Synstider *hrmpf!*
Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 17-12-03 19:56

SKulle lige finde mig en synstid... fandt en imorgen kl 7.20. Dog har min
bil ikke plader på - og kom i tanker om 5 sec efter at jeg jo ikke kan leje
prøveplader på den tid af døgnet!

Nu vil de så ahve 200 for for sent afbestilt?

Kan det være rigtigt?

- Jeg kunne forstå hvis jeg havde haft tiden i flere uger eller lign?

Fra : C. Caspersen

Dato : 17-12-03 20:07

"Martin / Fårevejle" <jadahva@NEJhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Nu vil de så ahve 200 for for sent afbestilt?
>
> Kan det være rigtigt?

Ja selvfølgelig. Det er ikke SBI´s job at være barnepiger for folket og
huske dem på, om de nu også har prøveplader etc.

Det kunne jo være, at der har været 10 andre kunder, der gerne ville have
haft din tid.

Det står jo også i vilkårene med gebyrer etc.

/Caspersen

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 17-12-03 20:19

> Det kunne jo være, at der har været 10 andre kunder, der gerne ville have
> haft din tid.

Vel næppe inden for 10 sekunder..!

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 17-12-03 20:06

"Martin / Fårevejle" <jadahva@NEJhotmail.com> wrote in message
> [...]
leje
> prøveplader på den tid af døgnet!
>
> Nu vil de så ahve 200 for for sent afbestilt?

Alternativt hvis du er lidt fræk ->transporter bilen derud i aften/nat i
nattens mulm og mørke uden plader.
Laver du så rav i den så når der ingen forsikring er på så er du på
spanden..
Ellers kender du ikke en med et fejeblad der kunne smide den derud i løbet
af aftenen mod et symbolsk beløb til "kaffekassen" ?

--
/Dennis
Pug 106GTI

Fra : Niels Bengaard

Dato : 17-12-03 20:07

> [...]
leje
> prøveplader på den tid af døgnet!
>
> Nu vil de så ahve 200 for for sent afbestilt?

Ja sådan er det bare, det står i beskrevet tydeligt at afbestiller man dagen
før efter en hvis tid skal man betale et gebyr.

Niels

Fra : Lars

Dato : 17-12-03 20:08

> [...]
>
> Kan det være rigtigt?
>
> - Jeg kunne forstå hvis jeg havde haft tiden i flere uger eller lign?

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men en autotrailer kan vel lejes, fx kan man
leje trailer for en hund i fire timer på visse døgn åbne tanke.

Lars

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 17-12-03 20:21

Nå men nu skyndte jeg mig jo at afbestille den - jeg slipper nok ikke bare
fordi jeg bestiller samme tid tilbage ;)

Må man egenligt sagtens bare stille med den på autotriller?

Fra : Hans Paulin

Dato : 17-12-03 20:22

Lars skrev:

> Nu ved jeg ikke hvor du bor, men en autotrailer kan vel lejes, fx kan
> man leje trailer for en hund i fire timer på visse døgn åbne tanke.

....flere gange kører bilassistenterne en tur i bilen (i hvertfald hér
hvor jeg kommer) - og det er jo ikke så nemt, når der ikke er plader på
bilen...
Hans

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 17-12-03 20:41

Og jeg ringede til SBI med et samme men den "søde" dame jeg fik fat i sagde
blot at hun skam godt kunne se det og også gerne ville trække det tilbage
men computer bla bla bla......... synes det er lidt unfair når man nu
trykker ved et uheld...! Nå¨så må man jo snyde lidt i skat i stedet ;)

Fra : Leonard

Dato : 17-12-03 20:51

"Martin / Fårevejle" <jadahva@NEJhotmail.com> wrote:

>Nå¨så må man jo snyde lidt i skat i stedet ;)

Nej du må ikke!
- hvis du tanker med lidt omtanke de første par gange når der kommer
plader på bilen, sparer du hurtigt de penge ind.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : JBH

Dato : 18-12-03 03:36

> [...]
leje
> prøveplader på den tid af døgnet!
>
> Nu vil de så ahve 200 for for sent afbestilt?

Ja, jeg har oplevedt det samme.

Jeg sad og sov, og kom til at bugge en tid som var en måned for tidlig
(altså dagen efter) . Det opdagede jeg straks, men man kan annulere alt
muligt handel på internet (det kunne jo være et uheldigt tastetryk) men det
kan man IKKE hos SBI.
Jeg har på fornemmelsen at det er en af måderne denne "pengemaskine" tjener
penge på.

(Hvis man skal genere en og man har vedkommendes registreringsoplysninger,
kan man bare bugge nogle synstider til ham

Bilen SKAL have prøveplader på for at kunne fremstilles til syn. Det er
igen for at staten kan tjene penge. Prøveplader koster normalt penge at leje
(moms, gebyr mv.) og så slipper SBI for selv at have en ansvarsforsikring
(prøveplader) når de skal ud og ræse i bilen. (og jeg mener ræse, lidt
afhængig af synsmandens alder og bilen sælfølgelig)

> - Jeg kunne forstå hvis jeg havde haft tiden i flere uger eller lign?

Tjaa. og så får du INTET for at annulere, ud over at SBI kan tage en anden
bil ind med det samme, selvom de ofte vælger at drikke en kop kaffe mere
istedet.

