Tågelygter igen igen igen
Fra : Brian Fogh

Dato : 22-12-03 00:20

Til dem der kører med tågelygterne tændt hele tiden.Vil i ikke slukke dem
når de ikke skal bruges??

Ellers læs dette:
http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=72182

På forhånd tak.

Brian

Fra : Per Olsen

Dato : 22-12-03 10:28

"Brian Fogh" skrev i en meddelelse
> Til dem der kører med tågelygterne tændt hele tiden.Vil i ikke slukke dem
> [...]

Hej.

Ud fra tidligere diskusioner/meningsvekslinger her i gruppen,
tror jeg ikke at de personer du her ønsker at henvender dig
til bruger denne gruppe.
Men på den anden side. Når de ikke kan/vil læse hvad der
står i færdselsloven, hvorfor skulle de så læse hvad vi skriver
herinde!

Pe®=s1

Fra : Low_

Dato : 22-12-03 10:52

"Per Olsen" <perolsen_danmark@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men på den anden side. Når de ikke kan/vil læse hvad der
> står i færdselsloven, hvorfor skulle de så læse hvad vi skriver

Davs...

Nu er jeg nok en af dem "der ikke læser med". Og vil nok blive skældt ud
nu... Men jeg plejer at kører rundt med tågelygter tændt, hvis vejen er tør
og kun når det er lyst. Og de to tågelygter er de eneste lygter fremad der
er tændt, altså inden nærlys ! Og efter det jeg kan læse i tidligere er det
også ok.
Citat: "Tågeforlygter kan endvidere anvendes uden for lygtetændingstiden som
kørelys i stedet for nærlys og ikke sammen med nærlys eller særligt kørelys"

Hilsen
Kristian

Fra : David Bjergsø

Dato : 22-12-03 13:54

> Nu er jeg nok en af dem "der ikke læser med". Og vil nok blive skældt ud
> nu...

Bestemt ikke, du bruger dem jo rigtigt.........

> [...]
> er tændt, altså inden nærlys ! Og efter det jeg kan læse i tidligere er

Så længe du husker at slukke dem, før det bliver mørkt er det helt ok....

> [...]
som
> kørelys i stedet for nærlys og ikke sammen med nærlys eller særligt

/David - der er pisse træt af fjolser der ikke bruger dem korrekt, .....og
som har gjort det til en vane at give den slags billister det lange lys...
noget for noget...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-12-03 21:20

David Bjergsø wrote:

> /David - der er pisse træt af fjolser der ikke bruger dem korrekt, .....og
> som har gjort det til en vane at give den slags billister det lange lys...
> noget for noget...

Enig - jeg gør det også ved parkerede bilister i mørke som ikke fatter, at
sætte parkeringslys på.. så kan de råbe og skrige alt de vil, men det er
kropumuligt at se noget i umiddelbar nærhed af sådan en bil... Det er ren
og skær DOVENSKAB, at man ikke lige drejer knappen en gang når man holder
og venter på lillemor..

--
Martin Johansen
Ny på usenet? Se http://www.usenet.dk for en god start!

Fra : stillcruising

Dato : 22-12-03 14:00

Må man spørge hvorfor du ikke bare bruger dit nærlys ?

Kenneth

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 22-12-03 14:09

On Mon, 22 Dec 2003 14:00:01 +0100, "stillcruising"
<stillcruising@hotmail.com> wrote:

>Må man spørge hvorfor du ikke bare bruger dit nærlys ?

Et spørgsmål om at fordele slitage og bevare en sund økonomi.
Det ville jo være sindsygt at køre med xenon kørelys, hvis man har
almindelige glødetrådspærer i tågelysene, IMO. En ny "xenonpære"
koster jo det hvide ud af øjnene.

/Mogens

Fra : Tom

Dato : 22-12-03 14:25

> [...]
> Det ville jo være sindsygt at køre med xenon kørelys, hvis man har
> almindelige glødetrådspærer i tågelysene, IMO. En ny "xenonpære"

2 stk xenon koster 35 Euro

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2449694897&category=28643

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 22-12-03 14:37

On Mon, 22 Dec 2003 14:25:13 +0100, "Tom"
<tom_christensen@bigfoot.com> wrote:

>2 stk xenon koster 35 Euro
>http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2449694897&category=28643

Jow, jow - men vi har jo hørt HELT andre priser på diverse nye
lysprodukter hér i gruppen. Derfor kan man spare lidt på finanserne
ved at fordele kørelysanvendelsen til diverse lygter på bilen :)

/Mogens

Fra : René Lønstrup

Dato : 22-12-03 14:51

Mogens Knudsen wrote:

> Et spørgsmål om at fordele slitage og bevare en sund økonomi.
> Det ville jo være sindsygt at køre med xenon kørelys, hvis man har
> almindelige glødetrådspærer i tågelysene, IMO.

Ja, eller hvis man f.eks. har en Peugeot der sprænger nærlyspærerne hver
anden uge (overdrivelse fremmer forståelsen)
- Eller hvis man, som jeg, har en bil med vippelygter, hvor brugen af
nærlyset giver større vindmodstand og øget slidtage på vippemotorerne (da
lygterne skal klappes op oftere)

--
Mvh René Lønstrup
min bil: 1985 Toyota MR2 1,6i 16v

Fra : David Bjergsø

Dato : 22-12-03 16:07

Hvilket slet ikke forklarer dem der bruger begge dele, både dag som nat...

/David

Fra : Elbarto Simsoniac

Dato : 22-12-03 17:18

PIV siger jeg bare ...snup en tudekiks.Ser det ikke som noget problem at
nogen køre med tågeforlygterne tændt om det er nat eller dag
OK nu køre jeg oss kun 3-500 km dagligt (oss efter mørkes frembrud)
og syntes ikke det blænder
Det er sku meget værre med dem der liger i venstre vejbane med
lovlighastighed minus 10kmt det kan bringe mit pis i kog specielt når man
har lidt småtravelt

Erik Elbarto
Som at træt af dem der holder til venstre istedet for højer

Fra : Fly Christensen

Dato : 22-12-03 17:41

On Mon, 22 Dec 2003 17:18:11 +0100, "Elbarto Simsoniac"
<ElbartoFJERNDETTE@mail.dk> wrote:

[snip]
> [...]
>har lidt småtravelt
>
>Erik Elbarto
>Som at træt af dem der holder til venstre istedet for højer

Citat:

>PIV siger jeg bare ...snup en tudekiks

Citat slut.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Bernhard Ege

Dato : 22-12-03 19:22

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> wrote in message
> On Mon, 22 Dec 2003 17:18:11 +0100, "Elbarto Simsoniac"
> [...]

Arrrr hahahahahahahahaha

Nice!

mvh Bernhard

Fra : Thomas Jensen

Dato : 22-12-03 17:54

Hej!

> PIV siger jeg bare ...snup en tudekiks.Ser det ikke som noget problem at
> nogen køre med tågeforlygterne tændt om det er nat eller dag

I et trafikprogram i radion hørte jeg forklaringen på at regelerne er som de
er:

Det er fordi der er mange typer af trafikkanter (biler, fodgængere,cykler,
knallerter osv). Hvis alle bare tændte alle projektørene på bilen ville de
små (f.eks. cykler) hurtigt forsvinde.

Men prøv selv at kigge næste gang du er ude at køre når det er mørkt. Jeg
syntes det er slemt specielt i myldretiden (kører dagligt igennem Ålborg C
kl 16.30 - 17:00)

-Thomas

Fra : Low_

Dato : 22-12-03 16:21

"stillcruising" <stillcruising@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Må man spørge hvorfor du ikke bare bruger dit nærlys ?
>
> Kenneth

Dels fordi jeg ikke har kørelys på bilen, og derfor skal tænde lyset hver
gang. Derved får jeg et valg. Og så den anden ting, nu har jeg en _for_ blød
undervogn, så når jeg giver gas "vipper" bilen og lyskeglen vil blænde
modkørende. Det er noget jeg har fået at vide, og ikke noget jeg finder på.
Det er nok ikke alle der kan følge det, men jeg synes også at bilen bliver
"pænere" (Så en form for gejl er det vel også)

/Kristian

Fra : stillcruising

Dato : 22-12-03 21:05

ok et kørelysrelæ koster under en hund !
Jeg kan ikke se det store problem i at man skal tænde lyset når man kører,
men jeg kan godt "se" problemet når jeg møder modkørende med tågelygter.
At din vipper når du gasser op er naturligt, og vil da genere lidt, men
tågelygter genere hele tiden.
Gejl... tja det er vel en smags sag

Jeg tror dog ikke at mange folk mener at din bil er flottere fordi du har 2
lamper mere tændt.

Men uanset er det jo lovligt hvad du gør. såe....

(godt råd...... stram din undervogn op og knald neon under.... DET rykker )

Kenneth

Fra : Per Olsen

Dato : 23-12-03 12:20

"Low_" <LowFJERN@calibra.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
som
> kørelys i stedet for nærlys og ikke sammen med nærlys eller særligt

Hej

Low_: har du ikke Vectra'en mere? for den har da kørelys.

Jeg bruger da også selv tågelyset som kørelys. Og NEJ nærlyset er ikke
tændt på samme tid. Altså lige som loven foreskriver!(se citat ovenfor)
Det er ikke gjort for at bilen skal se smart ud. Men da jeg købte nye
pære sidst, skiftede jeg både i forlygter (H4) og tågelygter (H3).
Og da H4 pære koster ca. 1/3 mere end H3 pære kunne jeg jo godt
se en besparelse der .

Pe®=s1
Opel Vectra A GLS 2.0i.

Fra : Low_

Dato : 23-12-03 13:30

> [...]
> pære sidst, skiftede jeg både i forlygter (H4) og tågelygter (H3).
> Og da H4 pære koster ca. 1/3 mere end H3 pære kunne jeg jo godt

Davs

Jo, jeg har (heldigvis) stadig vectra´en . Men da jeg jo har hentet den i
tyskland er der ingen kørelys i, og det er ikke fordi jeg savner det. Og jeg
kører ikke med tågelygterne tændt
pga. den evt. besparelse der ligger der. For hvis jeg virkelig ville spare
er der andre steder det giver mere/hurtigere, nemlig en roligere højre fod.

Low_ @ Kristian
Opel Vectra A 2.0i

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 18:05

> Jo, jeg har (heldigvis) stadig vectra´en . Men da jeg jo har hentet den
> tyskland er der ingen kørelys i, og det er ikke fordi jeg savner det. Og
jeg
> kører ikke med tågelygterne tændt

Kørelysrelæ virker heller ikke hvis man kører med Xenon

Fra : Per Olsen

Dato : 23-12-03 19:35

> Kørelysrelæ virker heller ikke hvis man kører med Xenon

Forklaring følger forhåbentlig

1. For jeg er da sikker på at hvis det er på en bil
med org. monteret Xenon så virker det.
..2 Hvis det er eftermonteret skulle det da stadig
virke. Ellers er det da monteret forkert.

Pe®=s1
Opel Vectra A GLS 2.0i.

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 19:46

> .2 Hvis det er eftermonteret skulle det da stadig
> virke. Ellers er det da monteret forkert.

Med kørelys sidder der nogle dioder til at sænke spændingen til pærene og
det virker ikke sammen med ballaster til Xenon

Fra : Per Olsen

Dato : 23-12-03 20:40

> Med kørelys sidder der nogle dioder til at sænke spændingen til pærene og
> det virker ikke sammen med ballaster til Xenon

Ok.
Men på min dyt er spændingsbegrænseren i et "relæ" for sig selv
efter selve kørelysrelæ'et. Så må det da bare være at monterer
Xenonlyset uden at bruge begrænseren.

Pe®=s1
Opel Vectra A GLS 2.0i.

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 20:55

> Ok.
> Men på min dyt er spændingsbegrænseren i et "relæ" for sig selv
> efter selve kørelysrelæ'et. Så må det da bare være at monterer
> Xenonlyset uden at bruge begrænseren.

....eller bare hive kørelysrelæet ud og tænde lyset på kontakten som i gamle
dage.
Har alligevel ikke været sundt for batteriet at bilen står med fuldt lys på,
mens starteren tapper de 250 A.
Det er ikke det mest smarte elektronik "man" der har flikket sammen, lyset
burde da først tænde efter motoren er startet

Fra : Per Olsen

Dato : 23-12-03 20:58

> [...]
> Det er ikke det mest smarte elektronik "man" der har flikket sammen, lyset
> burde da først tænde efter motoren er startet

Det er nu lavet lidt smart alligevel. For lyset tænder først når motoren
er startet. Kørelysrelæet føler på f.eks. olietrykssensoren.
Så der tappes ikke strøm mens starteren kører.

Pe®=s1
Opel Vectra A GLS 2.0i.

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 21:14

> Det er nu lavet lidt smart alligevel. For lyset tænder først når motoren
> er startet. Kørelysrelæet føler på f.eks. olietrykssensoren.
> Så der tappes ikke strøm mens starteren kører.

Så smart er Ford ikke
Har tappes der strøm til lyset, mens starteren kører (original mondeo
montering).

Fra : Morten Juel

Dato : 22-12-03 21:49

> Til dem der kører med tågelygterne tændt hele tiden.Vil i ikke slukke dem
> når de ikke skal bruges??

Nææh det vil jeg egentlig ikke, min 320i ser sq bedst ud med dem tændt
så de er tændt når bilen er tændt
Så meget lyser de sq heller ikke, har faktisk overvejet at smide nogle
kraftigere pærere i..
men så er vi tilbage til motorvejs snakken, og det med at gamle folk ikke
FATTER at holde synet i deres egen vognbane, og derfor vil ha at vi andre sq
næsten skal holde ind til siden og slukke for alt lys.. vi må IHVERTFALD
ikke oplyse vores bremselængde.. uha nej da...

Hvorfor skal folk gå i så små sko.. tude tude.. "vil i ikke nok slukke for
jeres tågelygter" arhh come on, får du ikke noget af konen ?

Lad dog folk gøre som de har lyst til, er du strømer, så gi dem en bøde, er
du ikke, så hold dig til dit eget kartoffelbed...

Mvh
Morten

Fra : Brian Fogh

Dato : 22-12-03 22:34

Hejsa

Efter at have læst de indlæg der er kommet kan jeg forstå at der er nogle
der selv skriver deres love..

Jeg vil gerne skrive en ny.

GIV DEM DET LANGE. SÅ KAN DE LÆRE DET GGGG

Hygge og god (h)jul

Brian

Fra : Morten Juel

Dato : 22-12-03 22:52

> GIV DEM DET LANGE. SÅ KAN DE LÆRE DET GGGG

yes yes, jeg plejer nu bare at gi dem igen 2x 100W plejer at kurrere deres
lyst..

mvh
Morten

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 22-12-03 23:30

On Mon, 22 Dec 2003 22:52:01 +0100, "Morten Juel" <hehe(indsæt
selv@her)starchild.dk> wrote:

> arhh come on, får du ikke noget af konen ?
> 2x 100W plejer at kurrere deres lyst..

Nåh, derfor

/Mogens

Fra : Morten Juel

Dato : 23-12-03 09:05

> Nåh, derfor

hehehe

mvh
Morten

Fra : C. Caspersen

Dato : 22-12-03 23:14

"Morten Juel" <hehe(indsæt selv@her)starchild.dk> skrev i en meddelelse
> Nææh det vil jeg egentlig ikke, min 320i ser sq bedst ud med dem tændt
> så de er tændt når bilen er tændt

LOL, det er sgu da ynkeligt, at man skal tænde sine lygter før ens bil ser
godt ud....

> Så meget lyser de sq heller ikke, har faktisk overvejet at smide nogle
> kraftigere pærere i..

Tror du ikke at det er pæren foroven du skal have lidt kraftigere...

> Hvorfor skal folk gå i så små sko.. tude tude.. "vil i ikke nok slukke for
> jeres tågelygter" arhh come on, får du ikke noget af konen ?

Hvorfor skal du gå i små sko? Sluk dit lort og tag en kiks...

/Caspersen

Fra : Michael Olesen

Dato : 23-12-03 10:21

"Morten Juel" <hehe(indsæt selv@her)starchild.dk> skrev i en meddelelse

> Nææh det vil jeg egentlig ikke, min 320i ser sq bedst ud med dem tændt
> så de er tændt når bilen er tændt

Det må sku' ikke være let at være så mørkeræd i en brianslæde, at du behøver
ekstra - og ulovligt lys på... Bilen er jo trods alt kun et transportmiddel
og ikke en potensforlænger (som det i mine øre lyder som om du betragter
den)

> Så meget lyser de sq heller ikke, har faktisk overvejet at smide nogle
> kraftigere pærere i..

Måske du skulle tænke på andre trafikanter som medspillere og hjælpe dem og
dig selv, fremfor at betragte dem alle som modspillere, hvor kun du har ret
(til at være der)...

> [...]
> næsten skal holde ind til siden og slukke for alt lys.. vi må IHVERTFALD
> ikke oplyse vores bremselængde.. uha nej da...

Se... det er jo grunden til at vi har asymetrisk nærlys, og tågelys i klart
vejr er ulovligt...

Hvis du ikke kan oplyse din bremselængde, ja - så må du jo sænke hastigheden
som andre ansvarsbevidste trafikanter gør...

> Hvorfor skal folk gå i så små sko.. tude tude.. "vil i ikke nok slukke for
> jeres tågelygter" arhh come on, får du ikke noget af konen ?

Er vi henne vel potensforlængeren igen?

> Lad dog folk gøre som de har lyst til, er du strømer, så gi dem en bøde,
er
> du ikke, så hold dig til dit eget kartoffelbed...

Ja, så har du vel heller ikke noget imod at jeg torpederer alle der kører
med ulovlig lygteføring med min Hummer eller store lastbil - for jeg gør jo
bare som jeg har lyst til og holder mig til mit eget lille kartoffelbed...

God jul og med ønske om at du gentagne gange vil blive stoppet med tåbelys
på - og det er jo 500 kr hver gang

/mic