Lufttryk i brede dæk ??
Fra : Rene´

Dato : 16-12-03 23:57

Jeg har fået nye hjul til min mercedes 220 cdi t-model.
det er 235-40-18 og så er det jeg gerne vil vide hvor meget luft skal der
være i dem ??
jeg ved at der på 205-55-16 skal være 2,1bar i for og 2,3bar i bag.
kan man se på slidtagen om den har for høj eller for lavt tryk ??

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-12-03 09:51

"Rene´" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg ved at der på 205-55-16 skal være 2,1bar i for og 2,3bar i bag.
> kan man se på slidtagen om den har for høj eller for lavt tryk ??

Ja.
Normalt: Hvis den slides for meget på midten er der for meget tryg i, men
den slides for meget i siderne er der for lidt tryg i.

Nogen siger at deres bredde dæk har omvendte symptomer. Om det er korrekt
ved jeg ikke, og jeg ved ikke hvor bredde dækkene i så fald skulle være...
Om ikke andet så må der være en dæk bredde, hvor trykket er ligegyldigt...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Kim Kristensen

Dato : 17-12-03 13:37

"morten@gate1.proinfo.dk" <mailto:mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse
"Re: Lufttryk i brede dæk ??"

> [...]
> www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
> 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...

Du mener vel at der må være en dæk størrelse hvor det ikke er til at fastsætte om
sliddet er pga. for meget eller for lidt tryk, og det kan jo i øvrigt sagtens være
en størrelse som ikke findes men trykket er aldrig lige gyldigt.

Med venlig hilsen Kim

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.91.2.10)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-12-03 19:09

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
ligegyldigt...

> Du mener vel at der må være en dæk størrelse hvor det ikke er til at
fastsætte om
> sliddet er pga. for meget eller for lidt tryk,

Nej, jeg mener bredden, som jeg skrev.

> og det kan jo i øvrigt sagtens være
> en størrelse som ikke findes men trykket er aldrig lige gyldigt.

Hvis det for smalle dæk er midten der slides ved for højt tryk og siderne
ved bredde dæk, må der være et dæk i mellem et smalt og et bredt dæk, som
enten ikke slides eller slides både på midten og i siderne ved for lavt
tryk...

Med dette mener jeg at bredde dæk også slides i midten ved for lavt tryk.
Ellers ville mit udsagn ovenover jo være sandt.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Kim Kristensen

Dato : 17-12-03 19:45

meddelelse news:brq6em$mq7$1@sunsite.dk...
> [...]
> www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
> 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...

I størrelse (som jeg skriver) indgår jo også bredden, det jeg bestrider er
at trykket skulle være ligegyldigt men forstår godt hvad du mener. Det er at
der må være en bestemt (måske teoretisk) brede i en bestemt profil hvor det
vil give slid i siderne (eller på midten), uanset om trykket er for højt
eller for lavt.

Det andet med at for højt tryk giver slid på midten af smalle dæk, og for
lavt slid på midten af brede kan vi ikke blive i uenige om.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-12-03 20:26

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> I størrelse (som jeg skriver) indgår jo også bredden,

Det er jeg godt klar over...
Men der snakkes (normalt ) ikke om størrelse, men blot om bredden, når man
snakker dæktryk.

> det jeg bestrider er
> at trykket skulle være ligegyldigt men forstår godt hvad du mener.

Godt. For jeg mener heller ikke, at trykket kan være ligegyldigt.

> [...]
det
> vil give slid i siderne (eller på midten), uanset om trykket er for højt

Ja, og efter som at dette dæk ikke findes tror jeg ikke på, at for højt tryk
på bredde dæk medfører slid på siderne og for lat tryk i midten.

Nogen der mener at påstå, at ovenstående er rigtigt?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Kim Kristensen

Dato : 17-12-03 21:42

meddelelse news:brqaji$rjr$1@sunsite.dk...
> [...]
> www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
> 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...

Det er faktisk rigtigt nok Morten at for lavt tryk på et bredt dæk slider på
midten, det er ganske enkelt fordi at slidbanen bliver slynget ud under
rotation og selvfølgelig mest på midten da der ikke er samme hold som i
siderne. Hvis du ser dragrace en dag så prøv at lægge mærke til dækket nå de
varmer det op, det bliver meget højere hvilket er fordi trykket ikke er ret
højt.
Her er et klip fra Super Dæk Service:

"Lavprofildæk kræver højere lufttryk end standardstørrelser"

Og fra Rådet for større Dæksikkerhed:

"For højt lufttryk:
Ældre dæktyper (80-serie) slides på midten af slidbanen, hurtigere
nedslidning. Lavprofildæk kræver derimod ofte et lidt højere dæktryk for at
slides jævnt."

Nu står der ganske vist lavprofil, men hvis der skal bredere dæk på en given
bil skal de være af en lavere profil for at bevare tilnærmelsesvis den samme
rulleomkreds for at de kan overholde de lovmæssige krav.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-12-03 07:26

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Her er et klip fra Super Dæk Service:
>
> "Lavprofildæk kræver højere lufttryk end standardstørrelser"

Ja. Men det siger da ikke noget om, hvorledes et bredt dæk slides...

> [...]
> Ældre dæktyper (80-serie) slides på midten af slidbanen, hurtigere
> nedslidning. Lavprofildæk kræver derimod ofte et lidt højere dæktryk for

Igen. Det står ikke noget om, at bredde dæk slides på midten ved for lavt
tryk.
Det står at lavprofil (=bredde dæk) kræver et højere dæktryk, hvilket jeg er
enig i. Dernæst betyder det, at hvis det ikke har et højt nok dæktryk (= for
lidt dæktryk) slides det ikke jævnt. Der står ikke om det slides for meget
på midten eller i siderne.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Kim Kristensen

Dato : 18-12-03 23:23

meddelelse news:brrhao$361$2@sunsite.dk...
> [...]
> www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
> 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...

Nej det har du ret i Morten, men det er sikkert til at finde de oplysninger
hvis man leder efter dem.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-12-03 07:28

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Nej det har du ret i Morten, men det er sikkert til at finde de
oplysninger
> hvis man leder efter dem.

Dem vil jeg så gerne se...

--