Deawu(?) Matiz - Sprunget toppakning
Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 18-12-03 15:47

Min mormor er dybt ulykkelig.
Hendes lille Matiz gør knuder.
Det startede sådanset med, at jeg skulle tjekke den, da den kørte underligt
og hakkede. Fandt ud af, at det ene tændrørskabel var defekt, så det blev
skiftet. Jeg opdagede til min forundring, at der ikke var kølervæske på
beholderen. Hun havde den så på værksted , hvor de har konstateret, at
toppakningen er gået.

Bilen er købt brugt hos en Aut. Mazda forhandler, indenfor bilens første 2
år, og det er knap 1½ år siden bilen er købt af min mormor, altså er vi inde
i andet år af "garanti" perioden, hvor man selv skal løfte bevisbyrden.
Men problemet er, at bilen kun har gået 36.000km, og jeg mener ikke, at en
toppakning uden videre går ved 36.000km! Nu kender jeg min mormor(underligt
hva?) , og den bliver ikke kørt vildt på nogen måde, og heller ej varm
ifølge hende.

Hvordan står man i en situation omkring en garanti sag, som sælger bør stå
for? På værkstedet (andet end hvor hun handlede bilen), anslog de at det
ville koste 4700kr at skifte den.

--
Thomas Buus
GSXR 250

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 18-12-03 15:56

> [...]
mormor(underligt
> hva?) , og den bliver ikke kørt vildt på nogen måde, og heller ej varm

Hvis en motor køres tør for kølevand, kan den vel køres nok så skånsomt af
mormor - toppakningen springer vel alligevel ?
Jeg tror ikke at du vil få noget ud af at reklamere.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 18-12-03 15:59

> Hvis en motor køres tør for kølevand, kan den vel køres nok så skånsomt af
> mormor - toppakningen springer vel alligevel ?
> Jeg tror ikke at du vil få noget ud af at reklamere.

Ja, men bliver motoren så ikke varm, og kan vandet ikke ligeså godt være
kogt af efter pakningen er gået?

> mvh
>
> Andreas M. Hansen
Thomas

Fra : Rasmus

Dato : 18-12-03 16:05

"Thomas Buus Andersen" <t-buusSLET@stofanet.dk> wrote in message

> "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, men bliver motoren så ikke varm, og kan vandet ikke ligeså godt være
> kogt af efter pakningen er gået?

Jo...., men det er jo op til dig at bevise det

Men prøv at snakke med forhandleren hvor bilen er købt...., nogle gange er
de til at snakke med

mvh
Rasmus

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 18-12-03 16:06

[snip]
> Ja, men bliver motoren så ikke varm, og kan vandet ikke ligeså godt være
> kogt af efter pakningen er gået?

Det er langt mere sandsynligt, end at den er kørt tør for vand først. En
defekt toppakning betyder som regel, at kølevandet forsvinder.

Men det var måske værd at undersøge for utætheder i resten af kølesystemet,
for at konstatere om Andreas har ret?

Mvh
Michael

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 18-12-03 16:48

> Hvis en motor køres tør for kølevand, kan den vel køres nok så skånsomt af
> mormor - toppakningen springer vel alligevel ?
> Jeg tror ikke at du vil få noget ud af at reklamere.

Hvordan kører du skånsomt en maskine tør for vand, når der ikke er utætheder
i systemet?

> mvh
>
> Andreas M. Hansen

Thomas

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 18-12-03 16:04

> Min mormor er dybt ulykkelig.

Det kan vi jo ikke have...

[snip]
> [...]
inde
> i andet år af "garanti" perioden, hvor man selv skal løfte bevisbyrden.

Husk at der er tale om en reklamationsret, ikke en garanti. Med mindre
naturligvis at der stadig er fabriksgaranti på dytten, men i så fald ville
der jo ikke være noget problem. Reklamationsretten har man på problemer der
opstår indenfor de første 2 år efter en handel der er indgået efter
1/1-2002. Men alt det lader det til du godt ved, så det vil jeg ikke træde
mere i.

> [...]
mormor(underligt
> hva?) , og den bliver ikke kørt vildt på nogen måde, og heller ej varm

Men hvor mange km har hun kørt i den? Det er formentlig ikke ret mange
(<6.000), hvilket fortæller at der sandsynligvis var et problem allerede ved
overtagelsen. Du har helt ret i, at med mindre bilen har fået kolde tæsk,
eller der har været en fejl fra ny, så går en toppakning ikke indenfor de
første 36.000 km... Det er formentlig ikke din mormor der har tæsket bilen,
men på den anden side, hvem siger den ikke har været lånt ud?

> Hvordan står man i en situation omkring en garanti sag, som sælger bør stå
> for? På værkstedet (andet end hvor hun handlede bilen), anslog de at det
> ville koste 4700kr at skifte den.

Som du fremstiller sagen, mener jeg at sælger klart bør dække udgifterne.
Men nu har jeg desværre alt for meget erfaring med jura, der i princippet
bakker mig op, men i praksis ikke kan bruges til en sk.., så realistisk set
ville jeg måske forvente at man kunne skanne sig til at deles passende om
udgiften. Mazdaforhandlere ved jo normalt godt hvad god service er i
forbindelse med garantisager Men start da med at lade sælger-værkstedet
kigge på sagen, og lad dem komme med et udspil.

Held & lykke med det!
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-03 20:20

"Thomas Buus Andersen" <t-buusSLET@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for? På værkstedet (andet end hvor hun handlede bilen), anslog de at det

Sådan som jeg læser det er bilen ca. 3 år gammel, www.Daewoo.dk oplyser at
der er 3 års /100.000km garanti på sådan en bil.
Hvis bilen er under´3 år burde den kunne komme ind der. Garanti er jo noget
andet end reklamtionsret.

Ellers er bliver det nok meget svært, for hvis hun ikke har hældt vand på
den jævnligt det sidste års tid, siger al logik jo at fejlen først er
opstået for nylig.

Ender det op med at hun selv må betale, så anbefal hende at få udført
tandremsservice (hvis den er med tandrem), så er den udgift da skudt lidt ud
i fremtiden.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk