Slipol til at rense forrude?
Fra : Martin Sand.

Dato : 17-12-03 15:20

Er der nogen af jer som har erfaringer med at bruge Slipol til at
rengøre/rense en forrude for voks og trafikfilm?
Har forsøgt med 4 forskellige slags ruderens uden held. Trækker stadig
striber og der er en "hinde" ovenpå ruden.

MVH Martin

Fra : Thomas

Dato : 17-12-03 16:09

Jeg villle ikke bruge slibemiddel til min forude!!!! Men jeg ved ikke
hvad der er bedst til den film. Har du prøvet salmiakvand`?

Mvh

Thomas

Fra : Martin Sand.

Dato : 17-12-03 21:53

Thomas wrote:
> Jeg villle ikke bruge slibemiddel til min forude!!!! Men jeg ved
> ikke hvad der er bedst til den film. Har du prøvet salmiakvand`?

Jeg fik at vide, at man ikke skulle bruge ret meget Slipol, og at det skulle
påføres nænsomt som på en barnenumse!
Men grunden til at jeg spørger, er netop fordi jeg er lidt utryg ved
situationen og gerne vil høre om andre har lavet dette nummer med Slipol på
ruden.

Nej jeg har ikke prøvet salmiakvand, men fik foreslået fortynder som et
alternativ til Slipol.

MVH Martin

Fra : Mureren

Dato : 17-12-03 22:15

> Nej jeg har ikke prøvet salmiakvand, men fik foreslået fortynder som et
> alternativ til Slipol.
>
> MVH Martin

Fortynder er vældig effektivt !
Jeg hælder fortynder på noget papir (som den type autoværksteder har stående
på ruller), og derefter under vandhanen med det, og til slut vrider man
papiret en smule, så det ikke er ALT for vådt. Tør af med samme type papir,
bare tørt.
Bruger det selv, men husk som andre har påpeget, at gøre viskerne rene også.
(og jeg bruger det også indvendigt)

Iøvrigt er den type fortynder jeg bruger noget der hedder "3054"
(fabrikanten kan jeg ikke huske). Der findes vist forskellige typer
fortynder, og noget fordamper hurtigere end andet.
"Tricket" er et min autolakerer bruger før han afleverer biler til kunderne.

Mvh.
Mureren

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 17-12-03 22:28

On Wed, 17 Dec 2003 22:15:05 +0100, "Mureren"
<mureren_tag_det_væk_@mail.tele.dk> wrote:

>Fortynder er vældig effektivt !

Jeg har haft bil i mange år - sjældent har jeg hørt flere fantasifulde
forslag. Svarer helt til dén dag, jeg skulle i vaskehallen, og gutten
foran mig var ved at rense karrossen med noget lakfjerner, hvorefter
han kørte ind i hallen. Gosh !

Jeg kører en bunke km hvert år - aldrig har jeg hft brug for skrappe
midler. Aldrig!

/Mogens
'95 Alfa Romeo 164 Q4
'91 Opel Omega 3000 24V (til salg)

Fra : Mureren

Dato : 17-12-03 22:57

> [...]
> han kørte ind i hallen. Gosh !
>
> Jeg kører en bunke km hvert år - aldrig har jeg hft brug for skrappe

Og ?

Vil du med dit indlæg påstå at hvad jeg har skrevet er ukorrekt ?

Mvh.
Mureren
(der godt kan se at eksemplet i dit indlæg nok ikke er det smarteste at gøre
ved sin bil)

Fra : Martin Sand.

Dato : 18-12-03 02:45

Mogens Knudsen wrote:
> [...]
> han kørte ind i hallen. Gosh !
>
> Jeg kører en bunke km hvert år - aldrig har jeg hft brug for skrappe

Jeg har aldrig før haft problemer med ruderne i mine biler. Men denne gang
er jeg stødt på en genstridig forrude på en ellers udemærket bil!
Værkstedet sagde, at de alternativt ville køre en reklamationssag for mig,
hvis ruden ikke kan rengøres (der er stadig garanti på bilen). Og her gik
jeg og troede, at rengøring af en bilrude var en smal sag... jow, jeg får da
testet mit ellers gode julehumør for tiden! Jeg fatter hat af hvorfor den
bare ikke kan renses i bund. Der bliver ved med at sidde synlige "rester" af
en hinde eller belægning på ruden.

MVH Martin

Fra : Jesper Thomsen

Dato : 18-12-03 10:04

Martin Sand. wrote:
> [...]

*GYS*

Heller ikke jeg - og jeg kører ellers 60.000+ om året - en tur med
vinduesrens/æble tricket, og så er den så fin som ny....

> [...]
> Jeg fatter hat af hvorfor den bare ikke kan renses i bund. Der bliver
> ved med at sidde synlige "rester" af en hinde eller belægning på

Ville det så ikke være smartest at få værkstedet til at håndtere det og
skifte ruden i stedet for at bakse med slipol og fortynder og andre skrappe
sager?

Basalt set bør en rude ikke være specielt svær at gøre ren og hvis du har
prøvet alle andre mere normale midler, så må den tilbage - og specielt når
de selv har foreslået det!

Jesper

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 18-12-03 11:08

> Værkstedet sagde, at de alternativt ville køre en reklamationssag for
> mig, hvis ruden ikke kan rengøres (der er stadig garanti på bilen).

Så er det da bare om at lade værkstedet håndtere den sag! Hvis du ødelægger
ruden (eller en del af den) med et af dine afrensningsforsøg er det yderst
tvivlsomt at du stadig kan reklamere over fejlen..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Martin Sand.

Dato : 18-12-03 02:46

Mureren wrote:
> [...]
> fortynder, og noget fordamper hurtigere end andet.
> "Tricket" er et min autolakerer bruger før han afleverer biler til

Tak, det må prøves.
Jeg vender tilbage med mit opnåede resultat.

MVH Martin

Fra : bme

Dato : 17-12-03 16:46

> Har forsøgt med 4 forskellige slags ruderens uden held. Trækker stadig
> striber og der er en "hinde" ovenpå ruden.

Sonax rudepolish ????

/bo

Fra : Martin Sand.

Dato : 17-12-03 21:54

bme wrote:
> Sonax rudepolish ????

Rudepolish? Renser det i "dybden"? Jeg er ikke bekendt med rudepolish...

MVH Martin

Fra : bme

Dato : 17-12-03 22:51

> Rudepolish? Renser det i "dybden"? Jeg er ikke bekendt med rudepolish...

det er du nu http://www.sonax.dk/default.asp?produkt=1735

/bo

Fra : Martin Sand.

Dato : 18-12-03 02:33

bme wrote:
> det er du nu http://www.sonax.dk/default.asp?produkt=1735

Okay, det lyder interessant. Men jeg fandt et andet produkt ved Sonax: "Til
rengøring hvor der stilles højeste krav!"
http://www.sonax.dk/default.asp?produkt=1365

Mon ikke jeg skal gå efter dette produkt i stedet? *G*

MVH Martin

Fra : bme

Dato : 18-12-03 11:04

> [...]
> rengøring hvor der stilles højeste krav!"
> http://www.sonax.dk/default.asp?produkt=1365
>
> Mon ikke jeg skal gå efter dette produkt i stedet? *G*

måske, jeg tror dog nok at du enten skal supplere med rudepolish eller nøjes
med rudepolish

/bo

Fra : Møller

Dato : 17-12-03 17:02

> [...]
> Har forsøgt med 4 forskellige slags ruderens uden held. Trækker stadig
> striber og der er en "hinde" ovenpå ruden.

Er du da binde gal. det kunne vi aldrig finde på. du skal ikke komme noget
på din forrude som du ikke vil komme på et par briller.

1. rens ruden godt evt. med en fnugfri klud med ren opvaskemiddel på.
2. skyl godt efter.
3. poler ruden med et ½ æble
4. vask igen.

