Blitz'et i mørke
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 19-12-03 12:11

Hejsa

Forleden da jeg kørte på arbejde, kl. 06.30 blev jeg blitz'et af en fotovogn
:|

Der var _slet_ ingen tvivl, det lyste hele området op, og jeg var nærmest
blændet. Jeg troede ikke de måtte tage billeder i mørke?? Men de må
abentbart alt hvad de har lyst til...

Hans

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-12-03 12:18

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNpc.dk> wrote in message
> [...]
>
> Der var _slet_ ingen tvivl, det lyste hele området op, og jeg var nærmest
> blændet. Jeg troede ikke de måtte tage billeder i mørke?? Men de må

Jeg troede ikke du måtte køre for stærkt i mørke, men.....................

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-12-03 12:42

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> "Hans Mouridsen" <hom@FJERNpc.dk> wrote in message

> fotovogn

> Jeg troede ikke du måtte køre for stærkt i mørke, men.....................

LOL

Fra : John Sahl

Dato : 19-12-03 12:43

Hans Mouridsen wrote:
> Der var _slet_ ingen tvivl, det lyste hele området op, og jeg var
> nærmest blændet. Jeg troede ikke de måtte tage billeder i mørke?? Men
> de må abentbart alt hvad de har lyst til...

Tag en tudekiks! Lad dog være med at pive over en skide bøde,
du ved jo at den er fortjent.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Thomas Hjort

Dato : 19-12-03 13:02

> Tag en tudekiks! Lad dog være med at pive over en skide bøde,
> du ved jo at den er fortjent.

Det er jo ikke det med bøden, men med lyset går jeg ud fra. Det er ikke
hensigtsmæssigt at blænde folk der i forvejen køre for stærkt.

Mvh Thomas

Fra : John Sahl

Dato : 19-12-03 13:13

Thomas Hjort wrote:
> Det er jo ikke det med bøden, men med lyset går jeg ud fra. Det er
> ikke hensigtsmæssigt at blænde folk der i forvejen køre for stærkt.

Så må man jo undlade at køre for stærkt. Desuden blænder
det heller ikke.

Fra : Rasmus

Dato : 19-12-03 13:26

"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> wrote in message

> Så må man jo undlade at køre for stærkt. Desuden blænder
> det heller ikke.

Jeg kørte bag ved en som blev blitzet i mørke(ca. 30m), han har max kørt et
par km for hurtigt, for jeg blev ikke blitzet, men det var godt nok knald på
lyset da..., man kan håbe på at det ikke kan udløse et epilipsi anfald

mvh
Rasmus

Fra : John Sahl

Dato : 19-12-03 13:32

Rasmus wrote:
> [...]
> kørt et par km for hurtigt, for jeg blev ikke blitzet, men det var
> godt nok knald på lyset da..., man kan håbe på at det ikke kan udløse

Så burde lægen nok inddrage mandens kørekort ,-)

Fra : phk

Dato : 19-12-03 14:38

> Så må man jo undlade at køre for stærkt. Desuden blænder
> det heller ikke.

Og hvor ved du det fra? Det kan jo ikke være fordi du selv har prøvet at
blive blitzet så hellig du er ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : John Sahl

Dato : 19-12-03 14:49

phk wrote:
> Og hvor ved du det fra? Det kan jo ikke være fordi du selv har prøvet
> at blive blitzet så hellig du er ;)

Hellig? Jeg har da ikke sagt jeg aldrig har fået en bøde,
men jeg påpeger bare det hykleriske i at bitche som en
tøs når man får den. Betal og kom videre

Fra : phk

Dato : 20-12-03 01:15

> Hellig? Jeg har da ikke sagt jeg aldrig har fået en bøde,
> men jeg påpeger bare det hykleriske i at bitche som en
> tøs når man får den. Betal og kom videre

Indlægget har ikke noget med at bitche over pengene at gøre men om
trafiksikkerhed.

--
Per, Esbjerg

Fra : John Sahl

Dato : 20-12-03 10:09

phk wrote:
> Indlægget har ikke noget med at bitche over pengene at gøre men om
> trafiksikkerhed.

Aha, men man bliver altså ikke blændet af den blitz de fyrer af.

Har man et problem med sit nattesyn må man undlade at køre
for stærkt om natten, eller helt lade sin bil stå.

Fra : Henrik B.

Dato : 20-12-03 21:43

John Sahl wrote:
:: phk wrote:
::: Indlægget har ikke noget med at bitche over pengene at gøre men om
::: trafiksikkerhed.
::
:: Aha, men man bliver altså ikke blændet af den blitz de fyrer af.

Selv i dagslys bliver man blændet af dén blitz.

M.v.h.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 20-12-03 21:48

Henrik B. wrote:

> Selv i dagslys bliver man blændet af dén blitz.

Kan det tænkes at Politiet bruger forskelligt udstyr i de forskellige
landsdele ?
Jeg er selv blevet blitz'et 4 gange (dog uden at få bøde for det), og i alle
tilfælde har der været tale om en svag rød lampe, som på ingen måde virkede
generende.
Den ene gang var i København, og de andre gange har alle været i Roskilde.

--
Mvh Per
www.perbeer.ninja.dk / http://home22.inet.tele.dk/perbeer

Fra : John Sahl

Dato : 20-12-03 22:17

Per Beer Hansen wrote:
> Kan det tænkes at Politiet bruger forskelligt udstyr i de forskellige
> landsdele ?

Roskilde 1 gang, København 1 gang, Nordjylland 2 gange,
jeg er ikke blevet blændet nogen af gangene.

4 gange blitzet, 1 bøde...

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 19-12-03 13:56

> Tag en tudekiks! Lad dog være med at pive over en skide bøde,
> du ved jo at den er fortjent.

??? Det var jo ikke lige det spørgsmålet gik på. Selfølgelig må man betale,
når man træder for hårdt.

Jeg syntes bare lyset var meget kraftigt.

/Hans

Fra : hanzen

Dato : 19-12-03 14:27

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNpc.dk> skrev i en meddelelse

> ??? Det var jo ikke lige det spørgsmålet gik på. Selfølgelig må man
betale,
> når man træder for hårdt.
>
> Jeg syntes bare lyset var meget kraftigt.
>
> /Hans

Så kraftig at det har en afskrækkende virkning?
Aldrig mere ............
--
hilzen
hanzen

Hvorfor hedder det rødgran når det burde hedde grøngran?

Fra : C. Caspersen

Dato : 19-12-03 12:42

> Der var _slet_ ingen tvivl, det lyste hele området op, og jeg var nærmest
> blændet. Jeg troede ikke de måtte tage billeder i mørke?? Men de må
> abentbart alt hvad de har lyst til...

Tag en kiks, du kan bare lette din fod lidt. Så bliver du ikke blændet.

/Caspersen

Fra : Chr. L.

Dato : 19-12-03 16:15

> [...]
>
> Der var _slet_ ingen tvivl, det lyste hele området op, og jeg var nærmest
> blændet. Jeg troede ikke de måtte tage billeder i mørke?? Men de må

Yeps...dem som åbentbart kører alt hvad de har lyst til...bliver åbenbart
blitzet af dem som har lyst til det...

P.S det skulle gerne være en Infrarød Blitz, så du ikke mister dit nattesyn
og sætter farten ned....

Chr.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 19-12-03 18:14

On Fri, 19 Dec 2003 16:15:28 +0100, "Chr. L." <chrisl@ASKFORDOMAIN.dk>
wrote:

>P.S det skulle gerne være en Infrarød Blitz, så du ikke mister dit nattesyn
>og sætter farten ned....

Hvis det er en Infrarød blitz burde du slet ikke kunne se den med det
menneskelige syn så det
Flemming Jacobsen

Fra : Chr. L.

Dato : 19-12-03 18:33

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote in message

> Hvis det er en Infrarød blitz burde du slet ikke kunne se den med det
> menneskelige syn så det

Jo da jeg har et infrarødt filter til min stavlyget (det var pisse dyrt) og
der kan jeg da se at det lyser meget 'svagt' rødt i total mørke når jeg
kigger direkte ind i lygten. jeg kan ikke se at lyser rammer noget kun med
en IR kikkert så ser det jo ud som dagslys..

Chr.

Fra : hanzen

Dato : 19-12-03 18:39

"Chr. L." <chrisl@ASKFORDOMAIN.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kigger direkte ind i lygten. jeg kan ikke se at lyser rammer noget kun med
> en IR kikkert så ser det jo ud som dagslys..

