Snekæder?
Fra : //zigge

Dato : 19-12-03 18:24

Hej

Så står vinteren foran os i de næste måneder.
Jeg er en af dem der køre med helårsdæk og overvejer derfor at købe snekæder
hvis jeg skulle komme ud i noget mine dæk ikke kan klare.

Derfor vil jeg gerne høre jer efter hvad jeres erfaringer er med snekæder?
Det der kunne være interessant at høre om er ting som; vejgreb, slidstyrke,
pris og forhandlerer.

Mvh
//zigge

Fra : Leonard

Dato : 19-12-03 19:00

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> wrote:

>Jeg er en af dem der køre med helårsdæk og overvejer derfor at købe snekæder
>hvis jeg skulle komme ud i noget mine dæk ikke kan klare.

Jeg har aldrig (som voksen*) oplevet føre i DK hvor snekæder har
kunnet hjælpe.
Snekæder er kun til noget når der er meget sne.
Med snekæder kan man ikke køre meget mere end 30 km/t, ikke med dem
jeg har prøvet, det ryster og larmer simpelthen for meget.

*) Som barn husker jeg snedriver der var større end husene og vi var
sneet inde i flere uger

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 19-12-03 19:02

On Fri, 19 Dec 2003 18:59:39 +0100, Leonard <nospam@invalid.invalid>
wrote:

> Som barn husker jeg snedriver der var større end husene og vi var
>sneet inde i flere uger

I vor landsby var der gravehold (mænd og skovle), som befriede bønder
for den manglende kontakt med omverdenen!

/Mogens

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 20-12-03 16:46

On Fri, 19 Dec 2003 19:01:52 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>I vor landsby var der gravehold (mænd og skovle), som befriede bønder
>for den manglende kontakt med omverdenen!
>
>--

Du snakker udenom, min herre.

Sagen er jo den enkle at Jan W.'s proselytter allerede på dette
jomfruelige stade af vinteren er ved at få kolde fødder.

Kæder er noget "snavs" som man i videst muligt omfang bør holde sig
fra.

Springer sådan en fætter, og det vil den uværgerligt gøre fordi der er
for meget bar asfalt og for lidt sne, så ryger der hurtigt en skærm og
en bremseslange.

Ét uheld med en snekæde, og markedets bedste lameldæk vil være det
rene discount i sammenligning.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-12-03 17:52

On Sat, 20 Dec 2003 16:45:45 +0100, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Du snakker udenom, min herre.

Jeg gav et eksempel fra dén tid, hvor det gav sne om vinteren. Faktisk
blev skinnerne om vinteren ryddet med et damplokomotiv, som een vinter
først sad uhjælpelig fast - næsten - og dernæst røg af sporet ifm.
andet forsøg !!!

>Sagen er jo den enkle at Jan W.'s proselytter allerede på dette
>jomfruelige stade af vinteren er ved at få kolde fødder.

Helt sikkert, du :)

>Kæder er noget "snavs" som man i videst muligt omfang bør holde sig
>fra.

Osse i dén grad - dét har "vi" da ligegodt aldrig brugt i min tid som
servicetekniker, hvor jeg kørte "altid". Måske Volvo'en var årsagen!

/Mogens

Fra : Madsen

Dato : 19-12-03 19:07

> [...]
>
> Derfor vil jeg gerne høre jer efter hvad jeres erfaringer er med snekæder?
> Det der kunne være interessant at høre om er ting som; vejgreb,

Snekæder kan ikke bruges på vej med islag, det vil ødelæge dine dæk, køb
hellere nogle god vinterdæk.
Snekæder i Danmark er godt, så længe det er snestorm og ca. 24 timer
derefter, da vil de fleste veje være ryddet.
Gode kæder er dem hvor kæden ikke kun ligger på tværs men også /\/\/ i zig
zag, lavet af små vredne led(kaldes vist nødekæde).
Hilsen Madsen

Fra : //zigge

Dato : 19-12-03 23:44

"Madsen" <madsen58@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Snekæder kan ikke bruges på vej med islag, det vil ødelæge dine dæk, køb
> hellere nogle god vinterdæk.

Her i Ålborg bruger de alt deres salt de første to dage der er rimfrost og
så kan vi køre på fem cm komprimeret sne resten af vinteren. Hvis man kan
dømme efter sidste vinter.

Virker snekæderne på kompakt sammenkørt sne?

Mvh
//zigge

Fra : Leonard

Dato : 20-12-03 00:30

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> wrote:

>Virker snekæderne på kompakt sammenkørt sne?

Ja, men du bliver nok hurtigt træt af det ...

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 20-12-03 00:43

> Her i Ålborg bruger de alt deres salt de første to dage der er rimfrost og
> så kan vi køre på fem cm komprimeret sne resten af vinteren. Hvis man kan
> dømme efter sidste vinter.

Fem cm komprimeret sne er ideelt vinterføre, så kommer et godt lamel
vinterdæk rigtigt til sin ret.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : //zigge

Dato : 19-12-03 23:57

"Madsen" <madsen58@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Gode kæder er dem hvor kæden ikke kun ligger på tværs men også /\/\/ i
zig
> zag, lavet af små vredne led(kaldes vist nødekæde).

Jeg har været ved at Google lidt og alle de snekæder jeg kan finde er med
krydsled og ligger i et zig-zag mønster med langsggående kæder imellem
tværkæderne. Det påstås at de giver det bedste vejgreb?
Der er stor forskel i priserne - lige fra Harald Nyborg's til 129,- for et
sæt med to, og op til 1500,- pr. stk. for Comfort plus ekstra
jeg-skal-gi-dig... Med det forbrug jeg regner med at have vil jeg tro at jeg
kommer til at køre måske 1000Km max. på dem her i vinter. Kan de billige
holde til det?

Mvh
//zigge

Fra : anders majland

Dato : 21-12-03 14:20

> Med det forbrug jeg regner med at have vil jeg tro
> at jeg kommer til at køre måske 1000Km max. på dem her i vinter. Kan
> de billige holde til det?

1000km på snekæder i danmark ? Har du set en anden vejrudsigt end os
andre ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : //zigge

Dato : 21-12-03 18:33

meddelelse news:bs4jrq$cca$1@sunsite.dk...

> 1000km på snekæder i danmark ? Har du set en anden vejrudsigt end os
> andre ?

Næ det tror jeg ikke. Men 10 ture á 100Km er også det maximale jeg gætter på
at der bliver brug for...

Mvh
//zigge

Fra : Coach [4130]

Dato : 23-12-03 18:10

> Næ det tror jeg ikke. Men 10 ture á 100Km er også det maximale jeg gætter

> at der bliver brug for...
>
> Mvh
> //zigge

Jeg kan godt høre du aldrig har prøvet at køre med snekæder (det er
selvfølgelig også derfor du spø'r)

Men er du rigtig klog, eller hva'?

100 km på snekæder.... 30 km/t ....den går sg' ikke du.

har selv prøvet flere gange i norge, men kun op ad stejle bakker, og så af
med dem igen lige så snart vejen bli'r jævn.

Mvh
Bri@n