Og husk, at du skal give vinduesviskerbladene samme omgang, det er oftest
her problemet er , især med billige mærker!
Du kan herefter påføre et vandafvisende middel på dine ruder, der bevirker,
at du ved hastigheder over 50-60 km / T ikke behøver at bruger
vinduesviskere, ved lavere hastighed løber vandet også af, men lidt
langsommere, anvendelige produkter:

Rain-x
Rain-awey

Kan købes ved mange tilbehørsforretninger eller hos
www.Conrad.com
Rain-x Article No.: 849642 - I5
--
Møller

Fra : Martin Sand.

Dato : 17-12-03 22:02

Møller wrote:
> Er du da binde gal. det kunne vi aldrig finde på. du skal ikke komme
> noget på din forrude som du ikke vil komme på et par briller.

Hehe, men der skal åbenbart skrappere midler til end sulfo og ruderens og
andre gængse midler fra tankstationerne. Jeg har prøvet med Petroleum uden
held.

> 1. rens ruden godt evt. med en fnugfri klud med ren opvaskemiddel på.
> 2. skyl godt efter.
> 3. poler ruden med et ½ æble
> 4. vask igen.

Jeg vil prøve dit forslag, men er næsten sikker på at det ikke hjælper på
min rude. Håber du har flere forslag i ærmet

> Og husk, at du skal give vinduesviskerbladene samme omgang, det er
> oftest her problemet er , især med billige mærker!

Du kan tro at viskerbladene også får den store omgang!

> Du kan herefter påføre et vandafvisende middel på dine ruder,
[...]

Lad mig lige se om ruden kan blive ren først, bagefter kommer så alle de
sjove ting

MVH Martin

Fra : Elbarto Simsoniac

Dato : 17-12-03 17:17

"Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Har forsøgt med 4 forskellige slags ruderens uden held. Trækker stadig
> striber og der er en "hinde" ovenpå ruden.

Smør ruden godt ind i opvaskemiddel (Bruger selv Vel ultra andre klare det
sikker oss)
Så en tur med en børste og tvære det godt ud .. Så lidt sprinkler væske og
tvære det mere rundt
Der efter tager du en skraber og skraber det hele af nul mere film på ruden

Erik Elbarto

Fra : Martin Sand.

Dato : 17-12-03 22:07

Findes der evt. nogle firmaer som rengør biler, som har noget super grej til
bilruder? Har overvejet at opsøge en glarmester og en vinduespudser for at
få en fagmands råd ang. ruder som har en fedstet hinde. Når vinduesviskerne
kører, så trækker de striber i alle regnbuens farver (som om der er olie på
ruden eller viskerbladene).

MVH Martin

Fra : Jan Hansen

Dato : 18-12-03 00:33

> [...]
vinduesviskerne
> kører, så trækker de striber i alle regnbuens farver (som om der er olie

Hej Martin, jeg læste i et af dine tidligere indlæg at du har brugt
petroleum til ruden. Kan det ikke være derfor du har striber i alle
regnbuens farver ?

Bortset fra det, har jeg selv købt en lille flaske ruderens til en 50 kr i
Jem og fix. Ruderensen blandes i sprinklervædsken og rækker til mange liter.
Den fjerner efektivt skidt og trafikfilm fra ruden.
Desværre kan jeg ikke huske hvad skidtet hedder men du kan nok selv finde
det, hvis du har en Jem og fix i nærheden.

Hilsen Jan

Fra : Martin Sand.

Dato : 18-12-03 02:42

Jan Hansen wrote:
> Hej Martin, jeg læste i et af dine tidligere indlæg at du har brugt
> petroleum til ruden. Kan det ikke være derfor du har striber i alle
> regnbuens farver ?

Hej. Der var striber på forruden længe inden jeg forsøgte med petroleum, men
det er da muligt at det ikke har gavnet processen at bruge petroleum (jeg
læste ellers i en af Leth's bøger, at man kunne bruge petroleum til
affedtning af glas og ruder).

Men nu prøver jeg med fortynder og bagefter Sonax Rudepolish - evt. 2
behandlinger for at være sikker! *G*
At have en forrude som man ikke kan se ud af i regnvejr og mørke, svarer til
at gå rundt med beskidte brilleglas (for dem af jer der bærer briller vil
vide hvor irriterende det kan være). Jeg får sgu snart en fis af det!

