Er Helium blandbar med luft ??
Fra : Peter Engholm

Dato : 10-12-03 12:22

Heliums massefylde er ca 5,5gange mindre end lufts og
vil derfor lejre sig øverst i en beholder med en blanding af
helium og luft.
I forbindelse med dykning anvendes ofte en gasblanding af ilt kvælstof og
helium. Tømmes gasflasken lodretståen-
de burde den første gas være 100% helium.
Og her kommer paradokset så.
Fra dykkerside hævdes det (hårdnakket) at måler man
på gasblandingen er den det der står på flasken.??
Kan det have noget at gøre med at man når der tappes
skaber kraftig turbulens (opblandig) i flasken eller betyder
høje tryk (200bar) noget for blandbarheden.???
mvh peter engholm.

Fra : Bo Warming

Dato : 10-12-03 13:27

"Peter Engholm" <engholmp@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> skaber kraftig turbulens (opblandig) i flasken eller betyder
> høje tryk (200bar) noget for blandbarheden.???

Når en brønd-bund kan kvæle, er det fordi kuldioxid fra forrådning i jorden
er diffunderet langsomt ud og der har været stillestående så ophvirvling -
nedhvirvlning af ilt - er ikke sket.

Men der er ikke intermolekylær tiltrækning i luft som i væske, så normalt
vil alle luftarter blandes, hvis der er en anelse turbulens - vil jeg tro.

Renser du tøj med CCl4 så forgiftes hunden før du, siges det, fordi disse
dampe er MEGET tungere end luftmolekylerne. Mon ikke alt skal være
slovmotion for at der er dobbelt dampkoncentration ved gulv af ved midte?

Fra : Jonas Møller Larsen

Dato : 10-12-03 19:53

Peter Engholm wrote:
> Kan det have noget at gøre med at man når der tappes
> skaber kraftig turbulens (opblandig) i flasken eller betyder
> høje tryk (200bar) noget for blandbarheden.???

Hvad er temperaturen? Den skal vist være ret lav, hvis ikke molekylernes
termiske energier får dem til at drøne rundt i hele flasken, hvorved de
forskellige gasser opblandes.

Sandsynligheden for at finde et bestemt molekyle i højden h (ift. et
nulpunkt) er proportional med exp(-mgh/kT), hvor m=molekylmassen,
g=tyngdeaccelerationen, k=Boltzmans konstant og T er temperaturen. Hvis
temperaturen er meget højere end mgl/k (l er beholderens højde) vil der
derfor ikke være nogen lagdeling.

Tilsvarende er det temperaturens "skyld", at atmosfæren er omtrent 10 km
høj.

--
Jonas Møller Larsen

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 10-12-03 20:00

> [...]
> g=tyngdeaccelerationen, k=Boltzmans konstant og T er temperaturen. Hvis
> temperaturen er meget højere end mgl/k (l er beholderens højde) vil der

Men... hvis du fylder en sodavandsflaske med brint og holder den med
åbningen op så er den tom meget hurtigt. Vender du den med bunden ned, så
holder den på brinten. Den lettere luftart trykkes altså op.. hvorfor sker
det så ikke i en dykkerflaske?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-12-03 22:27

Jakob Nielsen skrev:

> [...]
>holder den på brinten. Den lettere luftart trykkes altså op.. hvorfor sker

I dykkerflasken er luftarterne blandet i forvejen. I
sodavandsflasken er brinten isoleret, og molekylerne vil kun
langsomt hoppe neden ud når den holdes omvendt. Sandsynligheden
for at de siver op ved retvendt flaske er relativt stor.

--
Bertel

Fra : Jonas Møller Larsen

Dato : 10-12-03 22:30

Jakob Nielsen wrote:
> Men... hvis du fylder en sodavandsflaske med brint og holder den med
> åbningen op så er den tom meget hurtigt. Vender du den med bunden ned, så
> holder den på brinten. Den lettere luftart trykkes altså op..

Ja, men efter et stykke tid vil brinten alligevel sive ud af flasken.

> hvorfor sker det så ikke i en dykkerflaske?

Der vil også være kræfter, som forsøger at skubbe heliumen i
dykkerflasken opad ift. ilten og kvælstoffet, fordi det vil reducere den
tyngdepotentielle energi, og naturen prøver jo at minimere sin energi.

Men... naturen vil også gerne maksimere sin entropi (entropi =
"uorden"), og det kan den gøre ved at blande gasserne sammen, fordi
dette er mere "uordentligt", end når gasserne bare ligger oven på hinanden.

Det er altså to modstridende ønsker: min. energi (seperate gasser) eller
maks. entropi (blandede gasser). Hvem vinder? Det afhænger af
temperaturen. Ved høje temperaturer er det vigtigst at maksimere
entropien, ved lave temperaturer er det vigtigst at minimere energien.
(Lidt mere præcist er det størrelsen E - TS, som skal være minimal.)

