Att: Brizz
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 20-12-03 22:48

Jeg har liiige et par opklarende spørgsmål?

Var det dig der luskede ud på Sydmotorvejen i nordgående retning nede
ved Haar's anlæg her lørdag morgen mellem 05:00 og 05:30?

Det var en 3-akslet Scania med en 2-akslet phv.

Er det ikke dig der engang har prøvet at overbevise mig om, at
tankbiler ikke kan køre over 85 km/t, eller var det Henrik B.?

Ifald du kender noget til det ene eller det andet, har jeg liiiige et
par uddybende spørgsmål.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Brizz

Dato : 20-12-03 23:10

> Jeg har liiige et par opklarende spørgsmål?

Fyr løs...

> Var det dig der luskede ud på Sydmotorvejen i nordgående retning nede
> ved Haar's anlæg her lørdag morgen mellem 05:00 og 05:30?

Nej det skal du ikke regne med. Jeg kørte godt nok en 3 akslet scania 124
med 2 akslet hænger men det var fredag aften. og hvis du så mig der så var
det mig med de 2 politi biler med blå blink lige i røven

> Det var en 3-akslet Scania med en 2-akslet phv.
>
> Er det ikke dig der engang har prøvet at overbevise mig om, at
> tankbiler ikke kan køre over 85 km/t, eller var det Henrik B.?

Nej jeg siger at de godt kan køre mere end 85. Men det er rigtigt at der
iflg ADR loven kun må køre 85 og nogen af vores biler kan også kun køre 85.
Men den pågældende og min egen faste bil kan køre 90 km/t...(har jeg hørt )

> Ifald du kender noget til det ene eller det andet, har jeg liiiige et
> par uddybende spørgsmål.

Hvis du har mere så fyr løs..Kan klare det

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 20-12-03 23:36

On Sat, 20 Dec 2003 23:09:33 +0100, "Brizz" <nogen@microsoft.com>
wrote:
..

> [...]
>med 2 akslet hænger men det var fredag aften. og hvis du så mig der så var
>det mig med de 2 politi biler med blå blink lige i røven

Næh, de to politibiler glimrede ved deres fravær, så det har ikke
været dig.

Har du været ude i noget snavs?

> [...]

>Men den pågældende og min egen faste bil kan køre 90 km/t...(har jeg hørt )

Skal vi ikke sige lige godt og vel? *LOL*

Ham der smuttede ud foran mig tog det godt nok lang tid at komme
forbi, og jeg har hørt at min "tulipanekspres" kan køre 94.

>--

>Hvis du har mere så fyr løs..Kan klare det
>
>--

Alt det der politi trænger sig jo på...?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Brizz

Dato : 20-12-03 23:54

> Næh, de to politibiler glimrede ved deres fravær, så det har ikke
> været dig.
>
> Har du været ude i noget snavs?

Næ nej. Men den lille 3 akslede jeg kørte var ikke fyldt helt i 2 af
rummene. der manglede 1000 liter i hver og det gyngede jo lidt. Det er meget
normalt i den lille pisbil. Men når der så er en stor hænger efter ( frm rt
25cm højere end bilen) Men når forvognen slinger lidt så slinger hængeren
mere. Så der var nogen der mente jeg kørte som en fuld stodder. Hvilket jeg
måske kan forstå. Så ved til/frakørslen til hillerød motorvejen (nordgående)
holdt der er en panserbasse og ventede på mig og 200 m længere fremme lå der
en mere og ventede. og de begge 2 kørte ud bag mig. Den ene kom hurtigt op
på siden mens den anden blev bagved og med blå blink og kom her hids dig op.
Så ind til siden med mig. og så skulle der ses papirer. Men jeg havde ingen
problemer. Jeg havde ALT hvad de bad om og der var styr på det. så værre var
det skam ikke. Men synes det er fint der er nogen der reagerer på det. For
det er sq en skidt cocktail med en fuld tank chauffør og 35000 liter benzin.

> Ham der smuttede ud foran mig tog det godt nok lang tid at komme
> forbi, og jeg har hørt at min "tulipanekspres" kan køre 94.

Den her havde heller ikke meget at rykke med. Jeg kunne liiiige holde 60 på
vej op ad den bakke ved hillerød motorvejen som før nævnt.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-12-03 00:12

On Sat, 20 Dec 2003 23:54:08 +0100, "Brizz" <nogen@microsoft.com>
wrote:

> [...]
>25cm højere end bilen) Men når forvognen slinger lidt så slinger hængeren

Jow, det siger sig selv. De hængere vi kører med er også sådan nogen
små 16-tons dimser. Det ser fuldstændigt vanvittigt ud når man kører
bag sådan en, fordi de svajer helt vildt i luftpuderne.

De er iøvrigt heller ikke til at bakke med. 2 cm. forkert på rattet,
og du har mistet alle rettigheder.

> [...]

>det er sq en skidt cocktail med en fuld tank chauffør og 35000 liter benzin.

Dejligt når der er orden i sagerne.

Og ja, det er godt at der er nogen der holder øje.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Allan Møller

Dato : 21-12-03 07:38

> [...]
85.
> Men den pågældende og min egen faste bil kan køre 90 km/t...(har jeg

Nu har jeg fået fornyet mit ADR igen og mener helt bestemt ikke at have hørt
noget om
hastigheden på køretøjet.
Ikke at jeg betvivler din ord men hvor er det lige at det står henne ?

Mvh. Allan

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-12-03 08:27

On Sun, 21 Dec 2003 07:37:31 +0100, "Allan Møller" <allan@anllanm.dk>
wrote:

> [...]
>noget om
>hastigheden på køretøjet.
>Ikke at jeg betvivler din ord men hvor er det lige at det står henne ?

Jeg er enig i din skepsis i forbindelse med de 85 km/t. i sammenhæng
med ADR-transport.

Det fremgår i hvert fald ikke af de nyeste håndbøger på området.

Det hænger nok snarere sammen med at i de fleste nyere lastbiler
sidder der et klistermærke et eller andet sted, hvor der står at
køretøjet er plomberet ved 85 km/t.

I praksis er der dog som regel lidt elastik til den gode side.

Derfor er det vel nærliggende for et benzinselskab at gøre det til
firmaets interne regel, at det er 85 km/t. der må køres.

Min egen erfaring siger mig i øvrigt at det ikke er tilrådeligt at
overskride hastighedsbegrænsningerne noget videre, så længe de orange
tavler er monteret. De tiltrækker s'gu politibetjente som blomster
tiltrækker bier.

Det gælder i hvert fald for stykgodstransport af ADR-gods.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Leonard

Dato : 21-12-03 13:59

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Derfor er det vel nærliggende for et benzinselskab at gøre det til
>firmaets interne regel, at det er 85 km/t. der må køres.

Jeg synes faktisk det ville være mere nærliggende at firmaet brugte de
gældende hastighedsgrænser som intern regel.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-12-03 14:59

On Sun, 21 Dec 2003 13:59:29 +0100, Leonard <nospam@invalid.invalid>
wrote:

>Jeg synes faktisk det ville være mere nærliggende at firmaet brugte de
>gældende hastighedsgrænser som intern regel.
>
>--

Rent umiddelbart, ja.

I praksis er jeg ikke sikker på at det er en god idé. Hvis vi
forudsætter at alle tankbiler kørte nøjagtigt 80 km/t. og alle andre
lastbiler kørte som de plejer, ville der nødvendigvis blive flere
overhalinger lastbil vs. lastbil.

Langt de fleste lastbiler har cruise-control monteret, og jeg ved godt
hvad en chauffør vælger hvis han har valget mellem at dreje en anelse
på rattet, eller at afbryde cruise-controllen.

De vælger det første, og så opstår de der hysterisituationer med en
hale af personbiler der ikke kan komme forbi hurtigt nok.

Det er min overbevisning at stressede bilister er farligere end en
tankbil der kører 5-6 km for hurtigt.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Leonard

Dato : 21-12-03 15:27

> [...]

>forudsætter at alle tankbiler kørte nøjagtigt 80 km/t. og alle andre
>lastbiler kørte som de plejer, ville der nødvendigvis blive flere

Hvis nu alle firmaer i DK (ja eller Europa) havde samme politik:
"Overhold reglerne, max. 80 km/t på en dansk motorvej", så var det jo
ikke noget problem.

>Langt de fleste lastbiler har cruise-control monteret, og jeg ved godt
>hvad en chauffør vælger hvis han har valget mellem at dreje en anelse
>på rattet, eller at afbryde cruise-controllen.

Og det fatter jeg ikke. Jeg har også cruisecontrol i mine biler og det
er sg* da nemmere at trykke den lidt ned i hastighed end at orientere
sig, blinke og udføre en overhaling.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-12-03 15:41

On Sun, 21 Dec 2003 15:26:46 +0100, Leonard <nospam@invalid.invalid>
wrote:

> [...]

>Og det fatter jeg ikke. Jeg har også cruisecontrol i mine biler og det
>er sg* da nemmere at trykke den lidt ned i hastighed end at orientere

Jeg siger jo heller ikke at jeg er uenig med dig. Jeg forholder mig
bare til hvad jeg ser på vejene hver eneste dag.

Du skal heller ikke være blind for, at 10 km/t. bliver til et
anseeligt stykke vej, hvis vi forudsætter at man har 10 timers køretid
til rådighed.

Det kan snildt bevirke en forskel på om du må sove på en rasteplads
ved Vordingborg, eller når hjem og sove i egen seng.

Det er den slags detaljer udenforstående ikke har i tankerne, og det
er der ikke noget at sige til.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik B.

Dato : 21-12-03 17:07

Leonard wrote:
[...]
::
:: Hvis nu alle firmaer i DK (ja eller Europa) havde samme politik:
:: "Overhold reglerne, max. 80 km/t på en dansk motorvej", så var det jo
:: ikke noget problem.

Er ikke praktisk i praksis. Hvordan vil du nogensinde komme ned på en
motorvej, hvis der lige kommer en stribe med 20-30 lastbiler, kørende helt
tæt og med nøjagtig 80 km/t. Eller 60 km/t for den sags skyld, da der jo
lige kører en BMS-kran forrest og der tilfældigvis er overhalingsforbud....

M.v.h.

Fra : Leonard

Dato : 21-12-03 17:15

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

> [...]
>lige kører en BMS-kran forrest og der tilfældigvis er overhalingsforbud...

Hvad har det med den maksimale hastighed at gøre?

Fra : Henrik B.

Dato : 21-12-03 17:23

Leonard wrote:
[...]

Du snakker jo om at alle skulle køre det samme = overholde 80 km/t. Jeg
siger: Kan ikke lade sige gøre, hvis det var sådan...

M.v.h.

Fra : Leonard

Dato : 21-12-03 17:38

> [...]

>Du snakker jo om at alle skulle køre det samme = overholde 80 km/t. Jeg
>siger: Kan ikke lade sige gøre, hvis det var sådan...

Hvis vi forudsætter at alle lastbiler kører med samme hastighed, så
vil de aldrig indhente hinanden og med mindre de allesammen begynder
starter turen det samme sted og ender det samme sted, så vil de ikke
komme til at køre i en lang række med kort afstand imellem dem.
Skulle de endelig blive samlet i en længere række, fx p.gr.a.
BMS-kranen, så vil de blive spredt igen efterhånden som de drejer fra
motorvejen, og der vil blive skabt huller i rækken. Der bliver også
huller i rækken når de begynder at overhale kranen, da de ikke
accellerer lige hurtigt.
Derudover har jeg engang set en tavle der anviste at der skulle være
en afstand mellem lastbiler på min. 100 m. (Jeg tror det var i et
bjergland). En lignende regel om at langsomtkørende skal holde en
afstand så der er plads til andre imellem dem kan vel også indføres og
praktiseres i vores færdselslov.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-12-03 17:49

On Sun, 21 Dec 2003 17:37:53 +0100, Leonard <nospam@invalid.invalid>
wrote:

> [...]
>bjergland). En lignende regel om at langsomtkørende skal holde en
>afstand så der er plads til andre imellem dem kan vel også indføres og

Nu er vi kommet dertil hvor jeg føler mig foranlediget til at spørge
hvad dit egentlige ærinde er?

Jeg har en anelse, men jeg vil gerne høre det fra din egen mund.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Leonard

Dato : 21-12-03 18:20

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Nu er vi kommet dertil hvor jeg føler mig foranlediget til at spørge
>hvad dit egentlige ærinde er?

Jeg har sg* ikke noget defineret ærinde ...

Jeg kan bare ikke lade være med at undre mig over at firmaer kan have
en politik om, at man godt må overtræde færdselsloven (lidt), hvorofro
ikke have en politik om at lov er lov og den skal holdes.
Jeg er godt klar over at man ikke altid kan overholde loven og at der
skal være en rimelig margin, men at firmaets politik meldes ud med 85
km/t når loven siger 80 km/t, det forstår jeg ikke.

Og jeg forstår slet ikke når nogle forsøger at forklare det med at det
ikke virker i praksis, for i praksis kører de fleste lastbiler ca. 90
km/t og det fungerer jo fint, hvorfor skulle det så ikke fungere fint
ved 80 km/t ?

Jeg er faktisk ligeglad med om de kører 80 eller 90, jeg tror det
bedste ville være hvis alle de langsomme på motorvejen (pånær de
største og tungeste, som bliver nød til at holde sig nede på 40-60)
kørte med samme hastighed, både biler med trailere/campingvogne,
busser og lastbiler. Det ville fjerne "elefant-kapløbene".

Og måske skulle hastigsreglerne på motorvej laves helt om, så det ikke
er en maksimalgrænse, men en minimums i nogle intervaller, så enten
kører du 60, 85, 110, 130 eller hurtigere. Og der må kun overhales
hvis du kan køre 15 km/t hurtigere end den du overhaler. Så vil der
altid være så stor forskel at en overhaling vil kunne gøres rimeligt
hurtigt.

>Jeg har en anelse, men jeg vil gerne høre det fra din egen mund.

Jeg har altså tilladt mig at skrive med fingrene, det tager for lang
tid med tungen ...

Fra : Henrik B.

Dato : 21-12-03 19:24

Leonard wrote:
[...]

Det er da f.eks. en fordel at jeg kan komme op på 85 km/t op af en bakke,
hvor den jeg overhaler måske falder fra 80 til 75. Alt andet lige er jeg da
hurtigere forbi.

[...]

Det fungerer netop fordi lastbiler kører et eller andet sted mellem 80 og 90
km/t, altså differencerende hastighed. Og nej, "de fleste" kører altså ikke
90 km/t.

[...]

Og dét ved vi jo godt hvordan ender - for politiet har ikke hverken lyst
eller resourcer til at kontrollere dén hstighedsforskel.

M.v.h.

Fra : Leonard

Dato : 21-12-03 19:45

> [...]

>hvor den jeg overhaler måske falder fra 80 til 75. Alt andet lige er jeg da

Jeg synes at den snak har vi haft tidligere, mit svar er igen, at med
den argumentation vil det jo være en fordel at kunne køre hurtigere,
hvorfor så ikke 120 km/t, så er du endnu hurtigere forbi.
Men derudover, så forhindrer dit ønske jo ikke at firmaet har en
politik om at du kun skal køre 80 km/t, det er jo ikke begrænseren der
skal sættes til det. Og netop overhalingen vil så være en af de
nødvendige undtagelser, hvor der er fornuft i at køre lidt hurtigere -
det vil tydeligt kunne ses på skiven, en kort tur op i hastighed og
derefter ned igen.

>Og dét ved vi jo godt hvordan ender - for politiet har ikke hverken lyst
>eller resourcer til at kontrollere dén hstighedsforskel.

Tjah, nu er jeg så naiv at jeg tror at nogle regler godt kan fungere i
praksis, uden at de behøver at blive kontrolleret i det uendelige.

Fra : Allan Møller

Dato : 21-12-03 16:44

> Jeg er enig i din skepsis i forbindelse med de 85 km/t. i sammenhæng
> med ADR-transport.
>
> Det fremgår i hvert fald ikke af de nyeste håndbøger på området.

Nemlig - fik fornyet for en måned siden og det blev ikke nævnt - nu af ren
nysgerrighed har jeg kigget i de netop udleverede bøger og det står
umiddelbart ikke nævnt.

> [...]
> køretøjet er plomberet ved 85 km/t.
>
> I praksis er der dog som regel lidt elastik til den gode side.

Ja jeg har sikkert som dig selv - kørt i en hel del forskellige mærker /
årgange
og kan ikke huske nogen som ikke kunne rende 89 km/t (speedometervisning)
men heller ikke over.

> [...]
> overskride hastighedsbegrænsningerne noget videre, så længe de orange
> tavler er monteret. De tiltrækker s'gu politibetjente som blomster

Jeg har aldrig hørt et ondt ord for at køre 89 km/t hverken med de orange
skilte eller uden
tværtimod har jeg fået en "skideballe" for at køre 70 som jeg gjorde lige
efter at have fået kortet.
Jeg blev jo overhalet af alt og alle.

