Børnesygdomme vdr. Alfa 156?
Fra : Thomas Hjort

Dato : 18-12-03 16:08

Hej!

Jeg har hørt at den første årgang Alfa Romeo 156 havde nogle skavanker
specielt mht til det elektriske system. Passer det? Og Hvilket årstal kom
den første 156 (4-dørs) på gaden?

Mvh Thomas

Fra : Frederik

Dato : 18-12-03 16:27

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har hørt at den første årgang Alfa Romeo 156 havde nogle skavanker
> specielt mht til det elektriske system. Passer det? Og Hvilket årstal kom

De kom i 97 men omtales vel som 98-modeller.

Min mor har en 97 V6 købt fra ny, der har haft følgende skavanker.

Hængende bremser
Hurtigt slidt kobling
Skiftet gearkassen
Servostyring der slår fra med fuldt udslag sket 4-5 gange.
Allergi overfor specielt BMW, bilen kører automatisk hurtigere, hvis en BMW
nærmer sig.
Allergi overfor Mercedes-Benz E-klasse. Bilen tåler ikke at køre ind i sådan
en. Deler i øvrigt denne skavank med en af mine venners Mini.

Ellers er der fra tid til anden en advarselslampe der lyser, uden at man
rigtig ved hvorfor.

Det skal dog nævnes, at efter vi skiftede til Carcentre, har der generelt
været langt færre problemer.

Bilen kører ellers fremragende (vi køber gerne alfa igen)

Mvh.

Frederik

Fra : Thomas Hjort

Dato : 19-12-03 13:04

"Frederik" <tanja.korfitsen@kabelnettet.dk> skrev i en meddelelse

> "Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote in message

> De kom i 97 men omtales vel som 98-modeller.
>
> Min mor har en 97 V6 købt fra ny, der har haft følgende skavanker.

V6'eren er det den med 2.0 l motor?

> Hængende bremser
> Hurtigt slidt kobling
> Skiftet gearkassen
> Servostyring der slår fra med fuldt udslag sket 4-5 gange.

Det lyder ikke rart. Mister man så helt styringen eller hvad? Og over hvor
lang tid?

Mvh Thomas

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 19-12-03 20:20

Thomas Hjort wrote:

> Det lyder ikke rart. Mister man så helt styringen eller hvad? Og over hvor
> lang tid?

Nej. Det er ikke lovligt med "fly by wire" på styrtøj på
personbiler så du vil altid have en direkte, mekanisk forbindelse
mellem rat og de styrende hjul.

Lidt primitivt fortalt, så har du en ratstamme der går fra rattet
og ned til enten tandstang eller styrehus. Forestil dig at man
monterer et par "vinger/skovlblade" på ratstammen og omslutter den
med noget der kan løbe vædske i. Man har så en pumpe der pumper
vædske ind i servohuset og presser på skovlbladene for at hjælpe
føreren med at dreje rattet. Kig evt. her, der er nogle tegninger
af det jeg prøver at forklare
<http://auto.howstuffworks.com/steering4.htm>

Pointen er dog, at hvis servoen dør, så mister du ikke evnen til
at styre, rattet bliver bare tungere at dreje fordi du ikke bliver
hjulpet med arbejdet længere..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas Hjort

Dato : 19-12-03 21:20

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Pointen er dog, at hvis servoen dør, så mister du ikke evnen til
> at styre, rattet bliver bare tungere at dreje fordi du ikke bliver

Pyha. Ellers havde det sgu også været kritisk :))

Mvh Thomas

Fra : Henrik B.

Dato : 20-12-03 21:51

Thomas Strandtoft wrote:
:: Thomas Hjort wrote:
::
:::: Servostyring der slår fra med fuldt udslag sket 4-5 gange.
:::
[...]

Men det er åbenbart på bremserne? Mercedes nyeste E-model.

M.v.h.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 21-12-03 09:43

"Henrik B." wrote:

> Men det er åbenbart på bremserne? Mercedes nyeste E-model.

Okay, det anede jeg ikke den havde. Jeg har hørt om BMW's
fly-by-wire speeder, men det er jo heller ikke lige så
"missionskritisk" som et par bremser med "blue screen of death"..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Aslan

Dato : 19-12-03 14:34

Frederik wrote:
> Min mor har en 97 V6 købt fra ny, der har haft følgende skavanker.

Homer Mode On....

Alfa 2.5 V 6 Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.

Homer Mode Off...

Børnesygdommene er rettet (Nu håber jeg ikke at hovmod står for fald)

Køb KUN Alfa 156 med FULD servicehistorie.
Tandrem skal skiftes for hver 80.000 km. Køb en hvor det ER gjort.

Du får en bil, der er smukkere end alle andre i prisklassen, du vil få et
permanent overbærende smil i ansigtet (et glad smil i modsætning til
BMW-her -kommer jeg -i -min -dyre -bil-smil) Du vil opleve en køreglæde der
ellers ikke findes i klassen (og NEJ det er IKKE køreglæde at køre 250 km/t
og snakke om hvor god komfort der er i dytten). Indstyringen i sving er
fantastisk og kan ikke sammenlignes med blød hats Mercedes E 320 CDI
Avantgarde.

