > De svagt blinkende signaler må derfor have en anden årsag.

> Det er der en ganske naturlig forklaring på: DSB er i tvivl om,
> hvorvidt togene skal køre eller ej.

DSB har ikke noget med signalerne at gøre. De skal bare køre efter dem.

--
Henning Makholm "Hører I. Kald dem sammen. Så mange som overhovedet
muligt. Jeg siger jer det her er ikke bare stort. Det er
Stortstortstort. Det er allerhelvedes stort. Det er historiEN."

mendoza (13-12-2003)
Kommentar
Fra : mendoza


Dato : 13-12-03 17:51


"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse
news:87u144buon.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net...
> Scripsit N. Foldager <nfoldager-delete@yahoo.com>
> > mendoza:
>
> > > De svagt blinkende signaler må derfor have en anden årsag.
>
> > Det er der en ganske naturlig forklaring på: DSB er i tvivl om,
> > hvorvidt togene skal køre eller ej.
>
> DSB har ikke noget med signalerne at gøre. De skal bare køre efter dem.
>

Korrekt. Det er os (sikringsteknikerne) fra Banestyrelsen der er årsag til
forsinkelserne... ikke DSB.



--
Mendoza



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste