Nye pærer til min Punto
Fra : Per Juul Larsen

Dato : 18-12-03 23:43

Hej

Jeg syntes at min lygter ikke er så lysstærke. Har set biler med meget
kraftige lygter. Speciel
nyere biler. Hvad er det for en type pærer jeg skal anskaffe mig? og kan det
lade sig gøre.
Min bil er en Fiat Punto SX60 fra 1995.
mvh pjl

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-12-03 23:47

Per Juul Larsen wrote:

> Jeg syntes at min lygter ikke er så lysstærke. Har set biler med meget
> kraftige lygter. Speciel
> nyere biler. Hvad er det for en type pærer jeg skal anskaffe mig? og kan
> det lade sig gøre.

En pære har meget "lidt" at sige.. det du nok sammenligner med er Xenon
lygter og de er ikke til at betale sig fra sammenlignet med de lygter din
Punto har på.

Det er simpelthen dine paraboler som er for ringe, og du kan kun skaffe mere
lys ved at skifte lygterne.

Andre pærer giver minimalt mere lys.

--
Martin Johansen
Ny på usenet? Se http://www.usenet.dk for en god start!

Fra : Per Juul Larsen

Dato : 19-12-03 00:19

Tak for hurtigt svar.
Det lærte jeg så lidt af, også at Xenon lygter er meget dyre. 5-6000kr for
et sæt. !
Må nok leve med de lygter jeg allerede har.
mvh pjl

Fra : Brizz

Dato : 19-12-03 02:01

> Det lærte jeg så lidt af, også at Xenon lygter er meget dyre. 5-6000kr for
> et sæt. !

Ja hvis du bestiller ab fabrik. Hvis du skal have eftermonteret xenon tror
jeg ikke du kan gøre det for 5-6000 kr. for det er ikke bare en anden lygte.
Der skal en hel masse på.
Men jeg har haft glæde af at monterer xenon super white H7 på passaten fra
T.hansen til 99 for 2 stk. De giver et mere klart lys. Men slet ikke som
xenon lys. det må du ikke forvente. Dog er levetiden ikke helt så lang som
på en kvalitets pære.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-12-03 20:31

"Martin Johansen [6000]" <ares@c.dk> skrev :

>Andre pærer giver minimalt mere lys.

Ikke helt 100% korrekt - der er dælme synlig forskel på almindelige
happy_go_lucky lamper, og så f.eks Phillips Vision+

det er ikke "en minimal forskel" vi snakker om ....

Fra : Madsen

Dato : 19-12-03 02:16

Der er meget stor forskel på de for skellige fabrikater, de billige fra
supermarked skal du ikke regne med giver meget lys fra sig.
Philips (kan ikke huske Type nr. ) gav et godt lys, har set pære ved bilka
med Xenon som gasart, gav ligeså godt lys, men prisen var ca. 70 kr., tilbud
hvor du får 2 for 20kr giver kun det halve lys.
På en audi 80 som jeg havde for en del år siden , lavede jeg kraftigere
ledningsnet( opdage at spændingen ved lygten var 10,5V det skyldes at
fabrikken spare på kobber og relæer) det gav det dobbelt så meget lys. men
prøv at snakke med din lokale mekaniker han har sikker forskellige pære i
forskellige kvaliteter og priser, han er også indehaver af et lygteaparat så
forbedringen kan måles.

Hilsen Madsen

PS en pæres lysstyrke falder med alderen.

Fra : TG4600

Dato : 19-12-03 11:13

"Madsen" <madsen58@hotmail.com> wrote in message
> På en audi 80 som jeg havde for en del år siden , lavede jeg kraftigere
> ledningsnet( opdage at spændingen ved lygten var 10,5V det skyldes at
> fabrikken spare på kobber og relæer) det gav det dobbelt så meget lys.

Jeg lavede et tilsvarende nummer på en gammel Volvo 145, med 2,5 mm² ledning
+ kraftige relæer. Men i iveren efter mere lys smed jeg et par 100/55 W
H4-lamper i, det kunne lampestikket bare ikke holde til ;-( Men der var
masser af lys

TG

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-12-03 12:47

"Per Juul Larsen" <fam.juul@larsen.dk> wrote in message
> [...]
> kraftige lygter. Speciel
> nyere biler. Hvad er det for en type pærer jeg skal anskaffe mig? og kan

Prøv først at checke spændingen ved lygterne hhv. batteriet - selv et lavt
spændingsfald undervejs betyder _meget_ for lyseffekten. Er der
spændingsfald, så rens og smør alle kontakter undervejs med siliconefedt.
Nye pærer derefter vil også give lidt ekstra, men det er SVJV sjældent det
primære problem.

Torben

Fra : Aslan

Dato : 19-12-03 14:07
Fra : HID

Dato : 19-12-03 20:08

> [...]
> kraftige lygter. Speciel
> nyere biler. Hvad er det for en type pærer jeg skal anskaffe mig? og kan

http://home.tiscali.dk/8x211083/Pb272760.jpg

1600 Kr for 2 stk

|| HID ||