Mvh. Allan

Fra : Henrik B.

Dato : 21-12-03 17:05

Allan Møller wrote:
[...]

Ingen af OK's (nyere end 5 år) tankvogne kan køre mere end 85 km/t ud af
ligevej.

M.v.h.

Fra : Henrik B.

Dato : 21-12-03 17:08

Folmer Rasmussen wrote:
[...]

Ja, stykgods. For i tankvogn er det meeeeeeeget sjældent at man stoppes, da
de jo altid er i orden.

M.v.h.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-12-03 17:35

On Sun, 21 Dec 2003 17:07:52 +0100, "Henrik B."
> [...]

>:: Det gælder i hvert fald for stykgodstransport af ADR-gods.
>
>Ja, stykgods. For i tankvogn er det meeeeeeeget sjældent at man stoppes, da

Det er i hvert fald lykkedes for Jer at give politiet det indtryk.

Jeg vælger at tro at det også er tilfældet i virkeligheden.

Mht. Stykgodstrp. er det alt andet lige også lidt sværere at have med
at gøre. Der er s'gu meget der er farligt.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik B.

Dato : 21-12-03 18:05

Folmer Rasmussen wrote:
::: Ja, stykgods. For i tankvogn er det meeeeeeeget sjældent at man
::: stoppes, da de jo altid er i orden.
:::
::: --
::
:: Det er i hvert fald lykkedes for Jer at give politiet det indtryk. ;-
:: )
::
:: Jeg vælger at tro at det også er tilfældet i virkeligheden.

Kan du også roligt - i hvertfald for "Mit" firma. Har vi et problem, kører
vi direkte på værksted. Og vi jar tiden til at ordne pærerne, efterhånden
som de går. På snart 4,5 år er jeg blevet stoppet én gang - for vejning.
Behøver jeg at fortælle at jeg fik lov at køre videre.

Det er faktisk så grelt at én af mine kollegaer blev stoppet sidste år. Den
emsige MC'er var så emsig at han ville tjekke ALT - selv om handskerne var
CE-godkendte. Da han ikke kunne finde andet, fik chaufføren besked på at
"Flammable-skilte" på siden af tanken sad for lavt. Dette kunne han jo
ligesom ikke gøre noget ved - bilen var jo synet og godkendt....

M.v.h.

Fra : Leonard

Dato : 21-12-03 18:26

> [...]

>som de går. På snart 4,5 år er jeg blevet stoppet én gang - for vejning.

Er det ikke også rimeligt nemt at indføre rutiner i et firma der altid
kører med de samme produkter i de samme biler, så reglerne bliver
overholdt?
Og er reglerne ikke også til gavn for chauffør, firma osv?
Og kan man egentlig køre med overlæs i en tankbil?

Fra : Henrik B.

Dato : 21-12-03 19:20

Leonard wrote:
[...]

Det er alt sammen et spørgsmål om planlægning. Det er ikke altid til at få
det til at passe sammen - værkstedsbesøg og kunderne.

:: Og er reglerne ikke også til gavn for chauffør, firma osv?

Ikke altid.

:: Og kan man egentlig køre med overlæs i en tankbil?

Det kan man sagtens.

M.v.h.

Fra : Leonard

Dato : 21-12-03 19:50

> [...]

>Det er alt sammen et spørgsmål om planlægning. Det er ikke altid til at få
>det til at passe sammen - værkstedsbesøg og kunderne.

Men det må da være nemmere end hvis lasten er forskellig hver dag.
Og samtidig giver det vel også en bedre rutine i at få de rigtige
papirer med når man altid kører med samme slags last.

>:: Og er reglerne ikke også til gavn for chauffør, firma osv?
>
>Ikke altid.

Nej, det vidste jeg nok godt, men for det meste?

>:: Og kan man egentlig køre med overlæs i en tankbil?
>
>Det kan man sagtens.

OK, er der så stor forskel på vægtfylden af det i transporterer i
tankene?

Fra : Henrik B.

Dato : 21-12-03 20:53

Leonard wrote:
::: Det kan man sagtens.
::
:: OK, er der så stor forskel på vægtfylden af det i transporterer i
:: tankene?

0.72 og 0,83.....

M.v.h.