Alu's smelte temperatur
Fra : Nikolaj

Dato : 09-12-03 19:04

hvad er subj?

Fra : Anders

Dato : 09-12-03 19:29

> hvad er subj?

Hvis du ikke allerede har fundet det, så har google betroet mig, at det er
660 grader C

//Anders

Fra : N. Foldager

Dato : 09-12-03 19:39

>Hvis du ikke allerede har fundet det, så har google betroet mig, at det er
>660 grader C

Ja, jeg mener, at det er misbrug af andres velvillighed, at man ikke
engang gider at slå så simpel en ting op selv.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Nikolaj W.

Dato : 09-12-03 19:59

"N. Foldager" <nfoldager-delete@yahoo.com> wrote in message

> Ja, jeg mener, at det er misbrug af andres velvillighed, at man ikke
> engang gider at slå så simpel en ting op selv.

Jeg tjekkede det nu også på google, men syntes faktisk ikke lige at jeg
kunne finde det, måske fordi jeg forventede ikke at kunne finde det der.

Grunden til jeg spurgte er, at en af mine venner har en computer hvor
køleren er smeltet ned over cpu'en i følge butikken, hvor den er til rep.
hvilket jeg synes lyder højst besynderligt, da jeg nok mente at alu's smelte
punkt lå omkring de 600 grader.

Men jeg er da ked af hvis nogen føler sig misbrugt. Jeg kan kun sige, at vi
er taknemlige for hans svar.

Fra : LR

Dato : 09-12-03 20:36

> Grunden til jeg spurgte er, at en af mine venner har en computer hvor
> køleren er smeltet ned over cpu'en i følge butikken, hvor den er til rep.

Hahah!

Du kan pege på bunden af en køler med en mellemstor gasbrænder på fuld knald
i 5 timer uden der sker noget (flammetemperatur på 2100 grader, til
hårdlodning og svejselodning).

Varmeledningen for en køler er simpelt hen for stor til, at den når op på
600 C og kan smelte. Kun hvis du peger direkte på et hjørne eller en af
lamellerne, kan du være heldig at smelte en lille smule.

Måske mener forretningen, at det er plastikblæseren, der er smeltet?

Mvh,

Lasse

Fra : N. Foldager

Dato : 09-12-03 22:38

Nikolaj W:

>Jeg tjekkede det nu også på google, men syntes faktisk ikke lige at jeg
>kunne finde det, måske fordi jeg forventede ikke at kunne finde det der.

Så findes der jo leksika.

> [...]
>hvilket jeg synes lyder højst besynderligt, da jeg nok mente at alu's smelte

Det hjælper jo noget på det, når du delagtiggør os i hele problemet.

>Men jeg er da ked af hvis nogen føler sig misbrugt. Jeg kan kun sige, at vi
>er taknemlige for hans svar.

"Misbrugt" er jo også for hårdt et ord. Man kan jo bare lade være at
svare.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Nikolaj W.

Dato : 09-12-03 22:52

> Nikolaj W:
>
> Så findes der jo leksika.

Det kræver man har et, men ja jeg har hørt rygter om at de findes

> "Misbrugt" er jo også for hårdt et ord. Man kan jo bare lade være at
> svare.

Jep, vi lever i en fri verden, men nogen brokker sig alligevel

Fra : Anders

Dato : 10-12-03 16:39

> Jeg tjekkede det nu også på google, men syntes faktisk ikke lige at jeg
> kunne finde det, måske fordi jeg forventede ikke at kunne finde det der.

Okay. Jeg søgte bare på "aluminium smeltepunkt".

//Anders

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 13-12-03 14:36

"Nikolaj W." wrote:

> Jeg tjekkede det nu også på google, men syntes faktisk ikke lige at jeg
> kunne finde det, måske fordi jeg forventede ikke at kunne finde det der.

Hvis man ikke er god til Google, kan man finde oplysninger om grund-
stofferne på www.webelements.com. I dit eksempel klikker man sig frem
til
http://www.webelements.com/webelements/elements/text/Al/heat.html

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Dyst

Dato : 10-12-03 06:06

> Hvis du ikke allerede har fundet det, så har google betroet mig, at det er
> 660 grader C

Dette er kun smeltetemperaturen ved 99,9% alu, støbelegeringer vil altid
have et lavere smeltepunkt, typisk 550-610 grader C

Heinrich

Fra : Ole Pagh

Dato : 11-12-03 18:21

"Dyst" <viborgdyster@mail.dk> skrev >

> Dette er kun smeltetemperaturen ved 99,9% alu, støbelegeringer vil altid
> have et lavere smeltepunkt, typisk 550-610 grader C

Helt rent (99.999...9 %) aluminiums frysepunkt er 660,323 °C og det kan fås
verificeret med usikkerhed på < 0,002 °C
Denne temperatur er et kendt "fix" punkt som indgår i selve definitionen af
den nuværende temperaturskala (ITS90) sammen med en del andre metallers
fryse eller smeltepunkt, samt vands tripplepunkt (0,01°C)
Deraf den store nøjagtighed.

Ole Pagh