MVH Martin

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-03 07:44

> Men nu prøver jeg med fortynder og bagefter Sonax Rudepolish - evt. 2
> behandlinger for at være sikker! *G*

Drop fortynder.

Med Sonax Rudepolish skal din rude nok blive ren.

Dette produkt er det suverænt bedste ruderenseprodukt jeg nogensinde har
prøvet.

Hvis du så efterfølgende bruger et af de mange superkoncentrater (fortyndes
1:100) i sprinklervæsken kan det ikke gøres bedre.

Mvh
Claus

Fra : Martin Sand.

Dato : 18-12-03 10:59

Claus Nygaard-Pedersen wrote:
> [...]
>
> Hvis du så efterfølgende bruger et af de mange superkoncentrater
> (fortyndes 1:100) i sprinklervæsken kan det ikke gøres bedre.

Okay, det skader vel ikke at prøve Sonax først. Så må vi se om det hjælper.
Jeg går i gang med rengøringen i eftermiddag. Takker for alle input.

MVH Martin

Fra : Martin Sand.

Dato : 18-12-03 22:29

> [...]
>
> Med Sonax Rudepolish skal din rude nok blive ren.
>
> Dette produkt er det suverænt bedste ruderenseprodukt jeg nogensinde

Jeg må give dig ret! Jeg er dybt imponeret over resultatet! Viskerne trækker
overhovedet ikke striber, og bladene glider lydløst hen over ruden og alt
er.. ja, glas-klart! Hold k*ft hvor har de seneste 3 mdr. været trælse med
en forrude jeg ikke kunne se ordenligt ud af. Nu kan jeg holde jul som en
glad mand.

> Hvis du så efterfølgende bruger et af de mange superkoncentrater
> (fortyndes 1:100) i sprinklervæsken kan det ikke gøres bedre.

Sonax-produkterne er blevet min ven nu. Jeg tør godt investere i
sprinklerkoncentraten.
Tak til BME og dig for tippet mht. Sonax. Jeg var nok aldrig selv stødt på
det, da produkterne forhandles nogle underlige steder her i byen.

MVH Martin

Fra : TGD

Dato : 18-12-03 15:58

> [...]
> Har forsøgt med 4 forskellige slags ruderens uden held. Trækker stadig
> striber og der er en "hinde" ovenpå ruden.

Er det slemt så tag lidt acetone (ikke spilde).

Derefter kom additiver i sprinkler tanken, jeg selv har kommet noget i der
var på tilbud i fakta til 10 kr, nu lugter der af fersken når der sprinkles
og der er ikke trafikfilmen.

Fra : LR

Dato : 18-12-03 22:33

> [...]
> Har forsøgt med 4 forskellige slags ruderens uden held. Trækker stadig
> striber og der er en "hinde" ovenpå ruden.

Jeg har prøvet det samme, og du kan læse hele farcen på:

http://groups.google.dk/groups?q=xylen+dk.fritid.bil&hl=da&lr=&ie=UTF-8&selm
=3fbce10b%241%2469955%24edfadb0f%40dread12.news.tele.dk&rnum=3

Dog trak viskerne ikke farvede striber, som du skrev senere, så jeg ved
ikke, om det var samme problem.

Mvh,

Lasse

Fra : Martin Sand.

Dato : 18-12-03 22:36

LR wrote:
> [...]
> =3fbce10b%241%2469955%24edfadb0f%40dread12.news.tele.dk&rnum=3
>
> Dog trak viskerne ikke farvede striber, som du skrev senere, så jeg

"Nu tror I, at der var viskerbladene, den var gal med - men nej, for det
matte område var spættet, der var små områder der ikke var mat, og mønsteret
var ens, uanset hvor mange viskerne kørte over."

Det lyder MEGET bekendt i mine ører!! Nightmare returns, bare ved tanken...
men problemet er heldigvis løst nu med Sonax RudePolish til 75 kr.

MVH Martin