Nu vi er OT så kan jeg fortælle at for ca 10 år siden rodede jeg med et
ældre TV. For at få billede på skærmen koblede jeg mit videokamera til så
det viste et billede af rummet.
Når jeg så brugte kameraets infrarøde fjernbetjening kunne man se det
"usynlige" lys fra den på skærmbilledet.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 19-12-03 18:42

On Fri, 19 Dec 2003 18:39:22 +0100, "hanzen" <hanzen@removemailme.dk>
wrote:

> [...]
>Når jeg så brugte kameraets infrarøde fjernbetjening kunne man se det
>"usynlige" lys fra den på skærmbilledet.

Jeg har så altid fået at vide/lært at IR ligger uden for det
sysnspektrum at et menneske er i stand til at se lys.

Men Chr. L. Grunden til at du måske kan se noget rødt lys kunne jo også
tænkes at være fordi at filtret er rødt? . Men det med at i kan se
det røe lys fra en IR lampe/lygte kan jeg så ikke få ind i mit hoved da
det som sagt går mod hvad jeg har lært.
Flemming Jacobsen

Fra : Chr. L.

Dato : 19-12-03 19:03

> [...]
> tænkes at være fordi at filtret er rødt? . Men det med at i kan se
> det røe lys fra en IR lampe/lygte kan jeg så ikke få ind i mit hoved da

Jeg er enig med dig jeg har osse lært at IR er ude for det menneskelige
syn,-hmm filteret er godt nok et IR filter som sættes foran en almindelig
lyskilde, og noget 'synligt' rødt lys slipper igennem, det samme kan vel så
ske for en blitz,-men ænser det nok ikke hvis det er en IR kun et svagt rødt
glimt???

Chr.

Fra : hanzen

Dato : 19-12-03 19:15

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har så altid fået at vide/lært at IR ligger uden for det
> sysnspektrum at et menneske er i stand til at se lys.

Jeg var også meget overrasket.
Det var dog ikke rødt lyst jeg kunne se på skærmen, nærmest svagt lysegrønt.
hilzen
hanzen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 19-12-03 23:55

On Fri, 19 Dec 2003 18:41:58 +0100, "Thunderbird [7100]"
> [...]

>tænkes at være fordi at filtret er rødt? . Men det med at i kan se
>det røe lys fra en IR lampe/lygte kan jeg så ikke få ind i mit hoved da

Har lige haft fat i 2 af mine venner i forsvaret og de har begge givet
mig den samme forklaring.

1:
IR kan ikke ses med det blotte øje, no matter what

2:
Ingen alm lygte, filter eller ej, kan udsende IR lys. Dette kræver
bestemte pærer.

Så det vil sige, at hvis man kan se et rødt glimt når at man bliver
fotograferet er der ikke tale om at politiet benytter sig af IR
teknologi. Det eneste der kan "opfange" IR er IR Googles (dvs en
"lowtech" form for lysforstærkende briler/optik, og andre ting designet
til det.)
Flemming Jacobsen

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 20-12-03 17:47

Thunderbird [7100] wrote in dk.fritid.bil:

[...]

> Jeg har så altid fået at vide/lært at IR ligger uden for det
> sysnspektrum at et menneske er i stand til at se lys.

Det passer såmænd også meget godt. For lige at få lidt tal på:

IR ligger i området omkrig 10^13 - 10^14 Hz (rundt regnet 0.0002m -
0.00004m) og området for synligt lys er først oppe omkring 1,5*10^14 -
10^15 Hz. Nogle IR filtre og transmittere kan dog godt ligge i toppen af IR
frekvensområdet og brede sig lidt ud over IR-området. Derfor vil man nogle
gange kunne se det som et svagt lys. Nogle CCD-chips (som dem der sidder i
digitale kamerarer) viser også den slags IR lys som et tåget hvidt lys.

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"Jazz is not dead...it just smells funny"
-- Frank Zappa

Fra : claus b. p.

Dato : 21-12-03 01:11

> [...]
>
> Hans
>
>Jeg så engang en dame på Gl. Køge Landevej være ved at køre galt fordi hun
så en almindelig radarkontrol i dagslys. Gad vide hvad der var sket hvis hun
havde fået et blitz i mørke lige i hovedet? Hun kørte iøvrigt slet ikke for
stærkt.

/Claus
(Der stadig mener at alle fotofartfælder skulle byttes ud med levende
betjente!)

Fra : John Sahl

Dato : 21-12-03 02:05

claus b. p. wrote:
> (Der stadig mener at alle fotofartfælder skulle byttes ud med levende
> betjente!)

Det kan vi da kun være enige om!