Kan man.....
Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 16-12-03 22:08

ejerskifte en bil som er indkladt til syn?

Har solgt min bil som snart skulle synes men nu hvisker en mig i øret at den
så ikke kan ejerskiftet før den også ER synet - hvilket åbenbart betyder at
jeg skal betale forsikring mmm indtil køber har synet den??? Og alternativt
må jeg inddrage pladerne?

Kan det passe?

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-12-03 23:39

On Tue, 16 Dec 2003 22:07:58 +0100, "Martin / Fårevejle"
<jadahva@NEJhotmail.com> wrote:

>...ejerskifte en bil som er indkladt til syn?

Du kan da altid ejerskifte en bil

>Har solgt min bil som snart skulle synes men nu hvisker en mig i øret at den
>så ikke kan ejerskiftet før den også ER synet - hvilket åbenbart betyder at
>jeg skal betale forsikring mm indtil køber har synet den?

Nej da - du ringer blot og nævner for forsikringen at din bil er solgt

>Og alternativt må jeg inddrage pladerne?

Hvad har I aftalt?

>Kan det passe?

Om den nye ejer kan fortsat køre i bilen, er en anden ting.

/Mogens
'95 Alfa Romeo 164 Q4
'91 Opel Omega 3000 24V (til salg)

Fra : Per J

Dato : 17-12-03 03:00

Man kan ikke bare ringe til forsikringen og melde at man har solgt bilen,
hvis ikke køberen fortager et ejerskifte efter de 3 uger efter salgs dato
skal sælgeren melde den stjålet, der skal til enhver tid være forsikring på
en bil og den kan først afmeldes ved ejerskifte...

Det er derfor en god ide at få 400 kr samt et nyt forsikrings bevis at køber
så man selv kan fortage omregistreringen, ellers får man bare en efter
regning fra forsikringen for den periode som køber har kørt rundt i bilen,
samt vægtafgift.

Ring selv til motorkontoret hvis I skulle være i tvivl..

- Jesper

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 17-12-03 06:19

On Wed, 17 Dec 2003 03:00:07 +0100, "Per J" <per@dyrholmen.dk> wrote:

> [...]
>skal sælgeren melde den stjålet, der skal til enhver tid være forsikring på
>en bil og den kan først afmeldes ved ejerskifte...

Det er helt forkert - det kan man nemt gøre. Jeg har altså praktiseret
dén slags gennem flere år, fordi mit forsikringsselskab fortalte mig
om det!

Dét, du tænker, på er dét forhold, at det er en pulje, som dækker ifm.
uheld og indtil ejerskiftet, men det har ikke noget med din personlige
forsikring at gøre.

Fra : Claus Fabritius

Dato : 17-12-03 07:54

"Per J" <per@dyrholmen.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan ikke bare ringe til forsikringen og melde at man har solgt bilen,

Det kan man nu godt. Jeg har også selv benyttet mig af det, og det blev sat
igang imens jeg havde forsikringsdamen i telefonen.

> hvis ikke køberen fortager et ejerskifte efter de 3 uger efter salgs dato
> skal sælgeren melde den stjålet,

Det må du under ingen omstændigheder gøre, hvis bilen er solgt på normal
vis. Det er at indgive falsk anmeldelse, for køber har jo både købt og
betalt bilen.

> der skal til enhver tid være forsikring på
> en bil og den kan først afmeldes ved ejerskifte...

Så længe der er plader på bilen er den ansvarsforsikret. Hvis pladerne er
afmeldt (Se mit svar til Martin) så er der en forsikringspulje der dækker.
Jeg mener dog at der er mulighed for at den kræver regres fra skadesvolder.

> [...]
> så man selv kan fortage omregistreringen, ellers får man bare en efter
> regning fra forsikringen for den periode som køber har kørt rundt i bilen,

Det er uden tvivl det bedste selv at omregistrere den. Alternativt pille
pladerne af bilen.Nogle gange burde man måske overveje selv at betale de 400
bare for at få det ud af verden.

> Ring selv til motorkontoret hvis I skulle være i tvivl..

Det venter jeg med til jeg skal have noget på plader igen. Prøv evt selv at
ringe og spørge til tvangsafmelding. Ved den du snakker med ikke noget om
det, så spørg efter en der ved noget om emnet (De skal nogle gange presses
lidt for at udlevere den)

--
God jul
Claus

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-12-03 09:42

@NEJhotmail.com> wrote:

> Du kan da altid ejerskifte en bil

Ja, men ikke på motorkontoret.
Dvs. at du ikke kan omregistrerer en bil, som er indkaldt til syn.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Claus Fabritius

Dato : 17-12-03 07:47

"Martin / Fårevejle" <jadahva@NEJhotmail.com> skrev i en meddelelse

> ejerskifte en bil som er indkladt til syn?

Jeg mener ikke at den kan omregistreres når den er indkaldt til syn

> [...]
at
> jeg skal betale forsikring mmm indtil køber har synet den??? Og

Hvis køber ikke omregistrerer bilen, så skal du en tur ned på motorkontoret
og bede om en tvangsafmeldingsblanket. Når du har udfyldt den slipper du for
at betale forsikring og vægtafgift. Ring evt samtidig til forsikringen som
Mogens skriver. Så går det lidt stærkere med at få pengene retur.
--
/Claus

Fra : LL

Dato : 17-12-03 08:59

> [...]
at
> jeg skal betale forsikring mmm indtil køber har synet den??? Og

Det er ikke helt forkert. Hvis der er under én måndede til bilen skal synes,
SKAL den nye ejer syne bilen, inden ejerskiftet kan foretages, og det er
uanset om du eller han foretager ejerskiftet.

Jeg har selv stået i samme situation. Jeg havde solgt min gode gamle Fiesta,
for et par år siden - der var ca. 3 uger til syn. For en god ordens skyld,
valgte jeg at foretage alt papirarbejde - for så var jeg jo sikker på at det
blev gjort rettidig. MEN da jeg så var hos politiet for, at skifte ejer, fik
jeg at vide at det ikke kunne lade sig gøre. Så skulle bilen have været
solgt en uge tidligere. Det eneste jeg kunne håbe på, var at den nye ejer
var reel, og ville fortage syn og ejerskifte inden de 3 uger var gået. Jeg
ringede straks og fortalte køberen hvordan sagen hang sammen. Heldigvis var
han en meget flink mand og selvom det så umulig ud, lykkedes det ham at syne
og omregistrere bilen inden for de 3 uger... Så sådanne hænger det sammen...

L.L.