Motorene er

1,6 120 HK
1,8 140 HK senere opdateret til 144 HK
2,0 155 HK senere opdateret (!!!!!) til 150 HK (forureningsdirektiver)
2,5 V 6 (for dyr i indkøb og brug )
1,9 JTD og 2,4 JTD - ikke interessant i de gamle udgaver de nye 1,9 JTD -
140 HK og et moment der sparker BMW bagdel er for dyre endnu.

Tag et smut forbi:

http://www.cuore-sportivo.co.uk/ og

alt.autos.alfa-romeo nyhedsgruppen

Men i forbindelse med køb - prøv flere Alfaer i samme udgave før du
beslutter dig eller køb en der har været passet og plejet af et medlem af
http://www.alfaklub.dk/

Hvilken motor skal du gå efter???

2,0 TS 1,6 har lige lidt for lidt til køreture med Alfa-klubben. 1,8
er en sjælden fugl og har ikke de større bremser og bedre moment som 2,0

OBS Motorolien SKAL være varm (og ikke kun vandtemperaturen) får du begynder
at udforske området ved 7.200 omd/r

Aslan
1998 Alfa 156 2,0 TS
2003 MB E 320 CDI avantgarde

Fra : Thomas Hjort

Dato : 19-12-03 16:50

"Aslan" <cpoulsen@REMOVEemail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er en sjælden fugl og har ikke de større bremser og bedre moment som 2,0
>
> OBS Motorolien SKAL være varm (og ikke kun vandtemperaturen) får du

Tak for det meget uddybende svar. Jeg checker de links du har givet mig :)
BTW på dba ligger prisen for en 98-99 i omegnen af 100.000, der er dog en
som står hos en forhandler i Jylland til 75.000 for en 98'er 1.6 gad vide om
den har været skadet?

Mvh Thomas

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-12-03 13:07

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Hej!
>
> Jeg har hørt at den første årgang Alfa Romeo 156 havde nogle skavanker

Den er ikke bygget til voksne mennesker (jeg er 195cm og kan ikke sidde
ordentligt) Derudover er børnesygdommene typisk rettet (det kan jo
kontrolleres) på de årgange, men brugtprisen er lav pga. rygtet og ejerens
frustration over problemerne. Som jeg ser det et godt køb hvis man kan passe
den. Derudover er den jo klassisk smuk, og kører rigtig godt efter hvad jeg
hører.

vh
Torben

Fra : Tobester

Dato : 19-12-03 15:54

Jeg er enig i, at det er en dejlig bil og roder selv med ideen om at købe
en. Men hvad er benzin økonomien i sådan en? Jeg kan finde FDM test for 1,6
l. versionen, der siger 12,2 l/km.
Men hvad med: 1,8l.
2,0l.

MVH Tobester

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 19-12-03 16:09

On Fri, 19 Dec 2003 15:53:59 +0100, "Tobester" <bisse_@hotmail.com>
wrote:

> Men hvad er benzin økonomien i sådan een?

Alfa Romeo 156 1.6 og 2.0 kører mellem 10 og 11 km/l. 10 km/l er nok
tallet. AR 156 2.5 V6 kører ca. 9 km/l

/Mogens

Fra : Aslan

Dato : 20-12-03 06:29

Tobester wrote:
> Jeg er enig i, at det er en dejlig bil og roder selv med ideen om at
> købe en. Men hvad er benzin økonomien i sådan en?

Egen erfaring
Alfa 146 1,6 (120 hk) lidt over 10 km/l
Alfa 156 2,0 (155 hk) lidt over 10 km/l

Bekendtes erfaring
Alfa 156 1,6 (120 hk) lidt over 10 km/l
Alfa 156 1,8 (144 hk) lidt over 10 km/l
Alfa 156 2,5 V 6 kompressor!!! (263 hk) lidt over 5 km/l
Alfa 156 2,0 V 6 Turbo lidt over 7 km/l

Det KAN lade sig gøre at køre økonomisk i en Alfa (men det er IKKE derfor vi
elsker dem!!!)

For et par år siden blev en Alfa 156 2.0 kåret som mest økonomiske i forhold
til fabriksopgivelser i DM i økonomikørsel (jeg kan selvfølgelig ikke finde
nogle links der underbygger min påstand )

Moralen her er: hvis du bekymrer dig om brændstofsforbrug og syntes at 10
km/l er for lidt, så vil du aldrig kunne nyde din Alfa eller forstå hvad
italienerne mener med Cuore Sportivo.

Aslan

Fra : Tobester

Dato : 22-12-03 14:46

Ingen bekymringer herfra, men der køres godt et par hundrede kilometer
dagligt, så rent økonomisk er det af en vis betydning. Og nogle 1,6 og 2,0
kan jo køre langt, men andre frådser. 10+km/l er helt acceptabelt!