Og er du utilfreds eller uenig i gebyret... Tjaa så kan du bare ikke få
bilen synet, da skyldige gebyrer skal være betalt inden bilen kan
fremstilles til syn.Var der nogen der sagde monopoltilstande...
Den politik var ALDRIG gået i det private erhvervsliv. Det er jo helt
Teledanmark tilstande som de var før i tiden.

mvh
JBH

Fra : JS

Dato : 18-12-03 07:46

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> kan man IKKE hos SBI.
> Jeg har på fornemmelsen at det er en af måderne denne "pengemaskine"

Lad nu være med at være paranoid. Det er snarere en måde at spare penge på.
Det kræver sikkert en del administrativt at holde styr på aftalerne og når
tiderne er bestilt er det da helt i orden at de skal have lidt for det
ekstra papirarbejde i ellevte time.

---

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 18-12-03 10:37

> [...]
> Det kræver sikkert en del administrativt at holde styr på aftalerne og når
> tiderne er bestilt er det da helt i orden at de skal have lidt for det

Jeg tror nu næppe der bliver noget ekstra papir arbejde ud af det! Det klare
EDB-en vist selv. Jeg synes bare - på alle andre sider skal bekræfte det man
vil mindst en - nogle steder 2 gange. - hvis du ved et uheld rammer 2 pixel
forkert med musen - eller tager fejl af måneden eller lign så siger det haps
af med 200 kr - også selvom du afbestiller med det samme (inden for 1 minut)

Der har ikke været andre der ville have den for jeg kunne godt genbestille
min "gamle" tid - mon ikke den var snuppet hvis der havde været andre der
ledte efter synstid inden for de 30 sec?

Fra : JS

Dato : 18-12-03 11:34

> på.
> >

> Jeg tror nu næppe der bliver noget ekstra papir arbejde ud af det! Det
klare
> EDB-en vist selv.
Måske, jeg ved det ikke men mon ikke der bliver lagt en "ordre" ud til den
enkelte synshal et par dage før!?

> [...]
haps
> af med 200 kr - også selvom du afbestiller med det samme (inden for 1

Er der egentlig ikke tale om et helt almindeligt internet-køb med
dertilhørende fortydelsesret?

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 18-12-03 14:13

> Måske, jeg ved det ikke men mon ikke der bliver lagt en "ordre" ud til den
> enkelte synshal et par dage før!?

Næppe da jeg "ramte" den forkerte knap 12 timer før synet ;)

> Er der egentlig ikke tale om et helt almindeligt internet-køb med
> dertilhørende fortydelsesret?

Hmmm tjohh.... jeg ved ikke? Det er vel "fjernsalg".... Jurister?

Fra : bme

Dato : 18-12-03 14:27

> Hmmm tjohh.... jeg ved ikke? Det er vel "fjernsalg".... Jurister?

Det kan vist ikke falde ind under aftalelovens bestemmelser om forbrugerkøb,
hvorunder fjernsalgsreglerne findes.

/bo

Fra : JS

Dato : 18-12-03 14:33

"bme" <bms@post10.tele.hej> skrev i en meddelelse

> Det kan vist ikke falde ind under aftalelovens bestemmelser om
forbrugerkøb,
> hvorunder fjernsalgsreglerne findes.

Hvorfor egentlig ikke? Selv om det er en tvungen ydelse, er det vel stadig
en ydelse der købes. Det svarer vel lidt til at bestille en biografbillet
online, eller hva'?

Fra : bme

Dato : 18-12-03 15:48

> [...]
> en ydelse der købes. Det svarer vel lidt til at bestille en biografbillet

Uden at have kigget efter, tror jeg ikke at det kan falde indenfor
aftalelovens virkeområde.

Gebyrerne er sandsynligvis reguleret igennem bekendtgørelser der har hjemmel
i lovgivning om sbi's virksomhed, hvorfor der ville være en lovkonflikt hvis
det også var omfattet af aftaleloven.

Dette er mit umiddelbare bud, jeg gider ikke lave en grundig juridisk
analyse af det. (hvilket jeg i kraft af min uddannelse burde være kompetent
til at gøre)

/bo

Fra : phk

Dato : 18-12-03 13:12

> [...]
haps
> af med 200 kr - også selvom du afbestiller med det samme (inden for 1

Spørgsmålet kan være - hvad siger Forbrugerstyrelsen til det? Det er jo
handel på internet!

Og hvad IRL .. er der også gebyr på aflyste bestillinger?

--
Per, Esbjerg

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 18-12-03 14:15

> Spørgsmålet kan være - hvad siger Forbrugerstyrelsen til det? Det er jo
> handel på internet!

Tjahh.......... De tager jo ikke sager under 500 kr ; (

> Og hvad IRL .. er der også gebyr på aflyste bestillinger?

Yes.

Jeg mener bare at det er lidt unfair at kalde det en for sen afbestilling,
fordi kl er over 18 - men det var den jo også da jeg bestilte...!

Nu har de så sidder og drukket kaffe i 20 min for min regning i stedet -
betaler jeg ikke bliver min bil jo bare ikke synet ; /

Fra : JBH

Dato : 18-12-03 23:56

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det kræver sikkert en del administrativt at holde styr på aftalerne og når
> tiderne er bestilt er det da helt i orden at de skal have lidt for det

Det svar har du vist ikke tænkt meget over inden du svarede.

JBH

Fra : JS

Dato : 19-12-03 11:28

> "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

men

> på.
> >

> Det svar har du vist ikke tænkt meget over inden du svarede.
? Tænker du på det med papirarbejdet? Det mener jeg stadig!

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 20-12-03 01:03

Hvad er der da af papirarbejde i at jeg booker en tid i under 1 minut???
"dagens liste" udskrives ikke før synsfolkene møder på arb...!

Fra : Hans Paulin

Dato : 20-12-03 09:36

Martin / Fårevejle skrev:

> Hvad er der da af papirarbejde i at jeg booker en tid i under 1
> minut??? "dagens liste" udskrives ikke før synsfolkene møder på
> arb...!

....du har ret!

....det du skal betale ligner en dummebøde!
Hans