Marea 1.6 - erfaringer
Fra : Morten Snedker

Dato : 18-12-03 20:14

Hejsa igen piger,

Et barn er kommet til, hvilket nogle af jer jo vil vide kræver
plads..også i bilen. Vi har i øjeblikket en Opel Vectra 1.6, som vi
egentlig er megt godt tilfreds med, men det bliver der jo ikke mere
plads af.

Jeg håber at kunne skifte, så det kommer til at koste os max ca.
10Kkr. Og da jeg regner med ca. 60.000 for Opel'en, så blir det en bil
til omkring 70.000.

Og bilen jeg her tænker på er Fiat Marea 1.6 Stc. Nogle af Jer der har
erfaringer med så'n en fætter?

mvh /Snedker
---
Svar venligst under det citerede
Klip og udelad, hvad du ikke besvarer

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-03 21:49

> Og bilen jeg her tænker på er Fiat Marea 1.6 Stc. Nogle af Jer der har
> erfaringer med så'n en fætter?

Jeg har en nabo der udskiftede sin Marea med en Mazda 626.
"for første gang i et halvt år er det lykkedes at køre på arbejde hver dag
uden at en eller anden advarselslampe lyste, og uden det ugentlige motorstop
midt i myldretrafikken"..... var udtalelsen kort efter...

mvh Ole

Fra : Emil Jensen

Dato : 18-12-03 22:53

> [...]
> til omkring 70.000.
>
> Og bilen jeg her tænker på er Fiat Marea 1.6 Stc. Nogle af Jer der har

Jeg troede ellers en Opel Vectra var en lille bitte smule større end Fiat
Marea?

Mvh

Emil

Fra : JS

Dato : 19-12-03 11:26

"Emil Jensen" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg troede ellers en Opel Vectra var en lille bitte smule større end Fiat
> Marea?

Marea stc.!

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 19-12-03 11:23

"Emil Jensen" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg troede ellers en Opel Vectra var en lille bitte smule større end Fiat
> Marea?

Det ville jeg også mene, men mon ikke det er plads til barnevogn der menes,
det er jo en stc. han kigger på.

/Morten

Fra : Niels-Chr

Dato : 19-12-03 09:05

Morten Snedker <morten@nospammelam_dbconsult.dk> wrote in message news:<bsu3uv0oap04i39dksa5fbmg7e4b2l5h58@4ax.com>...
> [...]
> til omkring 70.000.
>
> Og bilen jeg her tænker på er Fiat Marea 1.6 Stc. Nogle af Jer der har

Hej Snedker

Jeg har "smuglæst" her i gruppen et stykke tid, men nu havde du et
spørgsmål, som jeg faktisk ved rigtig meget om, så nu springer jeg ud
(he-he).

Jeg har haft en Marea fra den var ny, en 1,6 SX Weekend fra 1998, som
nu har kørt 145.000 km. Jeg er meget glad for den - det er den mest
problemløse bil, jeg har haft.
Udover almindelig service for hver 20.000 km, samt dæk og én
udstødning, har der været følgende reperationer:
Ved ca. 80.000 km begyndte den at tabe servoolie. Mekanikeren fandt et
aluminiumsrør til servooliekøleren, som var revnet. Selve
rørarrangementet med diverse slanger kostede såmænd kun ca. 700 kr,
men de måtte bl.a. vippe forbroen ned og løsne tandstangen for at
kunne komme til. Som mekanikeren sagde, så var det bestemt ikke
beregnet til at skulle skiftes. Jeg tror det tog dem tre timer (og jeg
så på, så jeg ved de knoklede!).
Ved ca. 90.000 km gik der en indsprøjtningsdyse - iflg. mekanikeren
desværre ret almindeligt, det kostede ca. 1000 kr.
Ved 100.000 km eftersynet måtte de skifte venstre svingarm, hvor
kuglen var slidt. Jeg havde klaget over et lille ryk til venstre, når
man slap speederen. Det var nu ikke dyrt.

Hverken før eller siden har der været reperationer eller fejl, alt har
virket upåklageligt - heller ingen fejl ikke på el-udstyr. Min var
født med fjernbetjent c-lås og el-rudehejs. Det var ikke standard i
1998, men da jeg ville havde den i en bestemt farve, måtte jeg tage
dette med. Men det var jeg nu ikke ked af.

Selve karrosserilakken står rigtig flot og virker stærk. Det er også
hvad AutoBild nåede frem til i deres 100.000 km test af fætteren Fiat
Brava. Lakken giver jeg Alaska lakforsegler to gange årligt.
Men spejlfødder og tagræling er i aluminium og var også på min ikke
ordentligt grundbehandlet, så lakken begyndte at springe af. De blev
skiftet af Fiat på lakgarantien uden vrøvl og de nye ser indtil videre
fine ud.

Jeg synes det er en sjov bil at køre i. Med 1,6'eren bliver det
selvfølgelig ikke nogen racer, men den kæmper bravt med en dejlig lyd.
Med fuldt læs i de norske fjelde skal man dog ikke kaste sig ud i
hasarderede overhalinger!
Men finder du en vej med nogle sving, så trækker du fra mange biler -
den ligger rigtig godt på vejen, også bedre end Bravo/Brava grundet
bredere sporvidde.

Efter at være flyttet, har jeg i de sidste 2 år kørt 2 x 90 km
dagligt, 60 km motorvej og 30 km landevej. Jeg kører 15 km/l her om
vinteren, 15,5 km/l om sommeren. Da jeg boede i byen, kørte jeg i ren
bykørsel 11-12 km/l.

Det er ikke verdens mest støjsvage bil - selvom den skulle være bedre
støjdæmpet end Brava, så er der noget støj. Gode sæder med længere
siddeflade end Brava/Bravo.

Når du kigger på en brugt, så check at tandremmen er skiftet. Iflg.
servicebogen skal den godt nok først skiftes ved 120.000 km, men min
mekaniker fik meget nervøse trækninger i ansigtet ved 80.000 km og
sagde tandremmene var lidt sarte, så han ville anbefale skift nu.

Ellers check servicebogen, de sorte spejlfødder og tagræling for
begyndende afskalning, kør en tur og slip speederen pludseligt og
bemærk om der kommer et lille ryk i styretøjet så indikerer slidte
svingarme - ret typisk iflg. mekanikeren ved ca. 100.000 km.

Ellers tror jeg du bliver glad for den!

Venlig hilsen
Niels-Chr

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-03 17:13

> Jeg har "smuglæst" her i gruppen et stykke tid, men nu havde du et
> spørgsmål, som jeg faktisk ved rigtig meget om, så nu springer jeg ud
> (he-he).

Kanon indlæg - og velkommen til..

/Jan W Nielsen

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.137.194.64)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-12-03 17:56

On Sat, 20 Dec 2003 17:12:59 +0100, <Jan W Nielsen> wrote:

>Kanon indlæg

Kanonindlæg? - som jég forstår det, handler det om en Marea...

/Mogens