For en dykkerflaskes vedkommende er stuetemperatur en høj temperatur,
hvorfor de forskellige gasser vil begynde at blande sig sammen efter
lang nok tid (hvor længde det så end er).

--
Jonas Møller Larsen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 13-12-03 15:18

Jakob Nielsen wrote:

> [...]
> holder den på brinten. Den lettere luftart trykkes altså op.. hvorfor sker

Men hvis du tager en almindelig (»tom«) sodavandsflaske med luft, så
skiller luftens nitrogen og oxygen sig jo ikke ad. Det svarer helt til
at helium og oxygen ikke skiller sig når de først er blandet.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-12-03 16:18

Jeppe Stig Nielsen skrev:

>Men hvis du tager en almindelig (»tom«) sodavandsflaske med luft, så
>skiller luftens nitrogen og oxygen sig jo ikke ad. Det svarer helt til
>at helium og oxygen ikke skiller sig når de først er blandet.

Så glemmer du at N2 og O2 er rimeligt tæt på at have samme
massefylde.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 13-12-03 17:07

Bertel Lund Hansen wrote:

> Så glemmer du at N2 og O2 er rimeligt tæt på at have samme
> massefylde.

Princippet er vel det samme uanset om forskellen er stor eller lille.

For O2 og N2 er forholdet vel 32/28 = 16/14 = 1,14, så forskellen er
nede på 14 %.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bo Warming

Dato : 13-12-03 23:22

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> Så glemmer du at N2 og O2 er rimeligt tæt på at have samme
> massefylde.

Brønd-rensere, der kvæles af CO2 i brøndens dyb - er de ramt af en
adskillelse, hvor tyngden har trukket 0,03% kuldioxid ned i bunden?
Eller sker det kun hvis råddenskab i jorden har produceret kuldioxid, der
har fortrængt den lettere N og O?
Mon homogen blanding af joddamp og helium , vil skilles som vand og olie ved
stilstand et år?
Jeg tror homogeniteten er varig - kan det afgøres teoretisk?
Vand hænger godt sammen og fortrænger olie, men tunge dampe har jo ikke
berøring og væsentlig intermolekylar tiltrækning

Fra : V. Bentsen

Dato : 14-12-03 23:29

> Så glemmer du at N2 og O2 er rimeligt tæt på at have samme
> massefylde.

Så glemmer du at vi også går rundt i ca. 1% Argon Molvægt ca 40!!.

verner

Fra : Per A. Hansen

Dato : 11-12-03 10:23

"Peter Engholm" <engholmp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> helium. Tømmes gasflasken lodretståen-
> de burde den første gas være 100% helium.

Heliums massehylde er ca. 7.2 gange mindre end
luft. ( 29 : 4 )
Alligevel vil en god del af helium blande sig med
den tungere luft p.g.a. diffusion. De enkelte heliumatomer
har en hastighed på mellem 1 og 2 km/s.

Per A. Hansen

Fra : Peter Engholm

Dato : 15-12-03 14:05

Tak for de mange henvendelser.Det er formentlig rigtigt at
gasserne ved det relativt høje tryk ,i nogen grad,vil dif-
fundere ind i hinanden.Ved kontakt med specialgas firmaer som
AGAogHede-Nielsen fregår at bl. Helium blandinger
er tidsbegrænsede ,dvs at de efter nogle måneder ikke
er helt opblandede.
Den rigtige forklaring er nok, at ved 200Bar,er "gassuppedasen" at opfatte
som en tyk "sirup" og
opdriften af den lette helium derfor forsinkes voldsomt.
Efter år vil heliumet formentlig være steget "tilvejrs" i
toppen af gasbomben.
mvh Peter Engholm

Fra : Henning Makholm

Dato : 15-12-03 21:56

Scripsit "Peter Engholm" <engholmp@hotmail.com>

> [...]
> som en tyk "sirup" og opdriften af den lette helium derfor forsinkes
> voldsomt. Efter år vil heliumet formentlig være steget "tilvejrs" i

Vil Boltzmanns lov ikke sætte en øvre grænse for hvor god en
adskillelse man kan opnå ved en given temperatur (og givne dimensioner
af beholderen)?

--
Henning Makholm "... and that Greek, Thucydides"

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 16-12-03 13:41

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote in message news:<87d6apls16.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net>...
> Scripsit "Peter Engholm" <engholmp@hotmail.com>

> Vil Boltzmanns lov ikke sætte en øvre grænse for hvor god en
> adskillelse man kan opnå ved en given temperatur (og givne dimensioner
> af beholderen)?

Jeg ved ikke hvordan det forholdet sig med superkritisk gas, men alle
gasser er så vidt vides blandbare.

Der er selvfølgelig nogle gasser man ikke skal blande ;->

Venligst

Carsten Nielsen